WAT VINDEN JULLIE VAN DE -[ EAT ]- Evert Aalten Theorie


Robert Manenschijn

16-08-2002 09:29

Ik vindt het betreurenswaardig dat er mensen zijn die iemand gaan zitten af te katten en in een kwaad daglicht gaan zetten. Omdat ze een cd-rom kopen (om niet van illegale kopieen te spreken) en hun mix invoeren en dan een slecht cijfer krijgen. Men wordt dan kwaad en gaat dan iemand in een kwaad daglicht zetten, dit is een gegeven wat mij telkens opvalt als ik hier het DB lees, vandaar dat ik het bijna niet lees. Maar je wordt met sommige artikelen geconfronteerd in de chatbox. Wat betreft de cd-rom, wil ik toch het volgende zeggen: ik vindt het een mooi programma waarmee je een verantwoorde bolie mee kunt maken. Want als ik hoor wat sommigen in hun mix doen aan flauvours, sweetners, conserveringsmiddellen en dergelijke, heb ik m'n twijfels of zij wel op een verantwoorde manier met hun hobby bezig zijn.

met vriendelijke groeten Rob.

p.s. ik zit in de jeugdcommissie van de Federatie en ben KSN-lid :grin:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-08-2002 10:24

Hans Peter,

Dit is inderdaad de meest interessante vraag die overblijft. Met boilies op basis van de voedingsleer blijven karpers in een kweekvijver gezond en groeien goed. Veel meer wil het niet zeggen. De veronderstelling dat een karper intuïtief de voorkeur heeft voor boilies met een goede voedingswaarde lijkt me onzin. Over het algemeen scharrelt de karper in natuurwater zijn kostje bij elkaar met wat hij/zij zoal vindt. Het is ook zo dat de eenzijdigheid van het voedselaanbod in bepaalde wateren de groei en de gezondheid van de karper beïnvloeden. Dus ze azen niet bij voorkeur op slechts datgene wat gezond is.

Ook is het volgens mij niet zo dat karper doelloos rondzwemt in een water en toevallig wat voedsel vindt. Ze zwemmen vaak vaste routes langs natuurlijke voedselbronnen. En hoe vinden ze die dan? Water kan minuscule deeltjes ver dragen. De zintuigen van de karper zijn zo ontwikkeld dat deze deeltjes worden waargenomen en een voedingsimpuls geven. Dit is volgens mij het meest belangrijke mechanisme om bij de karpervisserij te benutten.

Mijn conclusie is dat een boilie volgens de voedingsleer een uitstekende drager is. Maar de voedingsimpuls zul je moeten opwekken/versterken met toevoegingen. De wetenschap daar omtrent is vooral proefondervindelijk en helaas niet op CD te verkrijgen. Deze extra dimensie blijft dus een mysterie, wat dan weer een van de leuke kanten van het karpervissen is. Als je alles weet wordt het een stuk minder leuk. De handel speelt er in ieder geval handig op in met bijvoorbeeld flavours. Veel daarvan is echter geschikter voor de koopimpuls van de karpervisser dan de voedingsimpuls van de karper. Maar je moet niet alles over één kam scheren wat dat betreft.

Kees
Hans-Peter van Ee

16-08-2002 12:40

Kees

Inderdaad.

Zou de karper echt kunnen achterhalen wat de voedingswaarde van een boilie is, dan zou men op de langere termijn niets meer vangen op een ander type boilie.

Test het maar eens uit met zacht aas.
Hang aan één hengel een deegbal met een voor de karper hoge voedingswaarde en aan de ander één op basis van vismeel.

Het lijkt er dan sterk op dat de karper zijn voorkeur uitgaat naar iets dat hij/zij lekker vindt.
En niet alleen vismeel maar ook heel erg zoet scoorde bij mij meer als gemiddeld.

met onherkenbare groet

HPE
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

16-08-2002 14:05

Heren.

