Voerboillies VS Particles


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-08-2005 22:20

Heren,

Graag jullie mening omtrent het volgende.
Vooralleerst..we hebben het over goedkope voerboillies en niet over kwaliteits bollen
Van voerboillies is mij bekend dat de voedingswaarde nihil is...evenals particles.
Zelf heb ik een kleine voercampangne gestart met merkloze voerboillies welke ik een volle dag in een soak van limonadesiroop heb gelegd en het e.e.a. bestudeert vanaf de brug. Het viel mij op dat de vissen gewoon op de bollen aasden. De volgende dag zag je nog een enkele terug..maar daarna was het over.

Als ik voerde met particles was het vaak ook na enkele dagen over met de pret...dus min of meer hetzelfde effect als voerboillies.

Met kwaliteitsboillies zag je vaak het tegenovergestelde en kwamen er enkel meer karpers op af en soms ook de zwaardere en zel bleven langer in de buurt.

Vandaag zag ik bij mijn locale hengelsportwinkel Nutrabaits (Da's toch niet de minste merk zou je zeggen) voerboillies liggen voor slechts 1 euro de kilo..daar koop je zelfs geen particles voor voor die prijs.

Heb maar gelijk 10 kilo meegenomen :roll: ...dit met het oog om instant zonder vooraf te voeren toch een behoorlijke voertapijt aan te kunnen leggen op een grote plas of op de rivier.

Nu vroeg ik mij af of andere personen gelijke ervaringen of afwijkende ervaringen hebben voor wat betreft het aasgedrag ten op zichte van voerboillies.

Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

20-08-2005 23:19

Nou Hans, ik heb bij mij in de buurt geen plekken waar ik kan observeren vanaf bruggen en dergelijken. Tevens heb ik ook geen ervaring met voerboilies. Maar... ik kan je wel vertellen wat ik denk.

Ik denk dat de vissen snel genoeg hebben van voer boilies en particels omdat ze niet altijd een goede voedings waarde hebben. (mischien ook wel geen lekkere smaak voor de vis, maar dat even buiten zijden).
Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat met de boilies van nutrabaits zit, want ik heb zeer goede ervaringen met de mixen en flavoers van nutra's.
Mischien zitten er ook wel conserverings middelen in de voerboilies die je had toegepast bij die brug. De karpers die er van gegeten hebben zullen hoogst waarschijnlijk een slechte ervaring hebben gehad met de boilie, en daarom de volgende dag gelaten voor wat het is.
Of het kan natuurlijk ook iets anders zijn waardoor ze het niet goed hebben kunnen verteren.

Dit is wat ik er over kan bedenken...
Als iemant iets anders denkt horen we het graag.

Mvg...
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

21-08-2005 10:13

Hans,

Die "Nutrabaits" die je gekocht hebt zijn helaas geen echte Nutrabaits boilies........ :-?
Maar goed,voor een euro de kilo kun je geen bult vallen zou je zeggen.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

21-08-2005 11:31

Het spreekt toch vanzelf dat dit soort boilies van bager kwaliteit zijn en niet bevoordelijk voor de karper. Gebruik ze gewoon niet ik dat soort dingen echt onzin.
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

21-08-2005 13:16

Voerboilies zijn qua kwaliteit vergelijkbaar met en gekleurde, geconserveerde, aan elkaar geplakte bal zand, vrij waardeloos dus. Particles daarintegen hebben nog zeker enige voedingswaarde. Het zijn voornamelijk koolhydraten, maar de gemiddelde particle bevat zo'n 25 - 35% eiwit. Ik denk dat het feit dat de vis particles moe lijkt te worden meer te maken heeft met de doorgaans gevoerde hoeveelheden. de vissen kunnen zich vaak een scheur in de pens vreten, misschien raken ze gewoon verzadigd?
Hoe dan ook, instant valt er best karper te vangen met voerboilies (weermee immers niet?). Als je er mee gaat voeren wordt het vanzelf minder en als je ze gaat vergelijken met "echte" boilies zal vaak blijken dat ze met tegenzin gegeten worden.
Dit zijn dus duidelijk signalen dat het met de kwaliteit niet best gesteld is.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

