WAT VINDEN JULLIE VAN DE -[ EAT ]- Evert Aalten Theorie


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

11-08-2002 12:46

Laat eens wat horen wat jullie ervan vinden.(voerprogramma)
Waarom gebruik je het?
Of waarom gebruik je het niet!!!?

Graag reactie van Hans-peter van Ee :smile: en natuurlijk anderen!!

Met afvragende groet

patrick

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Patrick van Leur op 2002-08-11 13:12 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Patrick van Leur op 2002-08-11 14:02 ]</font>
Hans-Peter van Ee

11-08-2002 14:38

Patrick

Leg mij eens uit hoe dat precies in elkaar steekt die 'EAT'??

Heb jij volgens deze methode gevist??

met benieuwde groet

HPE
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

11-08-2002 14:44

Hans

Ik heb ermee gevist op de SP en heb er 1 mee gevangen, dus het wil nog niet zeggen dat het werkt.

Met vriendelijke groet

patrick
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

11-08-2002 16:35

Het voerprogramma van Ea? Dat programma is toch gebaseerd op het oordeel van Evert (bij sommige onder ons beter bekend als Grote Smurf :grin: ) Eigenlijk geeft hij dus zijn mening over een boilie die ik heb gemaakt.

Laat ik het zo voorzichtig stellen: Ik geef geen ene f*ck om de mening van Evert Aalten.

Wie is hij nou, behalve een goede schrijver, dat hij kan bepalen of een boilie acceptabel is (of niet). Waarop baseert hij zijn deskundigheid op het gebied van de voedingsleer van onze karper?

Aan de andere kant zou ik dat programmatje best eens willen gebruiken om te zien of mijn boilies die in het verleden altijd al goed vingen hoog scoren of niet. Je weet wel, gezonde nieuwsgierigheid. Dus mijn vraag uit een andere posting blijft staan.

Met groet,
Kiron

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2002-08-11 16:36 ]</font>
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

11-08-2002 16:59

Kiron

Dat heb ik ook gedaan met de boily's die goed vingen en nog stees goed vangen. Daarom had ik dat programma gebruikt om de beoordeling te bekijken en ik kwam niet hoger dan een 6.4 . Ik vind het werkelijk nergens opslaan. Veel te veel vismeel maar dat boeit niet die boily vangt goed dus ik ga ermee door :smile:

Met vriendelijke groet

patrick
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

11-08-2002 18:19

Wat in elk geval wel goed is, is dat het bijna niets kost. Weg met caseine, veel te veel eieren en andere dure rommel, maar gewoon tarwemeel. Flavours kun je ook weglaten enne... ik heb erg goed gevangen met de volgens Everts richtlijnen zelf samengestelde mixen.

Met koolhydraatrijke groet,

Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-08-2002 18:24

Een zeer nuttige CD voor iemand die begint met het zelf maken van zijn boilies. Het is gebaseerd op principes van de voedingsleer en het helpt je een goede mix samen te stellen op basis van een veronderstelde voedingswaarde.

Verder slechts een methode gebaseerd op een theorie. De fout komt als je zoiets gaat verheffen tot de enige waarheid. Dat is gebeurd, maar er is meer tussen hemel en aarde dan de door van Aalten geïnterpreteerde voedingsleer. Kijk alleen maar naar de Engelse ontwikkelingen.

Wat dat betreft, voor mensen wordt veel meer onderzoek naar voeding gedaan dan voor karpers en daar is men ook nog lang niet uitgestudeerd. Verder zijn wij karpervissers en geen karperkwekers. Vooral met betrekking tot lokstoffen schiet de methode te kort. Voor ons is uiteindelijk voedingswaarde minder belangrijk dan voedingsherkenning en het ontlokken van een impuls tot voeden.

Kees
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-08-2002 19:57

Persoonlijk vindt ik het een theorie die zo lek is als een zeef.En dan is dat nog lichtjes uitgedrukt..
En over E.A. persoonlijk heb ik ook nog wel een mening.En erg positief is die niet!!
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

11-08-2002 20:00

Avond heren,

Het is allemaal gebaseerd op ervaringen van EA zelf, er is geen enkele onderbouwing van zijn ideeen vanuit de wetenschappelijke sector (of wel? corrigeer me dan gaarne).

Het feit dat ik goed vang op een boilie die ongetwijfeld slecht scoort op de schaal van Aalten, valt dan ook niet te verklaren. Argumenten zoals van: je had vast nog beter gevangen met een EA boilie raken kant nog wal, (want datzelfde "argument" kan ik ook in tegenovergestelde richting gebruiken). Heren EA gebruikers dit noemen we niet een argument maar een veronderstelling niet gestaafd met enig bewijsmateriaal.

