het lepelnet


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-08-2005 15:43

Goed,

naar aanleiding van het schepnettopic, heb ik samen met Bas Hofkens wat e-mail contact gehad over mijn ideale "rietnet"

Het betreft een ontwerp, dat sterk genoeg moet zijn om tussen de rieten te kunnen kantelen. Bij voorkeur dus een frame en geen spankoord tussen armen, zoals de traditie dit voorschrijft.

Graag jullie bijdrage om dit ontwerp te optimaliseren tot een supernet bvoor de moeilijke omstandigheden.

Bas zal zo foto's plaatsen van het net tot nog toe, met wat uitleg? :oops:
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

13-08-2005 15:47

Nou Mitsz,

Laat je mij weer al dat type-werk doen! Grrrr! :wink: Geintje!

Ik ben even op mijn bevestigingsmail van de foto-host aan het wachten en dan komen de foto's erop!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-08-2005 15:55

tof...wil best typen hoor...doe er al genoeg van
:wink:
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

13-08-2005 16:01

Goedemiddag,

Ik citeer Mitsz nog eens:

“Mijn favoriete net hoeft niet op spanning worden gebracht. Het bestaat uit een geheel framen, dat kan worden aangebracht op de steel. Dit frame is ovaal in de lengterichting van de steel. Dan kun je ook nog eens een visje tussen de rieten uitscheppen.

Een ondieper zak, zodat het totaal veel sneller wordt; een lampje in het spreiderblok, dat een zwak licht geeft. Te bedienen vanaf de steel. Steel uit twee delen, zodat er een stuk af kan in dien gewenst. Optie op een steel verlenging voor aan het kanaal.

Groene, grove zak is beter. Vissen schrikken een stuk minder van zulk materiaal. Heeft echter ook weer nadelen.

Het net drijft.....is licht en snel en is te bevestigen aan je riem of iets dergelijks...daar ben ik nog niet uit.”

Het ontwerp voor zijn net:

Bovenaanzicht
Afbeelding

Vooraanzicht
Afbeelding

Zijaanzicht
Afbeelding

Nu heb ik onderstaand verhaaltje naar Mitsz gemaild, om voor hem een geschikt net te maken:


“Ik heb gekozen voor die ronding onder (dus eigenlijk als de vorm van een lepel), zodat je de vis echt tussen het riet uit kan "lepelen". Als je dit zou doen met hetzelfde net, maar dan zonder die bolling wordt het meer "steken". Wanneer jij de vis eruit zou lepelen, dus door de steel naar een meer verticalere positie zou brengen, de vis scheppen, en dan weer de
steel horizontaler bewegen, komt de punt van het net weer omhoog. Dit zal mijns inziens minder "knelpunten" opleveren tussen wier of riet. In principe is dus het enige dat je doet is het kantelen van je steel verticaal en vervolgens (als de vis erin zit) horizontaal en deze werking kun je vergelijken met een netfloat.

Dan over de sterkte: Ik denk (ja, sorry dat ik het niet zeker weet, maar ben ook geen werktuigbouwkundige of constructie-technicus) dat dit heel erg zal meevallen. Dat hij dus niet snel zal breken/buigen. Daarnaast (maar dat hoef ik jou ongetwijfeld niet te vertellen) moet je de vis niet heffen met het net. In mijn ogen dient het net IN DEZE (en eigenlijk alle) situatie(s), puur om de vis even te landen om vervolgens aan land/op onthaakmat te krijgen. Wat ik me dus voorstel in jouw situatie: de vis zit vast tussen de rieten, Mitszie gaat varen, aangekomen op stek, Mitsz ziet zijn PB tussen het riet liggen, vis is kalm (hopelijk hihih), Mitsz iets minder en je brengt het net eronder. Vervolgens hef je het frame iets op, zodat het boven water komt, en je trekt de vis naar je toe. Als je nu in je net van die handvatten hebt (net zoals Fox heeft), dan kun je zonder dat je kracht zet op je frame de vis in de boot heffen, op de onthaakmat. Mochten deze handvatten nu geen oplossing zijn, zou ik toch kiezen voor de manier
die al iemand aangaf, het net (de zak dus) iets dieper kopen en met een elastiek vastzetten op de steel. Voor het scheppen geldt nu nog steeds hetzelfde verhaal, met als verschil dat wanneer je de vis bij de boot
hebt, je het net (zak) tussen het elastiek uit haalt en de vis optilt aan de zak. Dus hierbij komt er wederom geen kracht om het frame te staan.

