WAT VINDEN JULLIE VAN DE -[ EAT ]- Evert Aalten Theorie


Plaats reactie
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

15-08-2002 11:58

Dat is genoeg ? dat hij het alleen probeert ?
voor mij niet echt...

als hij je 'voer boillies' probeert, en hij vind 't niets, zwemt hij door en laat hij jou 'haak boillie' liggen.
en dan sta jij aan de kant, mooi te blanken.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-08-2002 12:02

Daar heb je gelijk in... Dat ha dik f over het hoofd gezien. op zulke momenten zijn aquariumtests wel degelijk handig. Als de vissen het gewoon elke keer eten dan ben je al een heel eind. Dan weet je tenminste dat je boilies eetbaar zijn.
Plus je kunt zien of de karper het aas goed verteert, en dat is misschien ook wel een reden waarom een karper het voer blijft eten of niet ( maar de vertering van mais en tijgers gaat echter totaal niet goed nou ja, misschien iets om een sover te brainstormen. )

groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-08-2002 13:37

En zo is het cirkeltje weer rond, nl: hoe stel je je aas zo samen datde karper het heel graag eet; Koolhydraat of eiwit???
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

15-08-2002 14:16

Hele goede vraag Sjoerd.

Ik ben zo vrij daar een eenvoudig en GEHEEL VRIJBLIJVEND antwoord op te geven:

Voor de zomermaanden:
Eiwit: 10-18%
Vet: 10-20%
Koolhydraten: 66-73%
Vezel: 3-3,5%
De netto eiwitbenutting ligt dan tussen de 68-70%

Voor de wintermaanden:
Eiwit: 23-28%
Vet: 20-25%
Koolhydraten: 47-60%
Vezel: 3,5-4%
De netto eiwitbenutting ligt dan tussen de 47-60%

Procentje meer of minder liggen de karpers niet wakker van hoor.

Hoe je zo'n aas eenvoudig samensteld uit jouw favoriete ingrediënten?
Met Karpervoer2000.

Ik doe dat nu al zo'n 8 jaar inmiddels en niet zonder succes mag ik wel zeggen.
Lekker vers en goedkoop ook nog eens.

Met uitgekiende groet,


Mike
(die altijd bereid? is een beschaafde en serieuze AASdiscussie te voeren?)
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

15-08-2002 14:30

Cor.

Jazeker zijn dat smaakbepalers.
Koolhydraten zijn namelijk suikers.
Witte suiker bestaat bijvoorbeeld uit 100% koolhydraten.
Mierzoet dus.
Eiwitten zitten ook in eieren of vlees.
Nou dat smaakt mij ook zonder zout en peper opperbest. Laat staan een karper, want die proeft duizenden malen beter dan jij en ik.

Of onze koks het maar makkelijk krijgen?
Ligt er aan.
De japanse keuken (tevens mijn favoriet) streeft ernaar om alle producten zo veel mogelijk naar zichzelf te laten smaken.
Onze westerse koks en keukens hebben wij het zelf een beetje moeilijker gemaakt, door bijvoorbeeld die Mars te eten of bremzoute chips.
Om van de 15 suikerklontjes in één glas CocaCola nog maar te zwijgen.

Heb zelf 1 keer in mijn leven 1 hele week gevast (dus echt niets eten alleen water drinken). Nou, toen ik mijn eerste hapje Biogarde yoghurt nam leek het echt alsof er een engeltje over mijn tong fietste.
Helaas ging daar al spoedig weer de nodige scheppen suiker in en ben ik inmiddels ook weer Mars-proof :grin:

Met smakelijke groet,


Mike
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

15-08-2002 15:20

Ahh nu begint het ergens op te lijken.

