werpen


Plaats reactie
Brian Dekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05-09-2005 02:09

05-09-2005 03:50

oke mensen nu een hele simpele vraag wat is nu de beste manier om te werpen met presisie en ik bedoel echt het werpen dus niet de afstand
J van de mortel
Berichten: 22
Lid geworden op: 07-06-2005 22:32
Locatie: Eindhoven

05-09-2005 08:11

Consentreren en werpen 8)
strakke lijnen!
Wout Haasjes
Berichten: 204
Lid geworden op: 28-03-2005 14:48
Locatie: Hengelo

05-09-2005 08:22

Het werpen...

Gemakshalve neem ik aan dat je het hebt over het uitwerpen van je haakje en een stukje lood, voorzien van een stukje aas, om mogelijk een visje aan te vangen?

Welnu; het werpen is van oudsher een van de meest technische aspecten van de visserij. Maar let wel; het komt niet alleen aan op techniek, maar als je er geen passie in stopt, geen emotie, dan wordt het met dat werpen nooit wat. Eigenlijk kun je dan beter stoppen met vissen.

Weet je hoe ik dat altijd doe?

Als ik mijn stukje aas op een moeilijk te bereiken plek wil hebben, dan beeld ik me in dat precies op dat stukje water waar ik mijn aas wil hebben, het hoofd van mijn alcoholische vader uisteekt.

Dan lukt het altijd.

Veel succes en laat ons weten of het gelukt is!
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

05-09-2005 08:53

Je hengel vastpakken met 2 handen, je bonk lood rustig van voor naar achter laten slingeren (zonder je hengel naar achteren te brengen) zodat deze op een gegeven moment precies slingert in de baan waarin hij geworpen moet worden. Dan de hengel naar achter brengen en wachten tot het lood de blank inbuigt en dan met de gewenste kracht het lood weg katapuleren. Het "timen" van het lood dat de blank inbuigt moet je even aanvoelen maar na een aantal keer weet je prcies wanneer je kracht moet gaan zetten.

Jeffrey
Brian Dekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05-09-2005 02:09

05-09-2005 11:24

oke mensen
maar wat bedoel je met blank
sorry hoor ik ken al die terme niet echt
en hou je bij het werpen de molen boven of onder en gooi je van achter recht naar de het punt of zijwaarts met de worp

hoe ik mij het heb aan geleert is het lood achter me hangen de molen aan de boven kant en dan met mij wijzvinger me draad vast houden en dan van achter me uit recht voor uit gooien naar het doelwit

maar ik heb nu de laaste tijd dat ik niet continu de zelfde worp kan maken of hij duikt of hij buigt in de lucht

waar ligt dat aan en wan daar dat ik van jullie de technieken graag hoor zo dat ik deze kan gaan verfijnen

alvast bedankt
Brian Dekker

ps dit is een hele leuken site waar iedereen mekaar helpt van begineling tot prof denk ik maar een tip met de termen graag een kort uit leg er bij niet iedereen weet de termen net als ik en het is wel fijn als je weet wat er bedoelt wordt bedankt alvast er voor
Wout Haasjes
Berichten: 204
Lid geworden op: 28-03-2005 14:48
Locatie: Hengelo

05-09-2005 11:47

Techniek lijkt me prima Brian, gewoon blijven oefenen....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-09-2005 12:50

Beste Brian, er is maar 1 juiste manier om het onder de knie te krijgen.
En vreemd genoeg is dat een manier waarbij je niet vist!
Trek er eens een middag of anders 3 middagen voor uit, tuig je hengel op zonder aas en ga werpen en nog eens werpen en nog eens werpen.
Net zolang tot je het gevoel hebt dat het automatisch gaat.
Door juist veel te werpen leer je de hengel het beste kennen.
Neem als je dat onder de knie hebt een doel en ga daarop werpen net zolang tot het goed gaat.

Blank is de hengel zonder ogen en handvat.
Maar om duidelijk te maken wat deel van je hengel je bedoeld blijft het de blank.

