onweer en bliksem.


Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

12-08-2005 22:16

Ja maar het blijft toch in m'n hoofd rondspoken wat er allemaal gebeuren kunnen zou,maar dat is denk ik met alles zo,net als die dikke vissen die er rondzwemmen :P :wink:


mvg....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-08-2005 23:07

Beste Kees zeg ik ergens dat je moet verdwijnen van je plek?
Haal in ieder geval je hengels boven het water vandaan leg ze desnoods in het gras oid.
Krijg je een run en je kunt je niet beheersen ( ik zou het niet kunnen bv ) steek dan je hengel niet de lucht in maar dril met je hengel vlak.

Sander leuk gevonden maar je kunt ook frontaal niks meer van de wereld weten.
Ik heb eens mogen ervaren hoe fijn het voelt tijdens een voetbalwedstrijd als de bliksem even verderop inslaat.
Ook heb ik op een camping mijn stek wel eens verlaten in een hevige regenbui, waarom? ik weet het niet later bleek de boom die bij de stek stond van boven naar onder gespleten.

Ik denk maar zo het was mijn tijd nog niet :wink:

Joris je hebt gelijk wie de dood vreest is een laffaart je ouders zorgen wel dat je een plaats krijgt.
Vissen is een hobby, geen religie!
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

12-08-2005 23:16

ik heb sinds vorig jaar een groot ontzag gekregen voor onweer.
Ik ben vorig jaar echt aan de dood ontsnapt toen het onweer in een houten paal insloeg op een kleine 6 meter van mij vandaan. De hele paal lag door midden en overal lagen houtsplinters. Zelfs 20 meter verderop vonden we splinters van 30 cm. Wonder boven wonder niks verwond. |Maar het zet je zeker aan het denken. Als er onweer wordt voorspeld ga ik niet meer vissen en als het onverwacht toch gebeurd laat ik die run echt wel lopen. Ik vind mijn eigen welzijn toch belangrijker dan dat van onze grote vriend karper.
En van die stoere praatjes had ik ook altijd, maar gasten denk nou alsjeblieft ff na en denk om jezelf en vooral ook aan je familie en vrienden enzo.
Elmer Karelse
Berichten: 260
Lid geworden op: 19-05-2005 10:26

12-08-2005 23:23

Onweer maakt mij niets uit... zoek natuurlijk wel een plek op waar je weinig kans loopt. Heb zelf nu 2x mee gemaakt dat de onweer naast me inschoot! Een enorme ervaring! Maar heb zelf een paar jaar actief op paling gevist.. dus als er onweer aan kwam als een gek me spullen pakken en op de paling! Ongeloofelijk.... zat ik soms wel eens al 3 uur voor de onweer overdag.. niets.. kwartier ervoor paling... dan het uur met de onweer en erna.. vang je er zo 20
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-08-2005 23:34

Douwe,

Ik suggereer niks, hoor. Het is een situatie die mij diverse malen is overkomen en anderen denk ik ook. Welicht valt er wat te leren.

Ik begin met afwachten en tellen hoeveel seconden er tussen de bliksem en de donder zit. Probeer in te schatten welke richting de bui opdrijft. Op een gegeven moment schat ik de bui als te dichtbij en ga hengels inhalen om ze langs de kant te leggen. Ben ik te laat, overkomt me vaak, dan gooi ik de hengels zonder inhalen in de kant en zet de beugels open. Daarna zoek ik beschutting. Heb het gevoel niet veel meer te kunnen doen dan dat. En echt veiliger dan dit wordt het voor mijn gevoel niet. Wat kun je meer doen?

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 12-08-2005 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem Barnas

12-08-2005 23:35

Manne,

Pas als het echt heel hard en fel bliksemt (dus een stuk of tien ontladingen per minuut recht boven je knar) dan wordt het vreselijk oppassen geblazen. Gelukkig komt dit allemaal maar zelden voor, maar houdt er rekening mee!!!

Draai je stokken er uit als je de kans nog krijgt;

Houd dus de berichten in de gaten, let op de lucht en zo. Onweer komt trouwens vaak tegen de wind in, maar echt vies onweer is er binnen 5 minuten en dan gelijk goed.