Ik ben het met Cor eens dat een karper als hij de keuze heeft zeker niet alles vreet.
Maar waar baseert een karper zich op? Als er een hele lekker smaakvolle bal ligt die met scopex gelavourd is of een ready made die met diezelfde scoopex geflavourd is, vreed ie dan beide of stopt ie na een paar van die Readys? en als ie dan op de stek komt met de "goede" boilies, vreet ie die dan nog wel?

Wat trouwens heel frapant is en wat weer in het voordeel van de EA vissers en anderen die geloven dat de vis een boilie herkent spreekt is dat op meerdere wateren waar men met de boilie begint te vissen en men voert een kilootje per dag men goed ving, maar als men de vis zakte zat deze naast de boiliepap ook vol natuurlijk voedsel.
Als men dan meer gaat voeren, zeg maar 2,5 kg per dag dan viel op dat de vangsten niks meer werden, maar WEL dat er amper nog natuurlijk voedsel in de zak te vinden was. De vis kiest dus wel degelijk en vreet niet alles.

Mike,en anderen natuurlijk.
Waarom ga jij in de winter je eiwit percentage verhogen? Dan is de boilie toch ook moeilijker verteerbaar? Of denk ik verkeerd?

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-08-2002 15:30

Bertil,

Gokje:

Omdat een karper veel minder actief is (beweegt) en dus veel minder behoefte heeft aan energie (koolhydraten en vetten).

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-08-2002 15:49

Maar zit ie door die eiwitte niet veel eerder vol? Juist in de winter eten ze over het algemeen minder, en dan zou ik niet met hele voedzame boilies gaan vissen ( dat merkt die karper toch niet van de buitenkant? )

Ik heb trouwens nog iets wat ook goed aansluit, en waar mensen misshcien eens hun gedachten over kunnen uiten?

Als een karper honger heeft, gaat hij eten. maar als hij daarna merkt dat ie al snel weer honger krijgt, zal hij dan de volgende keer iets anders proberen en jouw boilie links laten liggen ( en andersom natuurlijk!)
of verschilt dat misschien per maaltijd? Sommige mensen hebben immers aan 3 stevige maaltijden per dag genoeg, terwijl anderen minder uitbundige maaltijden eten, maar tussendoor wel de hele dag lpen te snacken ( zoals ik :razz: )???
Wat denken jullie?

Met zich-afvragende groet, Sjoerd
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

15-08-2002 15:56

Sommige mensen hebben een snelle stofwisseling, en andere een langzame.
zo zal je dat ook wel bij een karper hebben.
de ene karper moet meer eten, om zijn dagelijkse portie binnen te krijgen, de andere iets minder.

maar een karper zal zeker selectief zijn met wat hij eet.
maar ik denk dat dit vooral in de winter is, wanneer hij zich 'rustig' houd.
oftewel zal hij kiezen, voor de boillie, waar hij het meeste 'aan heeft'.
dwz de gene met de meeste voedingsstoffen, etc etc.
waar hij dus niet veel van hoeft te eten, maar toch alles van "de (karper) schijf" van binnen krijgt.
in het voor-, en najaar, zal dit heel anders liggen.
het is nu een groot vreetfestijn geworden, en alles wat dan ook maar eetbaar is, zal naar binnenworden geslokt.
(*de 'klote' boillies daarbij uitgezonderd)

wat hij dan eet, zal ook nog eens liggen, aan hoeveel dressuur er heerst op 'dat water'.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

15-08-2002 15:59

Mark,

Maar waarom dan wel eiwitten?, die toch moeilijker verteren waardoor de vis minder de neiging heeft om weer te gaan vreten?

Met vragende groet??

Bertil
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-08-2002 16:07

Ik denk dat er ook nog wel een verschil zit in (zoogdierlijke) eiwit, en plantaardige eiwit. Want volgens mij kan een karper melkeiwitten minder goed verteren. En ik denk dat vertering een belangrijkere rol speelt dan menigeen denkt. dat heb ik al een keer bij een andere topic verteld, maar wat denken jullie er nou van? Want ik bedoel, als je van bijvoorbeeld prei telkens massaal aan de schijt raakt, kijk je de volgende keer wel uit voordat je het weer eet toch?

