Wat is het succes van een plateau?


Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

14-09-2005 13:50

Iedereen weet het ondiepe plateau's in wateren zijn goede plekken om karpers te vangen. Maar waarom zijn deze plekken volgens jullie zo succesvol?

Mijn theorie is als volgt;

Volgens mij zwemmen karpers grotendeels op half water en komen ze bij een plateau gewoon sneller bij de bodem waardoor ze ons aas sneller opmerken. En gebruiken ze de ondieptes als coordinatiepunt voor hun zwemroutes.

Ik ben benieuwd wat jullie er van zeggen!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

14-09-2005 15:11

mijn mening is dat de plateau's meestal hard zijn, dus geen modder. De vis komt hier gewoon. Ook kan tegen de randen van het plateau voedsel blijven liggen, dus weer een pluspunt. En in de winter/ voorjaar kan je mooi op deze plateau's vissen. omdat dit water sneller opwarmt dan het omliggende diepere wateren.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-09-2005 15:27

Ik DENK het volgende:

A) Neem eens een plas van 10 ha. Je zwemt er als vis al jaren doorheen. Sommige punten herken je gewoon makkelijk. Geultjes, bultjes, een talud, een plateau. Natuurlijk makkelijk om een bepaalde route steeds te volgen door gewoon van markant punt naar markant punt te zwemmen.

B) Een plateau is heeft dus natuurlijk ook taluds. Hellingen die naar beneden gaan. Vrij logisch dat er dus onder aan de helling allemaal troep verzamelt (zoals heel vaak op diepere stukken in een water gebeurt). Vooral als de wind er een tijdje/ vaak op staat zal je zien dat onder aan een plateau veel troep/voedsel zich verzamelt.

C) Beesten die van een lekkere temperatuur houden. Bovenop lekker ondiep, zonnetje. Juist ja. :wink:

D) Karpervissers die dit allemaal geloven. Er vertrouwen in hebben, er voeren en er zo karpers naartoe lokken. :wink: :D
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

14-09-2005 15:29

Ik ga voor B in combinatie met D Kevin.

Groeten,
Stefan
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-09-2005 15:31

B en D...

10 punten. Goed voor de koelkast. :roll:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-09-2005 15:33

Ondiepe plateaus:
Veelal warmer water, dus meer natuurlijk voedsel.
Op de randen van de plateaus, daar waar de taluds beginnen liggen veelal mossels...

Water is er dus waremer, end e vis houd van warmte, dat is een feit.

In het voorjaar warmen deze plekken sneller op, dus trekt de vis er sneller naartoe.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-09-2005 15:35

marijn ham schreef:Ondiepe plateaus:
Veelal warmer water, dus meer natuurlijk voedsel.
Op de randen van de plateaus, daar waar de taluds beginnen liggen veelal mossels...

Water is er dus waremer, end e vis houd van warmte, dat is een feit.

In het voorjaar warmen deze plekken sneller op, dus trekt de vis er sneller naartoe.


Marijn,

Gedraag je. Je kon nog wel kiezen uit A, B, C of D. Wat doe jij? Zomaar zelf wat verzinnen. :P Als we allemaal wat anders zeggen worden we nooit serieus genomen.
Schaam je :lol: 0 punten. Goed voor een weekje op een fout betaalwater.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-09-2005 15:48

Weekje La Horre dan maar... :o

OK, B en D
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-09-2005 16:20

Weet er nog wel wat foutere. Maar goed.

Ik denk dat de reden waarom een vis zich ergens vaker ophoudt hoofdzakelijk te doen heeft met voedsel.
Kijk maar eens goed rond.
Welk dier kan je geen kunstje leren voor wat eten? Zolang ze het wel geestelijk aan kunnen he mensen. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

14-09-2005 16:22

verwijderen aub..
Laatst gewijzigd door Robbie Faber op 09-12-2005 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-09-2005 16:39

Kevin,

Dat gaf ik al aan...
Het voedsel zal de vis aantrekken, of het nu op een ondiep plateau is of een mooi wat dieper gelegen geultje...

Als ze voedsel vinden... dan zullen ze er zeker blijven en langs blijven komen.

Waarom springen karpers ook altijd tegen mijn markers aan, precies waar al het voer gedropt is...??

Ze jumpen geen 10 meter veerder, maar pal op de stek!
Heeft met aanwezige voedsel te maken.

Oh ja, ken ook wel ergere wateren, maar goed... La Hoore is niet mijn watertje
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-09-2005 16:46

La hoer... :wink: :roll:

Steef. 10 punten vanaf nu in te wisselen voor tripje Raduta. Verhongerende kinderen die toekijken hoe jij voor duizend euro aan aas te water laat inbegrepen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-09-2005 16:55

Jullie allemaal snap niet ......

Ik kies voor geen van bovenstaande, en wel omdat de plateau's strafbankjes zijn. Kapers die zich niet aan de 10 opper Karpergeboden houden krijgen straf, op het plateautje zitten.

Dat ze daarbij kans lopen op weggetrokken worden uit de "swim" is hun eigen schuld dikke bult. Wij zijn in termen van de Karpers de personificatie van de duivel zelf, die in de bovenwereld leeft :evil:

Gr. M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-09-2005 17:01

Boven een plateau is het water niet warmer. Misschien op een ondiepte van een paar 100 meter, maar bijv het tafeltje op Casien nix warmer.

De meeste plateau's worden trouwens ontdekt als de boot stil ligt.

MVG

Klaas
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-09-2005 17:43

Klaas van den Herik schreef:Boven een plateau is het water niet warmer. Misschien op een ondiepte van een paar 100 meter, maar bijv het tafeltje op Casien nix warmer.

