Nog eens gooien OF direct laten liggen


Als ik mijn hengels ingooi en niet op de gewenste plek werp

Gooi ik nog 1 keer in
11
9%
Gooi ik in totdat hij goed ligt
111
90%
Laat ik hem altijd direct liggen
2
2%
 
Totaal aantal stemmen: 124
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

28-07-2005 21:55

Hey mensen,

Ik zit wel eens te dubben over dat inwerpen (als ik het al doe)...
Nu ben ik niet altijd even precies, maar wil ik hem wel altijd precies op een speciaal plekje hebben liggen...
Mijn vraag aan jullie.. Als je niet goed inwerp, wat doe je dan?
Nogmaals ingooien zou goed zijn, want je hebt hem precies op de 'goede' plek liggen... Direct laten liggen zou goed zijn, omdat je dan de vis zo min mogelijk verstoord...

Hoe denken jullie hierover?
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

28-07-2005 22:02

Naar mijn idee schrikt de vis nauwelijks van het inwerpen, vaak trekt het ze zelfs aan omdat ze erg nieuwsgierig zijn. Het is me al meer dan eens overkomen dat na een inworp ik mijn hengel op de steunen wil leggen en ik er al een vis aan heb zitten, dat moet dus wel bewijzen dat de vis niet erg bang is voor inworpen, korda video's laten dit trouwens ook zien. Bovendien is een goede plek een van de belangrijkste dingen van het vissen om goed te kunnen vangen, dus ik zou net zolang ingooien tot ik tevreden was.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Michel Vreeke
Berichten: 167
Lid geworden op: 07-09-2004 15:12
Locatie: Emmeloord

28-07-2005 22:03

Ik heb zelf altijd als ik hem niet op de gewenste plek heb gegooid, dat ik dan nogmaals ga ingooien, want anders zit ik toch in mijn achterhoofd met het gevoel dat het toch niet helemaal je van het is.
En aangezien een goed gevoel bij karpervissen belangrijk is, neem ik dan maar het risico om opnieuw in te moeten gooien.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

28-07-2005 22:09

Toch zie ik vaak genoeg op klein water dat er vissen wegschieten als ik ingooi, dan heb ik altijd spijt dat ik het toch weet heb gedaan... Op iets groter water ben ik er ook echt niet bang voor... Toch zal het wel enige negatieve werking hebben denk ik, meer mensen die hier zo over denken?
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

28-07-2005 22:14

Joris...
karper schiet weg omdat ze ineens in hun rust worden verstoord..
mijn ervaring is dat de vis snel terug zal komen.. zo heb ik bij verschillende stadsvijvers hier de vissen bijna op hun kop gegooid en toch binnen 10 a 15 minuten zag ik vis op de stek..

ik blijf opnieuw ingooien totdat ik vind dat die goed ligt. ook al kost me dat 4x ingooien.. een metertje tever van het riet kan al minder vis opleveren.. zo denk ik erover..
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

28-07-2005 22:27

Mee eens, ik het laatst zelf ook ervaren 4 x werpen op de zelfde plek en 4 x wordt de boilie gepakt.

Gr,
Jeroen
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

28-07-2005 22:33

Ik gooi een paar keer mestaal ligt die dan wel goed.. zo niet gooi ik nog 1 keer opnieuw en laat hem dan op die plek liggen. Maar ik denk niet dat de vissen er echt van schrikken. Ik denk dat het ook aan het water ligt waar je vist of ze zullen schrikken. En hoezo zal 2 keer werpen erger zijn dan 1 keer ? Bij de 1ste keer schrikken ze toch ook of niet soms? En daarna nog het aas wat er vaak achterna wordt gegooid,geschoten. Zou dan toch ook schrik reacties veroorzaken?

groeten

Tim
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

28-07-2005 22:55

Tim Sanders schreef:En hoezo zal 2 keer werpen erger zijn dan 1 keer ? Bij de 1ste keer schrikken ze toch ook of niet soms? En daarna nog het aas wat er vaak achterna wordt gegooid,geschoten. Zou dan toch ook schrik reacties veroorzaken?


