goedkoop of duurkoop


Maikel Postma
Berichten: 20
Lid geworden op: 05-08-2005 12:33
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

05-08-2005 19:57

Beste vissers,

Na een aantal jaren niks in de vissport te hebben gedaan ben ik weer begonnen.

Ik heb nu 3 karper hengels 1 artist carp 3,60 van 2,5lb met een speed runner 5000 molen en 2 SPRO dyno sf 3,60 van 2,75lb met okuma dyna drag 40 molens.

Nu zegt een maatje van mij dat ik beter duurdere spullen had moeten kopen bijv. van FOX en Shimano.

Nu vis ik al weer een tijdje en ben vaak met mijn vismaat mee geweest. Alleen hij heeft in de keren dat wij gingen wel 1 run gehad maar niks binnen gehaald. Daarin tegen heb ik al meerdere runs gehad en gelijk maar een mooie spiegel van 22pond uit het water gevist met de goedkoopste hengel die ik heb.

Wat vinden jullie moet alles duur of kan je ook kwaliteit kopen die betaalbaar is.

Mvg Maikel
Lelijk kan mooi zijn!!!!!
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

05-08-2005 20:04

Voor een aantal dingen tellen duurkoop vind ik... Goedkope optonics zijn vaak minder fijn, zo geld dat ook voor swingers vind ik...
Molens moeten gewoon super goed zijn... Andere hoeft niet direct...
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

05-08-2005 23:54

Hoi Maikel,
zoals je zelf al aangeeft heb je helemaal niet het duurste van duurste materiaal nodig om de karper te belagen.
en er is ook genoeg materiaal van een goede kwaliteit dat niet eens zo duur is.

mvg....
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-08-2005 00:28

Maikel,
Zolang je spullen naar je eigen tevredenheid voldoen is het toch prima?
Als je langer en vaker vist zal je op den duur vanzelf langzaamaan beter materiaal aan willen schaffen en bouwt een uitrusting van kwaliteitsspullen zich vanzelf op.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Erik van der Westen
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-07-2005 15:12
Locatie: Haarlem

06-08-2005 00:45

Daaf Wolters schreef:Maikel,
Zolang je spullen naar je eigen tevredenheid voldoen is het toch prima?
Als je langer en vaker vist zal je op den duur vanzelf langzaamaan beter materiaal aan willen schaffen en bouwt een uitrusting van kwaliteitsspullen zich vanzelf op.



zo ben ik ook begonnen je begint met de goedkope dingen ,en elke keer koop je wat nieuws en wat knappers en met een jaar of 3 ,4 heb je topspul....
veel runs toegewenst....
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-08-2005 09:14

Zolang jij tevreden bent de rest gewoon laten zeiken en je visjes gaan vangen!

Duur / goedkoop maakt niets uit zolang het voldoet aan de verwachting, ben door schade en schande in deze hobby wel wijzer geworden m.b.t. de echt goedkopere handel. Piepers die bij het eerste de beste miezerbuitje verdrinken, tenten die nog niet het vocht weren van iemand die met consumptie spreekt enz enz.

Ga eerst maar weer lekker kijken of je het leuk vind en trek dan je eigen plan. En besteed je geld aan zaken waar je minder tevreden over bent mooi komt nog wel mocht dat een criterium zijn / worden.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

06-08-2005 09:41

Zo'n karper kijkt echt niet naar het materiaal wat je aan de kant hebt liggen hoor....
Al dat mooie dure spul is meer "voor jezelf" , ik ben ook met "flutspul" begonnen.... gaanderhand steeds iets beters en iets duurder aan het kopen. Je hoeft niet meteen met honderden euro's aan materiaal aan het water zitten, want dan is in mijn ogen ook de lol er snel vanaf ofniet??
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
Maikel Postma
Berichten: 20
Lid geworden op: 05-08-2005 12:33
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

06-08-2005 10:31

Ik zie dat iedereen begonnen is met wat goedkoper spul.

En ik weet zelf ook dat als je langer bezig bent met het vissen dat je steeds duurder gaat kopen.

Ik vindt het mooi dat als iemand naast je zit met wat je noemt topspul niks vangt en dat jij met goedkoop spul wel de vissen vangt. Dat is pas humor. whahahah
mvg Maikel
Lelijk kan mooi zijn!!!!!
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

06-08-2005 15:21

Even een wijsheid als een koe quoten (soms zeg je nog wel eens iets nuttigs ;) ):
Marc Schrikkema schreef:Duur / goedkoop maakt niets uit zolang het voldoet aan de verwachting,


Het gaat erom wat jíj verwacht van je materiaal. Als jij met jouw hengels kan gooien op de plaats waar je wil liggen, en jij bent tevreden over je molens en je steunen en je piepers (iedereen wil waterdichte piepers, maar als het regent blijven ze allemaal thuis hoor, hehe), en de rest van je spullen, dan is het goed. Als je meer en vaker en langer gaat vissen, is het niet ondenkbaar dat je verwachtingen iets aangepast raken, dus een hengel waar je wél mee tot die verre stek kan gooien, molens met een iets smeuïgere slip, een stoeltje wat net wat steviger staat, etcetera.

Het gaat om jóuw beleving van de sport, niet hoe iemand anders daar tegenaan kijkt.

Ben zelf 2 jaar geleden weer begonnen na een decennium afwezigheid, en geniet met volle teugen.

Succes, en heel veel plezier gewenst.

Toon
fishing rocks
Brian Chau
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-07-2005 23:25
Locatie: Soest
Contacteer:

06-08-2005 15:34

Ben zelf meestal op zoek naar koopjes. Heb de afgelopen zomer bijna een hele complete karperuitrusting gehaald. Molen en hengel voor 49.95 per stuk(2gehaald), waar ik erg blij mee ben. Ook een dik afgeprijsde optonicset gehaald in koffer met sounderbox voor 100,00. Als je lang genoeg wacht, of goed zoekt, dan vind je vanzelf wel goede spullen voor een lage prijs.
Denk dat na verloop van tijd het vertrouwen dat je hebt in bepaalde producten een belangrijkere rol speelt dan het prijskaartje. In mijn geval dan!!!
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

06-08-2005 17:04

Brian Chau schreef:Ben zelf meestal op zoek naar koopjes. Heb de afgelopen zomer bijna een hele complete karperuitrusting gehaald. Molen en hengel voor 49.95 per stuk(2gehaald), waar ik erg blij mee ben. Ook een dik afgeprijsde optonicset gehaald in koffer met sounderbox voor 100,00. Als je lang genoeg wacht, of goed zoekt, dan vind je vanzelf wel goede spullen voor een lage prijs.
Denk dat na verloop van tijd het vertrouwen dat je hebt in bepaalde producten een belangrijkere rol speelt dan het prijskaartje. In mijn geval dan!!!


Ben dus niet de enigste die "aast" op koopjes..... vandaag 2 Fox Micron MX gescoord (2 voor de prijs van 1)
Noem me maar eens gek !
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

06-08-2005 17:20

Je moet zelf afwegen wat in jouw ogen voldoet. Als je maar een paar keer per jaar gaat vissen dan heb je geen dure spullen nodig en kun je goed uit de voeten met minder dure spullen. Als je hoge eisen stelt aan materiaal en kwaliteit dan kom je vanzelf in een hogere prijsklasse uit. Ik vindt hengels en molens en wat onderaan hangt het belangrijkste, die dingen moeten goed zijn. De rest is eigenlijk bij zaak, vaak in de vorm van comfort etc.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-08-2005 17:41

Maikel,

Beter vangen met ouwe spullen, dan blanken met topspullen! :lol:

Trouwens het advies van je maatje; Fox of Shimano Topspullen????, zegt me meer over hemzelf dan over zijn viskunde...
Je moet er maar bij willen horen :oops:

Ik vis zelf ook met ouwe meuk;
13 en 15 jaar oud.
Tri-cast en Richie Mc Donnalds...en da's wel topspul want ze doen het nog prima!
Zou wel eens willen zien of het Fox / Shimano het over 15 jaar ook nog doen zonder uit elkaar te vallen.
8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

06-08-2005 18:18

He maikel,

Het wordt steeds gekker allemaal en soms lijkt het wel een circus langs de waterkant.
Let wel je gaat je verbeteren met nieuwe spullen dus ja is goedkoop wel eens duurkoop. Ook aan een bezemsteel met ogen krijg je runs maar het vist een stuk minder prettig. Let wel dat molens heel belangrijk zijn, niet hoe ze eruit zien maar hoe ze functioneren. Zelf vis ik met shimano 4500 serie en die laten me nooit in de steek. Maar wel 149,00 euries. Mooie nieuwe molens met een prima slip zijn de ultimate artura molens maar op marktplaats kun je ook mooie shimano's scoren.
Laat je niet gek maken en doe maar gewoon, en het belangrijkste have fun.