Schroefdraad is inderdaad niet de meest ideale bevestiging voor de bevestiging van het frame aan de steel. Heb ik een oplossing voor. In dit geval zal een borgpin recht door de bus van het frame én de steel, de beste
oplossing zijn. Hiervoor heb ik een voorbeeld gemaakt. Zie bijlage! Ik heb hiervoor een vleugelmoer genomen en een bout onderop de bus, waar je dus die vleugelmoer in vastdraait. Op deze manier hebben ik en mijn vader een rvs rodpod gebouwd en was goed te doen. Maar je kunt hiervoor ook een soort veer nemen in een soort van v-profiel. Als je een dergelijke veer neemt,
met de punt onderop, dan zal hij zich vastklemmen hoe dieper je hem erin stopt. Máár dit systeem is een heel stuk minder stevig als met de vleugelmoer en bout. Daarnaast loop je het risico dat die veer eruit schiet
en dan ben je verder van huis.

Waarom een vleugelmoer? Omdat je met zo'n moer snel kunt draaien en dus het frame van de steel kunt verwijderen!

Dan het net: ik zou een net uit twee delen nemen, Grofmazig van boven en het deel waar de vis uiteindelijk in komt te hangen fijnmazig. Grofmazig
van boven zorgt voor een snellere waterafvoer = minder weerstand bij het optillen en fijnmazig is minder risico voor de vis om met vinnen in te komen zitten. Ik heb trouwens nog een ander idee. Waarom worden netten ook nog zo zwaar en loom om op te tillen? Juist, omdat het net(de zak dus) zinkt! In jouw situatie en met jouw frame is het niet nodig dat je net zinkt. Door de vorm van je frame kun je de vis zo al scheppen. Is het misschien een idee als je dan eens kurkjes bevestigd aan de onderkant van het net (zeg maar op de scheiding tussen fijn en grofmazig)? Hierdoor zal je net een heel stuk minder zinken en zal dus in een wip op te tillen zijn! Althans, dat is mijn logische beredenering moet ik toegeven, maar het zou
heel goed kunnen werken! Het net is inderdaad beter als het ondiep is, dat scheelt gewoon gewicht en onnodig gestuntel. Het net wordt dan inderdaad veel "sneller"!

Dan de steel: je wilt liefst 2 delen of zelfs 3 delen? Ook hierbij zou ik niet kiezen voor oversteek of schroefdraad, veel te riskant. Jouw net moet 1 geheel zijn, waar je van op aan kunt, niet dat er op 3 of 4 punten iets kan gaan draaien of anders fout gaan. Ook hierbij zou ik dan kiezen voor de manier hierboven beschreven, dus met een pin die de twee stelen verbindt, door een bus te "doorboren". Maar ik weet niet helemaal wat je ermee van plan bent. Ik heb namelijk nog een andere oplossing. Stel nu dat je besluit de vis te halen met de boot, dan heb je een korte steel nodig. Óf je schept hem van de kant? Nou, waarom laat je dat niet 2 aparte stelen bouwen? 1 van 2 meter en 1 van 1 meter? Kun je tijdens het vissen bepalen, welke je nodig
hebt. Ik weet niet of dit praktisch is, maar het is een mogelijkheid."
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-08-2005 16:07

Kijk aan Bas!! :D

Dus heren...wie heeft er nog een bijdrage in het ontwerp.....

mvg Mitsz
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

13-08-2005 16:56

Mitsz en Bas,

Zijn jullie niet bang dat het net gaat scharnieren op 1 enkele bout (met vleugelmoer)? Ik neem aan dat het, soort van spreidblok, erop gelast wordt? Zo ja is het dan niet een idee om die iets te verbreden zodat er twee bouten met vleugelmoeren doorheen kunnen. Dan hef je het scharnier effect gelijk op.