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-08-2002 16:29

Voor de liefhebbers. Wintervoer voor koi in ons klimaat is met name gebaseerd op tarwe. Het zomervoer is ongeschikt voor de lagere spijsvertering.

Kees
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

15-08-2002 16:39

Bertil.

Ik zie het zo.
Met een normbal kun je een behoorlijk lange tijd doorgaan. Zelfs op 1 of 2 stekken.
Dat is mijn ervaring.
Instant heb ik niet zo veel ervaring, maar veel van mijn normballen worden toch vaak instant gegeten. Ook zonder additieven.
Kijk, 1 vis zonder mijn aas in de ontlasting is tot daar aan toe, maar 7 vissen (weet je nog?) geven mij wel vertrouwen in een behoorlijk grote instant respons.
Zouden dat de wateroplosbare koolhydraten zijn?

Wat bedoel je met smaakvolle bal?
Laten we geen dingen door elkaar halen, want we hebben het hier over EAT, wat ik een zeer ongelukkige benaming vind.
Ik spreek liever over norm-aas.
Aas wat aan een voedingsnorm (in dit geval voor kweekkarpers) voldoet.
Simpeler gezegd, "een aas waar alles in zit wat een kweekkarper nodig heeft om te groeien en gezond te blijven zonder tekorten op te bouwen".

Terug op jou scopexballen.
Hoewel dit weer een discussie is over norm-aas versus ready-mades, wat dus ook niet het onderwerp van deze topic is, maar okay, ik lul graag over aas.

Ik geloof niet dat een karper het verschil direct opmerkt tussen een scopexgeflavorde ready of een scopexgeflavorde normbal.
Althans niet op hele kort termijn (instant).

Ik gebruik geen flavors, maar heb meerdere keren meegemaakt dat ik karpers ving op mijn normballen, maar die wel resten van ander aas in de ontlasting hadden. Soms waren dit delen onverteerde ready-mades.
Ik heb zelfs halve readies in ontlasting waargenomen.
Wat ik nog nooit heb gezien is niet of half verteerd norm-aas in de ontlasting.
Voor MIJ in ieder geval een teken dat mijn norm-aas wel altijd goed verteerd wordt, wat IK een behoorlijk pluspunt vind.
Niet alleen vauit het gezondheidsaspect, maar ook vanuit de kwaliteit van mijn aas.

Ik wil en hoef niets te bewijzen (in ieder geval niet voor mezelf), maar heb te vaak meegemaakt dat ik wel ving of zelfs erg goed ving versus vissers die met readies bezig waren.
Mijn voorzichtige conclusies zijn dan ook dikwijls dat karpers op de LANGE TERMIJN toch een voorkeur hebben voor mijn normballen.
Maar nogmaals, dat is mijn ervaring.
Het grote pluspunt vind ik dus dat ik met norm-aas heel lang door kan voeren, vissen en vangen op 1 of meerdere stekken.
Record was 6 maanden lang, 3 keer per week op 1 stek blijven voeren, vissen en vangen.
Een 3 tot 4-tal blanks daargelaten.
Ik persoonlijk vind dat een hele goede prestatie en acht mijn aas in zo'n situatie superieur boven readies.
Daarbij (ik schreef het al vaker) vind ik het niet alleen erg belangrijk, maar ook prettig dat ik ALTIJD precies weet wat er in mijn aas zit.
En dat kan ik van geen enkele ready fabrikant zeggen.
Waarom durven of willen die fabrikanten dat toch nooit vermelden?
Het is toch altijd het beste van het beste?
Ik hoef niet te lezen hoeveel gram van dit of dat, maar gewoon wat er allemaal in zit.
Vreemd genoeg tot op de dag van vandaag nog nooit een eerlijke fabrikant of verpakking tegengekomen.
Maar ik dwaal mijlenver af. Sorry.