Groeten,

Tom
Brian Chau
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-07-2005 23:25
Locatie: Soest
Contacteer:

07-08-2005 17:22

Bas Jansen schreef: Ben dus niet de enigste die "aast" op koopjes..... vandaag 2 Fox Micron MX gescoord (2 voor de prijs van 1)
Noem me maar eens gek !


Is toch zo?Producten zijn altijd het duurst bij de introductie. Als je ze een jaar of een, twee later haald, dan zijn ze al vaak veel goedkoper. Dan vis je misschien wel met producten uit een wat oudere serie, so what?
:D

Gewoon een beetje de visbladen in de gaten houden, en websites af en toe bezoeken van hengelsporthandelaren
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

07-08-2005 18:47

vroeger keek ik niet naar kwaliteit. toen had ik zoiets van. goedkoop en als het maar redelijk werkt..

toen heb ik via via (zwarte markt) tegen inkoops prijs 2 silstar molens kunnen kopen voor een schijntje (winkelprijs was 120 euro per stuk omgerekend) ik moest er 100 gulden per 2 voor betalen.

heb ze tot op vandaag nog steeds. en werken nog perfect..

ik heb vanaf me 18e tot 21e een pauze in mijn visserij gelast (onbewust) en heb het 3 jaar geleden weer een beetje opgepakt. (uitgaan ontgroeit etc)
3 jaar geleden had ik ook vast werk en kon ik meer uitgeven aan vis spullen dan toen ik alleen zakgeld had.
ik keek dus ook meer naar de betere spullen (Fox, Nash etc). begin vorig jaar heb ik de helft van mijn visspullen vervangen omdat het brak was of niet voldeed voor zwaardere sessies, en heb dit vervangen door (in mijn ogen) kwalitatief goede spullen.

en dit jaar vis ik er nog steeds mee zonder dat ik me ergens druk om moet maken dat het niet goed werkt of dat het kan omvallen etc..

dus kwaliteit komt bij mij op 1.

mijn neefje is sinds 2 jaar ook actief op karper gaan vissen en heeft alles ook nog lang niet goed voor mekaar qua kwalitatief spul.
nu zie ik dat hij vaak nieuwe dingen koopt, bv laatst een nieuwe rodpod. hij kwam thuis met een rvs ding van Raven (Agilla ofzo) en ik vroeg waarom die niet even doorgespaard had voor een fox of ultimate etc. en als antwoord kreeg ik.. deze was goedkoper.... na een preek van mij heb ik hem toch kunnen overtuigen om de volgende keer iets verder te sparen en iets betere kwaliteit spullen te kopen want de rodpod die hij nu een aantal maanden heeft is alweer aan vervanging toe.. dus goedkoop kan uiteindelijk toch duurkoop zijn...

nu ben ik niet echt merkgeil maar fox staat bij mij op nr 1 op mijn lijstje.
Marco Reurink
Berichten: 426
Lid geworden op: 23-05-2005 20:14
Locatie: Delft

21-08-2005 16:26

Twee maatjes van mij hebben allebei hetzelfde setje van ultimate, 3 piepers + sounderbox.
Ik heb 3 fox m het kost evenveel alleen hebben zij een sounderbox erbij, maar mijn piepers hebben al een jaar lang nooit geen gestoord gedrag vertoond.
Bij hun als het regent doet hij het dan weer wel en dan weer niet en als je een volle run krijgt draait alleen dat rollertje en hoor je geen piep meer.

Het ene maatje had dat setje eerst gekocht ik zij je had beter foxies kunnen halen: Maar hier zit een sounderbox bij...

Dat tweede maatje: ik ga dat setje ook halen. IK zeg: koop nou merkspul: nee niet nodig.

