Tenenkrommend krantenartikel.


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-09-2005 20:58

Harmen, dus 20-24 pond altijd in die 4 jaar naar gelang het seizoen. Én de vis ziet er nog zeer goed uit zei je. Niks is zeker maar of die vis heeft het niet in zich om verder te groeien of evengoed kan het niet groeien dus te maken hebben met het pak em beet 15 keer gevangen te zijn in die paar jaar.
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

08-09-2005 22:54

Aart,

Het water waar deze vis zwemt is een singel in mijn woonplaats. Er zitten behoorlijk veel karpers in die gemiddeld tussen de 10 en 15 pond wegen. Vijf vissen waren 20 pond plus, 2 hiervan zijn helaas al dood (natuurlijke oorzaak gelukkig). Een andere spiegel dan die waar ik over vertelde woog 4 jaar geleden nog 17 pond, vorig jaar ving ik deze vis terug op 20 pond. Alle vissen zijn kerngezond, er zit wellicht wat te veel vis in maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat er niks met het bewuste water gedaan word door een vereniging of de gemeente. Het kan dus goed zijn dat de vissen niet door groeien doordat er teveel vis in zit? Hoe zou het kunnen dat vissen niet doorgroeien doordat ze gevangen worden? Stress of een tijdje niet eten doordat ze gevangen zijn? Weet jij hier meer over?

Tuurlijk is het niet fijn voor karpers om gevangen te worden, maar ik voel me vaak enigzins aangevallen als medevissers dezelfde verhalen gaan ophangen als de gemiddelde geitenwollensokken drager. Zeker het feit dat ik zelden met beschadigde vissen te maken heb gehad draagt bij aan mijn denkwijze dat het beschadigen van vissen vooral te maken heeft met onkunde. Verhalen zoals jij vertelde over karpers die gruwelijk vaak gevangen worden waren mij niet bekent. En inderdaad, als vissen zo gruwelijk vaak gevangen worden en het ook nog een hoog percentage Sjonnies is die ze vangen dan is het droevig genoeg inderdaad de schuld van ons vissers.
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

08-09-2005 23:27

in de tijd van adam en eva zwommen er nog geen papegaaien rond hoor?!
:)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-09-2005 23:50

Harmen, als er veel teveel karpers in die singel zitten zullen ze niet of maar erg langzaam groeien omdat ze met z'n allen niet genoeg te vreten hebben. Als een karper een wond of wondje heeft gebruikt hij al zijn energie om dat te doen helen en zolang dat nog niet geheeld is groeit hij/zij niet.
peter andrae

09-09-2005 16:22

Ja maarten dat langs de dijk klopt dat is het oude bosbaan bestand waar je dan op zit te vissen,teminste een gedeelte want er zijn ook op dit water uitzettingen geweest van karpers.
Gebruikersavatar
Rene Kwadijk
Berichten: 190
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Tiel
Contacteer:

09-09-2005 19:28

Denk er eens aan dat 120 gram lood(of zwaarder) ook niet echt bevordelijk is voor een karperbek.! Dat blijft ook maar bungelen en slingeren.
Dus die "moderne" visserij zal er best een beetje mee te maken hebben..
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

09-09-2005 20:09

Aart,

In de singel waar ik het over heb is een enorme overvloed aan natuurlijk voedsel, dus ze hebben zat te vreten. De vissen zien er overigens ook zeer gezond uit en goed gevuld.
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

10-09-2005 15:14

rene,
dat is een heel goed punt met dat lood !!

ik had het zelf nog niet zo bekeken maar ik denk dat je bv met 220 gram veel meer schade aanricht dan met bv 60 gram

eigemlijk zou het mooi zijn om met dat steenlood te vissen en het lood te lossen na het haken maar ik zou niet weten hoe

iemand een iedee ???
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

10-09-2005 17:12

Dat steenlood werkt uitstekend!!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

10-09-2005 20:51

Steenlood? Heb ik ook een keer mee gevist. Schiet mijn eerste en tot nu toe laatste vis van het ''grote'' water los. Jammer heeeeel jammer!

Ik viste met 120 gram steenlood. Volgens mij veel te zwaar, gewoon voor de kant schoot hij los. Volgens mij is hij door het bungelende lood gewoon uitgescheurd.

Nu vis ik weer gewoon met 70gram, niet meer, niet minder.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

11-09-2005 12:20

ik vind het steenlood een hele goede vervanger maar het is wel ergt rond altijd ik heb vaak last dat het wegrold van een talud.

maar ik heb er in frankrijk hele goede zaken mee gedaan!!
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-09-2005 12:57

marijn ham schreef:Lijkt idd op een bosbaanvis, maar 13,5 kilo lijkt me ook veel te veel.
vergeet niet dat er veel mesnen graag op het water vissen, maar je vangt er geen vis meer met een gave bek...


Bullshit, als voorbeeld:

Afbeelding

Ze zitten er meer dan zat, maar de stumperds worden alleen maar gevangen door mensen die alleen maar een stuk lood in het midden kunnen smijten en bij elkaar gaan staan kletsen.