Als je niet weg kunt:

Tent/plu zo plat en vast mogelijk, hengels eruit en op de grond, als het kan een greppel opzoeken of in de slootkant gaan zitten. Trek dus gewoon je regenjas aan en denk niet aan je visspullen of het vissen, maar probeer jezelf nu wijs te maken dat wat je doet het verstandigste is.
Dat vissen komt wel weer, een heel harde onweersbui duurt geen uren.
Raak niet in paniek!!! Mijn vismakker 'Petertje Poep' begon zo eens vlak voor een heel felle onweersbui als een gek door de open velden richting auto te rennen, hij is als de dood voor onweer... Angst is een slechte raadgever, maar hij overleefde het wel.........
Als je vismaat het minder op dat geflits heeft dan jij, doe dan wat hij wil, zo houdt je er allebei een goed gevoel aan over. Niet gaan zitten ouwezeuren om te blijven zitten. Als hij weg wil, dan ga je gewoon mee. Beter voor de vriendschap ook.

Als je wel weg kunt:

Dan moet je dat ver van te voren doen en niet gaan zitten afwachten als je het niet vertrouwt, gewoon keuze maken en nokken. Pak de wagen en zet 'm ergens in de bobouwde kom, da's safe.

Heb drie keer met echt heel zwaar onweer gezeten...

1.) Overal inslagen, ook in de bomen achter me. Ongeveer een klap of vijftien per minuut, dus echt heel pittig. De volgende ochtend drie dooie koeien aan de overkant...

2.) Overal inslagen behalve bij ons, bij ons was het droog, het was windstil en geen knal recht boven onze knar, we zaten 'in het oog van de bui', maar het was een heel bizarre, beklemmende sfeer.

3.) Inslagen tot vijftien, twintig meter voor ons op het water, je rook de ozon en andere shit, ik sloeg steil achterover tegen m'n pluutje... Kon niet weg, dus rolde nog maar een sigaretje. "Als ik dan toch ga...".

Ik kan nu heel stoer gaan zitten doen, maar ik zeg het je, dit is echt niet iets om mee te fakken, je hebt er absoluut geen invloed op en gaat in één dreun uit je schoenen... Ik ben er niet bang voor, maar heb er ontzag voor. Je moet weten wat te doen en zo, da's heel belangrijk

Kijk ook eens op http://www.knmi.nl

Be clever!
WB :wink:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-08-2005 23:47

Ik ben absoluut niet "bang" voor onweer, maar heb er zeker ontzag voor;
en dat zouden meer mensen moeten doen... :wink: :-?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

13-08-2005 00:06

peter andrae schreef::lol: nee en als de bliksem inslaat jij ook niet meer.


:lol: maar je hebt wel gelijk!!
peter andrae

13-08-2005 12:27

Dat is het juiste woord Willem ontzag heb ik ervoor,en ik speel niet met mijn leven als het niet nodig is komt wel weer een dag dat ik kan vissen.

mvg peter.
Gebruikersavatar
Peter Buijsman
Berichten: 137
Lid geworden op: 26-05-2004 10:07
Locatie: Ridderkerk

13-08-2005 13:58

Ik probeer zelf altijd mijn auto op te zoeken. Zit ik echt te ver bij mijn auto vandaan dan probeer ik me zo klein mogelijk te maken (gehurkt op de grond van mijn tent) en wacht tot de bui voorbij is. De pest is dat je niet altijd kan wegkomen. Ga niet in openveld rennen wanneer het dondert :-?

Heeft niets met vent of geen vent te maken!! :o Dan maar geen vent :wink:
Wie haar string te laat laat zakken, zal in 2 helften kakken ;-)
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

13-08-2005 14:04

Gewoon lekker blijven zitten en genieten van het schouwspel. De kans dat je door de bliksem getroffen wordt is net zo groot als dat je morgen wordt overreden door een vrachtwagen...

Ik heb wel één keer de kick van me leven gehad, door me lijn opnieuw uit te varen terwijl de bliksem als rontgen boven je hoofd hangt.

Ja ik weet het 16 jaar en voor niemand bang hahahahaha. Nu blijf ik gezellig in mijn tentje zitten!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
peter andrae

13-08-2005 14:40

Jeroen gelijk heb je hoor,je zal maar de loterij winnen of die vrachtwagen :wink:.
peter andrae

13-08-2005 14:41

staan er alleen nog maar een paar schoenen te roken :lol:.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

13-08-2005 16:10

En wat als je vanuit een boot vist op de grote plassen die nl rijk is? Oei?!

Martin
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

13-08-2005 17:22

Ik vis ook lekker door. Ik zal mn spul in ieder geval nooit alleen laten.
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

13-08-2005 17:24

Martin Doelman schreef:En wat als je vanuit een boot vist op de grote plassen die nl rijk is? Oei?!

