Selectief Vissen Op Grote Rivieren...


Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

27-07-2005 18:41

Mossels: Als je kijkt naar de mossel, het weekdiertje he, dan krijgt zo'n beest zijn voedsel binnen door voedseldeeltjes uit het water te filteren. Op plekken waar hij voldoende houvast kan vinden en makkelijk voedsel uit het water kan filteren zul je dus veel mosselen vinden. Dit zal jaar in jaar uit hetzelfde zijn en de karper zal hier ook komen. Dit in tegenstelling tot de mosseltjes die her en der op bijvoorbeeld een ondiepe plaat liggen. Hetzelfde geldt voor garnaaltjes,sterkrabjes en dergelijke. Kilometers blokken en maar op een paar plekken waar ze in verhoogde concentratie voorkomen, dat zijn wel de stekken waar je wilt vissen.

Stroming: Maakt niks uit. Heb eens een tijdje in/om een stroomversnelling gevist om dit voor mijzelf te bewijzen en heb geen verschil gemerkt met andere stekken.

Rigs: Ik gebruik het liefst gewoon 9,1 kg amnesia met eventueel een soepele hair. Dit ivm allerlei kreeften en witvis die je onderlijn behoorlijk in knoop kunnen krijgen. Verder zou ik CONNENTORS gebruiken. Je gaat nachten krijgen met enorm veel witvis en daarbij is vaak je haakpunt bot. Makkelijk van onderlijn verwisselen is dan wel prettig.

Voeren: Zonder dat je er misschien echt heel veel van merkt is het toch verstandig om vaak en veel te voeren. Je merkt eigenlijk pas hoe belangrijk dit kan zijn wanneer je hiermee stopt.

Loodgewicht: Het is de hoeveelheid lijn die door de stroming loopt die verantwoordelijk is voor het verplaatsen van je lood. Dit moet je zoveel mogelijk beperken, maar zelfs dan kan 200 gram grippa op 30 meter uit de kant zo nu en dan wat verplaatsen. Toplood is een goede optie als het mogelijk is dit te gebruiken.

Verder maak je aan de rivieren soms de meest rare dingen mee. Een ijsvogeltje op m'n hengel. Of een heel peloton waterME-ers rond je tent zijn zo maar een paar herinneringen die buiten het vissen om ook wel leuk waren.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

27-07-2005 19:23

Jongens,

erg bedankt voor de tot nu toe verkregen informatie, ik mag wel zeggen erg bruikbaar.

Ook ben ik verheugd te zien dat deze topic niet wordt ontsierd door rare teksten, bekvechterijen etc etc.

Keep up the good works!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

27-07-2005 19:54

Heerlijk dat riviervissen! 8)

Mijn aanpak op de rivier:

Veel, heel veel, en nog meer voeren. Niet of weinig voeren betekent niet vangen. Flink wat partikels met boilies hier overheen. Dan naarmate de voercampagne vordert minder partikels en meer boilies voeren.

In tegenstelling tot hetgeen ik hier lees vang ik de meeste vissen in de rustige zones. Dus buiten de hoofdstroomgeul.
Op "mijn" rivier kun je niet praten van mosselbanken, nee, het is één grote mosselbak. Dus weinig toegevoegde waarde om het "gevaar" op te zoeken. Zoals eerder beschreven, een schone grindbodem is perfect. Als hier dan genoeg diepte is en niet teveel stroming begin ik te vangen.

Een voorslag gebruik ik nooit. Ik heb geen vertrouwen in welke knoop dan ook. Verder is (dik) nylon veel taaier en schuurbestendiger dan welke gevlochten voorslag ook. Desnoods gebruik je 45/00 of 50/00.

Wat rigs betreft houd ik het ook eenvoudig. Lange onderlijnen, meestal van gevlochten materiaal, lange doorgeknoopte hair en een haak met een naar binnen staande punt. Ook de Hayabusa's (european boiliehook) waren bij mij in het verleden favouriet, ondanks de rechte punt. Zijn jammer genoeg niet meer te verkrijgen. Kijk ook eens naar de Owners c-3 en c-4. Machtige haken voor op de rivier.
Verder is mijn ervaring dat de vissen zelden of nooit uitscheuren door de keiharde bekken. Wat uiteraard een voordeel is want een karper in de harde stroom is waanzinnig sterk. Vergeet ook niet dat een karper vrijwel altijd stroomafwaarts vecht. Dit in tegenstelling tot een sterke vis als de zalm die tegen de stroom in vecht.