Ik vind zelf ook met regelmaat natuurlijk aas in de ontlasting.
Ook wel een combinatie of zelfs alleen maar natuurlijk aas.
Ik trek daaruit wel conclusies, maar daar schieten jullie en ik niks mee op denk ik.

Over dat meer voeren van norm-aas.
Dat is zo verdomd afhankelijk van het type water, hengeldruk, hoeveelheid natuurlijk voedsel, Brasems, enz. enz.
Als in jou voorbeeld vangsten niks meer werden (zat toch vis in de zak???), dan kun je ook concluderen dat er door jou of door allen bij elkaar te veel gevoerd wordt/werd.
Maar ook hier weer véél te véél variabelen.

Ik voer net zo makkelijk 5 kilo per dag op een bepaald type water en vang dan ook (zelfs beter), dan met 1 of 1,5 kilo per dag.
Waarom?
Het stikt daar van de vloermatten en die lusten er ook wel pap van.
Je moet in dat geval dus gewoon flink meer voeren, want anders is alles al op voordat de karper het gevonden heeft (mijn norm-aas is bijna nooit knetterhard en dan nog, poeh!!!).

Het eiwit in de winter.
Hè, hè, we komen er wel.
Simpel vanuit de theorie (het boek van Evert) komt het er op neer dat er in de zomer plenty eiwitten zijn en veel eiwit in een boilie dan geen zoden aan de dijk zetten, want dan hebben karpers veel meer profijt van koolhydraten om al die plenty aanwezige natuurlijke eiwitten om te zetten naar spier en vetweefsel.
In mijn RL bijdrage(s) ben ik daar geloof ik uitgebreider op ingegaan.
Minder eiwit en meer koolhydraat vult dus het toch al aanwezige en wel degelijk genuttigde natuurlijk voorradige eiwit aan.
Pffffft.

In de winter eigenlijk net andersom.
Geen of nauwelijks dierlijk voedsel in het water (eiwitten), dus dan kan (mag) het weer.
Graag zelfs, want (dat vind ik zelf een bijkomend voordeel) met meer eiwit kan de karper ook nog eens sneller en makkelijker aan weefselherstel doen.
Wonden en gewichtstoename om de winter in te kunnen gaan.
Ik durf de laatste jaren gerust mijn eiwitpercentage op te schroeven naar 30-35%.
Ik heb er in ieder geval geen nadelen van ondervonden en het komt NIET op een grammetje of een procentje meer of minder aan weten jullie nog!!!

Maar ik blijf erbij mannen, dat je ermee vist of niet.
Er bestaat geen altijd vangend aas of een superboilie. En er spelen nog zo veel meer factoren een rol voor succesvol vangen, dat KAN en MAG je NOOIT aan een of ander balletje ophangen.
Ik doe dat in ieder geval nooit.
Ik vang ook wel eens met readies en heel belangrijk, ik blank ook!!!
Vaker dan me lief is (wie niet?), maar that's part of the game.

Ik schreef ook al eerder dat als ik elke keer als ik naar de waterkant ging zeker wist dat ik zou gaan vangen, de lol er voor mij echt heel snel van af zou zijn.
Blanken houdt je scherp.

Tot slot wil ik in deze reactie nog even uitdrukkelijk vermelden dat ik geen verdediger, goeroe, adept of messias van Evert, zijn boek, theorie, of whatever ben.
Ik hoop dat men mij ook niet als dusdanig gaat benaderen of aanvallen.
Ieder zijn meug (in dit geval zijn aas).