Wil.
Ik ben het met veel van jou standpunten eens en zie jou WJT uitgave met grote interesse tegemoet :grin:
Over die "logica" wil ik zeggen dat karpers wel degelijk over genoeg logica beschikken om het onderscheid te maken tussen natuurlijk en onnatuurlijk aas.
Was dit niet het geval, hadden we geen negatieve conditionering en waren al die super-rigs totaal overbodig.
Toch moeten "we" oppassen in deze discussie dat we het niet over "gelijk of ongelijk" gaan hebben en zeker niet met Evert's naam in diezelfde "adem".
De topic gaat eigenlijk over het programma (en de daaruit "rollende" boilies) en wat onze ervaringen daarmee zijn en of je het gebruikt of niet.
Ik schreef al dat een echt norm-aas voor langere tijd goed werkt. Ik ben dan ook nieuwsgierig hoe lang jij jou 50-50 creaties gevoerd en gevist hebt (op 1 stek).
Dit is puur nieuwsgierigheid, omdat mijn ervaring is dat je met een niet-norm-aas niet zo lang door kunt gaan op 1 water of enkele stekken.
Dit vanuit het geloof dat op langere termijn (kan 2-3 dagen zijn) de karpers doorhebben dat het toch niet helemaal is wat het zou moeten wezen en dat ze om tekorten tegen te gaan, weer gewoon naar ander (natuurlijk) aas gaan zoeken.

Bertil.
In principe gaan alle melen samen, maar of dat de rolbaarheid/hardheid enz. ten goede komt denk ik niet.
Elk product wat geschikt is om in een mix te stoppen heeft zijn eigen specifieke kenmerken.
Ook qua voedingswaarde.
De truuk (zelfs leuk om te doen) is het om met een paar beproefde en inmiddels overbekende basisproducten een mix samen te stellen op de PC.
Meestal kom je dan toch nog hier en daar wat tekort of soms te veel van het goeie.
Dan is het zaak om te gaan "tunen"
Een beetje meer of minder (paar grammen) van dit en een beetje meer of minder van dat.
Met name voor de vitamines is dat vaak zoeken.
Zo kun je (is helemaal niet nodig, maar geeft het principe/de werking goed aan) een mix net zo lang tunen tot je een waardering 10 krijgt.
Je krijgt dus een waardering 10 voor een mix als alle ingrediënten samen voor de gekozen tijd van het jaar van alle nutriënten de optimale hoeveelheid bevat.
DIT HOEFT NATUURLIJK NIET EN IS GEEN VERPLICHTING.
Een mix die een waardering 10 krijgt, kan veel minder goed vangen dan een mix die bijv. een 6 of 7 krijgt.
Zelf hecht ik veel meer waarde aan de optimale hoeveelheid aanwezige essentiële vitamines in een mix.
Zou het kunnen dat readies juist deze vitamines missen?
"Lekker" is nog het moeilijkste aspect vind ik zelf.
Want wat is lekker? Zeker voor een karper.
Toch geloof ik dat als je dat kan ontdekken (wat ze echt altijd lekker vinden) dat je dan een super-aas kunt maken.
Alle tips zijn overigens welkom (mikez@vizzavi.nl) :grin:

Chris.
Ik vind de verteerbaarheid heel belangrijk bij mijn mixen.
Een nieuwe mix die een slechte ontlasting laat zien (meerdere vissen natuurlijk) pas ik aan.
Dit kan door de vezels of het vetgehalte aan te passen.
Een karper heeft zoals je weet geen maag, maar slechts 1 darm.
Het lijkt mij bijzonder onprettig voor een karper om halve of kwart stukken onverteerde boilies (toch wel scherpe randjes) door de darm te hebben glijden en uit de nauwe anus te moeten lozen. Ook geeft dat aan dat het aas gewoon niet goed of zelfs helemaal niet verteerd wordt.
Mosselresten zijn (wat ik gezien heb) weliswaar nog scherper, maar worden wel heel fijn gemalen en komen er als zeer kleine schilfertjes weer uit.
En dan die tijgers...tja waarom die wel?
Ik weet het niet. Die komen er vaak voor een deel ook onverteerd uit net als harde kippenmaïs, maar van Tijgers weet ik dat er stoffen inzitten die de karper nu eenmaal zeer op prijs stelt. Ik vind ze zelf trouwens ook erg lekker.
Verder lijkt het me wat die vertering aangaat logisch dat aas wat overduidelijk verstopping of diarree tot gevolg heeft net als bij ons op een gegeven moment niet meer gegeten wordt.
En... baat een goed verteerbaar aas niet, dan schaadt het zeker niet.
Vandaar dus.


