Welzijn van de Karper klinic/ jodium


Gebruikersavatar
willem slingerland76
Berichten: 112
Lid geworden op: 27-04-2005 19:19
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

16-09-2005 21:10

Beste Karpervissers,

Hierbij wilde ik mijn idee voorleggen aan de medeboarders betreffend het volgende onderwerp.

Ik ben van mening dat eigenlijk elke karpervisser wondverzorgende middelen bij zich diend te hebben bvb klinic, (dit is verplicht in Frankrijk)
op sommige wateren.
Als dit nou ook eens verplicht zou worden in Nederland dan zouden er misschien ook minder papagaaie bekjes zijn of andere vervormingen.
Zou dit niet beter zijn dat wanneer je een vis vangt gelijk de haakwond te behandelen.
Zou Jodium een optie zijn??? of zijn er andere opties :wink:

Sportieve Visgroeten Willem
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

16-09-2005 23:43

eigenlijk hebben deze middeltjes geen enkel nut, bijna altijd zijn ze wateroplosbaar. Karpers gewoon netjes behandelen, dan voorkom je al een hoop narigheid. zou ik zeggen. En jodium heeft geen enkel nut, omdat dit ook oplost in water.




mvg maik van de camp
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

17-09-2005 03:16

Wil dat clinic een beetje inwerken moet de karper toch wel ff op de kant liggen maar volgens mij horen ze toch echt in het water thuis
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

17-09-2005 07:58

Er is maar een goed middel tegen papagaaien bekjes en dat is je gezonde verstand boven de ponden en aanbeten stellen

gr
gerrit
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

17-09-2005 08:18

Zolang er nog steeds van die peppi en kokki vissers zijn, je kent ze wel die gasten die nooit vissen en dan inééns een keer gaan karpervissen, en er 3 of 4 met een noodgang naar de kant trekken zal dit altijd wel blijven.

Ik gebruik kleine haakjes, maatje 6. Voor een goede inhaking die weinig leed veroorzaakt, of weerkhaakloos. Daarnaast verstandig drillen, die vis hoeft niet in 2 minuen op de kant te liggen. En inderdaad Gerrit, of je hem nu vangt na 15 minuten drillen of lost, het is voor het beestje bevordelijker dat hij uitgedrild wordt.

Klinic is een zoutoplossing die een krachtigere bindende werking heeft, het stelpt het bloeden en is altijd beter voor de vis om ten aller tijde toe te dienen. Meestal kan hier een uitzondering voor zijn als het wondje van dermate klein oppervlak is, echter kunnen sommige vissen soms hevig bloeden. Het toedienen van klinic of een jodium rijke oplossing kan dus hier wel weer een uitkomst bieden. Het argument dat dit niet zou helpen omdat het water het er afspoelt is niet gebasseerd op feiten, jodium of klinic kent een directe actie, dus de vis heeft geen minuten nodig om op de kant te verblijven voor inwerking.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

17-09-2005 14:39

Mij is verteld (bij de hengelsportzaak) dat klinic 10 seconden moet intrekken.
Gebruikersavatar
willem slingerland76
Berichten: 112
Lid geworden op: 27-04-2005 19:19
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

17-09-2005 14:49

Van sommige mensen snap ik niet dat ze reageren op een topic zeker niet wanneer ze niks toevoegen aan de topic!!!, ok back to topic.
Als je na het onthaken gelijk de wond behandeld heeft het genoeg tijd om in de wond te trekken,zeker omdat je karper ook nog gaat wegen en uiteindelijk nog een foto wilt maken.
Dus de theorie van het lang op de kant houden van een karper gaat voor mij niet op hoelang ben je gemiddeld bezig wanneer je de karper op de kant heb. max 3 minuten
En volgens mij zijn klinics en jodium een bindend produkt zodat de wond sneller heelt.
En wat Jeroen zegt goed uitdrillen en de juiste maat haakzonder weerhaak.

Gr Willem
Gebruikersavatar
willem slingerland76
Berichten: 112
Lid geworden op: 27-04-2005 19:19
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

17-09-2005 14:57

Beste Harm,

Bedankt voor deze informatie.

Gr Willem
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

17-09-2005 15:26

You're welcome 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-09-2005 15:49

Willem ik begrijp van sommige mensen niet dat ze een uitgekauwd item nogmaals willen herkauwen.
Gebruik de zoekfunctie eens en als je dan denkt iets toe te kunnen voegen begin er dan pas over.
Klinic of clinic is maar voor 1 ding goed, de inkomsten van de winkelier.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-09-2005 15:52

Helaas heb ik nog nooit direct de vis gevangen waarvan de bek tijdens mijn vangst was ingescheurd, maar ben gek op herkauwen.

Neem liever het reguliere spul uit de koi medicijnkast en bedek de wond na desinfectie met een watervaste zalf.

http://petersvijvershop.nl/catalog/prod ... 11016c3dcc

Gebruik voor het aanbrengen schone wattenstaafjes!

