Van Noord naar Zuid


Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

30-08-2005 08:50

Als een water van noord naar zuid loopt op welke kant vis je dan,als 's ochtends de zon opkomt ?
Pak je de kant waar de zon op staat of pak je de oostkant omdat de wind uit het westen komt?

gr Harnold
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

30-08-2005 10:37

Goede vraag!

Ik zou denk ik kijken naar het bodemverloop. Bij ondieptes op de zonkant zou mijn eerste keus uitgaan naar de zonkant. Als het bodemverloop op beide kanten echter weinig verschilt zal ik eerst kijken naar de wind. Op de wateren die ik bevis is gebleken dat de windkant toch altijd de beste kant is ongeacht of die in de zon ligt of niet. Maar ook hier is waterkennis gewoon erg belangrijk. Als je na een aantal sessies op de ochtendzonkant heb gemerkt dat dat niks is, dan moet je gewoon een keer de windkant pakken (uit de zon).

Bart
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

30-08-2005 10:40

Intressante vraag Harnold, maar dan heb ik ook direkt een aantal retorische vragen.

Hoe diep is het water op z´n diepst hoe diep aan de kanten? is er sprake van steilen taluuds of juist langzaam aflopend. Is de wal van beton of keien of gras? En is het een hoge kade of bijvoorbeeld langzaam aflopend?

Kan wel wat antwoorden bedenken. Maar het ligt er ook grotendeels aan hoe daar de infra structuur is.

Ik wacht met smart op je antwoorden.

Mvgr. Rene Berger
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

30-08-2005 11:03

Als er wester of zuidwester wind staat is het negen van de 10 keer bewolkt, dit maakt de keuze natuurlijk weer wat makkelijker.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-08-2005 11:42

Ik vis vaak op een klein, ondiep water met eilanden erin. Twee eilanden liggen paralel aan elkaar recht op de zon. Ik vis tussen de eilanden in, met 1 hengel tegen het linker eiland en de tweede tegen het rechtereialdn. Dus de zon gaat aan de zijkant langs de eilanden op. Dit betekent dat 's ochtends, vanaf mijn stek gezien, de ene zijde van het eiland in de zon ligt en de andere stek in de schaduw. Nu houden zich bij beide eilanden altijd wel vissen op (mede door de vele overhangende struiken), maar met die ochtendzon erop zie ik toch de meeste activiteit van karper daar bij het linker eiland waar de zon op schijnt. Het aantal aanbeten is daar dan ook wat hoger. Ik denk dat karper sowieso graag de zon opzoekt, als je andere factoren als schuilplaatsen en windrichting even buiten beschouwing laat.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

30-08-2005 11:58

Rene Berger schreef:Intressante vraag Harnold, maar dan heb ik ook direkt een aantal retorische vragen.

Hoe diep is het water op z´n diepst hoe diep aan de kanten? is er sprake van steilen taluuds of juist langzaam aflopend. Is de wal van beton of keien of gras? En is het een hoge kade of bijvoorbeeld langzaam aflopend?

Kan wel wat antwoorden bedenken. Maar het ligt er ook grotendeels aan hoe daar de infra structuur is.

Ik wacht met smart op je antwoorden.

Mvgr. Rene Berger


Gesteld diepte : aan de kanten plm 1 meter aflopend naar de midden toe 3 mtr. Geleidelijk aflopende taluds en de wal is van gras en de kade is niet hoog en het betreft een kanaal!

Gr Harnold
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

30-08-2005 12:08

Harnold,

OP een kanaal wist ik het wel. IK denk dat op een kanaal de zonkant van groter belang is. Ik heb gemerkt dat de wind er wel een beetje toe doet, maar veel minder invloed heeft dan de zon. Dus dan zou ik zeggen, pak de zonkant maar.