Met "norm"ale groet,


Mike
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

15-08-2002 17:09

Ik weet niet waarom ik op dit onderwerp reageer,uhuh of toch wel.
Allereerst dit, het afkraken van iemand omdat hij de moed heeft om iets te proberen te onderbouwen is flauw en kinderachtig,afgezien of je nu voor of tegenstander bent het blijft discutabel om iemand af te kraken op zijn ideen.
We hebben in de loop der jaren al zoveel mensen afgezeikt dat deze WAARDEVOLLE mensen afgehaakt hebben,je kon er wat van leren en het zette je aan het denken en misschien door de jaren heen werd je slimmer(althans dat dacht je) en werd je er mee eens of oneens wat deze mensen wisten te vertellen.
Maar nu de E.A.theorie,ik ken hem teneerste niet persoonlijk dus moet afgaan wat ik hoor,lees erover.
Ik denk dat het er ook niet veel toe doet want teneerste bestaat superaas niet volgens wat voor methode dan ook,en er zijn teveel factoren die we niet kunnen controleren die wel effect hebben op het eet gedrag van onze vriend.
Het geluk dat we hebben is dat onze vriend een oppurtunist is en eigenlijk zowat alles vreet wat voor zijn bek komt de natuur heeft hem echter ook zo geprogameert dat hij daar op zal gaan azen wat op dat moment in overvloed aanwezig is en de rest laat hij dan voor wat het is.
Volgens Aalten heeft de vis voorkeur voor laag eiwit aas,met de gedachte dat de karper dit nodig heeft voor het consumeren van zijn overig hoog eiwit eten en hiet ligt volgens mij ook de fout,een karper kan die logica niet leggen en als hij dat wel kon kon hij ook onderscheid maken tussen natuurlijk en "onnatuurlijk"(onze knikker)voedsel.
Waar Aalten wel gelijk in heeft is dat laag eiwit aas vangt als een raket,en dit wil hij nu aanvoeren voor zijn gelijk.(hetzelfde feit voeren overigens de mensen met een hoogwaardig voer ook aan),het vangen van karper is geen bewijs voor de verklaring van de juistheid van die theorie.
Aan jou nu de beslissing wie gelijk heeft.
Persoonlijk denk ik beiden voor een bepaald gedeelte en dat is de vangkracht van hun aas.
Beiden zijn ook fout wat betreft de gedachte waarom hun aas vangt.
Een karper vreet voor te leven en is in feite een lui beest dat datgene vreet waar hij weinig moeite voor hoeft te doen,en als hij geen gevaar ziet in jou knikker(E.A methode of niet)zal hij deze niet negeren.
Ik ben er van overtuigt dat er slechte en betere boilies zijn en dat een goeie boilie op het juiste water en tijdstip ingezet vis op de kant brengt.
Ik heb veel van mijn vissen gevangen op 50%soyameel en 50% tarwe griesmeel en verder niets eronder,maar ik heb ook goed gevangen met 50%vismelen eronder gedraait,dus wie heeft nu gelijk.
Als je aanhanger van de E.A.theorie bent blijf het dan ook,het geeft je misschien net dat beetje extra vertrouwen dat je nodig hebt,ben je geen aanhanger maak de mensen die het wel zijn (en Evert Aalten zelf)niet belachlijk.
Als ik je een tip mee mag geven volg dan de
W.J.theorie deze vergroot je kansen pas echt.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