Cor.
Lees voor het door elkaar gooien mijn antwoord aan Bertil.
Veel meelsoorten zijn van zichzelf vrij smaakloos, dus voor smaak moet je toch naar andere ingrediënten zoeken.
Van die katten geef ik je helemaal gelijk. Ik heb ze zelf ook.
Ik vroeg Evert wel eens "wat vinden ze nu echt lekker".
"Lekker" was zijn uitgangspunt niet, maar ik blijf het een intrigerend onderdeel vinden.
Ben daar ook nog helaas niet over uit.
Dus ook jouw tips zijn welkom (mikez@vizzavi.nl) :grin:
Jij denkt dat vrijwel elke bol die samengesteld is uit wat verschillende melen wel in een aardige karper norm valt.
Dat zou soms zomaar kunnen.
Zelf neem ik liever het zekere voor het onzekere en zorg middels de CD dat dit dus altijd het geval is.


Zo, over deze posting heb ik een tijdje moeten doen.
Het kan dus zijn dat ik inmiddels alweer wat achter loop.
Zie mij alsjeblieft niet als Dè Vraagbaak heren.
Er zijn nog genoeg andere norm-aas gebruikers hier in deze topic en op het Forum.
Over het werken met de CD zelf wil ik best graag wat tips of hulp geven als daarom gevraagd wordt.

Ik ga eerst maar weer eens een lekker nachtje vissen.
Ik blijf lezen en kom wellicht het weekend weer binnenwandelen.

Vangze allemaal,

Mike
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

16-08-2002 18:46

Hans,

Over de deegbal en boily hebben we het al eens gehad :smile:

Met vriendelijke groet mensen ik ben vissen bij mij in de buurt -sp- mzzzzzzzzzlsssssssssssssssss

met vriendelijke groet

patrick
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

16-08-2002 21:30

Beste Mike,allereerst de logica wat betreft natuurlijk en onnatuurlijk aas,het lijkt mij dat het mijden van ons aas meer te doen heeft met negatieve ervaringen(gehaakt worden of gestoort worden doordat andere vissen gehaakt worden)dan met het onderscheid natuurlijk,onnatuurlijk,dit is echter mijn mening en hoeft echt niet door jou of andere gedeeld worden.
Nu de het volgende onderwerp en dat betreft mijn 50-50 mix,welnu ik heb deze 8 jaar toegepast op verschillende wateren.
Ik zal in het kort proberen uit te leggen hoe mijn visserij in mekaar steekt misschien dat dit een en ander duidelijker maakt.
Ik vis per jaardeel (grof weg deel ik mijn jaar op in 3 gedeeltes) op ongeveer 5 verschillende stekken,die ik ook alle 5 om de twee dagen voorzie van boillies , maar nooit twee dagen achter elkaar bevis.(stekken liggen ook altijd op verschillende wateren)
Ik vis dus op stek 1 terwijl ik stek 2 t/m 5 voorzie van voer,de keer erop vis ik op stek 2 en voorzie stek 1,3,4,5,van voer enzv.
Ik kan dus zeggen dat mijn boilie bijna continu gevoerd word op de dezelfde stekken (en wateren) en dat verschillende jaren lang,en ik heb nog geen teruggang gehad wat betreft vangsten,sterker het liep ieder jaar zelfs harder(is natuurlijk ook een gevolg van dat je je stek steeds beter leert kennen),en ook
het vaker terrug vangen van dezelfde vis,soms wel 4 keer per seizoen geven mij niet de indruk dat mijn aas slecht is.
Het hele proces wat ik hierboven beschrijf is me echter ook gelukt met wat jij beschrijft alszijnde een "norm aas" dus ik ga hier echt niet schrijven wie nu gelijk heeft,ik weet het niet zeker en vind het ook niet belangrijk.

De W.J.theorie nu,deze is zeer flauw en ik had het misschien ook niet moeten schrijven daar het risico bestaat dat mensen het misschien opvatten alszijnde het belachelijk maken van de E.A theorie en dat is echt niet mijn bedoeling.
De theorie (zeg maar stelling) is geboren omdat ik regelmatig vragen krijg hoe ze,en op wat voor water karper kunnen vangen,of meer karper kunnen vangen.
Ze zal je VANGSTKANSEN wel met 100% doen stijgen en luid : vis op stekken waar OOK karper komt.
Flauw ik weet het!

Groetjes Wil.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wil Jeurninck op 2002-08-16 22:23 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

16-08-2002 22:10

Maar een waarheid als een koe...
Hans-Peter van Ee

16-08-2002 23:53

Robert Maneschijn

Jij spreekt over een verantwoorde boilie??