21-08-2005 21:15

Gekocht bij Carps Cabin??

volgens mij gewoon vangers, maar niet van de bovenste plank.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

22-08-2005 14:59

Beste hans,

Ik zal het dan toch maar toe geven, ik vis met merkloze bolle die ook geen drol kosten, ik betaal een kleine 3 euro de kilo. Ik voer hier zelf niet mee omdat ik weet dat er aardig wat conserverings middelen in zitten (ze zweten namelijk in de zon). Maar zolang ik ze in een goed gesloten emmer hou en niet in de zon leg zijn het prima bollen. Ik gebruik ze nu al zo 3 jaar en vang al me topvissen erop. Zelfs vang ik vissen die bijna nooit door een ander gevangen worden hierop. Ik heb namelijk het idee dat de karper ze ook gewoon eet en mss wel denkt van "hey" dit is een nieuw soort bolie en niet zo dure boilie van nash of dergelijke die we elke dag tegen komen. Als je toch wilt voeren zou ik het maar 1 dag van te vooren doen. Als je toch een langere periode wilt voeren gebruik er dan toch ook particles bij. Het is mij namelijk ook opgevallen hoe langer ik met die "goedkopen" bolle voeren hoe minder ik ving. Zodra ik er particles bij toevoegde gingen mijn resultaten ook weer omhoog.
Het is dus het proberen waard!

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

22-08-2005 16:04

Ik ben altijd bang dat als je zogenaamde "voerboilies" ergens vandaan haalt, dat ze oud zijn en veel goedkope ingredienten bevatten. Wat voor een niet al te prettige bijsmaak zal zorgen (bitter)..

Ik kies hoe dan ook voor particles (verse :))

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Brian Chau
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-07-2005 23:25
Locatie: Soest
Contacteer:

22-08-2005 16:25

misschien een beetje een rare vraag, maar wat is het verschil tussen een voerboilie en een 'normale' (haakaas) boilie?

zit het verschil m in de goede ingredienten die je wel hebt in een haakaas boilie en niet in een voerboilie?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-08-2005 00:13

Heren..ik weet genoeg, bedankt voor jullie bijdrage.
De voerboillies staan nu in de week met suikerwater en een litertje limondadesiroop.....lekker toch :D ..Hopenlijk bevatten ze nu wellicht door het hoge suikergehalte nog enige voedingswaarde :oops:


Peter Wauben.

Zal die nutra's over een tijdje eens uitproberen vanaf een brug..zoveel geschikte bruggen zijn er nu ook weer niet hierzo.
Maar ik heb absoluut niet de illusie dat ze terug zullen blijven komen. (evenals met particles dus)
Dus voor mij puur een instantboillie om een flinke grote voertapijt te maken op een grote plas (voorbeeld..ochtend of avond 5 kilo voeren ineens en er de avond of ochtend erop pas gaan vissen. ).. Een voercampagne van drie dagen is hier in de randstad een garantie dat er iemand anders op je voerstek stek gaat vissen :cry:
Verder:
Vakantie was prima..ben echter dit keer naar de Lot geweest en niet naar de Jura..helaas zonder hengels dit keer.
Mijn visvakantie van een week is op een drama uitgelopen..maar goed, we spreken elkaar vast snel weer.

Dennis v. d B
...dacht ik al..kon ook haast bijna niet, echter wel vreemd dat Nutrabaits dan hieraan zijn naam verbindt!

Jordy op het hof: ..Bingo

Robert:..jou ervaring strookt niet met de mijne..interresant
Je beweert min of meer dat als je particles toevoegt bij je voerboillies, jij de vissen langer op de stek houd?..zelf heb ik de ervaring dat de karpers op particles na enige dagen verzadigt raken en niet meer terugkeert.

