onweer en bliksem.


peter andrae

12-08-2005 13:28

Mijn vraag aan jullie is wat doen jullie bij onweer en bliksem,ik verbaas mij er telkens over dat er vissers zijn die gewoon in hun tent of onder hun paraplu blijven zitten en stug door blijven vissen,het kan zijn dat vele zeggen die peter das een schijtert :lol:maar okay ik wil de volgende dag wel weer vissen en aangezien ik al eens heb gezien hoe iemand er uitziet na een bliksem inslag,das dus morsdood,zou ik van jullie weleens willen weten wat jullie ervaringen zijn met dit natuurverschijnsel.

Vele denken dat zal mij niet gebeuren maar zelfs als de bliksem op enige afstand inslaat kan je er nog het leven bij laten water geleid namenlijk dus voor je het weet lig je te sudderen op je strecher,

Mijn vraag is ondergaan jullie dit gelaten of rennen jullie met de billen bij elkaar vlug naar de auto of iets anders waar je voldoende beschutting hebt,vele hebben mij al een schijtert genoemd het enige wat ik dan kan zeggen is dat ik de volgende dag ook weer aan de waterkant wil zijn.


mvg peter,
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

12-08-2005 13:32

Als ik terug de auto in zou gaan, moet ik eerst het water overvaren.... Niet echt een optie dus.
Ik blijf daarom ook zitten, wel houd ik het weer in de gaten en als ze echt slecht weer aangeven cancel ik de sessie.

Mvg,

Bart
remy willems

12-08-2005 13:47

Het is hier net gaan onweren, ik heb meteen m'n hengels ingegooid, ik zie het als "een goed teken" :)


(maar ik zit wel veilig achter glas :P )
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-08-2005 14:00

Typ bij zoeken eens onweer in, daar vind je meer dan je hier aan antwoorden zult krijgen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

12-08-2005 14:02

Enkele jaren geleden al meegemaakt. Lekker vissen in het bos, het begon te waaien, te regenen en jawel te onweren. Alsof de goden mij vervloekten donderde het steeds harder. De ene run volgde de andere gestaag op. Plots een gigantische striem die loodrecht uit de inktzwarte lucht de grond trachtte te raken. Op ongeveer 100 meter naast onze tent sloeg het in. De grond trilde, en wij deden het spreekwoordelijk in onze broekjes....

Hengels ingedraaid, tent dichtgeritst en a.s.a.p. richting de woonwijk gefietst. Na 1 uur, was het weer opgeklaard en zijn wij weer terug naar de bivvy gegaan.

En daarstraks nog, is er alhier een boom in 2e gespleten :-?

Nee, voor mij geen onweer meer....
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
peter andrae

12-08-2005 14:08

Douwe ja dat had ik even moeten doen :oops:.

Was nieuwsgierig wie met dit hondeweer zijn leven op het spel zet om een karpertje te vangen.

Bart ik weet er alles van en als ik geen kant op kan,dan voel ik mij gewoon niet prettig.

Anders moet er maar een slotje op als dit al vaak aan de orde is geweest,he nou voel ik mij weer schuldig dat ik weer niet eerst de zoekfunctie heb gebruikt :wink:.

mvg peter.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-08-2005 14:40

Meestal vis ik gewoon door, als het echt heftig wordt draai ik de hengels binnnen. Ik zou trouwens nooit met een boot het water op gan tijdens een onweersbui.
Als ik de boel zou gaan inpakken heb ik niet alleen alles nat in de kar, meestal klart het weer dan al weer op voor ik thuis ben.
Een paar jaar geleden zat ik ooit eens op een stijger midden op het water toen er opeens recht boven ons een onweersbui losbarste. Ben toen toch maar heel gauw ff van die stijger af gerend tot het afgelopen was.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-08-2005 14:48

Een stijger is dat een soort waterlift?
8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

12-08-2005 14:56

remy willems schreef:Het is hier net gaan onweren, ik heb meteen m'n hengels ingegooid, ik zie het als "een goed teken" :)


(maar ik zit wel veilig achter glas :P )


Laptopje aan de waterkant?