Wat is dan de norm voor een verantwoorde boilie??

tot chats!!

Heren

Mij wordt deze methode steeds duidelijker maar de vragen blijven echter opdoemen.

Een ingredïent als griesmeel bezit heel veel onverteerbare koolydraten.
Als men griesmeel gaat koken dan worden deze verteerbaar.

1. Wat is nu het beste om mee te vissen verteerbare of onverteerbare koolhydraten??

Als we praten over nutrïenten, dan bedoelen jullie dus de essentiële voedingsstoffen voor een karper.
Dit haalt een karper normaal gesproken wel uit zijn natuurlijk voedsel.
2. Waar ligt hier de norm voor jullie??

De karper heeft geen maag zoals wij mensen.
Het traject bij de karper is veel korter en het proces van vertering werkt veel simpeler als bij ons mensen.
Jullie spreken over een mooie brijige ontlasting, iets wat wij mensen juist weer niet willen met onze ontlasting.
3) Geven deze verschillen niet een aan dat bij vissen het verteringsproces anders werkt als bij ons??

'De Stofkei' scheet hele grote kiezels uit en een lap stof, dat zie ons mensen niet gauw doen!!

Een karper is gewoon een veelvraat en op de juiste plek maakt een ieder veel kans.
De man achter de stokken bepaalt echter hoeveel.

met vragende groet

HPE
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

17-08-2002 00:11

Die 'keien' zijn mischien wel een 'hulpmiddel' om alles te kunnen verteren.
eens op national geographic gezien, dat een aligator / krokodil ook 'extra' stenen 'eet', zodat alle botten, van de op gegeten beesten, ook 'verteerd' kunnen worden, omdat door de stenen, alles 'vermaald' zou worden.

mischien had de karper problemen met de boillies te verteren, maar vond ze wel lekker/gezond.
ik denk dat een karper niet 'zomaar' die stenen op at, of dat het 'perongeluk' naar binnen kwam.

maar hier ging de discussie niet over, back to your EA discussion :wink:
Hans-Peter van Ee

18-08-2002 01:19

Cristiaan

Mocht het zo zijn dat een karper kiezelstenen naar binnen slurpt als hulpmiddel bij het verteringsproces, dan is dit aangeleerd gedrag.
Dressuur schijnt dat te heten.

Net als het voor-voeren van boilie's volgens de EA-norm.
Het is niets anders dan een karper aanleren dat op een bepaalde plek voedsel ligt te wachten.
Dat is de karper een positief aasgedrag aanleren zodat wij ze kunnen misleiden.
En het werkt.
Ook met vismeel en ook met extra gezoete boilie's.

Maar hoe kan men een karper aanleren voedingswaarde te herkennen in een boilie,
zo dat 'onze' karpers de eerder genoemde kolére rotzooi niet meer eet?

En wat valt er buiten teveel conserveermiddel en chemische kleurstoffen onder kolëre rotzooi??

met naar-goud-vissende groet

HPE
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-08-2002 11:12

Volgens mij hoort de ontlasting juist niet 'mooi brijig' te zijn. Ik denk dat in principe de ontlasting van een karper net zo hoort te zijn als die van een goudvis ( vaste sliertjes) Mijn koi krijgen uitgebalanceerd voer ( vraag me niet wat er allemaal in zit hoor ) en hun ontlasting bestaat ook uit keurige sliertjes.

Maar karper heeft niet altijd de keus om uitgebalanceerd voer te eten, en ik denk ook niet dat het per se nodig is. Een karper moet gewoon vreten om te overleven, en daardoor is niet alles wat hij eet even goed verteerbaar maar elke gram wintervet is er 1 en dat telt natuurlijk. Het mag naar mijn mening best brijig zijn, maar het is niet het optimale. Zou je, als je een perfect verteerbare boilie ontworpen hebt, dan ook een perfect vangende boilie hebben?