Ik hoop dat het helpt. Beter is voorkomen.

Succes, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 17-09-2005 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

17-09-2005 15:57

Beste Dauwe,

Je hebt gelijk, maar dit board heeft zijn bestaan te danken aan het feit dat er herhaald wordt. Wat voor u oude koek is, is voor een ander weer iets waar hij/zij hun bevindingen in willen terug vinden. Daar komt bij, dat er steeds nieuwe boarders komen die wellicht net jouw en mij in sommige dingen kunnen verder helpen.

Dus laten we nu maar eens stoppen met dit soort verwijzingen en gewoon deze jongen proberen te helpen met zijn vraagstelling. Laat de functie van het carpboard niet verwateren!

Met Vriendelijke Groet,
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-09-2005 16:04

Kunnen we hier dan tevens vaststellen dat de leefomgeving van een koi van een andere catagorie is dan van een karper?
Bovendien lijkt het mij voor de hand liggen dat een gewonde koi ondergebracht wordt in een tijdelijk bassin waarin hij gecontroleerd kan worden eventueel met toevoeging van andere medicatie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Appel

17-09-2005 16:07

papagaaienbek -> niks met ervaring van vissers te maken, de reden is te vaak gevangen/gehaakt

clinic -> niet doen. Het is vergelijkbaar met het gebruik van jodium bij een mens! Bij normale wondjes met of zonder jodium noem mij het verschil.

Wie zou hier bij een wondje in zijn mond er jodium op smeren :evil:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-09-2005 16:11

Oh ja, bijsluiter lezen. Niet gebruiken in de buurt van de kieuwen! Dus niet in de mond, want deze staat direct daarmee in verbinding. Waarom staat dat niet op de bijsluiter van clinic en wel op die van de koi variant??

Heren, ik heb al zo vaak betoogd dat dit spul totaal onbruikbaar is bij karpers. Zelfs bij koi is het twijfelachtig. En dan heb je het nog onder controle.

Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-09-2005 16:16

Nee Jaroen ik stop niet met dergelijke verwijzingen ook een nieuwe deelnemer kan de moeite nemen om de zoekfunctie te gebruiken.

Voor mij valt ook deze discussie onder commerciële nonsens.
Het zijn geen huisdieren maar dieren die zich ook zonder ons, wat zeg ik beter zonder ons, herstellen van opgelopen verwondingen.
Klinic is een ontsmettingsmiddel voor de tere zieltjes van de vissers.
Veel vaker lees je: als het de vis niet helpt geeft niet ik houd er een beter gevoel aan over, kwakzalvers!

Ik weet het ik heb het gedaan, blij dat ik mij kan beroepen op vrijheid van meningsuiting. 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

17-09-2005 16:32

Ik respecteer je mening Dauwe, maar laten we degene die het gebruiken of trachten te gaan gebruiken verder in hun waarde laten. Ook zij denken mee in het plaatje Carp Care. Altijd beter dan lui die de vissen op de grond leggen zonder mat, ze met een salto terug zetten of ze uren na uren in een bewaarzak duwen. :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-09-2005 17:10

Ik weet wel dat het spul wel een tijdje blijft zitten. Mijn oom deed het op een karperwondje, toen kreeg ik wat op mijn vinger. Ik heb er mee in bad gezeten, gedouched en mijn handen tig keer gewassen. Pas na 4 dagen zag je het niet meer. Wat voor spul het was weet ik niet, of het helpt ook niet.


Als het helpt (en dat kun je volgens mij gewoon testen) is het idd een goed idee om het verplicht te maken!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Aart Appel

17-09-2005 17:21

[quote="Jeroen Hof op't"] Altijd beter dan lui die de vissen op de grond leggen zonder mat, ze met een salto terug zetten of ze uren na uren in een bewaarzak duwen. :wink:[/quote]

In 99 van de 100 gevallen heeft een mat ook geen nut. :D
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-09-2005 17:29

Trouwens even off topic: is een onhaakmat officieel verplicht dan?
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Aart Appel

17-09-2005 17:37

Peter Ponsteen schreef:Trouwens even off topic: is een onhaakmat officieel verplicht dan?


Nee meestal niet, gelukkig niet. Maar lees je vergunning.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-09-2005 18:01

Nou Jaroen ik ben het absoluut niet met je eens om die gasten in hun waarde te laten.
Ze hebben ook helemaal niet de carp care voor ogen die jij zo graag voorspiegeld.
Maar laten we maar gewoon Nederlands blijven; de zorg voor de karper.

Het is een feit dat het materiaal wat gebruikt wordt niet in aanraking mag komen met de kieuwen.
In de bek komt het spul direct, al dan niet verdund, in aanraking met de kieuwen.
Deze waarschuwing vind je totaal niet terug op die rotzooi, en waarom niet dacht je?