Douwe Bijlsma schreef:Een stijger is dat een soort waterlift?
8) 8)


Nee , een stEIger, wel

gr H.K.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-08-2005 15:01

Ik zie het helemaal niet als een goed teken als je je hengels in gaat gooien.
De winkelier denkt er anders over natuurijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
peter andrae

12-08-2005 15:09

Remy ik zit nu ook achter glas maar zou evengoed kunnen vissen in mijn eigen karpersloot 8),alleen ik doe het niet blijf wel ff binnen :wink:.

mvg peter.
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

12-08-2005 15:45

heb wel is zitten vissen in een park met windkracht 11 12
regen onweer alles erop en eraan
circa 10 bomen verderop het veld waren al omgewaaid
mijn maatje ze hengels vlogen met rodpod en al omver
ik ving tussendoor nog 2 vissen
toen we allebij de tent uit waren vloog me tent 5 meter door de lucht zo tegen een boom aan :S

conclusie
dat soort weer hoeft van mij niet meer
maar een onweersbui draai ik me hand niet voor om
vind t eigenlijk wel lekker
onweer buiten flinke regen
op dat moment ben je praktisch verzekerd dat er geen andere mensen meer langs het water te vinden zijn

enne we zijn tenslotte toch kerels of niet :wink:
peter andrae

12-08-2005 15:59

:lol: nee en als de bliksem inslaat jij ook niet meer.
peter andrae

12-08-2005 16:00

:o dat laatste had ik niet gelezen,vind je het erg dan maar geen kerel of denk je dat kerels wel tegen een klapje kunnen van een paar miljoen volt.
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

12-08-2005 16:14

peter andrae schreef::o dat laatste had ik niet gelezen,vind je het erg dan maar geen kerel of denk je dat kerels wel tegen een klapje kunnen van een paar miljoen volt.


er was is iets op tv
een kerel was blind of doof
en toen hij geraakt werd door de bliksem kon hij weer zien /horen
dat was echt vaag

maare zolang jij niet als mikpunt dient voor een bliksemstraal denk ik dat het wel meevalt

die keer dat ik net heb beschreven was wel erg extreem en was ook erg blij toen die dag voorbij was
maar een onweerbui weerhoud mij er niet van om te vissen
peter andrae

12-08-2005 16:41

Dan word het idd tijd dat ik maar eens buiten ga rondlopen en te hopen dat ik word getroffen door de bliksem :lol:.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

12-08-2005 16:55

Nou Peter,
wij kunnen elkaar i.i.g. een hand geven :-?
Als ik aan het vissen ben en het begint met dat geknetter in de lucht,dan vlucht ik m'n tent in zonder m'n hengels binnen te draaien mocht er een gaan runnen nou dan laat ik hem ook runnen(nog nooit meegemaakt hoor,in de onweer een run krijgen maar goed) ik kom m'n tent echt niet uit in de onweer!!!
Ben er als de dood voor!!! Maar je zult mij nooit naar huis zien gaan door onweer,blijf gewoon zitten al zit m'n broekie nog zo vol :)
Ik heb zoiets van "als we gaan dan gaan we samen,naar huis of de pijp uit" Breng met m'n vismaat(jes) toch de meeste tijd door,dus waarom ook niet!!! :P

mvg......
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-08-2005 17:53

Toch hoeft een blikseminslag niet dodelijk te zijn. Je lichaam kan een enorm voltage hebben als het maar genoeg weerstand heeft, zodat de stroomsterkte minimaal is. Oftewel, dikke rubber zolen hebben en droog zijn vergroot je overlevingskansen.
Las ook een tijdje geleden in het visblad dat je het best in een greppel zou kunne liggen met een zeiltje over je heen. Dat zou dus echt het laastste zijn wat ik zou doen, als de bliksem vlak bij je inslaat ben je in zo'n houding gewoon dood, dan heb ik het nog niet eens over een voltreffer...
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-08-2005 19:44