Met ontbijt verterende groet,

Sjoerd
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

18-08-2002 14:07

Sjoerd,

mischien is dat breierige zootje, wat je op je onthaakmat eruit 'krijgt', ook wel een soort sliertjes...

want je vergeet een groot ding:

de karper waar je z'n ontlasting van bekijkt ligt op jou onthaaktmat.
en
de koi waar je z'n ontlasting van bekijkt zwemt gewoon rond in het water wanneer hij het loost
Robert Manenschijn

18-08-2002 16:13

Hans Peter van Ee,

ten eerste heet ik geen Mane maar ManeNschijn :grin:

Ik vind een verantwoorde boilie een boilie waar niet maar van alles aan (chemische) flavours en andere toevoegingen, die mogelijk nadelige gevolgen kunnen hebben op het in wendige van de karper en op deze manier kun je -zeker als beginneling- zeer veel info halen om zo'n boilie samen te stellen. Ik vindt dat je op deze manier wel een boilie krijg die een goede balans heeft voor de karper. Dit is toch gebasserd uit onderzoeken en eigen ervaring lijkt mij toe.

groeten Rob.
Wilko Bloem

18-08-2002 16:21

"Eureka" het is dus eindelijk mogelijk, een discussie over de eat theorie, wie had dit durven dromen? Zo ziet men maar weer, een mens is nooit te oud om te leren, of tot een relativerend inzicht te komen. Mag ik alle discussie postende, complimenteren met dit behaalde ongelooflijke resultaat! Eindelijk geen taboe's meer, geen gescheld en hysterische emotie's, en persoon verheerlijking en, gewoon een open "discussie" van harte gefeliciteerd met het behaalde inzicht Heren.
Met van de stoel afvallende groetjes,Wilko!
P.S GOEDGEDAAN PATRICK!
I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-08-2002 17:09

Christiaan,

Ik maak natuurlijk ook regelmatig mijn aquarium schoon, en dan liggen er regelmatig nog stukken ontlasting op de bodem wanneer ik het grind schoonmaak, en die sliertjes kun je gewoon met de hand vastpakken, valt helemaal niet sontaan uit elkaar ofzo...

groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

18-08-2002 20:30

Robert ManeNschijn

Dat je met de cd-rom een verantwoorde boilie kan maken, daar valt nog over te discussieren
Zoals ik al eerder in deze discussie zei:
De cd-rom is perfect om de voedingswaarde van je aas uit te rekenen, maar dat wil absoluut niet zeggen dat je aas verantwoord is. Een aas met een hele goede voedingswaarde volgens de cd, maar met een flinke hoeveelheid conserveringsmiddelen, waardoor de voedingswaarde nauwelijks veranderd...is geen verantwoord aas.
De producten die wij zo'n beetje gebruiken zijn allemaal verantwoord. (behalve dan de echte chemische zooi, zoals conserveringsmiddelen en mischien veel kleurstoffen)
Als de voedingswaarde van je aas niet goed is, dan hoeft dat niet te zeggen dat het aas niet verantwoord is.
Voedingswaarde en verantwoord aas zijn twee totaal verschillende dingen.

Mike, duidelijk antwoord...alleen, die tijgernoten daar zit jij dus ook een beetje mee in je maag? (Zowel letterlijk als figuurlijk begrijp ik...niets mis mee hoor...ik vindt ze zelf ook niet te versmaden) :grin:

Groetjes ChrisN
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-08-2002 22:27

Tijgernootjes zijn bij tijd en wijle erg smakelijk ja...

En als je heel veel pinda's eet, dan merk je dat ook wle op t toilet ( hetzeflde effect als de tijger bij een karper heeft :razz:

Groetjes, Sjoerd
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

18-08-2002 23:17


Sjoerd :
Ik maak natuurlijk ook regelmatig mijn aquarium schoon, en dan liggen er regelmatig nog stukken ontlasting op de bodem wanneer ik het grind schoonmaak, en die sliertjes kun je gewoon met de hand vastpakken, valt helemaal niet sontaan uit elkaar ofzo...

groetjes, Sjoerd



Sjoerd, ik weet niet hoe groot jouw vissen zijn, maar ik denk niet een karper die bijvoorbeeld jouw bolies opeet en ze uitschijt, er een lange massa van maakt. En ik denk dat jouw vissen waarschijnlijk ook ander voer krijgen als een karper. Wij hadden vroeger ook goudvissen en daar zag ik dat ook. Wat ik zelf wel heb gezien en vaak check dat is een beetje druk zetten onder de buik en kijken als de vis iets uitschijt. Ik heb meaples er heel uit zien komen. Maar daar gaat deze discussie niet over :smile:


MVG J0H@N
Hans-Peter van Ee

19-08-2002 00:07

Sjoerd

Maar wij hebben een maag en een karper een halflang darmkanaal.
Daar zit wel een verschil binnen het proces van voedsel verteren.

