Er worden WEER karpers overgezet!!!!!


Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

06-08-2005 00:36

Bart...

Met water omkeren bedoel je dat de zuurstof arme deel zich heel snel mengt met de spronglaag?
Waardoor er een zuurstof armte onstaat in het water en daardoor de sterfte van veel vissen met zich mee brengt?

Dit was toch op te lossen door drainage pijpen te leggen en eens in de zoveel tijd lucht in te blazen waar door de zuurstof arme gedeelte veel meer gemengt wordt met het zuurstof rijken..zodat bij die temperatuur waar het water zich compleet vermengt geen sterfte meer voor komt?

Of zit ik er nu helemaal naast?

Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Erik van der Westen
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-07-2005 15:12
Locatie: Haarlem

06-08-2005 00:43

Die gasten moet hun eigen eens overzetten met een steen om hun nek,in een grachtje....
veel runs toegewenst....
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

06-08-2005 11:06

b j van houten schreef:Zolang het er maar eentje is marcel dan is er niets aan de hand.
Ik zag dat je een grote kookketel zocht?
Nooit geweten dat jij mijn aas ging maken voor de komende weken :lol:

Bart
tegen een leuke vergoeding kom ik zelfs elke ochtend ontbijt aan de tent brengen ook bart :D
Bernard Holtkamp

06-08-2005 12:05

Marcel m je heb dat goed gezien.
Het belangrijkste is dat er weer snel zuurstof komt.
Op de NHV plas werd dat opgelost door de brandweer die een paar grote pompen bij het water hadden gezet en in een kleine 24 uur het zuurstof gehalte weer flink hadden opgekrikt.
Dat waterkeren is daar trouwens geen onbekend verschijnsel want het is er al meerdere keren gebeurt.

Andere marcel!!
Gebakken eieren met spek en kaas graag!!
Je weet waar ik ga zitten :wink:

Bart
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-08-2005 23:21

Wat een verstand...vissen die al meer dan 30 jaar in een kraakheldere put van 15 meter diep leven overzetten naar een erwtensoepputje waar het diepste punt de meter niet eens haalt...... :cry:

Wat ben ik blij dat ik hier in de buurt niet eens meer wil vissen.

Ik hoop dat je ze te pakken krijgt Bart!

Suc6 iig.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
benny bouwman
Berichten: 42
Lid geworden op: 17-08-2004 01:04

06-08-2005 23:37

he is niet meer leuk tegenwoordig allemaal die overzettingen.
laat een vis groot en oud woorden in hun geboorte water.
Het is gewoon met 1 woord te noemen zielig.
Martin Taal
Berichten: 67
Lid geworden op: 14-06-2002 02:00
Locatie: Leidschenveen (beter bekend als D'Haag)

07-08-2005 00:01

Termen als 'verscherpte controle & verhoogte boetes' (kan dat dan??) zijn/ klinken leuk, maar brengen geen oplossing.
Beter is om met die jongend, of meiden, in dialoog te treden en hun proberen te overtuigen dat het overzetten van vis niet de oplossing is en mogelijk enkel risico metich meebrengt.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

07-08-2005 08:28

Martin, elke visser en zeker de karpervisser zou eigenlijk een verplichten cursus moeten volgen hoe om te gaan met de natuur en de vis om voor een vergunning in aanmerking te komen. Dit te verwezenlijken zal wel altijd een droom blijven kosten en wetgeving aanpassen is het grote struikelblok :oops:

Groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-08-2005 11:33

Dat niet alleen Peter. In Nederland vist ca. 10% van de bevolking, dat is op de Scandinavische landen na het hoogste percentage van ALLE landen in West-Europa. Ter vergelijking, in Duitsland (verplicht om eerst een cursus te volgen om voor een vergunning in aanmerking te komen) vist slechts 3% van de bevolking.
Als er hier een verplichte cursus zou komen zal het aantal vissers dus drastisch dalen, gevolg hiervan zou zijn dat vrijwel alle HSV-en, federaties en de NVVS/OVB failliet zouden gaan en pachten voor wateren niet meer betaald kunnen worden. Of het vissen zal dusdanig duur MOETEN worden dat de meerderheid afhaakt (of om financiële redenen af moet haken) en dat kan m.i. nooit de bedoeling zijn daar het vissen voor iedereen in principe mogelijk moet zijn.
Martin Taal
Berichten: 67
Lid geworden op: 14-06-2002 02:00
Locatie: Leidschenveen (beter bekend als D'Haag)

07-08-2005 14:16

Peter,

Volgens mij dwalen we een beeeeetje van het onderwerp af;

Er even vanuitgaande dat iedereen die vis, keurig de juiste documenten heeft en kundig met vis en natuur omgaat, dan blijft natuurlijk de vraag WAAROM zetten mensen vis (karper) over????? Hierin moet de oplossing worden gevonden!