Hoewel ik misschien negatief tegenover EA theorie overkom, is dit niet helemaal zo. Ik heb me er nooit echt mee bezig gehouden, maar door de in het verleden pittige discussies over dit onderwerp is mijn interesse wel degelijk gewekt.

Is er misschien iemand uit het EA kamp die mij kan overtuigen van de juistheid van de EA theorie? Gaarne gestaafd met enigszins redelijke bewijzen? (dus geen veronderstellingen)

Ik hoor graag van u/jullie

groet,
Kiron
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

11-08-2002 20:05

Roy,

Had jouw posting nog niet gezien, maar ook ik heb een niet bepaald positief beeld van de heer Aalten....

Ik hoop verder dat de deelnemede discussieleden hun positief / negatief (voor)oordeel betreffende de persoon EA enigszins buiten beschouwing kunnen laten zodat we niet afdwalen van het juiste onderwerp. Mocht ikzelf hiervan afwijken, aarzel dan niet om mij daar op te wijzen.

Met groet,
Kiron
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-08-2002 20:09

De beste stuurlui staan aan de wal:)
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

11-08-2002 20:36

Hallo Patrick

Mijn mening over het programma en dus de voedingswaarde van aas is volgende
Om te beginnen wil ik dit even kwijt:
Ik heb al verschillende keren horen vertellen dat een karper zich na het eten van een qua voedingswaarde goed aas "beter" gaat voelen. Dit is echter naar mijn mening één van de grootste misverstanden die er zijn omtrend dit onderwerp.
Niets of niemand gaat zich namelijk (niet op zo'n korte termijn, een aantal dagen voeren) lekkerder voelen na het nuttigen van een qua voedingswaarde verantwoord voedsel.
Als ik verantwoord aan het eten ben, dan ga ik me niet lekker voelen.
Na een paar dagen mischien...zal je zeggen.
Vergeet dan niet dat een karper naast onze qua voedingswaarde goede boilies ook heel veel natuurlijk voedsel eet. En dit voedsel voldoet ook niet aan de norm. Het lijkt me dan ook erg sterk dat een karper zich toch nog door onze boilies goed gaat voelen.
Andersom kan natuurlijk wel.
Een aas dat vreselijk slecht is, door bijvoorbeeld een berg conserveringsmiddelen...zal na een een aantal dagen niet zo'n lekker gevoel geven.
En...dat geldt ook voor een EA-boilie!

Ik heb begrepen dat de voedingswaarde pas gaat "werken" wanneer er een paar dagen mee gevoerd wordt.
Nu, stel je voor...een karper gaat voedsel zoeken. Hij komt langs een plompeveldje waar hij wat slakken van de stengels plukt.
Vervolgens komt hij over wat eiwitrijke vismeelboilies die er nog lagen van een karpervisser die die dag heeft gevist...en vreet ze op.
Even verderop dondert er voor zijn neus een dikke naaktslak van een brug, die hij ook meteen maar even oppikt.
Weer een stukje verder komt hij een voerstek tegen van EA-boilies waar al een andere karper ook heftig op tekeer gaat.
Hij vreet er ook zooi van, en even later pikt ie als toetje van tegen het riet nog wat klein spul mee naar binnen.
Is een karper nu nog in staat om te "achterhalen" wat nu precies dat goede-voedingswaarde-aas was? Het konden net zo goed die vismeelboilies zijn die er 10 minuten ervoor nog ingingen.
Natuurlijk komt hij na een tijdje steeds terug op de voerplek...want hij wordt er simpelweg op geconditioneerd dat daar wat te halen valt. Maar dat is met eiwitrijke vismeelboilies ook zo...

Praktijkervaringen zeggen me het volgende.
Als je in karpervoer-2000 een boilie samensteld met louter gemalen hennep...en verder niets, dan krijg je als cijfer (als ik me goed kan herinneren) een twee. Met als bijschrift iets als 'een zeer slecht aas..enz
Nu ga ik ervanuit dat gemalen hennep dezelfde voedingswaarde heeft als gewoon hennep. En...jij en ik weten allebei hoe karpers tekeer kunnen gaan op een voerstek waar je al drie dagen met hennep aan het strooien bent. Aan hun gedrag valt meestal niet bepaald af te lezen dat ze zich bekommeren om de voedingswaarde.
Hetzelfde geldt voor eiwitrijke vismeelboilies, die in veel situaties zelfs nog een veel betere voerplek opleverd dan een koolhydraatrijk EA-aas.
En...hetzelfde geldt voor het meeste natuurlijke voedsel..wat qua voedingswaarde absoluut niet voldoet aan de norm van Evert Aalten. Maar als jij elke dag twee kilo muggelarven op een plek gooit dan...ach, je raadt het al.