Verder het lood aanpassen aan de omstandigheden, zo licht als kan, zo zwaar als nodig. Ik gebruik altijd wartellood dat ik via een dun zijlijntje bevestig aan een safetyclip. Voordeel hiervan is dat alleen het lood weg is bij vasthangen. Dit gebeurt op sommige plaatsen erg regelmatig.

Wat je ook nodig hebt is een enorm portie zelfvertrouwen. Het harde riviervissen is niet eenvoudig. Maar toch, soms gaat het zo gemakkelijk dat het heel simpel wordt. Maar dat is echter maar schijn. Veel blanken is de gewoonste zaak van de wereld.

Groeten,

Raymond

PS. Denk trouwens maar niet dat op de rivieren geen dressuur voorkomt...
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

27-07-2005 20:40

meneer Tilmans :


Ik denk dat dat NIET uitscheuren van je haken eerder ligt aan je soepele hengels dan aan de harde bekken :P

Gr meneer laarmans zelf :P
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

27-07-2005 20:53

Mwoeah...! Ik denk dat je niet geheel gelijk hebt meneer Laarmans.

Trouwens, mijn oude soepele stokjes staan tegenwoordig in het foudraal op zolder... :wink: Ik heb mezelf eind vorig jaar eens verwend... :D

En sorry, nee, de oude juweeltjes worden niet verkocht! 8)
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

27-07-2005 21:08

Kan je nagaan dat had ik dus nooit verwacht :-?

Ik denk die blijft heel zn leven met vliege meppers aan de maas zitten :P
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

27-07-2005 21:09

Een beetje respect he Laarmans :D k heb met die vliegenmeppers meer karpers uit de Maas getrokken dan waar de meeste met hun bonenstokken ooit van zullen dromen! 8)
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

27-07-2005 21:53

U mag met u foto boek langs komen :P
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

27-07-2005 22:01

Wat ik by the way het risico bij een controle in de nacht???

* Spullen kwijt

* Hoge Boete

* is er veel of helemaal geen controle

Ik wil namelijk niet mijn spulletjes kwijt!!! Logisch natuurlijk....
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

27-07-2005 22:06

verkeerd verbonden ?
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

28-07-2005 00:07

Veel voeren?
Heb sinds kort een franse vismaat. Erg leuk om met hem in discussie te gaan over de aanpak. Hij voert dus weinig. Twee handjes erop en een eromheen. Meer niet. Na twee nachten weet je wel welke stekken de meeste vis opleveren en daar pas je je voerhoeveelheden op aan. Simpel en goedkoper. Ook scheelt het dat je op deze manier minder scholen witvis aantrekt, met alle roofvis (MEERVAL) ellende van dien. Veel voer is veel witvis is veel meerval. Veel meerval is geen karper.
Met veel voeren verziek je meer dan dat je er mee wint. O ja, en voor de grote vissen moet je echt met vismeel ballen vissen.
Daar sta je dan met je aanhanger met kromme as van de partikels en zoete boilies........
Die kerel had zijn aanpak dit jaar op deze manier veranderd. Vorig jaar voerde en viste hij met tijgers en ging pas met boilies vissen als er runs kwamen. Zijn fotoboek zag er dit jaar een stuk gewichtiger uit.

groet

Leon
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

28-07-2005 10:13

Ik wil je helemaal niet tegenspreken, Leon. Waarom? Ik leg het je uit.

Over wat rivieren praten we? Grote rivier, kleine rivier? Regenrivier, gletsjerrivier? Gestuwd, niet gestuwd, Scheepvaart, geen scheepvaart? Wel of geen kribben. Op twee geheel verschillende rivieren kunnen en zullen waarschijnlijk vissen geheel anders reageren. Ook op een en dezelfde rivier kunnen vissen op twee verschillende sectoren anders reageren. En ik ga nog verder, het is zelfs zo dat op een en dezelfde rivier de vissen van jaar tot jaar anders kunnen reageren.
Wat vandaag goed is kan over twee weken blank na blank opleveren. Wat momenteel een topstek is, is overmorgen superslecht. Als je denkt dat je alles weet zul hard met je kop tegen de muur lopen. Ik sta na meer dan twintig jaar rivierviservaring nog altijd te kijken wat ik jaarlijks bijleer. Ieder jaar is weer anders, ieder jaar vraagt een andere aanpak. Nog nooit is een plan wat ik 's winters of in het vroege voorjaar maakte goed uitgepakt. Ik heb altijd mijn strategie moeten aanpassen. De rivier is ieder jaar anders. Dit jaar laag water, volgend jaar hoog water. Dit jaar een mooie oever, volgend jaar vind je deze oever niet eens meer terug, alles weg gespoeld. Dit jaar veel voedsel in de vorm van larven slakjes insecten en kreeftjes, volgend jaar mager. Dit jaar lekker schoon helder water, volgend jaar veel troep, bruin water en wier en algengroei.
Daarom moet je zeer voorzichtig zijn om een Franse rivier te vergelijken met de Nederlandse Maas. Zo simpel is het niet, sorry! In deze topic heeft iedereen gelijk en iedereen ongelijk.
Riviervissen vraag veel flexibiliteit, inventiviteit en incasseringsvermogen. Alles kan, niets is onmogelijk en alles mislukt van tijd tot tijd.