Brian: voerboillies is meestal een zak met boillies van diverse diameters en smaken door elkaar heen..volgens mij wel zoete boillies bij zoete en vis bij vis..dus deze gaan niet door elkaar heen.
Er wordt wel eens beweerd dat dit boillies zijn die van de lopende band zijn gevallen..al kan ik mij dit nauwelijks voorstellen gezien de gigantische hoeveelheden wat ik soms zie liggen in de hengelsportzaken.
Haakaasboillies zijn boillies van 1 smaak en 1 diameter ..dus je weet wat je koopt in zo'n geval
.p.s.: Zal trouwens wel een gat in de markt zijn als boillieboeren nu eens van 1 smaak verschillende diameters in een zak zouden doen :roll:
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

23-08-2005 02:33

Proficiat Peter :wink:


mvg.....
Brian Chau
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-07-2005 23:25
Locatie: Soest
Contacteer:

23-08-2005 09:39

Hans Brinkel schreef:Heren..ik weet genoeg, bedankt voor jullie bijdrage.
De voerboillies staan nu in de week met suikerwater en een litertje limondadesiroop.....lekker toch :D ..Hopenlijk bevatten ze nu wellicht door het hoge suikergehalte nog enige voedingswaarde :oops:

Brian: voerboillies is meestal een zak met boillies van diverse diameters en smaken door elkaar heen..volgens mij wel zoete boillies bij zoete en vis bij vis..dus deze gaan niet door elkaar heen.


Hoe werkt zo een week met suikerwater en limosiroop? 1kg suiker op 1 ltr limosiroop, opwarmen op vuurtje zodat suiker smelt, en dan 1kg voerboilies erin? En dan een weekje laten trekken?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-08-2005 23:04

Peter Wauben schreef:Tja Hans,van het vissen komt bij mij ook niet veel terecht.
Zit nu Thuis met 4 Vrouwen :lol: .
Mijn laatste aanwinst en vangst van 2005 is 12 pond en 58.5 centimeter :wink:




Afbeelding

Wow.. She is a beauty!...en nou dacht ik dat ik het zwaar had hier met 3 vrouwen hier :D
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-08-2005 23:12

Brian Chau schreef:
Hans Brinkel schreef:


Hoe werkt zo een week met suikerwater en limosiroop? 1kg suiker op 1 ltr limosiroop, opwarmen op vuurtje zodat suiker smelt, en dan 1kg voerboilies erin? En dan een weekje laten trekken?

Brian....ik doe ook maar wat ...meestal puur op gevoel :-?
Ik kijk dan in de voorraadkast, pak wat suiker en de limonadesiroop van de kids 8) en vertel mijn vrouw de volgende dag dat we maar weer eens boodschappen moeten gaan doen :roll:
Maar goed...pannetje met een laagje water (1/2 liter) en hierin een pond suiker, dit even koken zodat de suiker oplost
Als het suikerwater is afgekoeld dit evt met flavour of limonadesiroop verrijken. Je kunt het een week erin laten trekken, maar met een dagje laten staan bereik je ook al het nodige effect
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

23-08-2005 23:45

Hans,

Die Nutrabaits ballen die je gekocht hebt, zijn dat de eurobollies die omega een aantal jaren gelden op de markt heeft gebracht??

Wouter
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-08-2005 23:48

wouter kanters schreef:Hans,

Die Nutrabaits ballen die je gekocht hebt, zijn dat de eurobollies die omega een aantal jaren gelden op de markt heeft gebracht??

Wouter
Wouter...ik zou het echt niet weten. ik weet niet meer dan wat er op de verpakking staat :-?
Heb zo het vermoeden dat Dennis v.d. B je hier meer over kunt vertellen.
gr
HB
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

23-08-2005 23:50

Wow Hans jij bent er snel bij :D

Kun je me vertellen wat er op de verpakking staat?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-08-2005 23:36

wouter kanters schreef:Wow Hans jij bent er snel bij :D

Kun je me vertellen wat er op de verpakking staat?


