Met particles vang je kleinere karpers?!?!


Plaats reactie
Veeckman Tim
Berichten: 60
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00
Locatie: gavere

13-08-2002 17:12

naar mijn ervaringen de jongste visnachten stel ik vast dat ik enkel max 8pondvisjes vang op tygernoten of pindas... zelf brasems op tygernoten(ik dacht dat dat te hard was!!??)de grotere (max 22pond)vissen vang ik op boilies. ik vis met beide stokken op dezelfde voerstek. Is dit algemeen zo... of is dit toeval. heeft er nog iemand tips ivm particles.... laat het mij weten .
met sportieve greetz
Tim
De zutter kjell
Berichten: 110
Lid geworden op: 18-07-2002 02:00
Locatie: denderhoutem

13-08-2002 17:27

Hallo,
dat is zeker toeval!:O
kdz
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-08-2002 17:40

Asl ik naar mijn eigen ervaringen kijk dan moet ik zeggen dat ik met particles inderdaad een veel lager gemiddeld gewicht heb dan op de knikkers.
Maar om te zeggen dat je alleen kleinere karpers vangt met particles?Daar ben ik het dus echt niet mee eens.Grote (wat is groot?)karpers vang je ook met particles.
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

13-08-2002 18:21

Hallo,

Het valt mij idd ook op dat er met mais en dergelijke veel maar keine(re) vis wordt gevangen, maar vaak ook grote karpers vang je met particles, zelfs het voormalige wereldrecord karper is gevangen op een rijtje mais, het kan dus wel. Alleen denk ik dat je toch met particles de kleinere vissen eerder vangt als op een boilie. Ik denk ook dat het veel uitmaakt wat er in het verleden bijvoorbeeld op het water gevist is, als er alleen veel met boilies is gevist zou jij wel eens goed kunnen scoren met particles, en ik ben er van overtuigt dat dan de grotere vissen van het water ook op de kant komen. Maar goed dat is weer een ander verhaal.

groeten edwin
THE CHASE, IS BETER THAN TE CATCH!!

http://www.youtube.com/watch?v=T8m6IbIt ... re=related
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

13-08-2002 18:37

Mijn ervaring met particles en mini-boilies dat je meer én kleinere vissen gaat vangen. Daar tegenover staat echter dat je ook vissen gaat vangen die niet of nauwelijks te vangen zijn op standaard aas van 15-25mm....

Gr.

MArtijn
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

13-08-2002 21:04

Een aantal van mijn zwaarste vissen heb ik gevangen met kleine boilies (10-15 mm)dus je vangt er echt niet alleen kleintjes mee.

Trouwens, de meeste mensen vissen met 3 of 4 pitje mais op de hair, Maar heb je wel eens geprobeerd om met 10 of meer korreltjes ( desnoods verdeeld over meerder hairs) te vissen??? Net zoals een 25 mm boilie bovenop 18mm boilies voor grotere vis kan zorgen, kan meer mais op de hair ook zeker voor een groter gemiddeld gewicht zorgen!

Groetjes, Sjoerd Groot
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

13-08-2002 22:10

zal wel toeval zijn!!
heb al 3 dertigers op tijgers
waarvan de zwaarste 36
dat je alleen kleintjes vangt,,,ja :grin:
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

13-08-2002 22:33

sjoerd haalde net aan over 10 korrels op de hair, maar wat denk je van 1 korreltje op een hairtje van 3 cm in combinatie met een kein haakje, werkt in ieder geval zeer dressuur doorbrekend. Dit is in de dunne lijn van luc ook al geschreven en ik vond de onderbouwing van dit idee zeer goed.

Ik heb dit inmiddels vaak geprobeerd en het werkt wel goed. De regelmatige bij vangsten moet je maar voor lief nemen maar het leverd wel veeeeeel karper op.....