Tot slot nog even dit.
De percentages zijn gebaseerd op wat een karper werkelijk nodig zou moeten hebben.
(In het kort:Teveel eiwitten in het water...dus behoefte aan koolhydraten)
Maar is hier wel een richtlijn voor te geven?
De behoefte van een karper die tussen de garnalen zwemt ligt ver van de behoefte van een karper die dagelijks zo'n beetje van de boilies en particles leeft. Dat verschilt dus nogal per water...en niet alleen dat, maar dat verschilt ook per karper individueel.

Kortom...je aas maken volgens de EA-norm hoeft voor mij niet zo.
Als ik graag een koolhydraat aas wil hebben, dan fabriceer ik dat zonder CD ook. Op de komma nauwkeurig vindt ik dan niet meer nodig. Koolhydraatrijk is koolhydraatrijk.

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

11-08-2002 20:50

tja daar zit wel wat in Chris...!

gtx Martin
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-08-2002 21:14

Heren,

Alvorens een oordeel te vormen, is het van belang te begrijpen waar het om gaat. Ik ben geen expert, maar slechts iemand die de CD kent en naar de werking van de CD heeft gekeken. Derhalve ben ik eigenlijk niet de persoon om de principes uit te leggen. Maar goed ik doe een poging voor diegene die de CD niet kennen of niet begrijpen.

Ik meen dat je met de CD een mix kan optimaliseren op basis van de voedingswaarde. Deze voedingswaarde is gebaseerd op de algemene voedingsleer. De basis voor de voedingsleer is niet van de heren Wittebol en van Aalten, maar van wetenschappers die zich hiermee bezig houden in verband met de voeding van dieren en ook van vissen. Beide heren veronderstellen dat de karper intuïtief de voedingswaarde van een boilie kan herkennen en dit zijn aasgedrag in positieve zin beïnvloed. Hoe beter die voedingswaarde is uitgebalanceerd, hoe beter de bolie. Met de CD hebben ze de verschillende voedingswaarden van basisstoffen in kaart gebracht en kun je de totale voedingsbalans berekenen van een mengsel van de basisstoffen (de mix). Hoe beter de balans hoe hoger de score. Verder maakt het seizoen dan nog wat uit.

Wat de CD betreft is het de enige in zijn soort voor zover mij bekend waarmee je mixen kunt samenstellen. Een tekortkoming van de CD vind ik de handmatige optimalisatie. Met de tegenwoordige techniek is het niet moeilijk om de optimalisatie door de computer zelf te laten doen. Wat het uitgangspunt betreft meen ik dat de voedingsleer een goed handvat is, die een boilie oplevert met een goede voedingswaarde. Maar niet het enige handvat, zoals ik in de bovenstaande posting al aangaf.

Een discussie hierover moet dus gaan over het uitgangspunt dat veronderstelt dat de kaper een voorkeur heeft voor "gezonde" bolies met een uitgebalanceerde voedingswaarde. Een discussie moet niet gaan over wat men persoonlijk van Evert van Aalten vind.

Als ik met bovenstaande uitleg iets verkeerds zeg over de methode, graag correctie.

Kees
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

11-08-2002 22:06

Ik zie het simpel gezegd zo:
Als een karper honger heeft maakt het niet veel uit wat je hem voorschotelt, hij eet het toch wel (zie je wel aan al het aas waarop karper al is gevangen). Of er nu een EA boillie ligt die een 9.6 scoort, of een simpele vismeel boillie. Ik heb met mijn eigen ogen mensen hier in de buurt de meest schitterende vissen zien vangen op de meest simpele boillie..dat was voor mij genoeg om niet tot de aanschaf van karpervoer2000 over te gaan.
Ik ken evert aalten niet, dus daar reageer ik niet op, maar voor mij is zo'n cd overbodig en niet echt nodig ...

mvg
stefan
Hans-Peter van Ee

12-08-2002 04:49

Heren

Volgens mij gaat het hier over de EAT.
Deze wijze van karperen bestaat uit meer als alleen de voedingswaarde van het aas.

Het zoeken van een goede stek, het uitpeilen en onderzoeken van de bodem, twee of drie dagen van te voren voeren, voerhoeveelheid aanpassen aan de watertemperaturen zijn een aantal aspecten die ook vallen onder de EAT.

