Riviervissen hoe en wat?


Plaats reactie
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

29-08-2005 11:59

Hoi mensen,

ik wil me eens gaan orienteren op riviervissen..
ik heb de ijssel als begin punt genomen om te starten..

wie heeft er tips om te vissen op de rivier??

en dan bedoel ik voornamelijk:

stekkeuze (hoe bepaal je of het een kansrijke stek is?)
manier van vissen? type lood montage etc..
hoe er te voeren?? stroomopwaarts voeren of op de plek zelf?
andere dingen die ik misschien vergeet??

wie kan mij een handje op weg helpen??

Gr. Remko
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

29-08-2005 12:27

even van de zoekfunctie van het board gebruik maken en dan gaat er echt een wereld voor je open

succes
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

29-08-2005 12:39

soms vind ik dit soort antwoorden echt krom gewoon! het is al zo dood op het board!. antwoord dan niet.

remco

Ik heb geen antwoord op je vraag. Ik ben helemaal niet thuis op een rivier!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

29-08-2005 12:48

zoekfunctie is reeds gebruikt.. door de search kom ik alleen reacties tegen van probeer het gewoon en kijk hoe het gaat..
dit zal ik ook zeker proberen.. maar het is wel makkelijker als je een beetje voorbereid aan de slag kan en weet waar je ongeveer moet zoeken..

dus waar moet je op letten bij een stek keuze? (hoef geen stekinfo te hebben) maar als ik maar weet of ik in het midden aan de slag kan of dat ik de rustige plekken moet zoeken.

hoe vissen jullie er met lood etc? hoe zwaar en is gebruik van voorslag noodzakelijk?

hoe moet je er voeren? kan ik met 1 kg per stek uit of moet je massaal gaan dumpen? of moet je juist 30m stroom opwaarts gaan voeren ivm stroming??

mensen ik vraag gewoon de basis dingen van riviervissen!! stekinfo en aaskeuze mag je zelf houden daar kom ik wel achter.. als ik maar een begin heb waar ik mee aan de slag kan..
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-08-2005 13:04

Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

29-08-2005 13:43

Patrick van Leur schreef:soms vind ik dit soort antwoorden echt krom gewoon! het is al zo dood op het board!. antwoord dan niet.

remco

Ik heb geen antwoord op je vraag. Ik ben helemaal niet thuis op een rivier!
dan kon je zelf net zogoed niet antwoorden :lol:
Vissen is gezond!
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

29-08-2005 14:55

Remko,

Ik ben twee jaar geleden met het bevissen van een van de grote rivieren in nederland. Ik zal proberen stap voor stap te vertellen hoe ik ben begonnen.

Stap 1: rijd naar de desbetreffende rivier en ga op zoek naar plekken waar je aan het water kan komen. Stop niet na 1 of 2 plekjes maar neem de tijd. Als je een GOEDE boot hebt (1 waarvan je zeker weet dat hij de 'wilde stromingen en golfslag' aan kan) kan je op zoek gaan naar plekken die niet met de auto, fiets of de benenwagen toegankelijk zijn. Neem een peilhengel of een fishfinder mee. Want zoals zovaak zijn de mooiste plekken aan wal niet de beste plekken in het water. In het voorjaar als het waterpeil stijgt bekijk ik altijd even de ondergelopen uiterwaardes.
Rond kribben liggen vaak mooie uitgesleten geulen, altijd het checken waard :)

Stap 2: Praat eens met de vissers die wat meer ervaring hebben aan dat water. Het zal je soms positief, soms negatief bevallen wat zij te melden hebben. Probeer de rode draad in het verhaal te vinden en ga niet af op 1 goed verhaal.

Stap 3: Heb je een mooie stek gevonden, maak je lijnen nat en experimenteer.

Ik gebruik altijd een plat stuk lood op de zandplaten. Het liefst het lood met van die halve bollen aan weerzijden voor meer grip (de exacte naam van dit lood is me even ontschoten 8) ) Ik zweer al tijden bij wartellood. Dit vanwege de safety systemen die er zijn. Je verliest wat meer lood maar de karper kon je wel eens heel erg dankbaar zijn.

Als je op een stek vist met een flinke stroming kan het wel eens effectief zijn om stroomopwaarts van de stek te voeren. Dit valt dus onder de catagorie van stap 3, experimenteer. Ik voer naar gelang het jaargetijde meer of minder, maar ga zeker niet klakkeloos grote hoeveelheden dumpen.

Ik hoop dat ik je vraag een beetje beantwoordt hebt

Met vriendelijke groet,
Jeffrey
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-08-2005 15:03

Remko,
Misschien een idee om eerst de vecht te proberen?
Is ongeveer net zo ver weg, maar iets kleiner dus mischien iets makkelijker om alvast wat ervaring op te doen.
Verder kan ik je niet helpen riviervissen lijkt me best mooi, maar de rivieren hier zijn een beetje ver fietsen :wink:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

29-08-2005 15:17

Vecht is een optie maar die me niet trekt..
ik heb er wel eens langs gereden maar kon me niet echt boeien.. terwijl de ijssel waar ik een stukje ben langs gereden wel heel mooi vond. ook omdat je hier iets meer mogelijkheden en ruimte hebt als je met z'n 2en bent.
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

29-08-2005 17:02

Ik kan je weinig over de ijssel vertellen, waar ik je wel aan kan helpen is hoe ik zelf aan de slag ben gegaan.

Ik heb geen auto geen goede boot en deze factoren werken mij zeker in mijn nadeel op de rivier! Waar ik veel van heb geleerd is praten met locals. Ik weet dat ze niet allemaal evenveel informatie loslaten maar misschien tref jij bij de eerste de beste wel een prater :wink:

Hier kun je een hoop vinden over riviervissen weet niet of je dat hebt gezien: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=24371

Ik heb daar beetje meegelezen en vond het zeer interessant. Alleen het jammerlijke van de rivieren is dat ze niet allemaal hetzelfde zijn, de visserij kan verschrikkelijk verschillen.

Stekken zoeken is bij mij vrij lastig omdat grotendeels natuurgebied is en de rest niet aan te fietsen. Ik zou eerst maar eens enkele locals zoeken die op de ijssel veel ervaring hebben.

Het kan echt zwaar zijn op de rivier, aantal tegenslagen zijn bij mij veel groter dan het aantal leuke sessies! Witvis kan het soms erg onplezierig maken.

Succes
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

29-08-2005 20:43

Wel weer mooi :

Degene die reageren hebben geen antwoord.

Die wat antwoord hebben reageren niet .

:P :P :P :P :P


Toch maar zelf proberen dus, leer je meer van dan n hoop voor gedaan te krijgen.


Gr en succes :wink:
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

29-08-2005 20:58

Menno<

Blijft het zo niet lekker rustig :P :P :P

Paul 8)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-08-2005 21:06

Remco, als je in de URL die Henk hierboven heeft geplaatst het artikel van Hans Wiggerman over zijn visserij op de IJssel goed leest blijven er m.i. niet veel vragen meer over.
Plaats reactie