Goed gevist, op het zicht, kun je er nog steeds 10 karpers op een dag vangen met gaven, puntgave bekken, zoals deze....
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-09-2005 13:02

Sven, het is natuurlijk prachtig om je gelijk te halen.
Maar nu eventjes iets hypothetisch, de vissers die daar vissen lezen dit en gaan op dezelfde manier op zicht de vissen belagen, hoe lang denk je dan nog van die gave bekken te kunnen genieten?
Soms lijkt het mij beter om je gelijk niet te halen maar de waan te laten bestaan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-09-2005 13:08

Douwe Bijlsma schreef:Sven, het is natuurlijk prachtig om je gelijk te halen.
Maar nu eventjes iets hypothetisch, de vissers die daar vissen lezen dit en gaan op dezelfde manier op zicht de vissen belagen, hoe lang denk je dan nog van die gave bekken te kunnen genieten?
Soms lijkt het mij beter om je gelijk niet te halen maar de waan te laten bestaan.


Geloof mij, de meeste vissers lukt het daar echt niet. De taferelen die ik daar tegenkom, waarom denk je dat ik niet specifiek ben?? Er komt wel meer bij kijken, hoor, dan ik hier voorschotel. Zelfs als je er pal naast gaat zitten, dan hebben ze nog niet in de gaten dat het ook anders kan....
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
peter andrae

11-09-2005 14:09

Je kan er wel meer vangen als 10 :wink: het is idd maar net hoe je vist.

Douwe :wink: zelfs als ze dit lezen zijn ze nog te .... om anders te gaan vissen mensen roesten vast in hun gewoonte he,het vraagt ook een hele andere aanpak en de gemiddelde bosbaanvisser mag blij zijn als ie een bollie aan zijn hair krijgt :lol:.

Ik vis er nog wel maar niet vaak meer maak er te rare dingen mee laatste x stond er 1 met 20 euro voor mij of ik mijn bollie,s verkocht en een andere keer viste ik drijvend met variantje,s was ook weer oploop van diversen vissers kon ik weer geld krijgen voor de variantje,s ik heb het daar niet zo op,had ook kunnen zeggen dat het een nieuw aasje uit engeland was en 30 euro de kilo moest kosten :wink:.

het blijven rare jongens die karpervissers.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

11-09-2005 14:29

Barry Postma schreef:ik vind het steenlood een hele goede vervanger maar het is wel ergt rond altijd ik heb vaak last dat het wegrold van een talud.

maar ik heb er in frankrijk hele goede zaken mee gedaan!!


Weledele heer Barry :)

Bij de toko waar ik m'n visspullen koop hebben ze ook merkloze steenlood gevallen. Die koop ik altijd en dan de platte varianten, je kunt ook ronde kopen, maar die zullen inderdaad weg rollen.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

11-09-2005 14:36

[quote="Peter Ponsteen"]Steenlood? Heb ik ook een keer mee gevist. Schiet mijn eerste en tot nu toe laatste vis van het ''grote'' water los. Jammer heeeeel jammer!

Ik viste met 120 gram steenlood. Volgens mij veel te zwaar, gewoon voor de kant schoot hij los. Volgens mij is hij door het bungelende lood gewoon uitgescheurd.

Nu vis ik weer gewoon met 70gram, niet meer, niet minder.[/quote]

nog een nadeel: kost me klauwen met geld dat steenlood. gewoon is hier in nunspeet duurder!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

11-09-2005 18:14

als je met 120 gram steenlood vist. vis je eigenlijk met veel zwaarder. die stenen zuigen water op. daardoor worden ze zwaarder onder water.
ik vis altijd tussen 100 en de 150 gram. maar heb weinig last van losschieters.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

11-09-2005 18:17

Misschien was hij met gewoon lood ook losgeschoten, maar ja, 1e keer met steenlood (tussen 120 en 160gr) krijg ik een losser (heb ik bijna nooit)

Ik heb er nu dus weinig vertrouwen in....
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

11-09-2005 18:27

dat snap ik ja! heb het zelf weleens met haken gehad. was er toen ook gelijk klaar mee
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

11-09-2005 18:36

Terwijl het er mischien niets mee te maken heeft.

Ik ga maar binnenkort weer steenlood halen niet meer dan 60 gram. hopelijk gaat het dan over, want het is een heel goed alternatief voor het giftige lood.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

11-09-2005 22:22

Weledele heer Barry

Bij de toko waar ik m'n visspullen koop hebben ze ook merkloze steenlood gevallen. Die koop ik altijd en dan de platte varianten, je kunt ook ronde kopen, maar die zullen inderdaad weg rollen


ja ik heb ook al wel een wat plattere variand gehad mar vond deze nog steeds erg makkelijk rollen.

mischien heb ik niet de goede gehad maar ze waren aardig plat.

ik zet nu naar omstandigheden het steenlood in maar een vaste vervanger inplaats van het gangbare lood zal het bij mij niet worden.
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!