Bart
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

30-08-2005 12:25

bart van bezouw schreef:Harnold,

OP een kanaal wist ik het wel. IK denk dat op een kanaal de zonkant van groter belang is. Ik heb gemerkt dat de wind er wel een beetje toe doet, maar veel minder invloed heeft dan de zon. Dus dan zou ik zeggen, pak de zonkant maar.

Bart


Maar als daar dan niets te vreten is...?

gr Harnold
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

30-08-2005 12:55

Je bedoelt dat je daar niet gevoerd hebt? Of bedoel je het ontbreken van mossels en dergelijke?
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

30-08-2005 13:03

pieter sikkema schreef:Je bedoelt dat je daar niet gevoerd hebt? Of bedoel je het ontbreken van mossels en dergelijke?


Schiet maar los, wat jij wil!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

30-08-2005 13:59

Leuk onderwerp Kikkert,


Heb ook betere ervaringen met de zonkant, (waar wel te vreten is ) .
Ondiepe plek, planten, zon er op s'morgens, en warmer water.
Als de vragen van het bodemverloop en het aanwezige voedsel eenmaal beantwoord zijn, en de nodige observatie ronden zijn gemaakt, maakt de vraag natuurlijk een stuk makkelijker.
Maar aangezien een goede zuidwester op de kant ook echt niet verkeerd is.
Zou ik beide kanten bevissen voor zover mogelijk :D


Laters


Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

30-08-2005 14:00

Ik ben het met Bart eens dat het wel of niet aan de windkant vissen op niet al te brede kanalen weinig uit maakt. De zon daarentegen zeker wel. Maar dan alleen op die meter water langs het kantje.

Harnold als jij een voerplek hebt zal ik in eerste instantie altijd kiezen voor die plek. Meestal komen de aanbeten dan vrij snel als de vis op je voer zit. Laten we zeggen binnen 1,5 uur. Bij uitblijven van een aanbeet zou ik een hengel naar de veelbelovende zonnige kant uitgooien. Ook als daar relatief weinig natuurlijk voedsel is. Karpers zitten nou eenmaal niet alleen daar waar voedsel te halen is.
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

30-08-2005 14:38

Een retorische vraag is een vraag waar je eigenlijk geen antwoord op verwacht omdat je denkt deze zelf al te kennen Rene :lol: :lol:
Maar goed maakt verder niet zoveel uit voor dit topic. Ik vind het een heel goede vraag, maar denk net als Bart dat er veel andere variabelen zijn die meespelen waaronder diepte, evt. stroming (je vist toch veel op kanalen). Maar dan nog, elk water heeft zijn eigen ding, ene water heeft wind meer invloed dan op het andere.
Als het stilstaand water is met ondiepe kant in de zon zou ik voor deze kant gaan, anders voor de wind zijde.

Mvg Anton
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

30-08-2005 14:43

hmm ik moet eerst volledige topic lezen voordat ik antwoord geef. :oops: :oops:
Een kanaal, mijn ervaring op "mijn" kanalen is dat wind belangrijk is, wind of stroming. Mis ik beide kan ik het vergeten heb ik een van beide is het te doen heb ik beide ga ik los. Alleen mijn kanaal ligt paralel aan de wind, heb weinig tot geen ervaring met wind op de kanten. Maar zou zeggen dat zon dan meer invloed heeft dan wind aangezien we ook stroming hebben en het kanaal smal is (in mijn geval).

Mvg Anton
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

30-08-2005 22:56

Op "mijn"kanaal staat 9 van de 10x de wind op de schaduwzijde.
Kanaal is zo'n 20 meter breed en het midden is modderig , de kanten zijn hard en het is er een meter diep.
Ik vis meestal 's avonds en dus op de oostkant waar in de zomertijd de zon dus 's avonds op staat te schijnen.
Ik bevoer deze kanten dus en heb beide hengels onder de eigen kant liggen.
Zou jij de overkanten bevissen , dus daar waar 's ochtends de zon op staat?

gr Harnold
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-08-2005 07:16

20 meter breed en 2 hengels?