Van achter naar voren werpen gaat simpeler dan over de zijkant maar je moet het wel leren vreemd genoeg zijn verdere worpen gemakkelijker dan preciese korte worpjes.
Vissen is een hobby, geen religie!
Brian Dekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05-09-2005 02:09

05-09-2005 13:26

ja mensen dat is het ook ja ik heb twee jaar geleden nieuwe hengels gekocht
en sinds dien is het zo dat ik niet goed kan gooien
maar ik denk dat ik idd vanavond dat ik vanavond even dat ga doen want dat heb ik nog niet gedaan met deze hengels alleen toen met het vissen maar dan weet je al van hoe gaat de worp en daar door gooi je ook weer fout omdat je echt zo iets heb van waar komt die nu weer

maar bedankt voor de tip

ps.als jullie nog basic tips hebben voor rivieren en plassen dan hoor ik het graag want van de boeken wordt ik gek
Brian Dekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05-09-2005 02:09

05-09-2005 13:42

hoe lang laten jullie nu een hengel in het water liggen
sorry voor de spel en schrijf wijzen van me maar ik heb desslectie

ps tips of tricks zijn altijd welkom
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-09-2005 13:50

Bij mij ligt er nooit een hengel in het water, maar mocht dat wel voorkomen zou ik hem er direct weer uithalen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Brian Dekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05-09-2005 02:09

05-09-2005 14:12

ik dacht het al dat er iemand bij zou zijn die dat zou gaan zeggen

oke een hengel met daar aan een bolie en die bolie in het water ligt en lekker ze geur en als er voor dat dat die een vis voor mij gaat vangen
hoe lang laat je die dan liggen
sorry voor de spel en schrijf wijzen van me maar ik heb desslectie

ps tips of tricks zijn altijd welkom
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-09-2005 14:23

Tsja daar zijn ook diverse gedachten over, lees maar eens over het voorweken.
Ik laat een boilie niet langer dan een uurtje of 8 liggen dan ververs ik de handel en kies een andere plek voor het aasje.
Vissen is een hobby, geen religie!
J van de mortel
Berichten: 22
Lid geworden op: 07-06-2005 22:32
Locatie: Eindhoven

05-09-2005 19:23

Brian.

De tijd dat ik mijn hengel laat liggen heeft met een paar dingen te maken Ten eerste met wat voor aas je vist (particels), of boilies als je met een boilie vist heeft het bij mij ook weer te maken met de kwaliteit van de boilie.
En of er kreeftjes zitte.

Het heeft ook te maken of dat je op een water vist waar je regelmatig een run krijgt als dat het geval is laat ik het aas niet langer dan 4 tot 6 uur liggen, om gewoon te controleren of er niks aan de hand is en je aas te verversen.

Groetjes Jim.
strakke lijnen!
Brian Dekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05-09-2005 02:09

05-09-2005 20:41

now die runs kun je wel uit sluiten die krijgen we niet vaak er zit een tijd tussen van 8-12 uur en we hebben op alle tijden gevangen maar het is niet te zege dat het blijft gaan op een sessie van rond de 36 uur hebben we hoog uit drie keer een run gehad (op een rivier met voorvoeren van drie dagen ) en ik denk niet dat er kreeftjes zitten wel een super rat of zo die lawaai maakt als een mens door het riet heen en we hebben echt alleen een volle run gehad niet eerst een paar piepjes nee gelijk een run en we hebben nach bolies
ik moet wel zeggen dat we de runs altijd tot nu toe naar twee a drie uur naar het verlegen hebben gekregen en dan denk je van ja wat moet je doen dan gewoon 3 a 4 uur opnieuwe ingooien of laten liggen dus van daar dat ik dat even vraag
en dat de vangs is ook niet super van 12 pond tot 20 maar als je zo lang zit ben je al blij als dat gekken ding weer eens gaat toch
Laatst gewijzigd door Brian Dekker op 05-09-2005 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
sorry voor de spel en schrijf wijzen van me maar ik heb desslectie

ps tips of tricks zijn altijd welkom
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-09-2005 20:53