Tuuuurlijk :D

Nutrabaits (Epices), verder bouillettes 20 mm epices 1 kg , barcodenummer 3352210211491 , ditrubue par SERT, produit non toxique/impropre a la consommation humaine

Alleen mijn pincode krijg je niet :lol: en nou niet om een foto van de verpakking gaan vragen he :P
HB
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

25-08-2005 12:50

Dank U :D
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-08-2005 13:11

Hans,

Zelf zal ik nooit die goedkope voerboilies gebruiken, ook niet bij het in-
stant vissen!
Ik gebruik het liefst vers aas, dus homemades of bij het instant vissen een
enkele keer een goede readymade; b.v. Martin SB. Ik ben van mening,
dat die goedkope voerboilies op den duur en OOK INSTANT, de resultaten
niet in vergelijking staan met een goede homemade of freezer. Tevens
heb ik bij die voerboilies het gevoel, dat er geen enkele attractie vanuit
gaat dan van een bal zand. Oke, opleuken met attractors kan, maar is dat
wel zo'n goed alternatief...? :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-08-2005 20:45

Benny ..wie zal het zeggen.

Ik denk zeker ook dat een verse top-boillie inderdaad ten alle tijden altijd beter is.

Maar we hebben niet altijd zo maar even 10 kilo vers voer op voorraad en zeker niet 10 kilo freezerbaits of ready mades van een gerenomeerd merk. Ben van plan om in het najaar de rivieren met een bezoekje te vereren :) en ik denk dat 5 tot 10 kilo per weekend er dan toch echt wel gauw in het water gaat.

maar goed...de topic ging niet over de kwaliteit van de voerboillies versus vers aas, maar versus particles.

En daar wringt de schoen...ik denk dat het geen ruk uitmaakt, met beide kun je kortstondig succes boeken maar na twee /drie dagen is de pret al weer over op beide (Voerboillies en particles)

En verder, we kunnen elkaar allemaal wel napraten of veroordelen op het gebruik van voerboillies e.d., ik heb ze eerlijk gezegd nog niet eerder ingezet en gebruikt (wel een paar dagen gevoerd vanaf brug om inzicht te krijgen hoe of wat) dus ik kan er moeilijk een oordeel over geven zonder er daadwerkelijk mee gevist te hebben, pas als dit achter de rug is kan ik een mening geven over de vangkracht van deze voerboillies.

Over de kwaliteit van de boillies kan ik ook geen mening geven daar we simpelweg niet weten wat de ingredienten zijn van deze boillies....en dat geld eigenlijk ook voor de kwaliteitsboillies (= Fabrieksgeheim ).
Dus blijft over....vertrouwen in het aas en het vertrouwen is bij nieuw aas vaak enkel gebasseerd op de leuke verpakking, recensies...kortom commercie. Wat geloof je en wat niet en waar heb je vertrouwen in.
Voor wat betreft ready mades is dat voor mij Martin SB en de anijsbollen van Energy...met andere producten heb ik tot nog toe nog niet gevist.
Dit wil geenzins zeggen dat ze niet goed zijn...ik heb er simpelweg geen ervaring mee. Al weet ik nu al zeker dat ik de producten van Impact products ook hoog aan sla en volgend visseizoen ook eens uit ga proberen, en dit is enkel gebasseerd op ervaringsberichten van bevriende medevissers en op basis van vertrouwen.

gr
Hans
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-08-2005 22:37

Hans,

Ik denk dat je door die partikels bij te voeren, dat dat alleen maar ave-
rechts werkt. Niet zozeer omdat karpers op langer termijn niet terug ke-
ren op de partikels, maar wanneer je gecombineerd voerd TIJDENS HET
VISSEN, dan heb je kans dat de karpers volledig gefixeerd (partikels zijn
veel interessanter dan boilies!) raken op die partikels. Boilies laten ze dan
liggen, of worden pas gegeten als alle partikels weg zijn.