Dammetje voer, alle 2 kanten een hengel en gaan.

MVG

Klaas
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

31-08-2005 08:46

Beetje laat gereageerd maar toch....

Een kanaal dus, dat was nog niet bekend aan het begin. 1 meter aan de kant!! troebel water of juist kraak helder?

Ik zou dan het volgende aan houden. In de late winter, vroege voorjaar zou ik vissen op de kant waar de zon in de ochtend als eerste opstaat. Daar dit het meest snel opwarmt. Ik denk niet dat er genoeg wind zou kunnen komen van uit het westen dat de verwarmde bovelaag de koude onderlaag in de tegenoverliggende oever weg zou kunnen weg drukken. Het water is immers "maar" 20 meter breed. Het wordt wel intressant waarschijnlijk om aan het begin of einde van het kanaal te gaan vissen wanneer de wind vanuit het zuiden of noorden komt.

Als het water erg troebel is zou ik zeker tot in het begin van de zomer wachten tot de 3 meter verward is. Zon licht zal dan niet sterk genoeg zijn als het water erg troebel is. Bij helder water ligt dat natuurlijk anders.

Wat ik nog een beetje mis zijn taluuds in het kanaal. Normaal gesproken is er toch wel sprake van een vaargeul, die aan beide zijde een taluud heeft. Nu zou het kunnen dat er weinig scheepvaart is in het kanaal. Dan kan ik me voorstellen dat er geen taluuds zijn, help me daar eens mee?

Een voerstrook maken van 20 meter bevissen beide oevers bevissen, zou ik niet snel doen. Het is meer waarschijnlijk dat je dan maar 1 groep vissen op je voerplek krijgt dan 2 of meer groepen. Bij 2 gescheiden voerplekken met een ruime afstand van elkaar. Denk ik dat je je kansen vergroot, omdat je meerdere vissen kan aanspreken met je aas.

Overigens wist ik niet de antwoorden op de vragen die ik stelde anders had ik in het begin al direkt opgescheven hoe ik het zou aanpakken :wink:

Mvgr. Rene Berger
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-08-2005 08:54

mogen we ook nog even de tijd van het jaar weten Harnold?
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

31-08-2005 10:38

Rene Berger schreef:Beetje laat gereageerd maar toch....

Een kanaal dus, dat was nog niet bekend aan het begin. 1 meter aan de kant!! troebel water of juist kraak helder?




Wat ik nog een beetje mis zijn taluuds in het kanaal. Normaal gesproken is er toch wel sprake van een vaargeul, die aan beide zijde een taluud heeft. Nu zou het kunnen dat er weinig scheepvaart is in het kanaal. Dan kan ik me voorstellen dat er geen taluuds zijn, help me daar eens mee?


Mvgr. Rene Berger


Water is behoorlijk troebel, en ter hoogte van 3, 5 meter begint aan beide zijden een talud.

mitsz van der kamp schreef:mogen we ook nog even de tijd van het jaar weten Harnold?


Laten we zeggen mei t/m sept Mitsz.gr Harnold
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

31-08-2005 12:02

Dan was het dus ook geen retorische vraag 8)

Eigenlijk zie ik het probleem niet, vis beide kanten. Mijn ervaring is dat vis vaak van een kant komt, als ik met twee hengels op een kant vis komt alles van een hengel af. Ook als ik gevoerd heb op twee stekken (aan dezelfde zijde) of een langwerpige voerstek maak en deze aan begin en eind vis.
Zou dus zeggen vis beide kanten en je merkt het verschil snel genoeg toch?

Misschien wel verspreid voerplek aanleggen zodat vis elkaar niet afschrikt als je wat vangt, werkt op "mijn" kanaal beter dan compact voerplekje.