met verterende groet

HPE
Robert Manenschijn

19-08-2002 08:39

Chris,

Bij de cd-rom wordt ook alleen van voedingswaarden uit gegaan en niet van allerlei (chemische) toevoegingen. Falvours gebruik ik niet, want deze bevatten het merendeel allemaal dezelfde basisstof waaraan een geur en kleurstof is toegevoegd. Als je volgens de cd een mix hebt samen gesteld en je gaat er wat anders aan toevoegen, dan klopt je berekening ook niet meer. Maak maar eens een mix met een hoge waardering (zonder ei-kip) en voeg dan eens wat eieren toe, dan moet je eens zien wat voor een slechte invloed dit heeft op je waardering. Ik ben hier van een mix uit gegaan die je op basis van eieren moet verwerken, dus zonder ei-poeder en dat soort melen.

groeten Rob
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

19-08-2002 18:39

Ik heb ook al eerder gezegd, dat karpe rin het wild natuurlijk niet altijd perfect verteerbaar voedsel te eten krijgt!

En inderdaad Hans P, de stukjes die een karper uitschijt zijn inderdaad wel wat groter dan dat wij doen :razz:

Groetjes, Sjoerd
Hans-Peter van Ee

19-08-2002 20:47

Sjoerd

Het zelfde geldt voor een brijige ontlasting, waarom is dit zo??

Komt het omdat men met een berekende boilie vaak hoger in het vezelgehalte zit, of omdat de karper in gevangenschap een dier in angst is....

Rob

Het is toch logisch dat als men teveel eieren gebruikt in een mix dat het gehalte aan eiwitten flink toeneemt, en de waardering af.

Want eiwitten zijn veel gevoeliger voor bederf, dan koolhydraten, iets waar men vaak overheen kijkt.
Dus of het lage eiwit-gehalte van de norm-boilie's verantwoordelijk zijn voor de vele karpers die de norm-vissers vangen, valt op meerdere manieren te verklaren....

met normale groet

HPE
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-08-2002 21:46

Een karper in gevangenschap, een dier in angst? Verklaar je eens nader Hans-Peter. Doel je nu op karper in de kweekvijver of op een gevangen karper op de kant?

Volgens mij is de karper een veelvraat en gaat alles wat er in gaat er net zo makkelijk weer uit. Wat te veel of onverteerbaar is verdwijnt zo vanzelf weer. In de winter, wanneer de spijsvertering traag is en de karper nauwelijks vreet, blijft voer liggen en verontreinigd het water. Minder voeren dus, want wat heb je aan voer dat niet gegeten wordt en door verotting het water zuurstof armer maakt?

Lichtverteerbaar aas is dan beter als je de karper frequenter aan het azen wilt krijgen. Of minder verteerbaar aas ook erg ongezond is voor de karper valt nog te bezien. Ik heb mijn koi’s wel eens vette visolie pellets gevoerd in de winter. Ze gingen echt niet op hun kop hangen of zo.

De uitscheiding van grotere karper is afhankelijk van wat ze eten, maar slierten zijn niet ongewoon. Maar wat is daar de boodschap van, afgezien van dat het een grote boodschap is?

Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

19-08-2002 22:38

Wat daar de boodschap van is? dat wilde ik nou juist weten, daarom zei ik dat ook. Trouwens, het altijd een grote boodschap, want karpers kunnen niet plassen en schijten los van elkaar. Het is denk ik niet zo, dat de ontlasting brijig wordt omdat de karper ook tegelijk vocht uitscheidt. Mijn ervaring is dat de sliertjes dan alleen wat slijmeriger worden. ( Bij koi welteverstaan )

En inderdaad Kees, Ik voer mijn koi altijd met Hikari, maar af en toe een handje vismeelpellets zijn ze ook gek op. Ze wroeten elke nacht in het grind, maar daar valt natuurlijk niet veel te halen, omdat het koivoer blijft drijven, dus geef ik ze ook af en toe een handje bodemaas in de vorm van pellets...

Sjoerd
Hans-Peter van Ee

20-08-2002 07:49

Hallo Kees

Hoe denk jij dat eeen karper zijn/haar bezoek op de kant ervaart??
Mij lijkt het dat de vis zich niet echt op zijn/haar gemak voelt net na de vangst.
Het gebeurd mij te vaak dat de karper de brijige ontlasting gelijk eruit gooit op de mat.
En dan vis ik niet eens met EA norm-boilie's.

met beperkt-voerende groet

HPE