onweer en bliksem.


Gebruikersavatar
Michel Vreeke
Berichten: 167
Lid geworden op: 07-09-2004 15:12
Locatie: Emmeloord

15-08-2005 21:08

Ik zat eens te praten over onweer en bliksem inslagen, maar toen stelde iemand de vraag hoe zit dat met vissen als de bliksem inslaat?

Want als mensen dood gaan door een bliksem inslag op het water, is dat ook zo met vissen?

Misschien een hele domme vraag hoor...
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

15-08-2005 22:15

Ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar,Michel
Maar ik denk dat bij een blikseminslag op het water alleen de vissen in een bepaalde omtrek van de inslag het loodje zullen leggen,maar ik denk niet het hele bestand.
Ik kan het verkeerd hebben hoor...


MVG.....
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

15-08-2005 22:23

Vissen hebben hier geen last van, in die zin, van de electiciteit. Waar ze echter wel last van hebben (vooral vijverbezitters) is dat als de bliksem in het water slaat, of in de buurt van een vijver alle zuurstof uit het water is verdwenen.

Ik heb dit zelf mogen aanschouwen in de vijver van m'n vader, de karpers en windes lagen aan de oppervlakte te happen naar lucht. De 2 steuren die erin zaten hebben het niet overleefd, dit omdat die beesten hun bek aan de onderkant hebben zitten en dus geen lucht kunnen happen.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

15-08-2005 22:41

Ik haat onweer. Als ik het in de verte hoor rommelen begin ik net al Kees Ouwehand te tellen. Als de bui mijn kant op komt draai ik mijn spulletje op en zwier ik alles in de auto, of al die te ver staat, alles op de rodpod. pak ik mijn tas (fototoestel) en ga ik in de auto zitten.

Als de bui voorbij is vis ik rustig verder. Gaat ie niet voorbij ruim ik vliegendsvlug op en ga ik naar huis. Ik zou niet weten wat ik zou missen.

Ik kan geen enkel voordeel of pluspunt bedenken waarom ik zou blijven zitten. :roll:
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

15-08-2005 22:45

mocht het onweer dichtbij zitten en ik krijg beet dan laat ik hem wel mooi lopen.. maar ik zal altijd blijven zitten bij de stek in de buurt (auto of onder een brug of anders in m'n tent)

heb 1x mee gemaakt dat ik 2x de bliksem zag inslaan vlakbij mij..
1e keer hoorde heel ver in de verte de onweer.. (beetje gerommel) het was tegen half 11 s'avonds. en we twijfelden of we moesten blijven of 10km terug fietsen met alle spullen.. toch maar blijven zitten. en tegen 11 uur was het stil.. tot half 12!! ik en me vismaat zaten in de uitgang van de tent een beetje over het water te kijken en ineens een flits (we vallen achterover van de schrik omdat het zo fel was) en ook gelijk hoorde we de knal (zat geen tijd tussen!!) ik en me vismaat keken mekaar aan en scheten bijna in onze broek. voorzichtig keken we naar buiten en zagen dat 20m achterons de boom was geraakt...

we hebben als gekken de hengels binnengedraaid en we zijn naar een fietstunnel gerend die 100m verderop zat..
nadat het een half uurtje rustig was en de onweer leek weg te drijven kregen we telefoon van het thuisfront dat we als de sodemieter terug moesten komen.. (de onweer zat nu boven de camping 10km verderop waar we stonden) we konden onze ouders niet op andere gedachten brengen en zijn maar gaan inpakken..

vlak buiten de stad richting de camping fietsend begint het weer te onweeren. en mee dat we fietsen slaat de bliksem 200 meter verderop in het weiland in. en zien we een grote vuurbal over het weiland rollen richting ons. en knalde 100m van ons vandaan uit elkaar..

we scheten alle kleuren stront en eenmaal op de camping aangekomen (rond 3 uur) waren we flink opgelucht. en beloofde we "we gaan nooit meer vissen als er onweer in de lucht hangt"

maar dat is er helaas nooit van gekomen en af en toe komt het nog wel eens voor dat we in een onweersbui komen maar als het te dichtbij komt dan gaan de hengels zeker binnen en zorg ik dat ik veilig in de auto zit..
peter andrae

16-08-2005 05:33

Rob er viel dit keer niks te tellen het kwam onverwachts het was ook flits en meteen een kolere klap ik zat te schudden op mijn stoel ben mij helemaal te pletter geschrokken ben ik zo voorzichtig slaat ie nog bij mij in het water was ook helemaal verlicht in een keer,daarna zag ik ff niks ja sterretje,s 8)hihi.

Als kind zijnde gingen mijn ouders altijd naar de camping en ik sliep in een tent naast de caravan als het toen onweerde had ik er geen last van vond het schitterend en viel met de regen op de tent ook zo in slaap,nu ben ik wat ouder en wijzer :lol:en vind ik het toch wat minder fijn ook omdat ik weet dat je kansloos bent men denkt altijd dat de bliksem op het hoogste punt inslaat maar na een paar programma,s op de tv te hebben gezien weet ik dat dit kul is zo gaat de bliksem ook niet van boven naar beneden maar van beneden naar boven wist ik ook niet dacht altijd andersom.


Weet niet of jullie wel eens op de tv die voetbal wedstrijd hebben gezien waar de bliksem insloeg het hele elftal lag out op het veld,of die man die een draad van een hek in zijn hand had de bliksem sloeg enkele honderde mtr verderop in stond ie toch mooi onder stroom zo lieten ze nog meer dingen zien,en natuurlijk wat ik zelf heb zien gebeuren en dat is niet fijn want bij elke onweersbui speelt het zich weer voor mijn ogen af.


Bij het vissen exstra link water is een prima geleider.

Ja jongens waarom vang je vlak voor en na een onweersbui meestal een paar vissen in een korte periode :wink: wie het goede antwoord geeft krijgt van mij een bakkie koffie met een koek :wink:.


mvg peter.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

16-08-2005 11:36

peter andrae schreef:
Ja jongens waarom vang je vlak voor en na een onweersbui meestal een paar vissen in een korte periode :wink: wie het goede antwoord geeft krijgt van mij een bakkie koffie met een koek :wink:.

mvg peter.


Voor, Die vissen voelen het het aankomen die onweersbui en beginnen uit bangigheid maar te azzzzzen!!!!!

Na, Dan zijn ze weer opgelucht dat de bui voorbij is en doen hetzelfde,of ze zijn verblind door al die flitsen en zullen hierdoor je haak niet zo snel zien,en het als veilig aas beschouwen!!!!!!!

mvg..... :P :D :P
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

16-08-2005 12:19

lol :lol:
peter andrae

16-08-2005 13:59

mafkees :wink:,zo dat scheelt mij weer een bak koffie en een koek 8) .
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

28-08-2005 10:26

Een lange tijd alweer terug ving ik voor en tijdens onweer een spiegel van 20, scub 23 en wat knolletjes...maar 3 dage terug ving ik weer nix tijdens onweer weer nix
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

15-04-2008 11:01

Vond het wel een goed idee dit topic wat nieuw leven in te blazen. Leuk en goed om door te lezen hoe iedereen met onweer omgaat. Ikzelf ben er ook best huiverig voor. Zodra het gaat onweren draai ik de hengels binnen, zelfs als het maar een klein beetje rommelt. Hengels gooi ik dan naast de steunen en ga zelf onder het pluutje zitten.

Echte hevige onweer heb ik 4 jaar geleden meegemaakt. Was een nacht aan het maken op de Oude Rijn, midden in een woonwijk. Zomernacht en het begon te onweren. Mn broertje wilde zo snel mogelijk naar huis. Het was best heftig dus hebben we alle spullen laten staan en zijn naar huis gerend (zo'n 700 meter). We liepen net de achtertuin binnen toen er een gigantische *FLITS*+*KLAP* recht boven ons plaatsvond. Had niet verwacht dat ik zo zou reageren, maar mn broertje en ik lagen na die klap alle 2 op de grond :o Mn broertje huilend en ik stond te trillen op mn benen :o Bizarre belevenis :o Ben maar wat blij dat we niet waren blijven zitten, en mn moeder had ons al verwacht want de achterdeur zwaaide open en mn moeder (een beetje gestresst vanwege haar 2 kinders buiten met dit weer :P) schreeuwde dat we maar snel naar binnen moesten gaan.

Mn broertje wilde niet meer naar buiten toen het nog een klein beetje rommelde in de verte, dus ben ik in de regen onze spullen maar gaan ophalen.

Ik zit er zeker niet prettig bij als het gaat onweren, en wanneer onweer voorspeld is zal je mij ook niet op een stek vinden waar ik ver van mijn auto af zit. Een auto is toch een veilig onderkomen tijdens onweer, en ben maar wat blij dat ik nu niet meer hulpeloos ver weg ga zitten vissen met alleen de fiets als vervoersmiddel.

Met onweer kun je inderdaad maar beter kiezen voor je eigen leventje dan die targetvis van je :P Linke soep als je het mij vraagt. Ik kies in ieder geval het zekere voor het onzekere. Dit topic is alweer 3 jaar oud, dus ben benieuwd of nieuwe leden nog mooie (bange) ervaringen hebben en of anderen de afgelopen paar jaar nog in benauwde situaties terecht zijn gekomen!? Of heeft iemand nog meer tips voor als je je per ongeluk temidden van een onweersbui bevind?