1 keer werpen is iets 'incidenteels'.. De vis denkt, hej, dat was gek.. Najah, ga wel weer verder waar ik mee bezig was :P

2 keer werpen, HUH, alweer.. Dat kan niet goed zijn, ik ga maar eens wegzwemmen :P

Het voer dat er achteraan komt is (in mijn geval) veel kleiner en met een veel kleiner gewicht.. De vis zal hier niet direct iets van merken
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

28-07-2005 23:11

Joris,
In sommige gevallen heb je gelijk. Maar ook vaak genoeg vis weg zien zwemmen door alleen een pennetje of een stuk lood op de stek te gooien en dat na 1 keer ingooien!! Verschilt per water vindt ik.. Want op het ene water schieten ze meteen weg op het andere heb je er al een aan zitten soms voordat je hengel in de steunen ligt. Ligt denk ik ook aan hoeveel dressuur er op het water heerst. Zoals luc de beats in zijn boek schreef in het ene geval reageren ze er postief op. En wordt het vrijwel direct gevolgd door een run. In het andere geval zien ze het als negatief en schrikken ze door eerder negetief opgebouwde ervaringen.

groeten

Tim
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-07-2005 23:32

Op groot water probeer ik gewoon het spul op de stek te hebben ruim voordat ik vis verwacht. Op klein water is mijn ervaring dat de vis als ze schrikken erg snel weer terug zal zijn, dus ik vind het belangrijker dat het spul goed ligt en ik er vertrouwen in heb. Dan maar een keer vaker gooien.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

29-07-2005 17:40

Vertrouwen is voor mij een hele belangrijke factor. Ik zal dan ook niet schromen om opnieuw in te gooien als ik het gevoel heb dat mijn rig in de knoop ligt (gebeurt gelukkig hoogst zelden) of als ik niet spot-on heb geworpen.

Anderzijds ben ik van mening dat een beetje karpervisser hooguit 2, misschien 3 worpen (bij moeilijke worpen) nodig heeft om op de juiste plek te werpen ;)

Het schrik effect zal trouwens per water sterk kunnen verschillen.De doorsnee karper zal je er niet echt mee verjagen, maar dat zou wel eens heel anders kunnen zijn als je met doorgewinterde exemplaren te maken hebt...
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

29-07-2005 19:44

Ik gooi net zo lang tot hij goed ligt, anders is het vertrouwen met 100 % gedaald !
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

30-07-2005 19:34

Niks aan toe te voegen Bart-Jaap :)

Aan het vissen zelf gaat bij mij toch echt heel wat peilwerk aan vooraf daarom zou ik het zelf toch wel zonde vinden als mij rigje niet precies op dat plekje ligt :roll:


Mvg Patrick
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

30-07-2005 23:28

Heb films gezien dat de karper totaal niet schrikt bij een inworp,maar
heb zelf wel eens ervaren bij een inworp dat ze er echt als een sneltrein vandoor gingen maar het was toen ook zo dat ze binnen enkele minuten weer terugkwamen.

en wat ingooien betreft,ben ik al gauw tevreden gooi meestal niet ver van het plekje af dat ik in gedachten heb,mocht het er te ver naar m'n zin langs liggen of het idee hebben dat de rig in de war zit dan is het binnendraaien geblazen!!!

Maar de laatste tijd is het veel roeien,en dan komt alles dik in orde :wink:


mvg.....
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

30-07-2005 23:51

Eigenlijk denkt dus iedereen hier hetzelfde over 8)
Gebruikersavatar
steef zenden
Berichten: 376
Lid geworden op: 29-03-2005 13:48
Locatie: westland

31-07-2005 01:28

ik blijf gooien totdat ik op de goede plek of dicht in de buurt ben........
Ik weet van me zelf dat mijn aasaanbieding goed is en dat ik deze graag op of heel erg icht bij mijn voerplek wil hebben....'
Als ik in de buurt van een obstakel vis gebruik ik mijn voerbootje.....
Ik heb ook gemerkt dat heel erg vaak de karper niet schrikt van het te vaak in gooien, daar bedoel ik mee niet meer dan 3 a 4 keer.......

Ik zoek of maak altijd voerplekken waar makkelijk naar toe kan gooien en als het een moeiijke voerplek is vaar ik uit..........
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-07-2005 09:21

Mijne heren precisiewerpers, ik heb een vraagje.
Het valt mij op dat de grotere vissen op de rand of buiten je voerplek gevangen KAN worden, waarom dan precies op je voerbult?
Er zijn gevalllen dat ik ook inwerp tot het aas goed ligt maar meestal maak ik mij niet zo druk om een metertje meer of minder.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-07-2005 09:27

beide KAN noodzakelijk zijn toch. Zo viste ik op een stek, waar ie precies op een vierkante meter moest liggen om iets te vangen.

Verders sluit ik me geheel bij je aan Douwe...altijd één ernaast 8)
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

31-07-2005 11:38

Douwe Bijlsma schreef:Mijne heren precisiewerpers, ik heb een vraagje.
Het valt mij op dat de grotere vissen op de rand of buiten je voerplek gevangen KAN worden, waarom dan precies op je voerbult?
Er zijn gevalllen dat ik ook inwerp tot het aas goed ligt maar meestal maak ik mij niet zo druk om een metertje meer of minder.


Ik heb geleerd dat als je tegen een rietkraag of tegen een ander object aanvist dat het soms WEL op een metertje meer of minder kan neerkomen.. maar net zoals mitsz ook al zei, gaat ook niet altijd op!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-07-2005 12:08

Wat mijn inziens aangeeft dat je een vooropgezet plan moet hebben en je daaraan moet houden bij de uitvoering.

Als ik een brede voerplek maak met het doel aan de rand van de voerplek mijn haakaas te deponeren zal ik alleen opnieuw inwerpen als ik over werp, teveel links dan wel teveel rechts uitkom. Maar een metertje meer of minder maakt niet zoveel uit. Op open plekken heb ik dan de marker om de juiste positie te bepalen. Ook de marker wil ik wel eens opnieuw werpen. Tel maar op, maar na een beperkt aantal worpen ligt alles dan wel ongeveer zoals ik het voor ogen had.

Als ik precies in een gat onder een rij overhangende takken wil werpen ben ik kritischer. Ik zal niet stoppen voordat mijn haakaas precies daar terecht komt waar ik het wil. Desnoods tot de verzuring van mijn spieren intreedt als het op afstand is. Meestal moet ik dan ook nog vóórwerpen om de juiste afstand te bepalen, zodat ik daarna met de lijn in de clip voorkom dat het haakaas in de takken verdwijnt. Heb je maar een paar uur om je vis te vangen, tja dan wordt ik wat minder kritisch.

Voor de rest ben ik mij altijd bewust van de mogelijkheid dat ik karpers verjaag. Ik houd daar rekening mee door te zoeken naar rugdekking of te werpen vanuit een lage positie. Niettemin is de beperking dat ik de worp moet maken om het aas daar te krijgen waar ik het hebben wil. Er zijn omstandigheden die het heel moeilijk maken het haakaas direct op de goede plek te plaatsen. Wordt het mij echt te bont, dan overweeg ik om na een uurtje het haakaas nog eens overnieuw te plaatsen.

Groet, Kees
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

31-07-2005 12:12

Douwe, Mitsz,

als je hem buiten de voerplek gooit, gooi je hem toch ook op een gewenste plek? :lol:.

De rest,
gooi maar eens een steen in een vijver, de vissen schrikken, zwemmen weg, maar komen bijna direct terug om te kijken wat er in het water viel..

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

31-07-2005 13:29

Ik zoek meestal een plek uit waar ik hem wil hebben liggen, dan wel of niet op een berg voer en dan gooi ik m'n hengel uit en meestal ligt hij gelijk goed en soms moet ik een 2de keer werpen. Als ik het gevoel heb dat hij niet goed lig ga ik ook twijfelen en sneller inhalen dus ik moet altijd het gevoel hebbben dat hij perfect ligt.
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

31-07-2005 21:24

Ik gooi nog 1 keer in, het blijft geen feest. Of ik moet supererg misgooien, maar dat gebeurt zelden. Als ik over me heen gooi mis ik op enkele meters de voerplek. 8) Ik denk trouwens dat de vis niet verdwijnd na een plons in het water. Ik heb maar wat vaak een karper gevangen terwijl ik de waker net los had of mijn tweede of derde hengel aan het optuigen was.
henk gerressen

01-08-2005 17:32

ik blijf gooien tot die goed lig (meestal 1x ) maar toch als die niet lekker ligt dan gooi ik nog een x. Ligt die goed vang ik vis, ligt die niet goed geen vis .
ja dat zegt al voldoende denk ik !!??

de groete

ojaa optie 2 heb ik gekozen
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

01-08-2005 18:23

Waar mogelijk en toegestaan vaar ik alle lijnen uit,met een peilstok in de boot om een goed en duidelijk beeld van de bodem te krijgen.
Door dit uitvaren en heel rustig je aas te laten zakken weet ik ook zeker dat het goed ligt(naar mijn gevoel natuurlijk,want wie zegt dat de vis er die dag net zo over denkt).

Als er gegooid dient te worden gooi ik zeker net zo lang tot hij alweer voor mn gevoel helemaal top ligt.
Dit ook zoals al eerder in deze topic is geschreven puur om het vertrouwen er in te houden,twijfellen aan dingen die jezelf in de hand kunt hebben moet je zoveel mogelijk proberen te voorkomen.