15-08-2002 18:46

Sjoerd

Een karper die enkel mijn aas probeert, daar neem ik net zoals Christiaan geen genoegen mee. Mijn visserij is gebaseerd op voorvoeren...dan wil ik ook dat de karpers blijven terugkomen op mijn aas, tenminste in de dagen dat ik voer, en vooral de dag(en) dat ik vis. Je zegt: "Op het moment dat een karper het aas alleen al uit nieuwsgierigheid proeft, hoort ie al te hangen" ...Als wij daadwerkelijk die situatie kunnen bereiken, dat we iedere karper haken die aan ons aas proeft, dan zouden we met zijn allen minimaal vier keer zoveel karper vangen...reken maar.
Een aas dat een karper niet bevalt, wordt uitgespuugt...zonder dat we er iets van merken. Een enkele keer mischien, door iets vernuftigere onderlijnen, of met de pen.
Een karper moet in mijn ogen dat aas accepteren, en er met vertrouwen mee wegzwemmen (naar het volgende aasje) en dat bereik je des te meer door te voeren met een goed aas.
De reden die Christiaan noemt...komt er ook nog bij..maar dat had je al gezien en begrepen...zag ik.
Die aquariumtesten voor het doel dat jij zegt...kijken of iets eetbaar is, zijn inderdaad flink handig. Ik heb eens een tijdje twee karpertjes in een aquarium gehad, en heb ook gezien dat ze ALLES wat enigzins te eten is ook meteen gegeten werdt, maar dat een aantal dingen al snel afvielen. Welke spullen dat waren, verschilde trouwens ook per karper.
Zo zie je ook de overeenkomst tussen aquarium en praktijk: met de meeste spullen, al zijn ze amper eetbaar is er instant wel een karper te vangen, maar wanneer je gaat voorvoeren...vallen een flink deel van die aassoorten af.

Bertil,als ik even zo vrij mag zijn om je te citeren? (scheelt mij weer typwerk...en zo lijkt mijn posting toch langer) :smile:

Citaat:

"Maar waar baseert een karper zich op"
---
Ik denk dat een karper dat ""baseert"" op vreselijk veel variabelen...die wij nooit zouden kunnen achterhalen en combineren.
(Smaak, vertrouwen, eerdere ervaringen met die smaak, enz enz enz)

Citaat:

"Als men dan meer gaat voeren, zeg maar 2,5 kg per dag dan viel op dat de vangsten niks meer werden, maar WEL dat er amper nog natuurlijk voedsel in de zak te vinden was. De vis kiest dus wel degelijk en vreet niet alles."
---
Dat is interessant, en meteen een hersenkraker. Waarom heeft die karper toch voor de boilies gekozen?
Omdat ie ze lekkerder vondt? Voedingswaarde beter? Of komt het omdat wij onze boilies netjes gepresenteerd hebben, waardoor de karper simpelweg veel minder moeite hoeft te doen om ze te krijgen? Ik denk zelf dat dat laatste het meest aannemelijk is in veel gevallen. Het kent natuurlijk wel zijn grenzen...anders zou het voor ons wel erg makkelijk worden karpers te vangen. Je aas moet gewoon goed zijn, anders zal hij toch liever ploeteren...om wél goed eetbaar voedsel te krijgen.

Mike

In hoeverre denk je (wat vangen betreft...de gezondheid van de karper even buiten beschouwing gelaten) dat de verteerbaarheid belangrijk is? Of vindt je dat enkel belangrijk i.v.m. gezondheid van het dier? Zal een karper eerder terugkomen op je aas wanneer dit goed verteerd wordt? Klinkt aannemelijk, ik zit alleen even met bijvoorbeeld tijgernoten in mijn maag (figuurlijk) ...deze worden voor zover ik weet, amper verteerd...maar kan wat mij betreft onder de noemer "goed aas" vallen.
Ook na een aantal dagen/weken voeren.

Wil, citaat:

"het vangen van karper is geen bewijs voor de verklaring van de juistheid van die theorie."
---
Juist! ...Dat is kort, duidelijk en goed neergezet zoals ik er ook over denk.
De W.J-theorie klinkt trouwens niet gek. Zal ik hem ook eens gaan proberen?

Groetjes ChrisN
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-08-2002 21:18

Chris, aquariumtests kunnen inderdaad wel degelijk nuttig zijn.

