Ziektes op betaalwater?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin Johannesen
Berichten: 221
Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
Locatie: Brabant
Contacteer:

18-09-2005 13:05

Wat ik me afvraag is, als alle verhalen zouden moeten kloppen en er wordt echt zoveel vis overgezet op B.T.W. als men zegt, dan zouden B.T.W. toch geregeld te maken moeten hebben met ziektes en/of karpersterfte? Vooral als je van veel verschillende waters (soms rivieren) vis overzet op een afgesloten water, dan zouden er toch problemen moeten ontstaan?
Dus mijn vraag is: Hebben B.T.W. te kampen met ziektes en/of karpersterfte als gevolg van het overzetten van vis, en zo ja hoe lossen ze dit dan op? Of wordt er voor elke vis die streft gewoon weer een nieuwe op gezet?

Gr. Kevin
Quo Vadis
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

18-09-2005 13:13

misschien voor je die vragen stelt....eerst huisregels lezen?

ziektes komen overal voor, lucht water overal.

en de beste man zal tog z'n zure centen terug moeten hebben...dus zal ie weer vis gaan jatten.
Groet'n,
Tim
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

18-09-2005 13:59

Kevin,

stel: je bent een betaalwatereigenaar. Je verdient je centen door vissers te lokken met de vooruitzichten van grote karpers. Als die grote karpers wegvallen komt er geen hond meer. Je krijgt te maken met sterfte. Wat doe je dan? Bekend maken? Tuurlijk niet, want dat kost je centen! Doodzwijgen en nieuwe vis erop kieperen dus..

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-09-2005 14:06

Denk dat het antwoord van stefan wel heel aardig zal kloppen.
Het grote vorbeeld dat betaalwateren wel degelijk te kampen hebben met ziektes en dat ook zo lang mogelijk doodzwijgen is natuurlijk raduta.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kevin Johannesen
Berichten: 221
Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
Locatie: Brabant
Contacteer:

18-09-2005 14:50

Tim, had ik al gedaan, ik vraag ook niet om informatie over een bepaald betaalwater en maak volgens mij ook geen reclame. 8)

Daaf, zijn er ook voorbeelden van dergelijke situaties in Nederland en/of Frankrijk (ik hoef geen namen van B.T.W.)?
Het lijkt mij een feit dat er veel meer B.T.W. met deze problemen te kampen hebben en zijn de eigenaren nou zulke simpele mensen dat ze er gewoon mee door gaan, want dan is het einde denk ik zoek. Wat ik mezelf ook afvraag is dat als de verhalen kloppen, eigenaren van B.T.W. heel veel geld betalen voor grote "gestolen" vissen en ze vervolgens op hun B.T.W. uit te zetten, om dan vervolgens het risico te lopen dat de hele populatie uitsterft, niet echt lucratieve business lijkt mij?
Quo Vadis
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-09-2005 14:53

Kevin,

Ja, daar zijn voorbeelden van. Veelal sterft het oorspronkelijker bestand aan grote oude vissen. Je hoeft verder geen namen. Dus laat ik het er dan maar bij. :roll:

Groet, Kees
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

18-09-2005 15:03

In het water is een investering gedaan, dus moet er geld voor gemaakt worden. Het hele zooitje dood laten gaan en dan niets meer doen betekend voor de meeste "ondernemers" dat ze op de fles gaan. Dus feitelijk moeten ze wel weer investeren in nieuwe karpers, en hoe meer sterfte hoe hoger de prijs.

Jos
Gebruikersavatar
Kevin Johannesen
Berichten: 221
Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
Locatie: Brabant
Contacteer:

18-09-2005 15:14

Kees, dus als ik het goed begrijp sterft veelal het oorspronkelijke bestand van grote oude vissen en vormen de overgezette vissen samen met de overgebleven kleinere vissen de nieuwe karperpopulatie.
Quo Vadis
Gebruikersavatar
Kevin Johannesen
Berichten: 221
Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
Locatie: Brabant
Contacteer:

18-09-2005 15:23

Jos, ik zie karpersterfte op een B.T.W. als een klap die je als ondernemer niet zomaar te boven komt, vooral als je net een water hebt gekocht, gestolen vissen gekocht, flink geinvesteerd en dan karpersterfte of andere ziektes. Je hebt nog niet gedraaid dus het heeft alleen maar geld gekost, risicovolle business lijkt mij?
Wat zou mensen trekken om zo een B.T.W. te willen runnen?
Of brengt het overzetten van vis veel minder ziektes mee dan iedereen denkt?
Dit lijkt mij de enige optie om winstgevend een B.T.W. te runnen met veel gestolen vis.
Quo Vadis
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-09-2005 15:36

Nee, Kevin. Dit is het begin waarvan inmiddels de voorbeelden zijn te noemen.

Daarna gaat het voor de meeste gewoon zo door. Drie zomerige karpers van een kweker die gecontroleerd zijn op ziektes is niet aantrekkelijk. Liever 20 ponders van een vidange. En er moet natuurlijk ook een 50 ponder op zitten.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Kevin Johannesen
Berichten: 221
Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
Locatie: Brabant
Contacteer:

18-09-2005 16:10

Ziek wereldje!
Quo Vadis
Plaats reactie