Berichtje uit de krant


Gebruikersavatar
Frans Randolfi
Berichten: 145
Lid geworden op: 23-04-2003 02:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

03-09-2005 09:14

Helmond,

De politie heeft bij enkele dierspeciaalzaken in Helmond en omgeving tientallen verboden katapulten ingenomen.
De werptuigen worden door sportvissers gebruikt als zogenaamde voerkatapult.

Met deze katapulten worden voerbollen met grote kracht het water ingeschoten.
Afstanden van 30 tot 60 meter worden bereikt. Met de bollen worden vissen gelokt, zodat op die plek de vangkans groter wordt.

De katapult staat in de wet wapens en munitie genoemd als ongewenst handwapen.

Volgende stap wordt dan gerichte razia's 's nachts op plaatsen waar veel wordt gevist? :evil:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-09-2005 09:25

Die laatste zin stond niet in het bericht. :lol:

Maar niet meer als logisch. Al vele jaren geleden is dit ingevoerd en duidelijk bekend gemaakt. De katapult valt onder de wapenwet. Invoer, verkoop en in het bezit hebben is verboden. Wordt hoog tijd dat de winkels eens gecontroleerd worden. Daar hangen ze open en bloot in de rekken. Tot nu toe werden heel incidenteel alleen sportvissers er wel eens mee lastig gevallen.

Je kunt denken van wetgeving wat je wilt, maar als er niet gecontroleerd wordt op de naleving wordt het een puinhoop. En die richting gaan we wel een beetje op langzamerhand.

Vrijstelling proberen te krijgen voor sportvissers is natuurlijk een andere zaak. Maar dit was jaren geleden een gepasseerd station.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-09-2005 09:38

Tsja de verantwoording ligt uiteraard wederom bij de gebruiker.
Het mag niet dus bij controle kun je tegen de lamp lopen.
Bij vermoeden heb je bij een bevoegd iemand maar je tas te legen.
Niet bij een verenigingscontroleur die heeft niks te zoeken in je spullen die mag alleen om je vergunningen vragen en je eventueel waarschuwen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

03-09-2005 09:44

Je zou hem na gebruik natuurlijk ook op kunnen bergen.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-09-2005 09:53

Zou kunnen maar bij vermoeden heb je hem maar tevoorschijn te halen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-09-2005 09:57

Jeroen Hof op't schreef:Je zou hem na gebruik natuurlijk ook op kunnen bergen.


Waar wil jij hem opbergen dan?

Als oom agent je vraagt je spullen uit je tas te halen dan mag de pult er niet inblijven zitten hoor :oops:

Oom agent moet jou wel van te voren vertellen trouwens WAT hij denkt aan te treffen. Random fouilleren is volgens mij nog steeds niet toegestaan.

Vraag me trouwens af wat de definitie is van een katapult, iemand een idee?

We moeten anders maar over stappen op de slinger, kuipje 4 touwtjes en ff oefenen en gaan met die banaan (of je iets vangt weet ik niet, misschien een aap).

Kees, je hebt natuurlijk gelijk als jij stelt dat verboden gecontroleerd moeten worden om het verbod enigszins waarde te geven. Alleen tsja .... hobby pistolen paultjes (zwart kruid schuters) mogen ook met een wapen rond rennen, jagers ook ... heel ze laten zelfs agenten met pistolen rond lopen. Vraag me af waarom wij dan geen ontheffing kunnen krijgen voor de katapult.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

03-09-2005 10:02

Marc Schrikkema schreef:
Jeroen Hof op't schreef:Je zou hem na gebruik natuurlijk ook op kunnen bergen.


Waar wil jij hem opbergen dan?




Toen ze me zagen voeren met katapult heb ik hem onder me grondzeil gelegd. ideetje???

geen grondzeil? Misschien bosjes? Zo'n katapult kan je makkelijk even verstoppen.
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-09-2005 10:04

Een definite schijnt te zijn:

"Een katapult is een schiettuig, bestaande uit een met de hand te bedienen voorwerp met daaraan bevestigd elastisch en veerkrachtig materiaal door gebruik waarvan projectielen kunnen worden weggeschoten".


Lekker ruim begrip, als we hier omheen willen worden we druk met denken. Het mag niet elastisch zijn maar ook niet veerkrachtig.

Er staat nergens dat je niet een boiliegun mag maken op luchtdruk 8)

Hm.........

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

03-09-2005 10:05

Hij moet inderdaad met een goede reden komen anders is het niet toegestaan. Klakkeloos iedereen maar fouilleren is zeker niet toegestaan.

ps: denk je echt dat ie gaat vragen wat er in mijn tas zit????
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-09-2005 10:05

Zou dat niet kunnen vallen onder luchtdrukvuurwapens. 8) 8)

Hele artikel: http://www.visserslatijn.nl/wetgeving/i ... l_katapult
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-09-2005 10:05

Lesley Adamzek schreef:
Marc Schrikkema schreef:
Jeroen Hof op't schreef:Je zou hem na gebruik natuurlijk ook op kunnen bergen.


Waar wil jij hem opbergen dan?




Toen ze me zagen voeren met katapult heb ik hem onder me grondzeil gelegd. ideetje???

geen grondzeil? Misschien bosjes? Zo'n katapult kan je makkelijk even verstoppen.


Grondzeil?...... dan krijg je een prent voor wild kamperen :lol: moet je afbreken en wat denk je komt er een putje te voorschijn.....