Mvg Anton
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

31-08-2005 12:37

anton eckhardt schreef:Dan was het dus ook geen retorische vraag 8)



Bijdehand :lol: Maar je hebt gelijk hoor

Het is waar dat je zegt dat als je aan een zijde gaat vissen, dat in de overgrote deel van de tijd de vis maar op 1 hengel komt. Maar je zou er voor kunnen kiezen om 1 hengel op het ondiepe te houden (boven aan het taluud) en 1 te plaatsen op het diepe gedeelte onder aan het taluud in de vaargeul.

Wat betreft de periode waarin gevist moet worden. Alleen mei is een vraag teken wat betreft de hangplekken van de vis. Maar zelfs dan zou ik er voor kiezen om tegen de west kant aan te vissen daar hier de meesten zon uren zullen zijn in de 24-uur. 1 hengel op het taluud en 1 in de vaargeul onderaan het taluud. Naarmate de zomer volgt ga je denken aan zuurstof gebrek enz. Dan zullen de schaduw zijdes misschien meer opleveren. Kom ik direkt op mijn volgende vraag.

Hoe zit het trouwens met de oever vegatatie? staan er bomen, bosjes of is het allemaal gras? En groeien er plompen bladen aan de oevers of kan je helemaal geen begroeingen vinden in het water aan de kanten.

Mvgr. Rene Berger
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

31-08-2005 12:40

Harnold,

Stel dat er op de zonkant weinig natuurlijk voedsel te vinden is. Door de geringe mate van natuurlijk voedsel zal de trekroute (waarschijnlijk wel aanwezig daar) hoogst waarschijnlijk niet langs deze kant lopen. Dan zou ik zeggen pak de windkant met 1 hengel onder de kant. En de andere hengel onderaan het talud in de vaargeul (aan de zonkant) waarschijnlijk zal er tegen dat talud aan wel meer voedsel te vinden zijn.

Ik denk dat in de maanden waar jij op doelt de zon namelijk ook van minder belang is dan de wind. In de zomer is de watertemperatuur immers al op een dusdanig niveau dat de vissen niet meer heel erg te springen zitten om zon op de stek (wateropwarming). Terwijl wind de spronglaag door elkaar schudt en zo met het aanwezige natuurlijke voedsel een interessante stek maakt.

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

31-08-2005 14:26

anton eckhardt schreef:Dan was het dus ook geen retorische vraag 8)

Eigenlijk zie ik het probleem nietMvg Anton


Er is ookgeen probleem.
Ik wil gewoon graag weten wat jullie bevindingen zijn in deze situatie.
Zie het gewoon om elkaars ervaringen uit te wisselen en doe er dan je voordeel mee.

gr Harnold

Rene Berger schreef:
anton eckhardt schreef:Dan was het dus ook geen retorische vraag 8)



Bijdehand :lol: Maar je hebt gelijk hoor

Het is waar dat je zegt dat als je aan een zijde gaat vissen, dat in de overgrote deel van de tijd de vis maar op 1 hengel komt. Maar je zou er voor kunnen kiezen om 1 hengel op het ondiepe te houden (boven aan het taluud) en 1 te plaatsen op het diepe gedeelte onder aan het taluud in de vaargeul.

Wat betreft de periode waarin gevist moet worden. Alleen mei is een vraag teken wat betreft de hangplekken van de vis. Maar zelfs dan zou ik er voor kiezen om tegen de west kant aan te vissen daar hier de meesten zon uren zullen zijn in de 24-uur. 1 hengel op het taluud en 1 in de vaargeul onderaan het taluud. Naarmate de zomer volgt ga je denken aan zuurstof gebrek enz. Dan zullen de schaduw zijdes misschien meer opleveren. Kom ik direkt op mijn volgende vraag.

Hoe zit het trouwens met de oever vegatatie? staan er bomen, bosjes of is het allemaal gras? En groeien er plompen bladen aan de oevers of kan je helemaal geen begroeingen vinden in het water aan de kanten.