Droog zijn en onweersbuien gaan niet zovaak samen jammer he.
Bovendien hoeft een frontale botsing met 120 kilometer per uur ook niet dodelijk te zijn.
De pest is dat het je maar 1 keer overkomt, dat het wel dodoelijk is bedoel ik he.
Ach vaak zie je gelukkig ook maar een paar kleine gaatjes rond de enkels er hoeft dus niks weggeschminkt te worden.
Cynisch, klopt ik begrijp dan ook niet dat je kunt spelen met je leven.
Zelf merk je er niks meer van maar bedenk eens wat voor verdriet je achter laat bij je ouders of je vrouw en kinderen.
Is dat een visje waard?
De keuze en de wijsheid is aan een ieder persoonlijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
remy willems

12-08-2005 20:00

Harnold Kikkert schreef:
remy willems schreef:Het is hier net gaan onweren, ik heb meteen m'n hengels ingegooid, ik zie het als "een goed teken" :)


(maar ik zit wel veilig achter glas :P )


Laptopje aan de waterkant?



Jah, heb een vrij luxe bivy :lol:
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

12-08-2005 20:12

Oke heren heb wel staan drillen in omweer, een fijn gevoel met 3 meter 60 carbon de lucht in. Achteraf niet zo slim, blijf wel vissen bij onweer maar liever even geen runs. Na een nachtje vissen zit je haar wel belabbert, schijnt na een inslag een stuk beter te zitten en dat zonder gel.
Nee de zoon van Jan Jongbloed gezien werd als keeper getroffen door de bliksem ( sloeg in de goal ) morsdood en het rook kwam uit zijn schoenen.
Kun je beter niet mee spotten.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-08-2005 20:45

Stel Douwe,

Je zit te vissen. Een half uur lopen van de stek. Geïnstalleerd met bivvy en hengels op de steunen lig je op je stretcher de boel te overzien. Er is regen met onweersbuien voorspelt. Het regent inderdaad al een tijdje. Aan de horizon kleurt de hemel van asgrijs naar donkerzwart en je hoort gerommel. Inpakken en lopen over het pad kost je minstens 3 kwartier voor je veilig bij de auto bent. Wat nu?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Sander van Capelle
Berichten: 35
Lid geworden op: 17-08-2003 02:00
Locatie: Brabant

12-08-2005 21:17

1 voordeel, als ie inslaat, merk je er weinig van want het is dan snel met je gebeurd. Klinkt wellicht hard, maar beter zo dan een frontaal auto-ongeluk en uren erna pas bezwijken aan de verwondingen, maar da's mijn mening :lol:

Peter, wat mij betreft geen probleem hoor, als je onderwerpen weer eens oprakelt, al is er al eerder uitvoerig over gebabbeld. Ik denk dat elk onderwerp inmiddels op dit board al een keer ter sprake is geweest, mag je dan helemaal geen topic meer opstarten? Onzin, gewoon doen!

'k Ben vandaag wezen vissen - met een van mijn kinderen - en heb stug door zitten vissen, zelfs toen het onweer vlak boven ons heftig te keer ging. Zat wel op een stek met voldoende hoge bomen in de omgeving, zodat de kans dat in in m'n pluutje zou slaan niet zo heel groot was. Tsja, drillen had ff wat anders geweest... Denk dat ik de hengel dan toch wat plat opzij zou hebben gehouden... :o
Enfin, gelukkig begon het pas te piepen toen het onweer voorbij was :wink:

Groet,
Sander.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

12-08-2005 21:45

Gewoon doorvissen, geen gezeik, zie wel wat er gebeurd :roll: