Hoe houd je een karper vast?


Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

17-08-2005 13:18

Ik kreeg van een Lelystadse mede-karpervisser een link toegestuurd, waarin te vinden is wat volgens de schrijver de juiste manier is om een karper vast te houden. Dit is de link:

http://members.lycos.nl/hollandsekarpers/dekarper.htm

Het leek hem wel een goed idee om hier op onze site een stukje aan te wijden. Dat ben ik met hem eens, maar is de genoemde manier echt de juiste, of niet? Het laatste wat ik wil is onzin verkopen, dus degenen die hier een mening over hebben, laat maar horen.
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

17-08-2005 13:28

Ben nu ook wel benieuwd volgens de site doe ik en met mij duizenden vissers het fout! Maar heb nog nooit onder vonden dat het slecht is voor de karper.
groetjes henk
Reinder van Lune

17-08-2005 13:36

Wat volgens mij de foto wil vertellen is dat je niet gaat drukken op de vinnen van de karper. Dus dat je er met je handen iets bij weg blijft.
Zo zie ik het tenminste . .
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

17-08-2005 14:06

Volgens mij zou het ermee te maken kunnen hebben, dat het hart van de karper precies ter hoogte van de borstvinnen zit.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

17-08-2005 14:12

henk kostense schreef:Ben nu ook wel benieuwd volgens de site doe ik en met mij duizenden vissers het fout! Maar heb nog nooit onder vonden dat het slecht is voor de karper.


Ik denk dat ik het ook op deze manier begrijp als jou henk.....
In het land der blinden is éénoog koning!
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

17-08-2005 14:20

Hans van Vrouwerf schreef:
henk kostense schreef:Ben nu ook wel benieuwd volgens de site doe ik en met mij duizenden vissers het fout! Maar heb nog nooit onder vonden dat het slecht is voor de karper.


Ik denk dat ik het ook op deze manier begrijp als jou henk.....



Sluit me hierbij aan.


mvg.....
Reinder van Lune

17-08-2005 14:22

Altijd makkelijk een plaatje zonder verdere uitleg . . :lol:
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

17-08-2005 19:42

Over de haken:

Volgens het plaatje vang ik hoofdzakelijk wantrouwige vissen...
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

17-08-2005 20:39

Volgens mij klopt het niet. Op foto 2 wordt de karper gedragen net onder het zachtste deel van de buik en worden de organen plat gedrukt...
Als je de karper draagt net onder de kop (foto 3), ligt hij met het harde gespierde deel op je hand. Volgens mij heeft dit geen invloed op het hart van de vis.
En als je de hand zover naar achter onder zijn staart houdt, zoals weergegeven op foto 2, buigt zijn ruggegraad veel te veel door onder het gewicht van de vis... :roll:

Een feit is natuurlijk wel dat je altijd moet uitkijken met de vinnen van een vis.

Ok, kom maar, schiet me maar af... 8)
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Jos Lennips
Berichten: 102
Lid geworden op: 20-06-2005 22:12
Locatie: hardenberg

17-08-2005 21:42

Mijn inziens is de rechter hand echt voor het dragen van de karper en de linkerhand meer voor de ondersteuning, aangezien meer naar links het hart zit kun je inderdaad het beste de karper onder zijn darmen vasthouden, die kunnen daar namelijk beter tegen net als bij de mens

mvg
Hou ze strak he!
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

17-08-2005 21:59

Als ik slaap lig ik bovenop mijn hart, geen enkel probleem mee.

Waar gaat dit nog over?Afbeelding
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

17-08-2005 23:01

nou om dezelfde reden dat jij hopelijk een onthaakmat gebruikt. Water heeft een andere dichtheid dan lucht. Hierdoor is de neerwaartse druk/zwaartekracht op het land groter dan onder water. De ingewanden van een karper komen meer onder druk te staan waardoor beschadiging mogelijk is.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

18-08-2005 15:04

En een onthaakmat zorgt er natuurlijk voor dat de luchtdruk op de vis presies goed is....

Ik gebruik overigens geen mat.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-08-2005 15:15

De luchtdruk op een vis die op een onthaakmat ligt is niks lager of hoger dan op een vis die in het gras of op het beton ligt.