Bart,
Weet je al iets meer over het specifieke geval van de Nootdorpse plasjes?

Mvg.
Martin
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-08-2005 15:04

Martin het waarom is niet zo moeilijk op een enkele uitzondering na dan.
Het is om zelf de vis te kunnen vangen dichterbij huis of in een simpeler? omgeving.
Hier is kort geleden een 35 plus spiegel, een uitdaging van veel karpervissers, uit een putje gehaald en in Leeuwarden in een stadsvijver geplaatst ook om die reden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Bernard Holtkamp

07-08-2005 16:59

Martin op dit moment is het daar zeer rustig maar dat is niet ongewoon met het weer van dit moment.

En ik denk dat douwe het gewoom simpel en goed omschrijft over het hoe en waarom.
Het is eigenlijk alleen maar voor eigen glorie en niets anders.
En als de vissen snel dood gaan is dat jammer,jatten ze toch gewoon weer nieuwe.
Karpers zat!


Bart
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

07-08-2005 20:54

Aart, bent met je eens dat de hengelsport een lage drempel moet blijven behouden, en het systeem wat we hier in ons land hebben uniek is. Stel me wel de vraag ondanks dat ik er achter het bestaande systeem sta, wat is de invloed geweest op vissers als ik het afzet naar bemoeienissen en het vele geld van de afgelopen noem maar 20 jaar van de talrijken instanties die zich met de hengelsport bezighouden. Zelf heb ik het gevoel dat er nu pas een inhaalslag plaats vind.

Martin, heb hier op dit board al meer verkondigd dat het gemak waarmee de eerste beste (tuinkabouter) karper kan vangen dit in de hand werkt. Voor het boilie tijdperk was het vissen op karper een heel ander verhaal. Of ik naar die tijd terug wil nee, wel dat neveneffecten zo goed mogelijk bestreden worden. De vele discussies die hier over niet alleen op dit board plaats vindt zal zeker resulteren in een redelijk systeem waarbij het kaf van het koren gescheiden wordt. Achter de schermen is men hard aan het werk verbetering in het bestaande systeem te realiseren. Dat dit niet van de een op de andere dag te verwezenlijken is valt te begrijpen.

Groet,
Peter
Laatst gewijzigd door Peter Otte op 07-08-2005 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2005 21:16

Douwe Bijlsma schreef:Martin het waarom is niet zo moeilijk op een enkele uitzondering na dan.
Het is om zelf de vis te kunnen vangen dichterbij huis of in een simpeler? omgeving.
Hier is kort geleden een 35 plus spiegel, een uitdaging van veel karpervissers, uit een putje gehaald en in Leeuwarden in een stadsvijver geplaatst ook om die reden.


En dat heeft niets met laagdrempeligheid te maken vrees ik. De gevallen die ik in de door mij beviste wateren ken betreffen min of meer serieuze karpervissers. Die mentaliteit, want dat is het, dring je niet zo makkelijk terug.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-08-2005 21:36

Heel kort samengevat... puur egoisme en domheid.

Lui die dit doen of in het verleden gedaan hebben (ja ook die vissers in de zeventiger jaren en verder) zijn in mijn ogen het woord sportvisser niet eens waardig...laat staan karpervisser
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-08-2005 23:42

test
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

22-09-2005 12:26

Nergens staat in de nederlands wet dat je een vis niet mag meenemen . tenzij ondermaats , Enige uitzonderringen is dat een hengelsport vereniging zelf regels heeft gemaakt voor zijn gepachte wateren .
Daarom zou er een max .maat moeten komen . bv . groter dan 8 kilo een vervoers verbod ( buiten beroepsvisserij ), dit zou mogelijk zijn als karper vissers bv een petitie maken en bij de bevoegde instantie (ministerie ? ) aanbieden.
Laten we wel wezen , in deze tijd waar onze geliefde hengelsport een grote sprong voorwaarts maakt , in de zin van aantallen vissers aan de kant , zullen er altijd onverlaten zijn . Daarnaast vraag ik mij dus altijd weer af wie die vissen verplaatst , daar er hier nooit iemand voor zijn mening uitkomt die dit wel ooit wel gedaan heeft . Ik moet zeggen dat ik zelf wel eens vissers vis overhebben zien zetten uit de bekende plassen wollenbrand in het westland . Toen ik die jongens aansprak op hun daden , moet ik zeggen dat ze een goed weerwoord hadden ( houd niet in dat ik het er mee eens was ) in het kort ... deze wateren van hooguit 1 meter tot 1.50 , brengen zoveel jongbroed voort , dat zij karpertjes van 2 tot 5 kilo overzetten in het naastgelgen kanaal .om andere vissen te laten groeien dan wel overleven

Om terug te komen op een cursus voor vissen : ik heb leren vissen van mijn opa , omgaan met de vis , oog voor natuur . Uiteraard met een bamboe hengel . Daar de jeugd gelijk achter 2 (liefst 3 ) stokken gaan zitten ,en van toeten nog blazen weten , moeten WIJ deze groep de aandacht schenken die ze ook graag willen hebben . Ik heb karper vissen voor beginners georganiseerd voor avicentra hengelsport te monster . Mischien een idee om ook zoiets te doen bij je eigen hengelsport zaak . De hengelsportzaak krijg zijn reclame , de jeugd jouw kennis . (tip , begin met het feit dat een brasem ook een dier is , en derhalve niet terug geschopt behoort te worden omdat hun schepnet dan gaat stinken ).

Sorry ik schrijf weinig op het forum , en ik dwaal weer eens af van de topic .

Overzetten - NEE Kennis delen - JA
Geweld ?( las al over blauwe plekken voor lief nemen ) NOOIT !!!!!!!!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-09-2005 21:42

Raymond, de KSN heeft ca. 2 jaar geleden al zo'n verzoek bij de NVVS neergelegd. Helaas voelen niet alle federaties en HSV-en voor dit verzoek.
Maar toch is er wel wat bereikt. In alle wateren van de federatie Groningen-Drenthe geldt al langer een meeneemverbod voor karper (omvat het grootste deel van alle wateren in die provincies).
En vanaf dit jaar mag er in alle wateren van de federatie Oost-Nederland alleen nog maar een schubkarper tot maximaal 60 cm lengte worden meegenomen.

In de Visserijwet is dit inderdaad niet vermeld, politiek gezien ook geen haalbare kaart om ooit een meeneemverbod voor karper in de Visserijwet opgenomen te krijgen.

De enige begaanbare weg in deze is om HSV-en en Federaties zover te krijgen dat die het in hun vergunningen opnemen.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

22-09-2005 22:51

Peter Otte schreef:. Achter de schermen is men hard aan het werk verbetering in het bestaande systeem te realiseren.
Peter


Welke schermen?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-09-2005 01:30

Bij diverse federaties Bas, kost alleen tijd...
Bernard Holtkamp

23-09-2005 06:51

Even ter info,ik heb het met het bestuur van het SVBD over gehad om een meeneem verbod in te stellen voor alle wateren die in onze vergunning staan.
Hoe het een en ander gaat aflopen heb ik nog geen idee van maar we doen ons best om dit er door te krijgen.

Bart
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-09-2005 08:31

we vissen voor 2 redenen

voor de pot
en/ of
voor de fun.

Ga je het eerste verbieden heb je pas echt een probleem.

Beter m.i. is een bepaalde maatvoering hanteren. Zie

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... eerVBC.pdf


Spiegelkaprers terugzetten is te verdedigen met de projecten en onderzoeken naar trekgedrag en zo. Grote zeldzame exemplaren ook.

MVG

Klaas
michael van de boom
Berichten: 112
Lid geworden op: 30-01-2004 19:17
Locatie: Didam
Contacteer:

08-10-2005 08:31

Dat soort lui ALLEMAAL in 1 grote zak en dan maar slaan
dan heb je altijd de goeie.
laat je swingers maar swingen :-))
Bernard Holtkamp

08-10-2005 10:34

Tot dat jij ook per abuis in die zak zit michael.

Wat dan?


Bart