Martin



Een stalen kajuitboot is veilig op het water stond eens in een onweertips boekje...
Gebruikersavatar
Dick Appel
Berichten: 63
Lid geworden op: 18-06-2005 04:35

13-08-2005 18:34

Zou het geen mogelijkheid zijn om een soort bliksemafleider bij je te hebben? Dus een carbon witvishengel van een meter of 6 rechtop in de grond prikken op een meter of 20 van je bivvy af, of desnoods één van je karperhengels. :D
Bordje eraan hangen "danger high voltage" en genieten maar van het schouwspel van inslaande flitsen. :lol:

Het schijnt trouwens dat je een paar seconden voor de inslag een enorme statische electriciteit voelt (als de bliksem in jou wil), dus je hebt nog een kans als je dan snel in het water duikt.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-08-2005 13:35

Ik hoorde trouwens vandaag dat wanneer je niet kunt schuilen voor het onweer, je het beste op je hurken kunt gaan zitten met je voeten verder uiteen.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

14-08-2005 13:50

Bas Hofkens schreef:Ik hoorde trouwens vandaag dat wanneer je niet kunt schuilen voor het onweer, je het beste op je hurken kunt gaan zitten met je voeten verder uiteen.


Alsof je zit te poepen dus? :D

Ik ben van mening dat als de bliksem je wil hebben, pakt ie je toch. Zoals ik al eerder aangaf, ik zoek het niet op en mocht het toch flink tekeer gaan laat ik die run die ik dan krijg toch wel lopen.

Ik heb het een keer meegemaakt dat de bliksem op een 4 meter afstand insloeg in een putdeksel, inplaats van in het huis te slaan (stond achter het raam te kijken) wat veel hoger lag. Het deksel was bloedheet en het water borrelde gewoon, echt bizar.

Een bliksemafleider neerzetten op 20 meter is ook vragen om problemen, als ie in dat ding slaat en jij staat 20 meter verderop heb je nog grote kans om getroffen te worden (aftakkingen).

Ik ga maar gewoon in m'n tent zitten en ga een lekker bakske soep maken :)

Bart
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-08-2005 13:56

Bliksemafleider prima ding, zorg je er dan wel voor dat die afleider een meter of zes de grond in gaat, anders ben je alsnog de pineut.

Dat soep maken zal ook tegen vallen in de meeste buien waait het ook nog eens flink je hebt dan alles nodig om je onderdak bij je te houden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

14-08-2005 14:02

Douwe Bijlsma schreef:Dat soep maken zal ook tegen vallen in de meeste buien waait het ook nog eens flink je hebt dan alles nodig om je onderdak bij je te houden.


Zit achter een dijk en moet zeggen dat m'n cyfish het tot nu toe voortreffelijk doet in slecht weer :)
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-08-2005 14:16

Bart,

Inderdaad alsof je een grote boodschap zit te doen! :lol:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

14-08-2005 16:29

Heb echt al gigantisch kloteweer meegemaakt, to hagelstenen van ongeveer 10cm aan toe en blijf toch meestal in mijn tent zitten.
Ik zal niet zo snel een hengel oppakken maar verlaat de stek niet, meestal heb ik toch niet de mogelijkheid om dat snel genoeg te doen.
Plus dat je vlak voor en vlakna onweersbuien toch erg leuke vis kan vangen.
Ook zal ik nooit een hengel uitvaren als het erg dichbij drijgt te komen.
Bang voor onweer ben ik dus zeker niet, vind het wel wat hebben, maar heb er zoals al meerderen hebben gezegd wel ontzag voor.



FP
peter andrae

14-08-2005 16:52

Het gaat mij er niet om of je bang voor onweer bent,dat je na een onweersbui goed vangt dat snap ik ook wel,als ik binnen zit vind ik het een prachtgezicht.

Denk dat het ook speelt omdat ik heb gezien wat dit bij een mens kan aanrichten geloof mij maar dat de rook er afslaat,laatste x ben ik zo verast terwijl er geen onweer was voorspeld maar zat in 1x :o van de flits en de klap die volgde,dan ga ik in de auto zitten als die voorhanden is zo niet inpakken en een andere dag maar weer.

Een ieder is hier natuurlijk vrij in wil je blijven zitten mij ook goed het ging mij er meer om hoe jullie dit beleven tijdens het vissen.

Ligt er maar net aan Martin in wat voor boot je zit natuurlijk.


mvg peter.
rob tas
Berichten: 31
Lid geworden op: 01-04-2004 01:29
Locatie: zoetermeer

14-08-2005 22:37

Kijk effe hier staan een paar goeie kletsers bij :o http://stormscenes.com/index.shtml
Ik vis graag in een SCHONE omgeving!!