grotere vissen


Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

31-07-2005 17:30

Mitsz leuk dat voorbeeld van je, roept vragen op. Over hoeveel uren vissen praten we per persoon, hoeveel nachten, altijd dezelfde stek, welke periode van het jaar. Wat is het bestand aan 15 kilo vissen op dat water. Allemaal vragen die ook meegenomen moeten worden wil je er conclusies aanverbinden.

Vragen, vragen en nog eens vragen, op een afgesloten water bij onze zuiderburen zit een snelle groeier.
De vis zit na een aantal jaren op 30 kg, de meeste bekende karpervissers zitten weken aan een stuk te jagen op de vis een Hollandse Belg vangt de vis nooit heb ik vernomen wat zijn tactiek was (ten opzichten van andere) om de vis te vangen.
Nog een ander, een bekende karpervisser (ik niet) uit ons dorp zit al een jaar veelvuldig op een bekend kanaal net over de grens te vissen de vangsten altijd instant vielen ronduit tegen. Tot hij dit voorjaar een vis van tegen de 30 kg vangt, stel mij de vraag is hier spraken van geluk, wijsheid, of volharding.

Wie kan me vertellen hoeveel % van zijn gewicht een karper dagelijks moet eten gedurende een lange periode om op gewicht te blijven, en wanneer is er spraken van conditionering.

MVG,
Peter

In het algemeen, doen karpervissers maar wat vangen wel of niet maar binden er al heel snel conclusies aan. :lol:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-07-2005 17:40

Peter,

mijn voorbeeld betreft een periode van een jaar of tien........
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

31-07-2005 18:25

Dennis van den Bogaert schreef:
Raymond Tilmans schreef:En die grote vissen eten zeker geen particles? Praten we elkaar allemaal na op dit board...? :roll:


Dat zeg ik niet !

FEIT is dat bergen particles veelal grotere groepen kleinere vissen aantrekken.

Ook ik vis van tijd tot tijd GRAAG met particles en echt niet omdat ik graag kleine karpertjes wil vangen... 8)

Dennis


ik heb het de laatste keren ook met een grote hoeveelheid boilies gehad.....
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

31-07-2005 18:34

Pablo,

Je kunt het proberen om er een dikke 24 of zelfs 25MM boilie aan te hangen. Een boilie die niet door iedereen bevist wordt, en voldoende nieuw is dat de vis hem nog moet leren ontdekken. ( voor hoelang dat ook mag duren )

Om die vissen er tussen uit te krijgen zou ik het volgende proberen:

* bevoer een strategisch punt waarvan jij denk dat een flink deel van de populatie er regelmatig opkomt. ( een week volstaat wel )

* Neem een flink aantal vierkante meters hiervoor. ( de vis moet kunnen zwemmen en vertrouwen opbouwen )

* Hier en daar een compact hoopje voor met een aantal boilies.

( probeer met een tweetal maten te voeren, kleine boilies voor de vis op de stek te krijgen, de grotere om de gewichten trachten te tillen. Je moet proberen de grote vissen er op te trekken )

* Essentieel is om vaak te kijken of je actie ziet op je stek

* niet eerder vissen dan na een weekje ( vertrouwen weet je nog )

* Dan pas vissen met 24MM.

Met deze manier heb ik al vele grotere vissen weten te strikken, dus waarom zou dit bij jouw niet lukken!!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

01-08-2005 08:20

Hoi Pablo,

Je haak aas buiten je voerstek aanbieden wil soms ook wel helpen

grtz
HnZ
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

01-08-2005 10:03

Het storten van grote hoeveelheden partikels kan er natuurlijk voor zorgen om de vis op je stek te krijgen, maar mijn ervaring is ook dat de karpers in gewicht minder zwaar zijn, dan dat ik een voerstek opbouw met enkel boilies...

Verder heb ik ook gemerkt dat als ik een simpele bol gebruik tijdens het voeren (veel koolhydraten, weinig eiwitten + voedingsstoffen) er relatief grotere vis wordt gevangen, dan dat ik een bol met hoogwaardige voeding gebruik...
Ook typisch..

Nu heb ik ook wel zwaardere vissen op hoogwaardigere boilies, maar toch...

Overigens vang je met partikels niet alleen maar de kleine visjes, mijn zwaarste 2 vissen dit jaar zijn gevangen op pinda's.
De zwaarste vis van vorig seizoen is gevangen op een hazelnoot...

Wel ving ik deze vissen buiten de voerstek en niet vol op de stek.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-08-2005 12:01

Erik voor enkele jaren terug heeft oa Roger Feyen een test gedaan met kruiden.
Er kwam een aardige bijkomstigheid uit, hij ving meer vis maar wel kleiner.
Dus je zou aan kruidige boilies kunnen denken als de top uit kleinere vis bestaat.
Vissen is een hobby, geen religie!
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

01-08-2005 12:03

Toch erg raar vind ik, dat je op bepaalde soorten aas blijkbaar vaker grotere vissen vangt.. Ik heb het zelf nooit echt zo ondervonden!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-08-2005 12:30

Daar tegeover kan ik weer stellen, dat ik praktisch de gehele top aan schubs van mijn thuiswater dit jaar heb gevangen op kruidige boilies.

Er is op dat front nog heel veel uit te zoeken, ben ik bang, eer we echte conclusies kunnen trekken....
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

01-08-2005 13:06

Douwe Bijlsma schreef:Erik voor enkele jaren terug heeft oa Roger Feyen een test gedaan met kruiden.
Er kwam een aardige bijkomstigheid uit, hij ving meer vis maar wel kleiner.
Dus je zou aan kruidige boilies kunnen denken als de top uit kleinere vis bestaat.


Nou Douwe,die test is niet helemaal realistisch,het is maar net welke kruiden je gebruikt.
Mijn ervaring ligt de laatste 8 jaar zo dat er juist relatief zwaardere vissen worden gevangen met kruiden.
Het gemiddeld gewicht van de vissen is op sommige kruiden(samenstelling van de boilie heeft hier ook mee te maken) opvallend veel hoger als op ander aas.
Niet alleen overigens bij mij maar bij alle vissers die met die boilie vissen.
Toeval?
Geloof er niet in dat dat toeval is,daar is de periode die geregisteerd is te lang voor en het aantal vissers teveel om nog van toeval te spreken.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-08-2005 14:26

Ik neem het direct aan Wil zo jij ook weet is er nog nooit een eensgezinde conclusie getrokken bij het karpervissen.
Ik kan de discussie niet meer voor ogen krijgen ook omdat hij hier toen niet gevoert is - CW.
Wat ik nog wel weet dat er toen ook argumenten genoeg waren om die conclusie niet te trekken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

01-08-2005 15:13

Zelf gebruik ik de tactiek van grote voer plekken wel op grote waterpartijen. Meer om een aasorgie uit te lokken van witvis en kleinere karpers. Dit doe ik natuurlijk alleen als de situatie gunstig is, bijvoorbeeld de weers omstandigheid. Mijn doel is dan het aasgedrag te bevorderen bij meerdere soorten vis om zodoende ook de grotere karpers tot azen om te zetten. Ik vis dan meestal niet op de voerplek of zelfs in de buurt, maar een stuk eraf.

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-08-2005 15:17

Wil, blijft toch een moeilijke materie uitzonderingen bevestigen mogelijk de regel.
We wisten van een heel bekende vis in ons land wat zijn voorkeur van aas (geen boilie) was, na vier keer een nacht was hij en zijn maatje het haasje.
Dat kruiden een duidelijk signaal functie afgeven daar kan ik me goed in vinden, op vakantie in het buitenland struin ik graag markten af. De link met grote karper heb ik echter niet kunnen vinden.
Op bepaalde kanalen zal je in het ene vak makkelijker grote karpervangen dan in het ander, gewoon omdat het bestand aan grote karper daar veel ruimer voorhanden is. Kijken we maar de Sloterplas het zelfde verhaal, door sterfte is het voedsel aanbod per karper groter geworden de biomassa blijft volgens verhalen evenredig. Moet er nu moeilijke zijn kleine karper dan grote jongens te vangen.

Om een goed beeld te krijgen zou je het volledige bestand van het betreffende water moeten weten, grote van je boilie, voercampagne enz. In het verleden zijn er zoveel bekende karpervissers met vergelijkbare uitspraken op hun gezicht gegaan. Ben wel geen bekende visser durf er geen uitsprak over te doen.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

01-08-2005 15:31

Peter,

Is het niet zo dat een vis een bepaalde kruiden wel of niet vreet?
Met kruiden kan je je boilie in ieder geval iets unieks meegeven, iets waardoor de grote vis (lees: voorzichtig azende vis) over de streep wordt getrokken om het te eten.
Maar je kan met kruiden A de vis misschien wel vangen, omdat de vis er van nature goed op reageerd, maar op kruiden B krijg je dezelfde vis te pakken...

Hetzelfde als dat je de ene vis wel op de koolhydraatrijke 'bigmac' boilie vangt en de andere vis weer juist op een uitgebalanceerde eiwtboilie vangt.

Op wateren met grote vis probeer ikzelf altijd mijn boilie iets extra's mee te geven, om e vis toch over te halen mijn boilie te pakken.
Vaak zijn dit ook de wateren waar relatief veel hengeldruk bestaat en de vissen ook een en ander hebben meegemaakt.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

01-08-2005 19:30

Peter,juist daar zat hem de kneep in,we wisten het bestand,hadden er al jaren gevist,wisten wat we vroeger vingen en dan juist gebeurt zoiets.
En niet alleen bij mij,ook andere jongens op circuit wateren hebben/hadden dezelfde ervaringen.
Het is dus niet dat je even de gewichten gaat vergelijken van verschillende wateren,je gaat dat doen op hetzelfde water.
Door info van andere vissers op hetzelfde water ontstaat er een beeld wat gemiddeld gevangen word.
Als je dit over een korte periode doet is het totaal niet interessant omdat er teveel variabelen zijn.
Uit gesmeerd over verschillende jaren krijg je een heel ander beeld dat wel wat meer betrouwbaar is.
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

01-08-2005 20:45

Pablo moeie discussie zeg, de een doet dit en dan andere dat en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Iedereen heeft zijn grotere vissen op een andere manier weten te vangen. Zelf ook veel gevoerd met kilooooos mais met als probleem dat mijn haakaas droog kwam te liggen. Nee even zonder gekkigheid grote vissen zijn gevangen op alle soorten aas ( particels, ready mades, home made etc,etc. ).

En ja veel kleine vis op de stek dan zal je wat meer geduld moeten hebben want de grote heeft wat meer ruimte nodig he. Maar je hebt wel de lol van het vissen toch. Oke ik weet dat er mensen zijn die dat stadium voorbij zijn maar er zijn genoeg voorbeelden te noemen van mensen die er daarna mee gestopt zijn knetter gek van hun eigen strategie.
Lol in het vissen en veel zelf uit testen ( o zo leuk als het werkt ) en ze komen van zelf.

Succes Tom
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

03-08-2005 23:11

Op de rivier de rijn vang je op kleine boilies meestal alleen windes dus voor mij geldt groot tot zeer groot 40 tot 60 mm.
Voorvoeren met 10 tot 20 kg duivenvoer heeft soms zin .
Op de rivier is het zoeken naar karpers inderdaad belanrijk.
Een karper vangen op de rivier is .............
Pol de Jong
Berichten: 10
Lid geworden op: 01-02-2004 21:33
Locatie: zuid Holland

12-12-2005 23:55

Interessante discussie. , waar ik nog een aanvullende vraag over heb die wel aansluit volgens mij

Ik ben nu de laatste jaren steeds meer op zoek naar een methode om op franse rivieren selectiever te kunnen vissen alleen valt dit nog niet zo mee.

Het zijn vaak ook nog plaatsen waar je de karpers vaak nog eerst aan extern voer moet laten wennen lijkt het wel vaak gebeurt het normaal dat het zo’n 24 uur duurt voordat je de eerste beten krijgt en dan vang je vaak opbouwend in gewicht hoe langer je blijft zitten hoe meer kans op een grotere

Dit is met de tactiek die ik normaal heb gebruikt is toch redelijk wat voer rond de hengels bestaande uit 14 en 18 mm knikkers.

Mijn maat vangt meestal makkelijker de wat grotere zijn tactiek is weinig en geconcentreerd voeren.
Maar ik heb het idee dat we er toch niet uithalen wat er echt inzit.

Ik zoek een betere methode om sneller die grote vissen te kunnen vangen en liefst zo veel mogelijk en eigenlijk op een goede snelle instant manier ”we vissen meestal een week en twee keer per jaar”

Ik had eigenlijk na de laatste sessie het idee opgevat om het over een andere boeg te gaan gooien en ik vraag jullie mening hierover.

Mijn theoretisch idee is eigenlijk om op de voor het gevoel meest gunstige plek een soort grote lokstek te gaan maken dit wil ik dan gaan doen door niet te ver uit de kant op een plek eerst de bodem schoon te harken bij aankomst en er een groot blik ( 2-3 kg) gezoete maïs goed verspreid gemengd met 14-18 mm bollies te voeren en er niet op te vissen de eerste nacht en dag, eventueel de volgende dag het harken, zoete maïs en boillies herhalen.
“Lawaai geeft niet volgens mij niet omdat het omharken van de bodem veel witvis trekt samen met de zoete maïs “.

Na een dag op deze stek proberen op de buitenrand en zien wat er gebeurt, als er witvis of kleine karper wordt gevangen stoppen met vissen hierop en dan alleenbijvoeren met boilies

Buiten deze stek wil ik heel verspreid gaan voeren met hoopjes van 5-10 stuks, en mijn hengels op interessante met kleine geconcentreerde voer plaatjes neer te leggen zoals mijn maat eigenlijk doet.

Ik denk dat ik met deze manier de beste uit twee tactieken heb, een voerstek die mogelijk en sneller veel vis aantrekt en misschien zelfs in een later stadium ook een aantal wat groter vissen door worden aangetrokken worden blijven de vissen toch relatief klein is deze stek mogelijk een goede afleider voor de afzonderlijke kleine geconcentreerde plekje waar ook mogelijk een beter kans maak op de grotere vissen.

Door het verspreide voeren kan er ook nog een snellere gewenning zijn voor extern voer

Een andere tactiek waar we ook aan denken is om meer in de wintermaanden te vissen , omdat ik in het verleden in de winter mijn mooiste vissen heb gevangen , het nadeel is dan wel de stroming die dan meestal harder is

Ben benieuwd naar jullie mening over deze tactiek van voeren?
Pol de Jong
Berichten: 10
Lid geworden op: 01-02-2004 21:33
Locatie: zuid Holland

12-12-2005 23:57

sorry nog vergeten

mvg
Polletje
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

13-12-2005 14:32

Pablo,

mail Roelof Schut even.
Het zit namelijk wel in het aas
Als je niet vist, weet je niet wat je mist