Mvg,
Marvin
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

15-04-2008 13:41

Tijdens de dril van mijn PR (inmiddels alweer meerdere keren overschreden) vorig jaar was het in de verte aan het onweren. Het kwam steeds dichterbij, en niet zo langzaam ook. Ik was in me eentje en door de situatie die de vis veroorzaakte moest ik ook nog eens de boot in. Al snel was de onweersbui boven me en was het gedonder zo hard dat ik nog nooit gehoord had. Ik scheet 7 kleuren bagger zowat. Inmiddels was het ook keihard aan het plensen. Na nog wat met de vis te hebben geworsteld kon ik het net eronder steken en snel weer terug naar de kant. Bij de kant had ik snel de vis onthaakt en weer in het schepnet te water gelegd aan een bankstick. Ik rende snel naar een veilige plek zo'n 100 meter verder, in de nacht die volgde stond ik nog een kwartiertje onder de veilige plek. De onweersbui 'snachts had geen 5 minuten eerder moeten komen want toen stond ik wederom in de boot een mooie 20+ te drillen
Arjan van Dijk
Berichten: 133
Lid geworden op: 27-06-2006 16:06

15-04-2008 16:35

ferdy pol schreef:Heb echt al gigantisch kloteweer meegemaakt, to hagelstenen van ongeveer 10cm aan toe en blijf toch meestal in mijn tent zitten.
Ik zal niet zo snel een hengel oppakken maar verlaat de stek niet, meestal heb ik toch niet de mogelijkheid om dat snel genoeg te doen.
Plus dat je vlak voor en vlakna onweersbuien toch erg leuke vis kan vangen.
Ook zal ik nooit een hengel uitvaren als het erg dichbij drijgt te komen.
Bang voor onweer ben ik dus zeker niet, vind het wel wat hebben, maar heb er zoals al meerderen hebben gezegd wel ontzag voor.



FP


Weet je dit wel cker?? 10 cm. is wel erg groot hoor!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

15-04-2008 17:44

nederlands record staat volgens mij op 6 a 7 cm oftewel de groote van een golfbal maar die gaan gewoon dwars door je tent heen als ze zelfs deuken in auto,s slaan :-?
zal wel......!
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

15-04-2008 18:19

me ouwe pr van 33.5 pond tijdens knallende onweer recht boven me kop

ben maar onder een boom gaan drillen (JA EEN BOOM JA) klink dom maar dacht bij mezelf die boom is hoger en slaat eerder daar in dan in me hengel

als ik dan een stuk van die boom af zou gaan staan zo die miss wel in me hengel slaan

maja hengel gewoon laag gehouden en tijdens het scheppen was t ff knijpen maar nix gebeurt gelukkig

verder blijf ik gewoon op me stretcher liggen kan er weinig gebeuren

corrigeer me als dit heel dom is :P
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

15-04-2008 18:20

stefan andriessen schreef:nederlands record staat volgens mij op 6 a 7 cm oftewel de groote van een golfbal maar die gaan gewoon dwars door je tent heen als ze zelfs deuken in auto,s slaan :-?


6 a 7 cm omtrek of doorsnede
anders zijn ze tog echt wel wat groter dan een golfbal :P
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

15-04-2008 20:11

Ik blijf meestal gewoon zitten en wacht de bui af. Houd het gedonder aan dan haal ik mijn hengels vaak wel op voordat het echt losbarst. Dan duik ik mijn tentje in en zorg ervoor dat ik mijn fototoestel bij de hand heb voor mooie plaatjes van de lucht. Ik ben wel 1 keer echt gevlucht(zelfs geen tijd voor een foto) met een vismaat toen het zo te keer ging dat hagel zo groot als pingpongballen uit de lucht kwamen zetten en dat er kleine waterwervelwindjes op het meer tevoorschijn kwamen en het bliksemde toen als een gek. Aan de overkant zag je gewoon vuurballen over het veld rollen het was gewoon flits/boem in 1 seconde tijd. Toen zijn we maar wel ff in de auto gaan zitten. De tent was wonder boven wonder blijven staan geen gaten door de hagel alleen scheurtjes in de stiknaden. De val van de stenen werden gebroken door de bomen denk ik waar we tussen zaten. Wel overal losse takken op de tent en hengels.Was een mooie ervaring maar niet voor herhaling vatbaar.
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
dirk bijl
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-10-2007 20:23

15-04-2008 20:43

Onweer en ik zullen nooit goede vrinden worden. Als jochie van 14 heb ik een keer in een zeer hevige onweerbui gefietst en na inslag op 100 meter boom zien omvallen als ware het een dun takje. De zwavellucht zat een uur later nog in m'n neus. Brrr.. :o :o


Mocht onweer worden voorspeld, en een nachtelijke sessie is gepland, dan zal ik bij voorkeur geen tentje opzetten onder hoge bomen of in het open veld. Bij onweer zal ik, voor zover mogelijk, met de zender mee in de auto gaan zitten. Kan het niet (auto te ver, vissend bij obstakels etc..) dan tent dicht ritsen en met dichtgeknepen billen afwachten wat er komen gaat.

Na het wegtrekken van de onweersbui als de donder terug naar de hengels want een fluiter is meerdere malen voorgekomen. Gelukkig nooit tijdens zo'n bui een run gehad.