Of hadden jullie daar een andere oplossing voor bedacht?


Voor de rest vindt ik het een erg goed idee en neem ik aan dat ik binnenkort bij waterlandbaits het nieuwe net kan kopen?! :lol: :P

Met meedenkende groeten,
Jeffrey
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

13-08-2005 17:26

Jeffrey,

Ik snap niet wat je bedoelt met scharnieren. Volgens mij kan het helemaal niet scharnieren, omdat je vanaf het frame een cilinder of buisje hebt, waar je de bus van de schepnetsteel in duwt. Door dit geheel wordt dan de vleugelmoer doorheen gehaald.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

13-08-2005 17:58

Jeffrey,

Hierbij een plaatje van wat ik bedoel.

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

13-08-2005 19:04

Bas :

N vleugelmoer is VIES !!!!!


Draai n mooi kartel knopje of zoiets :P
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

13-08-2005 19:06

Zou ook nog kunnen met zn bolletje op n veer ( wat vroeger aan de poten van n strecher zat) moet alleen n beetje goede kwaliteit/sterk zijn
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

13-08-2005 19:43

Beste Menno,

Heb ik ook overwogen. Maar moet jij die poten eens vastpakken en proberen te draaien... Lukt erg goed! Het moet stabiel zijn. :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

13-08-2005 19:46

Kreeg trouwens net nog een mailtje van Guido van den Berkmortel.

Ik zal hem even citeren:

Bas,

Misschien is het handig dat je er nog 4 ringen oplast (zie bijlage) zodat ie ook gebruikt kan worden als weegnet m.b.v. een soort 4 sprong touw/ketting, zodat de vis niet van het ene naar het andere net geplaatst hoeft te worden.........hoe minder gesleep met de vis, hoe beter toch?
Succes ermee..........

Mvrgr Guido


Zijn plaatje:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

13-08-2005 20:16

Ideaal ding zo.......... :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2005 21:03

Nou Bas,

Menno heeft volgens mij wel een punt. Die vleugelmoer is een symbool van eenvoud maar het is wat knullig. Verder meen ik dat er ten behoeve van het karperhuidje en de eigen handjes geen uitstekende onderdelen aan mogen zitten. Zeker niet daar. Dus een verzonken verbinding zoals een tentstokclipje is zo gek nog niet. Tegen dat draaien in de bus kun je wel wat doen, toch. Een plat kantje en het kan niet draaien. Die ogen vind ik in dit kader ook niet alles. Als je dat wilt doen, kun je een los galgje maken met musketonhaken die om de buizen heengaan. Wat vind jezelf van die vouw bovenin. Is een druppelvorm niet steviger?

Inklapbaar kan niet, maar omklappen zodat de steel tegen het net klapt? Laat je eens inspireren door de vliegvisnetjes. :D

Groet, Kees
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

13-08-2005 21:27

Kees, als je inderdaad een vierkant profiel neemt, zou je af zijn van de speling. Is bij mij nog niet opgekomen, maar een dergelijke verbinding blijft mijns inziens toch vatbaar voor `fouten` of zoals ze in het Engels zegge: "malfunctions". Uw argument dat het niet goed zou zijn voor de huid van de karper klopt ook, maar als het goed is komt de karper helemaal niet daar, want dan ligt hij al in het net. Toch?