Dit soort zaken speelt ook allemaal een rol dus in hoeverre moet men echt waarde hechten aan de voedingswaarde van een boilie??

met onberekenbare groet

HPE
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

12-08-2002 10:19

Chris

Een heel goed informatief stuk schreef je, Ik vind het zelf vreemd sie EA Norm precies op de vitamines, koolhydraten, vetten en hij spreekt niet eens over mineralen..

Met vriendelijke groet

patrick

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Patrick van Leur op 2002-08-12 10:22 ]</font>
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

12-08-2002 10:25

Hans

Ik bedoel niet de hele EAT maar alleen het voerprogramma eigenlijk. Stek zoeken, pijlen en voeren dat doen we allemaal (denk ik). ik ben benieuwd wie er op deze wijze zijn boily's samenstelt.

Met afvragende groet

patrick
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

12-08-2002 10:30

In De Karper nr. 39 (KSN-blad) heeft Jan Junge op zowel hilarische als genadeloze wijze gehakt gemaakt van de EA-theorie. Dit leidde tot groot rumoer binnen de KSN en heeft er, meen ik, mede toe bijgedragen dat Jan Junge zich uit het wereldje heeft teruggetrokken.
Aart corrigeert mij wel als dit niet zo is.

Met door de herinnering grinnikende groet,

Peter
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

13-08-2002 10:55

Van Leur en Van Ee uit Maarssen!!!

Worden jullie niet een beetje moe van jezelf?
Wij (ik) wel.

Verder aan allen.
Er zijn duizenden A4-tjes gediscussieerd over alles wat maar enigzins met Evert Aalten te maken heeft.
Kijk dus maar eerst eens op dit Forum of op het DB van CW alvorens jullie hier weer een oeverloze zwetsdiscussie opstarten.

Lijdt tot niets behalve gezwam en kwetsende, haatdragende opmerkingen over en weer.

Aan KV2000 gebruikers.
Trap er niet in en reageer niet.
Hoe goed bedoeld ook.

Ik zou zeggen "je vist ermee, of niet".
Punt uit, discussie klaar.

Met normale groet,


Mike (zucht)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-08-2002 11:02

Shit man, goeie samenvatting!

Groeten,

Mark
Hans-Peter van Ee

13-08-2002 11:11

Mike

Inplaats dat jij nu ingaat op wat bijvoorbeeld Chris Noorlander oppert, ga jij de confrontatie weer opzoeken.
Dat is niet de bedoeling, deze discussie is opgestart om te leren.

En dat jij na zeven jaar karperen zo'n fenomenale karperaar bent dat verdiend alleen maar bewondering.

Het gaat er hier echter om of het uitrekenen van de voedingswaarde een doorslaggevende factor bij het vangen van grote karper??

met instant-vangende groet

HPE
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-08-2002 11:16

Peter, ik kan er niet zo om 'hinneken'.
Jan Junge is inmiddels erelid van de KSN (als één der oprichters) en Evert Aalten is nog steeds lid.
Zolang discussies gaan over bepaalde onderwerpen heb ik daar geen enkele moeite mee, maar als zo vaak wordt zoiets op een bepaald moment op de man gespeeld en daarmee kan ik het niet eens zijn, dan gebeuren er altijd nare dingen.
Meestal wordt de grootste kritiek geleverd door mensen die zelf nog nooit hun nek uitgestoken hebben of daadwerkelijk wat voor de karpervisserij hebben betekend, dit tekent 'het karperwereldje'.
Hans-Peter van Ee

13-08-2002 11:38

Aart

Regelmatig lees ik van jouw hand kritiek op personen die niets betekenen voor de karpervisserij.
Zij zijn vaak geen lid van de KSN, maar kopen wel hun vergunningen als het goed is.
Dat is toch iets...

Het is heel makkelijk roepen tegen iedereen, laat je zien op de vergaderingen van jouw HSV en wordt lid van de KSN.
Ik denk echter dat deze negatieve benadering van mensen averechts werkt.
Men moet het niet als een verplichting zien, maar begrijpen waarom??
En dat waarom, begrijpen de meeste niet volgens mij.

Volgens mij kan men het beter wat positiever uitdragen in de trant van, zou jij niet eens iets voor jouw hobby willen betekenen zodat we er in de toekomst ook nog van kunnen genieten, kom eens langs op een meeting en oordeel zelf of het wat is voor je.

Wist jij trouwens Aart dat er ook nog karpervissers bestaan die niet eens weten dat er zoiets als de KSN bestaat??

met onwetende groet

HPE
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

13-08-2002 11:41

HPE.

Wie hou jij voor de gek?

Met afsluitende groet,

Mike
Plaats reactie