Groeten edwin
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

14-08-2002 00:07

T O E V A L
Just another carp fisher.......
Veeckman Tim
Berichten: 60
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00
Locatie: gavere

14-08-2002 17:36

mja.... wel vanacht ga ik eens beide stokken met boilies leggen/// ben eens benieuwd of dat meer deftige vis gaat opleveren...
greetz
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

14-08-2002 17:57

Goese middag,

Ik ben net terug van 'n lange lekkere sessie. We hebben alleen met tijgernoten gevist en gevoerd met een 1 op 1 mengsel van mais en tijgers. Vorig jaar zijn we ook geweest en hebben toen alleen met boilies gevist en gevoerd.
Toen hadden we 27 karpers, gemiddeld gewicht: 16.2 pond.
Dit jaar: 44 karpers, gemiddeld gewicht 20.1 pond.

Best een verschil en ik had het van tevoren nooit gedacht. Het moet wel gezegd worden dat de grote vis écht goed los was :grin: en dat was vorig jaar niet.

Dus nog ff 'n vraag tussendoor: hebben jullie ook wel eens dat er op een water in 'n bepaalde periode het gem. gewicht beduidend zwaarder ligt dan normaal? Dat de topvissen er als 'broodjes' uitkomen?

Maar over het algemeen vang ik hiero in de stampvolle putjes met klein aas (partikels; kleine boilies nog niet geprobeerd (te duur om aan die torren te verprutsen :smile: ) gemiddeld wel kleiner. Misschien toch omdat het zo makkelijk op te nemen en te verwerken is voor onze kleinere. De grotere vis heeft er natuurlijk ook weinig moeite mee en ik denk ook dat als ze de kans krijgen op een bed partikels ze die kans niet laten liggen: makkelijk en lekker verkrijgbaar voedsel, en een grote vis heeft veel nodig. Dus zal een grote vis er zkr op gaan azen (ff (partikel)dressuur niet meegerekend) dus het zou me niet verbazen als er net zoveel grote vis wordt gevange op partikels als op boilies.
Ik zou het alleen niet raar vinden als blijkt dat het gemiddeld gewicht met partikels iets lager zou liggen aangezien partikels toch makkelijk te verwerken zijn...
Alleen uit m'n laatste sessie blijkt iets anders, maar kan toeval zijn.

Maar laat je idee horen, ook over het 'los zijn van de grote vis'.

Laters,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

14-08-2002 18:01

Beste iedereen,

zoals vele van jullie al zeggen kan het toeval zijn. Je weet het niet echt altijd zeker. Dan zou je eens een registratie moeten bijhouden over aas en gewicht. Over het algemeen vang ik op mijn thuiswater ook wat kleinere (wat is klein) vis met particles maar ik vang toch ook wel wat grotere vis met particles.

Sluit dressuur nooit uit. Misschien is er in het verleden veel met mais, duivenvoer en tijgernoten gevist en weten de oudere (dus over het algemeen grotere) karpers dat ze daar niets van moetten hebben en pakken ze dus bijna alleen boilies (waar op den duur dan ook dressuur op zal komen).
Je kunt ook eens een combinatie bedenken van boilies en particles. Bij mij werkt dat vrij goed.

Groeten Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-08-2002 23:18

Mannen,

De theorie hier is eenvoudig. Kleine karpers zijn schoolvissen en grote karpers zijn solitair. Een bed partikels trekt met name eerst witvis en dan de schoolvissen op de voerstek. Die kunnen uitgebreid gaan huishouden op de partikels (voedselnijd). Resultaat is dat de grote solitairen niet aan bod komen en ook nog vertrekken nadat een van de schoolvissen wordt gevangen. En natuurlijk zijn er in de praktijk weer allerlei uitzonderingen.

Maar wat wel klopt is dat je partikels beter niet tijdens de sessie gebruikt als je het speciaal gemunt hebt op vooral grote karper. Daar komt dat verhaal vandaan. Maar, andersom kun je natuurlijk wel eens een grote karper vangen als je met partikels vist.

Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

14-08-2002 23:56

Daar ben ik het toch niet mee eens! Hoezo 'zijn' groten solitarir en kleintjes schoolvissen!?. Ik heb scholen gezien van 20 karpers waarvan er 15 over de 20 pond gingen en daarvan nog weel 5 ofzo over de 30!!! ( klein he!?) Ten tweede, waar stel je de maatstaaf 'groot'? Is dat bij 20-pond,30 pond of misschien zelfs wel 40 pond? En dan die verhalen over grote karpers, die altijd een paar maatjes bij zich hebben. Die zijn ook al zo solitair.

Kan het trouwens niet zo zijn, dat wanneer een grote vis aankomt zwemmen op de voerplek, de kleintjes op de vlucht gaan? ik heb een aquarium met koi, en reken maar dat als die ene grote zich met het voer gaat bemoeien, die anderen er niet meer aan te pas komen ( tegenwoordig stort ik dus aan de linkerkant een portie voer, waar die grote zich aan volvreet en dan strooit ik rechts ook nog een portie zodat die anderen ook nog wat krijgen ) Jaja, aquariums zijn nergens goed voor! dat zie je maar weer( denk ik ook niet altijd hetzelfde over hoor, maar er zijn sommige dingen die handig kunnen zijn ). En wat te denken van dat speldaas wat tijdens het witvissen omhoog springt omdat er een grote vis aankomt ( en heus niet alleen door roofvis volgens mij(!) ) Waar ligt dan de grens voor een grote vis. 30 cm, 40, 100cm???Het is allemaal zo betrekkelijk. Ik bedoel alleen maar te zeggen, dat je niet zomaar ff kunt gaan zeggen:'ZO zit het en niet anders!' en die indruk kreeg ik bij jou Kees.

Vr Gr, Sjoerd
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

15-08-2002 09:52

Dat je op partikels , over het algemeen, kleine karpers mee vangst, zal iedereen het gewoon mee eens zijn.
Het is makkelijker op te nemen voor de (*kleine?) karper, en dat zal niet zo zijn met een 25mm Boillie!
anders om betekend het niet, dat de (*grote?) karper het kleine aas niet kan eten.

als jij een grote mond heb, kan jij een grote gehakt bal in een keer naar binnen douwen, probeer dit bij je neefje van 5 jaar, en hij zal er 5 happen voor nodig hebben. its as simple as that.

tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, maar daarom staan de regels ook niet vast!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-08-2002 10:02

Haha die Sjoerd, rustig aan ik zei theorie.

Vergeet eerst die koi maar. Ik heb zelf een vijver met koi’s en neem maar van mij aan dat het daar anders werkt. Die zijn zich ook van geen enkel gevaar bewust. Ik maak me ook sterk dat er in jouw aquarium jumbo’s op leeftijd zwemmen (koi van boven de 80 cm).

Uit talloze observaties blijkt dat hoe ouder de karper wordt hoe minder hij zich als een school vis gaat gedragen. Je zou kunnen aannemen dat een school bestaat uit karpers van ongeveer dezelfde jaarklasse. De gewichten in een jaarklasse kunnen verschillen. De één groeit nou eenmaal sneller als de ander. Een schooltje dertig of veertig ponders zal echter op de meeste normale wateren een zeldzaamheid zijn. Gewoon omdat er maar enkele vissen de respectabele leeftijd en bijbehorend gewicht behaald hebben. Deze enkelingen gedragen zich solitair. Ze kunnen als maatjes met een andere vis optrekken en achter scholen aanzwemmen, maar blijven op een afstand. Als een school gaat eten, gaan ze bij wijze van spreken pas aan tafel als de school vertrekt.

In de karpervisserij is er een kleine stroming vissers die speciaal jacht maakt op die enkele supervis van een water. Deze vissers willen zich niet eerst door het halve karperbestand heen werken en vissen dus zeer gericht op die enkele vissen. Daar komt dat verhaal over partikels vandaan. Ze voeren vooraf mogelijk met partikels om vis op de stek te attenderen, maar zodra ze echt gaan vissen stoppen ze daarmee om te voorkomen dat de schoolvis op de voerplek blijft (lees Terry Hearn in de Karperwereld er maar eens op na).