Krijg je ook nog een prent voor het verstoppen van je pult, omdat je daarmee aangeeft dat jij weet dat het strafbaar is ..... :evil:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-09-2005 10:08

Jeroen Hof op't schreef:Hij moet inderdaad met een goede reden komen anders is het niet toegestaan. Klakkeloos iedereen maar fouilleren is zeker niet toegestaan.

ps: denk je echt dat ie gaat vragen wat er in mijn tas zit????


Jups, als hij denkt dat jij er een hebt (eens denken hoor hoe groot is die kans (nagenoeg 99% denk ik bij ons soort vissers)) dan zal hij je vragen wat er in je tas zit. Maar niet iedere agent is een dienstkloppertje hoor .... alhoewel ze nu met de prestatiecontracten een stuk feller zijn geworden.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

03-09-2005 10:09

Ik heb niet zo'n last van de politie hoor..Weet niet wat jullie met de politie uitspoken :)
Toen het nachtseizoen nog bezig was zat ik lekker te slapen en om half 4 snachts kwam de politie. En je mag niet slapen, geen slaapzak, en geen grondzeil.
Politie deed niet zo moeilijk hoor. :roll:
Hij zij dat wij een reden hadden om te slapen en grondzeil te gebruiken. Wij hadden hengels voor de deur.
Laatst gewijzigd door Lesley Adamzek op 03-09-2005 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-09-2005 10:10

Krijg opeens een brainwave over verenstaal .......

ff door laten sudderen, dan komt er wel een idee (goed of niet).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

03-09-2005 10:10

tja je kunt hem ook demonteren, dwz het elastiek eraf en dan houdt je alleen nog maar 2 losse delen over en valt hij niet meer onder de wet wapens en munitie. Oom agent uitgelult, laat hem liever boeven vangen! dat gezeik altijd over die mafketels...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

03-09-2005 10:14

Wordt een boilliebuis ook als een wapen beschouwd of dat nog (net)niet??
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-09-2005 10:18

Zodra een bevoegd iemand jou vraagt ( sommeert ) om je tas te legen heeft hij een redelijk vermoeden, hetzij door eigen constatering hetzij door aangifte.
Bij eigen constatering heeft hij ook al gezien waar jij hem hebt neergelegd.
Het is altijd verstandiger om mee te werken met wat mazzel kom je er met een waarschuwing af.
Vindt hijzelf een katapult die je verstopt hebt en die je niet tevoorschijn hebt gehaald bij de sommering kun je de waarschuwing wel vergeten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-09-2005 10:27

De katapult is in de wetgeving gekomen omdat ondermeer actievoerders destijds de politie ermee beschoten. Ontheffing voor sportvissers was niet bespreekbaar. Maar mag je van mij in Den Haag aan gaan kaarten, Marc.

In deze gaat het niet om controle bij sportvissers!

Het gaat om controle van winkels die ze verkopen. Dat is de bron en de juiste weg om dit aan te pakken. Hoeven ze ons niet mee lastig te vallen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-09-2005 10:30

Wil jij met demontering zeggen dat je best een vuurwapen in je bezit mag hebben als het maar in delen in je tas of broekzak zit?

Nou ik kan je uit de droom helpen, ik ben een hele tijd terug bij de Natres geweest.
Bij controle op je vuurwapen, die je thuis mocht hebben, moest je het niet in je hoofd halen om het wapen compleet of in delen bij elkaar te bewaren.

De afsluiter moest afzonderlijk van de rest bewaard worden.

Leuk detail, ik had een oefening gehad en was bezig mijn wapen schoon te maken.
Vlak ervoor was er een overval geweest op een postkantoor vlak bij ons.
Bij buurtonderzoek zag een agent mijn wapen op tafel liggen.
Hij ging weg en kwam later met een compleet overvalteam bij mij op bezoek, kogelvrije vesten om de nek.
Dat was dus lachen.

Zodra jij in staat bent om het wapen ter plekke in elkaar te steken ben je in overtreding.
Iemand met een wapenvergunning mag alleen het wapen compleet hebben bij oefening of bij schoonmaak.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

03-09-2005 11:00

Dat mag dan misschien wel zo zijn Douwe, feit blijft wel dat wanneer je hem hebt opgeborgen en er geen aanleiding toe is, oom agent nooit zomaar even in je tas mag zitten.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
peter andrae

03-09-2005 12:18

Nee Lesley daarom zijn er juist werppijpen,het word pas een wapen als je er iemand de hersens mee inslaat :wink: .

Jeroen oom agent vraagt ook aan jou of jij je tas wil leeghalen dat doet hij zelf niet,ik voer zelf ook met een katapult heb niks met die werppijpen ik heb er al 1 in het water gepleurt en ik krijg er pijn van in mijn arm na een tijdje voeren en particels krijg je er niet mee weg,nou heb ik zo een evolution voertas gekocht van fox daar zit een dubbele bodem in met een rits valt niet op daar zit mijn pult ook in :D.


mvg peter.
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

03-09-2005 12:25

oke. bedankt peter!!
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

03-09-2005 12:25

Vervelende jutten :lol:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-09-2005 12:42

Jeroen lezen blijft moeilijk, nog 1 keertje dan, zodra een bevoegd iemand jou sommeert om je tas te legen heeft hij een redelijk vermoeden dat er iets in je tas zit wat verboden is.
Sterker nog zodra op je water voeren met een katapult een gewoonte is kan dat het vermoeden al inhouden.
Niks meer en niks minder, kun jij wel zeggen hij heeft er niks in te zoeken maar daar heeft hij geen boodschap aan, hij heeft een reden die hij wettelijk kan verantwoorden en dat is voldoende.
Vissen is een hobby, geen religie!
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

03-09-2005 12:44

lionel Coeverden schreef:Vervelende jutten :lol:

Nee die doen hun werk, de wet :wink:
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.