Dat ook ik op de eerste plaatst vind dat mijn boilies goed moeten zijn, en dat ze niet alleen karpers tot proberen aan moeten zetten, stond al in mijn eerste posting. Daar stond namelijk zoiets in als: maar hij moet VOORAL LEKKER ZIJN. Het woordje 'vooral' geeft in dit geval aan dat die voorwaarde op de eerste plaats komt. Maar ik begrijp wel dat jullie daarop in zijn gegaan. ik had dat beter anders kunnen formuleren. het klonk heel kort door de bocht, maar het was immers ook een korte reactie.
M
et lekker bedoel ik trouwens een goede en smaakvolle bal ( hoewel ik ook goed met ongeflavourde boilies heb gevangen.
hij moet dus aantrekkelijk zijn voor de karper.
Ik vind dit zo'n verdomde moeilijk onderwerp. ook omdat ik goed heb gevangen met non-norm-aas ( tjezis wat een woord )
Bovendien is geen water gelijk, en ik denk ook dat het natuurlijke voedselaanbod een belangrijke rol speelt. Trouwens, ik heb ook met RM's gevist, en daar ving ik het hele jaar door karper op. Die boilies zullen dat toch ook norm of non-norm moeten zijn ( inderdaad baal ik er ook van dat er NIKS over de ingredienten op de zak staat, zelfs geen houdbaarheidsdatum, terwijl het hier over voedsel gaat voor levende dieren )

Dus ik weet zo langzamerhand niet meer wat ik denken moet. Wat ik wel weet, is dat mijn vismeelknikkers nog steeds als een trein vangen en ik blijf ze mooi op mijn eigen manier maken, ( hoe meer norm-aas hoe exclusiever mijn knikker is )
Ervaring zegt mij meer dan wat cijfertjes. als je door de jaren heen een goed vangende boilie hebt ontwikkeld, waarom zou je hem dan opeens anders maken. Omdat een computerprogramma er je een 3 voor geeft??? immers; "You should never change a winnig team", toch!?

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-08-2002 21:41

Dat is nu precies wat ik bedoel! Ik heb van de week nog een visser afgetroefd die met norm-boilies zat te vissen. ( volgende week kan hij mij zo weer aftroeven natuurlijk )
Ik vind wel, dat wanneer je niet 100% zeker weet wat voor resultaat de boilies op zullen leveren ( en dat weet je niet ) dat je ze dan eigenlijk geen cijfers mag geven. Want het vangen van karper is van zoveel meer afhankelijk dan het aas alleen.

Sjoerd


Da's dus eigenlijk gemiddeld om de 3 dagen voeren.
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

15-08-2002 22:09

..

Ik vis nu ook met de eat, om te testen wat beter is die van mij of die van ea. Ik zie het wel wat het word vorige week had ik er 2 van 20 pond met ea boily's. Op een water waar weinig gevangen word.

Met vangende groet

patrick
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

15-08-2002 22:58

Ik denk te begrijpen wat Cor bedoeld.
Als je gewoon een aantal meelen en andere ingredienten bij elkaar gooit kan je via de de Berekeningsmethode uitkomen op een goede normboilie (zo goed Mike :smile: ).
Maar is het zo dat al die melen wel goed samengaan? Is het uberhaupt draaibaar, vindt de vis het wel lekker..
Het lijkt me, en dat wordt heel vaak vergeten in al die "Norm"discussies, dat niet elke boilie die aan de norm voldoet ook een goed karperaas is! Het kunnen wel meelen zijn die elkaars werking "blokeren" etc.

Of zit ik mis Cor?

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-08-2002 23:04

Precies! ( sorry voor het korte antwoord, op dit momnt niks aan toe te voegen )
Hans-Peter van Ee

16-08-2002 01:19

Heren

Vertel mij nu eens wat is er nu verantwoordelijk voor dat karper iets als voedsel herkent, en blijft herkennen??

Is dat (in ons geval) het ronde witvisbestendige balletje of een handvol koolhydraten??

met democratische groet

HPE
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

16-08-2002 09:25

Hans,

Te veel koolhydraten zijn ook niet goed. Ken een karper verstopt door raken.......... Kan DAT!!? Heb ik wel eens gehoord.

Met vriendelijke groet

patrick