Die ogen was niet mijn idee. Dit werd aangegeven door Guido en is erbij gezet voor de discussie.

Tot slot: op welke de vouw doelt u? Bij de steel of juist aan de andere kant?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2005 22:20

Bas,

Je hebt gelijk dat de karper daar niet hoort te komen als alles goed gaat. Maar wanneer gaat alles volgens ons draaiboekje? Zelf kun je er wel komen met je handen om het net te liften. Niet prettig dan. Er kan ook riet achter blijven hangen, of de zak van het net. Hoeft allemaal niet persé, maar in de praktijk kan zoiets in de weg gaan zitten. Als je denkt aan een klappende stok krijg je trouwens weer een andere constructie.

Het terugbuigen naar het blok is goed en die V daar kun je niet voorkomen. Is ook een las verbinding of zo, en geen vouw in de buis zelf. Ik doel op die andere vouw. Constructief een lastige en bij het buigen komt er veel spanning op en in de buis. Een meer geleidelijke druppelvorm is beter.

Groet, Kees
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

14-08-2005 01:20

Bas,

Het was me niet helemaal duidelijk geworden maar nu wel!

Dan denk ik dat het een aardig net wordt :)

Mvg
Jeffrey
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-08-2005 03:30

Sorry Bas..heb je een beetje laten drijven met m'n eigen verzoek.....had visite...nu pas klaar met opruimen..morgen doe ik weer helemaal mee.

hartelijk dank voor jullie bijdrage mannen

mvg Mitsz
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-08-2005 09:55

Geen probleem, Mitsz! :lol:

Zal wel gezellig zijn geweest! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-08-2005 10:45

Moggu....

ik ben bang dat we aan de druppel van Kees moeten gaan geloven. De ronde voorkant is sowieso essentieel, anders gaat 't niet lukken. Sterk moet het ook zijn.....ga d'r nog even over denken onder het genot van een bakkie..

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

14-08-2005 11:08

Die vleugelmoer vindt ik ook niks, niet alleen riet kan erachterblijven hangen maar ook je eigen lijn etc. De vis leg je met schepnet en al op de onthaakmat, als de vis dan begint te klapperen kan deze ook op de vleugelmoer terecht komen. En het oogt ook niet erg profi zo'n vleugelmoer, het kan losgaan je kunt het kwijtraken etc etc.

Het net moet om de armen wel erg stevig zijn omdat je met een harde achtergrond makkelijk ergens tegenaan stoot. Die harde beugels geven niet mee dus de kans op beschadiging van het het is groter.

Denk dat een dergelijk net niet te diep moet zijn, dit is alleen maar lastig met manoevreren.
beetje bij beetje
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

14-08-2005 11:52

Ik ga nu vissen (toch nog aardig weer geworden). Ik zal er ook even over nadenken. Goede stok/steel heb ik in ieder geval.
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

14-08-2005 12:18

Je zou inplaats van een vleugelmoer ook een dubbele veer kunnen gebruiken die ze idd ook in sommige tentstokken (en poten van oude stretchers) zitten, het enige wat op die manier uitsteekt is een rond en glad knopje aan onder en bovenzijde. ( <-- lange zin eigelijk :D )

Door een dubbele veer te gebruiken voorkom je scharnieren etc. plus is je net zeer snel in en uit elkaar te zetten.

Voorbeeld wat ik precies bedoel:
http://members.home.nl/thesid/steel.JPG

Groeten,

Bart
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-08-2005 12:45

Mitsz,

Als we toch op de druppelvorm overgaan, heb ik het ideale net al voor je gevonden! Ik heb laatst nog even voor je in de hengelsportzaak staan rondkijken en dat net bestaat al. Het is van Capture en kost 19,95 euro. Het frame is uit 1 geheel en de steel van aluminium. Het frame zit vast met een veersysteem (of het dubbel is weet ik niet).

Is dat dan wat?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-08-2005 13:15

is het niet te klein?