De meeste plateau's worden trouwens ontdekt als de boot stil ligt.

MVG

Klaas


Als de boot stil ligt kan het zijn dat die niet gebruikt word... en dus bijvoorbeeld op zolder ligt.
Verder kan ook gewoon een roeispaan ineens weggezwommen zijn of het motortje in protest gaan.
Hoeven dus niet altijd onderwatereilandjes te zijn. 8)

Sorry mensen.
Ben vandaag in een Barnas-bui :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

14-09-2005 20:01

Kevin :

Waar vang je de meeste vis dan :

Er boven op ?

Op de helling ??

Onder aan de helling ??


Enne in de gewichten zit ook vaker n lijn :P


Hele dikkes staan niet graag recht op , op n hoek van 45 graden aast t n stuk makkelijker. :P


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

14-09-2005 20:59

Naar mijn idee maakt de watertemperatuur niks uit aangezien de hele bovenste waterlaag warm is en niet alleen het plateau!

Het voedsel verzameld zich onder het talud en niet op het talud, dan zou je toch onder het talud moeten gaan vissen lijkt mij!

Naar mijn idee is er op een talud niks te vinden, een harde bodem waar een vis niks mee kan.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

14-09-2005 21:21

Je rig werkt ook veel beter op een platte bodem dan op een talud!!

[quote="menno laarmans"]Hele dikkes staan niet graag recht op , op n hoek van 45 graden aast t n stuk makkelijker.quote]

Dit wordt wel vaak gezegd, maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet zoveel van, vindt eerder het tegenovergestelde. Op dvd's en dergelijke is ook goed te zien dat vissen vrij horizontaal azen. De vissen die schuin azen zijn vaak wat actiever bezig en ook dat lijkt me op een talud wat minder handig azen.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-09-2005 21:29

Karpers komen azen op een plateau omdat ze er geregeld aas vinden dat daar door karpervissers is "achtergelaten". Zou er dus niet teveel natuurlijks achter zoeken. Op sommige bekende wateren zijn de plateaus de weinige plekken die bevisbaar zijn vanwege de grote dieptes.

Groet, Kees
Willem Barnas

14-09-2005 21:32

Kevin,

FUCK OFF met je Barnas-bui, er is er maar één in een Barnas-bui en dat ben ik. Maak je eigen bui man.

Klaas,

In de ogen van een karpervisser is ondiep water warmer.

:-?

Marijn,

Die (zwane)mosselen van jou liggen negen van de tien keer onderaan het talud van een plateau of ondiepte, in plaats van op het randje bovenaan. Daar kom je achter als je peilt met een waadpak of een lange bamboestok/uitschuifbare vaste hengel.
Als je het over driehoeksmosselen hebt kon je weleens gelijk hebben, jammer dat de rest van het talud dan ook vaak totaal bedekt zijn met die beestjes. Als het er een beetje stroomt tenminste....

Tot zover de mosselleer.

Kees,

En het kost karpers minder moeite om in horizontale stand te azen (dus tegen een talud), dan op een vlak stuk...

Genoeg zo,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

14-09-2005 21:53

Karpers houden simpelweg gewoon van onregelmatigheden in het bodemverloop of de oever. Waarom? Je ne c'est pas...

En waarschijnlijk houden hier wel meer diertjes van. Waarom? Je ne c'est pas... :roll:

Denk! Alles wordt gedaan om te leven en te overleven...
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

14-09-2005 22:04

Tja ;

N kat wil ook graag hoog zitten
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-09-2005 22:21

Professor Barabas,

Ik doelde ook op de 3-hoeksmossels... en ja, die liggen ook op de steile taluds.

Kees,

Wat bedoel je met dat de rig op een vlakke bodem beter werkt dan een steil talud?

Ben het daar niet mee eens.

Voorbeeldje:
Je vist op een steil talud, vis komt aanzwemmen en diet die heerlijke knikker liggen... De vis pakt het aas, en de haak prikt de vis, herdoor verschuift het lood en knalt het lood van het talud naar beneden, waardoor er nog meer druk op de haakpunt komt.
Nu kan de vis gaan schudden met de kop wat hij wil, maar de haak is al te diep geprikt... Die krijgt hj nooit meer los!

Als je op een vlakke bodem vist en diezelfde vis wordt geprikt, kan die gaan schudden met de kop, zonder dat jij een piep krijgt.
Enkele tikken op de top, meer niet... Maar een fluiter krijg je niet en uiteindelijk krijgt hij de haak uit de bek.

Geef mij maar een steil talud!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-09-2005 23:03

Gaan we melig doen Kevin?

Ga maar eens varen met je dieptemetertje aan. Zo een meter of 30 uit de kant op het moment dat je stil ligt een plateau. Draai je nog eens om je as, wordt het helemaal een mooi plek. Waait het nog een beetje en drift je af, heb je nog een kuil ook.

Reken m,aar dat ik al gelachen heb, maar owee hoe stom een mens kan zijn.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-09-2005 10:35

Bart,

Inderdaad... Raar!

Het kan zo zijn dat je hengel 2 net even op de hotspot legt en hengel 1 daar niet komt.
Op een water waar ik vis heb je dit soort steile taluds, maar je hebt er ook een kleine richel lopen.

Nu sprak ik een bekende van mij die daar de richel heeft getest.
1 hengel precies in de richel, de ander er 40 cm boven...
Het werd 12-0, en dan praat je over 40 cm verschil.

Soms heb je van die overklaarbare redenen, maar ikzelf gebruik altijd hengel 1, op die manier vis ik tegen de taluds aan, omdat je anders 400 meter moet uitvaren, wil ik hengel 2 in positie krijgen.. Niet de bedoeling!