Tot slot: Hans niet om het 1 of ander, maar ik zou toch voor een goede
homemade of freezer gaan! Op langer termijn heeft dit alleen maar voor-
delen, en dat geld heb je er dan wel uit. Trouwens je kunt hele goedkope
homemades in elkaar zetten, die qua aantrekkelijkheid en voeding prima
zijn (dus ook op langer termijn!).

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-08-2005 23:05

Benny,
ik denk niet dat je het geheel begrepen hebt...ik heb het nergens over een combinatie van (voer)boillies tezamen met particles gehad, dat dit niet werkt is mij al lang bekend :lol:
Het ging mij om het feit voerboillies vs particles ...oftewel voerboillies OF particles
Voor mijzelf ben ik er al uit zoals ik bericht had :oops:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2005 00:02

Hans,

Het ligt eraan wat je wilt: Ga je voor de topvissen van een water, of ga je
gewoon voor zoveel mogelijk aanbeten? In het eerste val, zou ik toch
voor die voerboilies kiezen. In het tweede geval, zou ik voor partikels
gaan (tijgernoten?).
Wat partikels op langer termijn betreft: Ik heb de ervaring, dat karpers
op wateren met genoeg natuurlijk voedsel en een niet te dichte karper
bezetting, ook op langer termijn terug keren op partikels. Ze halen im-
mers al genoeg voeding uit het natuurlijk voedsel. Op voedsel arme wa-
teren, lijken partikels op langer termijn minder te gaan vangen. Maar het
is maar net wat je verkiest... :wink:

Tot slot: Had je vraag eerst inderdaad verkeerd begrepen! :)

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-08-2005 00:56

Benny van de Werfhorst schreef:Hans,

Het ligt eraan wat je wilt: Ga je voor de topvissen van een water, of ga je
gewoon voor zoveel mogelijk aanbeten? In het eerste val, zou ik toch
voor die voerboilies kiezen. In het tweede geval, zou ik voor partikels
gaan (tijgernoten?).
Wat partikels op langer termijn betreft: Ik heb de ervaring, dat karpers
op wateren met genoeg natuurlijk voedsel en een niet te dichte karper
bezetting, ook op langer termijn terug keren op partikels. Ze halen im-
mers al genoeg voeding uit het natuurlijk voedsel. Op voedsel arme wa-
teren, lijken partikels op langer termijn minder te gaan vangen. Maar het
is maar net wat je verkiest... :wink:

Tot slot: Had je vraag eerst inderdaad verkeerd begrepen! :)

groetjes Benny

Hoi Benny
Geeft niks
Hier zie ik de karpers enkel na enkele dagen nog terug op mini aas zoals hennep..echter dit is instant in de donkere uren een weinig succesvolle methode en het duurt me dan te lang :oops: voor ik een aanbeet krijg, ook als ik met een worm op een tapijt hennep vis.

Met harde geweekte en gekookte mais (Met mais uit blik daarentegen weer niet!!) als voorbeeld zie je ook nog wel altijd karpers op je stek,ook na enige dagen, maar het zijn dan wel telkens andere of nieuwe vissen. Andere zijn dan weer afgetaaid.
Geeft niks..je kunt vangen want ze zitten er dan toch, maar dit werkt dan net zo goed met voerboillies.
Wel ga ik met je mee dat ik ook verwacht als ik 5 kilo particles zoals mais in een rivier dump ik waarschijnlijk meer aanbeten kan verwachten en met voerboillies mischien niet per defintie de topvissen maar w.s wel de wat zwaardere vissen en minder aanbeten...MAAR dit is slechts van mijn kant een vermoeden..nu de praktijk nog :roll:

Een deel van de prettige bijkomstigheid van die voerboillies is dat er vrij veel kleine 10 mm boillies bijzitten (Raar eigenlijk als je het wilt kopen van een gerenomeerd merk is het nooit voorradig :-? maar dit terzijde ) en de diverse formaten door elkaar heen vindt ik ook nooit verkeerd.
Goed..tijd om te gaan vissen dus :D
gr
Hans