Daar komt dus dat verhaal over partikels vandaan. Dit is een hele speciale visserij en het probleem is dat iedereen dit weer zonder meer vertaald naar zijn eigen visserij. Voor de normale visserij, waarbij je het niet speciaal voorzien hebt op de enkele jumbo van het water kun je dus heel goed met partikels vissen. Neemt niet weg dat je daarbij vooral de doorsnee schoolvissen zult vangen. En als op een water dertigers niet uitzonderlijk zijn, zwemmen die ook in scholen. Het heeft in zo verre dus ook helemaal niets met gewicht te maken, maar met leeftijd.

Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-08-2002 11:33

Ok, zit wat in, ik zeg ook niet dat ik 100% gelijk heb en jij 0% gelijk, maar ik heb nog wel een mooi voorbeeldje: Ik viste eens op een water, met boilies. Aan de overkant zat iemand anders te vissen die vol op de (veelal kleienere vis zat) Hij voerde heel veel met mais. Kilo's per dag verdwenen er in het water. hij ving de hele dag door. 20 stuks op een dag was geen uitzondering, Ook viste hij dag en nacht door. Maar ik ving aan de overkant een 30-er op 1 enkele miniboilie ( 1 van de twee 30-ers die er op dat water zwemmen ) oen ik hem op de mat had, kwamen er allemaal half verteerde maiskorrels uit. Die visser aan de overkant was op dat moment de enige die met mais voerde, hij ving letterlijk de hele dag door kleine vis tot een pond of 10, en toch heeft die 30-er tegelijk met die kleien schoolvis op die mais geaasd.

Trouwens, Ik heb ook al heel wat geobserveerd, en ik heb ook zeker scholen vis gezien waarin de kleunste vissen misschien net 5 pond wogen, maar waarin ook meerdere dikke twintigers rondzwommen. Het is dus allemaal maar heel relatief. iedereen heeft er zo z'n eigen mening over en eigen ervaringen mee. Al ben ik wel met je eens, dat er betere aassoorten zijn voor specimenhunting dan particles (uitzonderingen daargelaten!)


Groetjes, Sjoerd
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

15-08-2002 12:02

lijkt me wel leuk om te weten:

hoe weet jij dat die 30'ger samen met die 'kleintjes' heeft geaasd op het 'maisbedje' ?
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-08-2002 12:07

Die kans is groot, ik zeg niet dat dat waar MOET zijn. Ze vingen met z'n drieen de hele tijd door vis, echt niet normaal gewoon! Dan moet het wel heel gek zijn, dat die plek opeens een uurtje verlaten is en dat juist dan die dikke vis ff langs kwam. het lijkt mij in elk geval veel waarschijnlijker dat die vis gewoon samen met z'n soortgenoten is aangeschoven, aangezien dat voorbeeld van die school met 5 ponders en 25 ponders datzelfde watee betrof. Maar zeker weten zullen we het wel nooit helemaal...

groetjes, Sjoerd
Jeroen van der Kroft
Berichten: 25
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Leiderdorp

15-08-2002 12:52

Wij leggen vaak één hengel ruim buiten de voerplek en juist op deze hengel komt vaak een "bonus vis". Dit zou een bevestiging zijn op de theorie die hierboven al is uitgelegd dat grote vissen buiten de voerstek wachten tot de "kleintjes" klaar zijn. Ik denk dat deze "bonusvissen" wel het (indirecte) gevolg zijn van de voerstek. Ik vind het overigens niet vervelend om "door de kleintjes" heen te vissen. Ik wil uiteraard ook het liefst grote vis, maar iedere vis is er een. Het targetvissen is dan ook niet aan mij besteed.
Is het nu nog wel verstandig om na elke vangst bij te voeren? of kun je beter buiten de daadwerkelijke voerstek vissen met al je hengels? (en dan de voerstek natuurlijk regelmatig blijven voorzien van aas. Een keertje uitproberen. Hoe denken jullie hierover?
(of dwalen we te ver af van de oorspronkelijke topic?)
Plaats reactie