Oja onder water neemt die druk allen maar toe Pieter.
Op zeeniveau 1 ato per cm2, toenemend met 1 ato per 10 meter.
Dus op het water drukt 1 ato per cm2 op zeeniveau.
Vissen is een hobby, geen religie!
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

18-08-2005 17:44

Volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest :)

Wat ik probeer te zeggen is dat je onder water zwaardere gewichten kunt verplaatsen dan boven water. Het lijkt me dan ook dat het gewicht van de karper boven water anders voelt voor de karper dan onder water. Je zou misschien kunnen zeggen dat de karper op het land nadeel kan ondervinden van zijn eigen gewicht. Een mat verdeelt het lichaamsgewicht beter.

please correct me if I'm wrong
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

18-08-2005 21:20

Ik zou hem volgens de foto fout vasthouden, bij de achterste vin twee vingers aan bijde zeiden van de vin, en aan de voorkant getzelfde met de borstvin. Dat maak ik op uit mijn foto's, leek mij het beste omdat je dan de vinnen vrij houdt en toch veel grip hebt door de grotere oppervlakte die je vast houdt. Dit is net zoiets als dat je een karper niet moet omrollen om beschadiging van de vinnen te voorkomen en niet op de buik moet leggen wegens de organen, een beginner weet het niet, en ik denk dat er ook veel zijn(zoals mij) die dit soort fouten regelmatig maken zonder dat ze het doorhebben.

Nog een korte vraag tussendoor over die inhaking, ik vis nu met de banana rig, withy pool, ik knoop ze zelf en ze haken goed in de onderlip, dat is toch alleen maar een goed teken of niet?

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

18-08-2005 21:45

Misschien is het allemaal wat vergezocht. Zelf heb ik één hand onder de borstvinnen, en één hand bij de aarsvin. Ik had al niet het idee dat ik het fout doe, maar het artikel riep bij mij wat vraagtekens op. Vandaar dat ik wel eens wou weten wat jullie hiervan vinden voordat ik er een artikeltje aan zou wagen. Het artikeltje komt er dus (nog) niet, want ik ben (nog) niet overtuigd.

-Met betrekking tot omrollen: als je goed op de vinnen let kan dat volgens mij geen kwaad.
-Een karper op de buik leggen lijkt me niet goed voor de ingewanden, dus dat doe ik niet.
-Onthaakmat? Laat maar (en dan bedoel ik niet de mat!).
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

18-08-2005 22:31

Ik snap heus wel dat een hoop vissers het beste voor hebben of willen hebben met de vis, welke dan ook. Maar ik wordt een beetje naar van de rage om de karper te goed te behandelen.

Er ligt wat eten op de grond...een karper glijd op het aas af...niets vermoedend. Hij zuigt het op....lekker....knal een prik in zijn bek er trekt iets.

Hier mogen we natuurlijk niets van zeggen, hij/zij is immers dom voelt niets (want het is niet bewezen) en we willen wel doorvissen.

De vis zwemt weg trekkend voor zijn leven......uitgeput glijd hij in een net.....rust....onee hij wordt uit het water getilt......maar gelukkig hebben ze wel een onthaakmat om hem op te leggen......heerlijk uit het water bij de mensen....maar wel op een mat.


Een karper kan makkelijk uit zijn/haar element worden gehaald, hij overleefd gerust een half uurtje op het droge. We moeten immers foto's maken, wegen, als het ff kan een tweede karper erbij, staat leuk op de schoorsteen. Als we maar een mat erbij hebben, dan is alles oke.

En dan hebben we nog een groep vissers die het allerbeste met de vis voor hebben. Die stoppen hem in een zak om later met meerdere vissen bij beter licht op de foto te gaan. Dat is natuurlijk geen probleem, als je maar een mat gebruikt. Dan is het geen probleem om hem/haar nog een keer op het droge te trekken.

Ik gebruik geen mat, ik laat de vis op het natte net liggen, wip de haak eruit...weeg indien nodig in het net. (trek het gewicht van het natte net eraf) Pak de vis op (maak een foto indien gewenst) pak het net op en zet de vis terug. Als dat slecht is voor de vis is het jammer.