Mvgr. Rene Berger


Je blijft maar vragen terwijl ik nu juist een topic open om ervaringen van jullie te horen :wink:

Weinig oever vegatatie, enkel een boompje en de loopstukken zijn van gras, heel weinig pompeblereh.

bart van bezouw schreef:Harnold,

Stel dat er op de zonkant weinig natuurlijk voedsel te vinden is. Door de geringe mate van natuurlijk voedsel zal de trekroute (waarschijnlijk wel aanwezig daar) hoogst waarschijnlijk niet langs deze kant lopen. Dan zou ik zeggen pak de windkant met 1 hengel onder de kant. En de andere hengel onderaan het talud in de vaargeul (aan de zonkant) waarschijnlijk zal er tegen dat talud aan wel meer voedsel te vinden zijn.

Ik denk dat in de maanden waar jij op doelt de zon namelijk ook van minder belang is dan de wind. In de zomer is de watertemperatuur immers al op een dusdanig niveau dat de vissen niet meer heel erg te springen zitten om zon op de stek (wateropwarming). Terwijl wind de spronglaag door elkaar schudt en zo met het aanwezige natuurlijke voedsel een interessante stek maakt.

Groeten Bart


Bart, bedankt voor je reaktie, je verteld veel maar je verteld niet wat jou ervaring is.
Alles is nl hypotetisch.

gr Harnold
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

31-08-2005 14:51

Harnold Kikkert schreef:Je blijft maar vragen terwijl ik nu juist een topic open om ervaringen van jullie te horen :wink:



Nu ja, mijn ervaring op een kanaal die van NW richting ZO loopt . is vanaf de west zijde tegen de oost zijde aanvissen. Zowel boven aan het taluud en onderaan het taluud. :wink:

Mvgr. Rene Berger
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

31-08-2005 14:52

OK Harnold,

Komt ie dan:
"mijn kanaal" bevis ik praktisch alleen vanaf de zuidoever. Qua zon is dit dus de meest ongunstige oever! Ik ken je ook vertellen dat door de omgeving er ook bijna geen zonlicht valt op mijn stekken (althans geen direct zonlicht). Bij een stevige wind gaan de vangsten omhoog. De stek die is bevis is een ondiepe stek met een mooi talud waar een stevige westenwind precies op blaast. Met harde wind heb ik beter gewvangen dan zonder wind. Terwijl; de aanwezigheid van zon weer weinig uitmaakte. Nou ben ik op mijn stek in die zin beperkt dat ik de zonkant niet kán bevissen, maar ook dan zou ik er niet voor kiezen.

Een ander kanaal niet ver van mijn huis:
Dit betreft hetzelfde type water als jij beschreef. Er bevind zich op een bepaald stuk 1 klein plateau vlak onder de kant. Elke ochtend als de zon op komt is dat het eerste stukje kanaal dat beschenen wordt. Bij mooi zonnig weer kun je stevast een run verwachten zo rond 6 uur half 7 wanneer de eerste zonnestralen op het plateautje schijnen. hier is dus de invloed van de zon weldegelijk merkbaar! Op hetzelfde stuk kanaal bevind zich een talud wat bijna altijd productief is. Ongeacht de wind of de zon. Wel is het zo dat de vangsten omhoog gaan als er een mooi windje overheen staat, maar vaak is dat dan in combinatie met het typisch nederlandse weer van zon met buien. En of het dan aan "de rest van het weer" of specifiek aan de wind ligt durf ik niet te zeggen. Bij mij is het dus echt stekafhankelijk of ik zal kiezen voor de wind of de zonkant. Alleen door te vissen kom je daar achter. En in het voorbeeld van jou (ik neem even aan dat er geen beroepsscheepvaart is op "jou" kanaal) kun je m.i. dus het beste beide kanten pakken. Een ondiepe stek op de zonkant en een iets diepere stek op de windkant.

Bart