Brian,
Zoals hierboven al gezegd werd hangt het af van hoe vaak ik een beet verwacht en van de vraag of ik een hengel werp of uitvaar. Op makkelijke wateren werp ik normaal gesproken na een uurtje of 5 opnieuw in, maar heb bijvoorbeeld net een tijdje op een water gevist waar ik elke twee uur opnieuw ingooide omdat ik daar veel beten vlak na het verversen kreeg.
Op moelijkere wateren daarentegen werp ik 's morgens en 's avonds een keer opnieuw in, of 's middags. Als ik moet uitvaren laat ik hem meestal zo'n 24 uur liggen (of gewoon de hele sessie als die korter is).
Tijgernoten wil ik nog wel eens twee nachten laten liggen, omdat ik denk dat op drukbeviste wateren rust op de stek heel belangrijk is. Met boilies gok ik hier niet snel op, met zachte particles al helemaal niet.
Wat je vraag over het werpen betreft, voor korte afstanden gooi ik heel veel onderhands, lange afstanden recht over mijn hoofd heen. Als je ietwat schuin werpt kom je soms heel iets verder, maar gooi je minder nauwkeurig. En zoals Douwe al zegt, veel oefenen is eigenlijk de enige manier om goed te leren werpen, zorg dat je gevoel krijgt met je hengel, dan zal je merken dat zowel het werpen als het drillen haast vanzelf gaat.
Nog één ding: niks persoonlijks, maar het leest voor ons een stuk makkelijker als je leestekens gebruikt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Brian Dekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05-09-2005 02:09

05-09-2005 21:46

ja sorry daaf ik weet het maar helaas heb ik een zwaare form van decelectie(woordblindheid)zo wel lezen als schrijven ik vindt het zelf ook klote maar helaas is het zo
me nl is super slecht met schrijven
maar ik hoop niet dat er mensen daardoor af haken met tips te geven enz
ik hoop dat je het nu begrijpt
(hoe lang blijf je dan als je 24 uur je hengel in het water ligt )
maar als nog bedankt voor de reactie

ps.wat ik wel zou kunnen doen is een nl taal curses gaan doen aan de water kant maar ja dan zie ik het water niet meer mmmmm moelijk wat zou jij doen
sorry voor de spel en schrijf wijzen van me maar ik heb desslectie

ps tips of tricks zijn altijd welkom
J van de mortel
Berichten: 22
Lid geworden op: 07-06-2005 22:32
Locatie: Eindhoven

05-09-2005 22:45

Hey brian.

Dat je op een rivier vist en voorvoert en niet instant gaat vissen zou ik tog je haakaas langer laten liggen, dan dat je instant zou gaan vissen.
Omdat je op een aangelegde voerplek vist.

En je moet doen wat je gevoel zegt wat goed is. :wink:

Sucses ermee

Jim
strakke lijnen!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

05-09-2005 23:09

ik heb het werpen onder de knie gekregen door kantje gooien na elke sessie..

ik viste meestal aan vijvers waar de overkant tussen de 30 en de 80 meter lag.. na de sessie haalde ik de hengels binnen en met de laatste hengel probeerde ik een keer of 4-5 zo strak mogelijk tegen de overkant aan te gooien.. zo krijg je veel gevoel over hoe hard je moet gooien om die afstand te bereiken...

en als je per ongeluk op de kant gooit. dan kun je snel ff omlopen..

zo heb ik het geleerd en nu kan ik elke afstand (tot 80 meter) binnen 1 a 2x gooien en dan ligt die ook waar ik hem wil hebben liggen.

en tot 15-20 meter gooi ik meestal onderhands in.. dit vergt wel enige moeite..

en betreft tot het aas verversen?
ik vis meestal 24 uur sessies. en kom vaak rond het middagsuur aan het water. en dan ververs ik rond 7 uur s'avond en dan laat ik hem de hele nacht liggen totdat ik rond 12 uur naar huis ga..

maar dit ligt ook aan de aastijden van een water.. op mijn water azen ze voornamelijk rond 3 a 4 uur smiddags en rond het schemer (avond en ochtend) tussen 6 en 8 uur heb ik er nog nooit wat gevangen dus die tijd gebruik ik om te verversen zodat bij de volgende aas periode er vers voedsel ligt.
Brian Dekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05-09-2005 02:09

06-09-2005 20:30

now mensen een ochtend wezen werpen aan een stuk door
maar ik voel het nu wel maar het gaat nu super het was echt even goed zoeken naar het punt van werpen

dus bij deze bedankt voor de tip

mvg Brian

ps;hoe meet ik de stroming het besten onder water
sorry voor de spel en schrijf wijzen van me maar ik heb desslectie

ps tips of tricks zijn altijd welkom
Plaats reactie