Leuke afsluiter voor de carplovers hier.

De beroepsvissers alhier (Ijselmeer) schoppen de grote karpers kapot in de kotter. De gekartelde pennen bij de vinnen slopen de fuiken. Vooral de karpers boven de 30 pond richten de schade aan.

Vreslijk om te horen nietwaar? Ikzelf moest ook even slikken. Maar wat is een karper meer dan een: aal, snoekbaars, roodbaars, spiering, bliek, snoek in de ogen van de beroeps?

Niets dus. Ze lachen zich dood als ze horen dat we op de foto gaan met een karper van 30 pond...

Wens ik u goede vangst. :wink:

Wees niet boos, ik ben ook maar een mens met een eigen mening....zolang dat nog kan. :wink:
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

18-08-2005 22:49

Laat ook eigenlijk maar
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

18-08-2005 22:56

Maar goed hebben we nou al een conclusie?
Heeft iemand ondervonden dat de manier van vast houden de vis beschadigt of dat hij er last van heeft?
Ik niet namelijk maar misschien iemand anders wel?
groetjes henk
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

18-08-2005 23:00

Inderdaad Jos, we kunnen niet allemaal hetzelfde denken of vinden. Maar als je me wilt uitschelden of iets in die geest, ga je gang hoor ik kan het hebben.

Snoeken jullie wel eens? Als we dan een foto maken, pakken we hem dan ook op in de kieuw? Of waar ze hem ook mogen vasthouden. Is dat goed voor zijn hart? Hebben snoekvissers ook onthaakmatten?

Dit zijn serieuze vragen hoor. Ik zat me zo eens af te vragen.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

18-08-2005 23:05

Henk, als we hem "normaal" vasthouden denk ik niet dat het last kan. Niemand van ons zal hem optillen in zijn kieuwdeksels of aan zijn staart wegen. Ik ben ooit begonnen op een plaatselijk putje in het dorp. De vissen die ik daar ving kwamen in de jaren erna ook nog eens in mijn netje kijken. Geen van de vissen had hart of darmklachten, voor zover we konden vernemen van ze.

Misschien een nieuw beroep, visdokter. Met eventuele spesalisatie in hart en darm falen. :wink:
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

18-08-2005 23:05

Inderdaad Jos, we kunnen niet allemaal hetzelfde denken of vinden. Maar als je me wilt uitschelden of iets in die geest, ga je gang hoor ik kan het hebben.

Inderdaad had ik al een reactie geplaatst, maar ineens bedacht ik me dat je dan de aandacht krijgt waar je zo naar verlangt, dus ik heb hem snel weer verwijdert. Shit, nou doe ik het toch nog!
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

18-08-2005 23:16

Kom nou Jos, ik hoef geen aandacht hoor. Ik los alleen ff mijn mening over een mat en het vasthouden van een vis.

Dat jij daar boos om wordt kan ik niet helpen. Ik vind het allemaal wat overdreven worden de laatste tijd.

Als je de vis niet wilt schaden moet je ook niet vissen.

En het stukje over de beroepsvaart plaats ik om even aan te geven dat er ook nog mensen zijn die helemaal geen drol geven om een karper, want wij hebben het hier alleen over karpers en hoe goed we met ze omgaan. Als je het vangen even buiten beschouwing laat.

Voor hun is het last, het sloopt de netten. En levert weinig op.
Gebruikersavatar
Dick Appel
Berichten: 63
Lid geworden op: 18-06-2005 04:35

19-08-2005 06:44

Ik gebruik geen mat


Hoe doe jij dat als je op een steiger of (scherpe) keien strandje zit te vissen?
Op gras zeg ik ok maar er zijn situatie's waar een goede mat onmisbaar is. Bovendien, als jij de vis uit je handen laat flikkeren tijdens de foto's en je hebt een goede mat voor je liggen dan lijkt me dat toch echt beter voor 'm. Ik heb wat dat betreft teveel gestuntel gezien in m'n leven dus ga aub niet het niet gebruiken van een mat lopen promoten.