De karper heeft rond en in de bek heeeeeeeeellllllllllllllll veel papillen.
Die zijn helemaaaaaaaaaaallllllllllllll niet blij met die troep.
Proef het maar eens en dan wetende dat je nog niet een fractie opmerkt van wat de karper opmerkt.

Zorg voor de karper, denk ut niet.

Liever iemand die een karper met een zwaai terug zet dan iemand de een brasem in het water terugtrapt of van de haak rukt.
Metaforen bedenken is niet zo moeilijk hoor.

Kleurstof en de houdbaarheid in water zegt helemaal niks over de ontsmetting Peter.
Dit is weer een rookgordijn van de commercie zolang je het ziet werkt het, ja dag.

DOUWE.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

17-09-2005 18:37

Douwe,

wat zijn we weer lekker stellend met de woordkeuzes vandaag, zoals we van jou op dit board toch wel gewend zijn. 8)

Ik denk dat het in deze topic niet zozeer ging op het wel of niet juist gebruiken. Maar naar de werking ervan. Naar jouw kundige inzichten is dit met d clinic dus niet zo, en ik heb idd nog nooit een wetenschappelijk artikel hierover gelezen.

Ik gebruik het zelf dan ook zelden in de bek, mits er een wond aan de buitenkant zit, wat in de regelgeving niet door mijzelf komt. En verder kan ik vermelden dat ik altijd een middel uit de koi industrie gebruik. Dit is een woundseal middel dat je direct op de wond kunt plaatsen. Welteverstaan op de flank van de vis of de staart bijv. Dit geeft de mogelijkheid bacterien te doden en de wond tijdelijk de tijd te geven zich te herstellen. Of dit ook echt zo werkt, dat weet ik niet. Maar het kan geen kwaad, en de vis zal er niet onder lijden.

Verder moet ik wel kwijt dat je naar mijn beschijden mening wellicht jouw standpunt mbt het heropenen van een ''oude'' topic wellicht met iets meer taktiek had kunnen brengen, hier ben jij denk ik wijs genoeg voor toch. Ga er in de regelgeving vanuit dat niet alle ''soms'' nieuwe boarders hier rekening mee houden.
Verder ben ik ook van mening dat het geen kwaad kan soms een nieuwe topic te starten. Nieuwe inzichten, enz kunnen dan opnieuw worden gegeven, herzien of zelf worden verbeterd. Zonder onze topics geen board!! :cry: Alhoewel dit board door verschijdene zaken lang zo gezellig als vroeger niet meer is helaas, maar dit terzijde.

Al met al dus naar Willem. De karper eet veelal mosseltjes, slakjes wormpjes e.d, en wroet hiervoor dagelijks veelal heel diep met de kop in de modder. Hierbij kan het voorkomen dat de vis zich in de bek verwond door scherpe mosseltjes, of andere zaken. Verder kan de vis haar flank beschadigen door takken en andere zaken. De karper kan goed voor zichzelf zorgen, en wondjes in de bek genezen net als bij mensen veelal goed. Wat minder goed geneest zijn uitgescheurde bekkies, en ik denk dat dit dan ook belangrijkerer is, en gemakkelijker kan worden voorkomen dan wat dan ook. Maar hier gan ik in deze topcic niet te diep op in..

Douwe ik hoop je een klein beetje begrip hebt, voor het bovengeschreven. En wellicht kan kijken of bovengegeven reacties naar desbetreffende personen in de toekomst niet iets anders kunnen.

Jij schrijft
;

Gebruik de zoekfunctie eens en als je dan denkt iets toe te kunnen voegen begin er dan pas over.

Douwe dit vindt ik jammer. En ik denk dat dit toch anders had gekund, of ben je dit niet met mij eens. Wij zijn allemaal volwassen mensen, en ik denk niet dat we hiet zitten te wachten op een ''laat ik het noemen (schoolmeester).

Groetjes, :wink:

jordy

p.s dit is geen kritiek. Enkel positieve feedback zoals ze dat noemen toch.....
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

17-09-2005 18:45

Aart Appel schreef:papagaaienbek -> niks met ervaring van vissers te maken, de reden is te vaak gevangen/gehaakt


Slaat helemaal nergens op. Ok een bek gaat er niet op voorruit als hij/zij vaak wordt gehaakt, maar bij zo'n papegaaienbek is echt wel gesleurd.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

17-09-2005 20:10

Beste Dauwe,

Dit is het laatste wat ik erover kwijt wil, jammer dat je niet ondersteunend openstaat voor mensen die hun steentje willen bijdragen aan de zoals jij noemt "zorg voor de karper". Maar goed het is niet anders, gelukkig telt het board ook andere vissers die wel bereid zijn iemand informatief te kunnen ondersteunen cq helpen. Ook twijfel ik aan je stelling of het schadelijk is voor de karper. Ik zelf ben er geen gebruiker van en heb het ook niet nodig, en ik denk dat dit de doelstelling van Willem zijn vraag ook niet is.

Dauwe, niet lelijk bedoeld hoor, zo denk ik er nu eenmaal over. :lol:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding