Probleem met kanaal vissen


Plaats reactie
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

26-07-2005 12:56

Ik zit met een probleem in me maag..
ik wil binnenkort op een kanaal aan de slag maar zit een beetje met een probleem..
de situatie zoals ik het zie:
aan de kant is het al gelijk 2 a 3 meter diep en in de vaargeul een meter 4 of 5..
als ik op een afstand van 30-40 meter ga vissen dan staat de lijn in een behoorlijk steile hoek. maar ik heb liever de laatste 5 meter straks op de bodem..

nu heb ik al gelezen over toplood en leadcore. maar toplood valt af omdat ik bang ben dat er veel obstakels op de bodem liggen waardoor je lijnbreuk zou kunnen krijgen..
en ik vraag me af of leadcore voldoende is??
ik heb de mogelijkheid om de lijnen uit te varen dus ik zit niet met een maximale lengte van leadcore of iets dergelijks..
of zou het iets zijn om 1 a 2 meter leadcore te gebruiken met een schuivend stukje lood erboven zoals een slider? alleen dan van iets zwaarder gewicht ivm stroming etc. zat dan te denken aan 15-20 gram. met 100gr hoofdlood.

hoe lossen jullie dit op aan een kanaal?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-07-2005 13:07

Hoi Remko,
Gebruik zelf gewoon toplood op het kanaal, als er een water is waar ik geen last van obstakels heb is het daar wel!
Overigens ben ik benieuwd of je er iets gaat vangen, heb zelf de laatste keren geblankt en hoor van anderen niet anders. Ik zou het in elk geval niet tussen Hengelo en Enschede proberen, misschien dat er richting Delden nog wel een visje te vangen is, daar heb ik dit jaar nog maar amper gezeten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

26-07-2005 13:24

daaf op dat stuk ga ik inderdaad niet zitten.. hoor ook niet anders dan slechte verhalen maarja ik heb een auto dus kan makkelijker ergens anders heen.

maar hoe plaats jij het toplood?? gelijk onder de toppen of een aantal meters voor je toppen.. en wat voor soort toplood gebruik jij?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-07-2005 13:41

Remko,

Mijn ervaringen op het kanaal met toplood zijn ronduit slecht...
In veel gevallen heb je de mossels op de randen van de taluds, als je dan met toplood gaat vissen, en je krijgt een run mag je raden wat er geeburd...

Leadcore daarentegen kan je wel gebruiken.
Knoop 1.5 - 2 meter leadcore aan je hoofdlijn en je lijn ligt mooi strak over de bodem.
Toplood heb je dan echt niet nodig...

Niet dat ik geen voorstander van toploo ben, maar ik gebruik het alleen op wateren waar ik geen last van mossels e.d. heb, of ik moet het gebruiken ivm scheepvaart.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

26-07-2005 14:01

Marijn,

daar was ik ook al bang voor.. maar ik heb nog nooit met leadcore gevist of gebruikt daarom wist ik niet zeker of het voldoende zou zijn om de laatste meters op de bodem te krijgen..

zou het een optie zijn om boven het leadcore een flying back lead te gebruiken van 5-10 gram? dan weet ik zeker dat die niet van de grond af komt bij het strak trekken van de lijn.. of zal dat niet nodig zijn??

Gr. Remko
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-07-2005 15:34

Ik zou het niet doen, het is niet nodig.
Persoonlijk hou ik al helemaal niet van de flying backleads...

met 2 meter leadcore mag je er echt vanuit gaan dat de leadcore op de bodem blijft liggen...
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

26-07-2005 16:13

ok dankje wel.. zal het eens uit proberen binnenkort..
Gebruikersavatar
brecht kenis
Berichten: 50
Lid geworden op: 17-12-2003 01:00
Locatie: bree (België)

26-07-2005 18:16

Je kan ook de esp anchor rig tube gebruiken, dan ligt de lijn ook plat op de bodem. En als er veel obstakels zijn is het visvriendelijker om met dit te vissen in plaats van leadcore. De vis kan zich gemakkelijker van de tube ontdoen. Maar met maar 2 meter leadcore zal dat ook wel lukken denk ik, maar over de hele lengte leadcore is zeer visonvriendelijk.
Mvg
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

26-07-2005 18:34

Toplood in de vaargeul om zo naar de overkant te vissen hoef je niet te proberen, na 4 stukken toplood heb ik het opgegeven :lol: (niet dat je hebt gezegd dat te willen proberen)
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

26-07-2005 19:01

brecht kenis schreef:De vis kan zich gemakkelijker van de tube ontdoen. Maar met maar 2 meter leadcore zal dat ook wel lukken denk ik, maar over de hele lengte leadcore is zeer visonvriendelijk.
Mvg


wat bedoel je hiermee??
dat een vis zich makkelijker ontdoet van 2 meter dan van 4 meter?? lijkt me niet...

de kans op dit kanaal dat ik een lijnbreuk krijg zonder toplood is vrij klein aangezien er geen grote opstakels zullen zijn in het water. op mosselbankjes etc na.

dus ik zie ik in principe geen moeilijkheden om met leadcore te gaan vissen op een open stuk water met mosselbankjes..
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

26-07-2005 21:57

He Remco heb zelf ook veel op het kanaal gezeten helaas is mijn stek kapot gemaakt met het graven daar.
leadcore werkt perfect gewoon van korda of ander merk.
Heb ze zelf altijd van korda gehad.
Gewoon een keer proberen toplood raad ik af.
Heb ik in het begin wel eens geprobeerd maar te verspeeld door het knappen van de lijn puur door slijtage op de bodem.

groeten Joris
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

27-07-2005 21:41

een olivette loodje voor je leadcore...
Gebruikersavatar
brecht kenis
Berichten: 50
Lid geworden op: 17-12-2003 01:00
Locatie: bree (België)

30-07-2005 19:00

Remko Oude Elferink schreef:
brecht kenis schreef:De vis kan zich gemakkelijker van de tube ontdoen. Maar met maar 2 meter leadcore zal dat ook wel lukken denk ik, maar over de hele lengte leadcore is zeer visonvriendelijk.
Mvg


wat bedoel je hiermee??
dat een vis zich makkelijker ontdoet van 2 meter dan van 4 meter?? lijkt me niet...

de kans op dit kanaal dat ik een lijnbreuk krijg zonder toplood is vrij klein aangezien er geen grote opstakels zullen zijn in het water. op mosselbankjes etc na.

dus ik zie ik in principe geen moeilijkheden om met leadcore te gaan vissen op een open stuk water met mosselbankjes..


Nee dat bedoel ik niet, maar als je toch met leadcore vist, dan kan je beter 2 meter nemen ofzo, als je dan de vis toch moest verspelen komt hij met 2 meter beter de voeten uit dan met tientallen meters.

Maar het beste is de tube van esp en eventueel nog een klein schuifloodje boven de tube.
Mvg
Plaats reactie