Beetje eigenwijs allemaal, maarja ze zien het wel.
Maar zo zie je wel weer dat fox veel beter spul heb dan ultimate qua piepers.
Zo ben ik zelf begonnen:

8 jaar: 1ste kaprerhengel+piepertje

10 jaar:2 nieuwe karpehengels + molens + 2 piepers en rodpod

12 jaar:3 nieuwe dunne goede stokken+3 baitrunners+Losse steunen+3 fox m+Ultimate umbrella+strecher+tas en klein spul.

Ik ging ook weleens met gasten meevissen van een jaar of 20 die zaten dan met de handgebouwde stokken en delkims enz. Maar 9 van de 10 keer viste ik ze er gewoon uit.

Met vr. groet Marco
Laatst gewijzigd door Marco Reurink op 21-08-2005 16:41, 5 keer totaal gewijzigd.
peter andrae

21-08-2005 16:37

A merkspullen staan niet altijd voor kwaliteit.

B Het is maar net hoe je met je matriaal omgaat.


C heb nog nooit een karper eerst zien kijken of iemand wel met merkspullen zit alvorens hij aan je aas gaat slurpen.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-08-2005 16:40

peter andrae schreef:A merkspullen staan niet altijd voor kwaliteit.

B Het is maar net hoe je met je matriaal omgaat.


C heb nog nooit een karper eerst zien kijken of iemand wel met merkspullen zit alvorens hij aan je aas gaat slurpen.


Peter,

Punt C is natuurlijke enorme bullshit, waarom denk je anders dat karpers springen??? :D
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

21-08-2005 17:03

meestal is het ook nog dat diegene die goedkoop materiaal hebben degene met duur spul eruit vissen of het is beginners geluk
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

21-08-2005 18:33

Ik vis al 3 jaar met een bij elkaar geraapt zooitje, en het gaat prima
Het is gewoon precies zoals er gezegt word wat je er zelf mee wil en hoe je er mee omgaat

Ik heb 3 jaar geleden voor 27.50 euro een hengeltje bij raven gekocht, omdat ik gewoon een extra hengel wou maar er eigenlijk even geen geld voor had.

Iedereen verklaarde me voor gek en zei dat ik mijn geld beter gelijk weg kon gooien.
3 jaar later vind ik het eigenlijk de lekkerste hengel die ik heb en hij is niet stuk te krijgen.
Ok er staat geen fox op, maar hij doet wat hij moet doen dus wat maakt het uit
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

21-08-2005 22:58

Brian Chau schreef:
Bas Jansen schreef: Ben dus niet de enigste die "aast" op koopjes..... vandaag 2 Fox Micron MX gescoord (2 voor de prijs van 1)
Noem me maar eens gek !


Is toch zo?Producten zijn altijd het duurst bij de introductie. Als je ze een jaar of een, twee later haald, dan zijn ze al vaak veel goedkoper. Dan vis je misschien wel met producten uit een wat oudere serie, so what?
:D

Gewoon een beetje de visbladen in de gaten houden, en websites af en toe bezoeken van hengelsporthandelaren


Daarom.... ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste.... wilde eigenlijk die Micron M halen maar iemand had
2 MXen ingerolen omdat hij Delkims wilde hebben.... die MXen had hij pas 1 x gebruikt...
Dus ipv 66 euro voor 2 x Micron M, had ik 2 Micron MX voor 60 euro :D

(Enne.... ze piepen net zo goed als het nieuwste van het nieuwste spul)
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
peter andrae

21-08-2005 23:17

Eus nou snap ik waarom ze bij mij zoveel springen :o,goh weer wat geleerd :wink:.
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

21-08-2005 23:27

bepaalde dingen zijn beter van het betere merk.
molens, lijnen , swingers en ook tenten zijn belangrijk
hengels en andere in mindere mate.
een vb, ik heb een bedchair x2 van vlemminx 6 poot ( 3000bfr/ 75€), jaar of 6 oud nu denk ik, ligt reuzegoed, waarom dan een dure FOX kopen?
Greets Gino
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

21-08-2005 23:35

Ik vis ook met spullen van de 'betere' merken. Ook heb ik wel wat spul van bijvoorbeeld X2. Heb er geen problemen mee.