Gr.,

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

28-07-2005 10:24

Ik vind dit topic wel erg interessant. Ik vis sinds dit jaar redelijk fanatiek op de rivier dus kan nog niet echt met jullie mee praten. Nou zit ik dus met iets want laatst heb ik een hele mooie vis verspeeld. Na goede 20 min dril schuurde mijn lijn af op een Steen?? met mosselen paar meter uit de kant. Ik vis zonder voorslag en heb 40/00 barbuster als hoofdlijn op mijn molens. Deze lijn kan in mijn ogen redelijk wat hebben al meerdere vissen met goed 5 meter geschuurde lijn binnen gekregen.. Ik zoek nu een voorslag o.i.d die echt niet kapot te krijgen is op mosselen, zoals je begrijpt werd die verspeelde vis me even teveel aangezien karper vangen nog steeds erg lastig voor me is :cry:

Met doorgeschuurde groeten
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

28-07-2005 10:47

Inderdaad Raymond, dat is wat het riviervissen ook zo mooi maakt! :)


Pascal,

Geen enkele voorslag is bestand tegen vlijmscherpe mosselen!

Als ik moet kiezen zal een nylon voorslag mijn voorkeur hebben bv van PB.
De lijn is een beetje aan de dikke kant, maar oerdegelijk!

Beter is om een bootje mee te nemen en vandaar uit de vis te drillen...

gr,

Stefan
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

28-07-2005 11:04

Bedankt voor de tip.. Heb alleen geen geld voor polyester en ben ook bang dat een karper je de kant op trekt en daar kan een boot niet echt tegen :oops:

Ik dacht al dat er geen voorslagen tegen waren. Zou 2 meter leadcore niet net je redding kunnen zijn voor de basaltblokken?

Alvast bedankt

Pascal
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

28-07-2005 14:11

pascal kik schreef: Na goede 20 min dril schuurde mijn lijn af op een Steen?? met mosselen paar meter uit de kant.:


Als het mogelijk is loop ik gewoon de rivier in om de vis te scheppen, het is vrij vervelend als je "de vis van de trip"verspeeld door een opstakel dicht in de kant.

Ook verwijder ik alle opstakels (indien mogelijk) uit het water, waar ik verwacht de vissen uit te drillen. Je wilt niet weten wat die fransen in het water gooien. Ben zelfs autowrakken, wasmachine's, koelkasten etc. tegengekomen.
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

28-07-2005 14:23

Raymond,

Helemaal mee eens,wat je daar zegt.

Veranderingen vinden vaak plaats,daardoor is die visserij ook veel intensiever en intressanter naar mijn mening.
Je zult net als ik ook die bonusvissen tegengekomen zijn, wat dagen soms weken van vermoeidheid/regen/kou weer ineens alles goedmaakt,en je weer weet waar je het voor hebt gedaan.

Denk dat doorzettingsvermogen de eerste eigenschap is die je moet bezitten om aan riviervissen te beginnen.

En inderdaad frankrijk is absoluut nederland niet,maar zoals al vaker gezegd,ook hier zwemmen hele mooie exemplaren,gaat voor de meesten alleen niet snel genoeg denk ik :D


En vorig jaar nog even met dhr menno laarmans gevist, dus dan wordt je geduld dubbel op de proef gesteld :lol: :P


Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

28-07-2005 14:24

Raymond,

Mooi gesproken. Ik denk ook dat er meerdere manieren van aanpak werken. En soms werkt gewoon helemaal niks. Dat zie je al in deze discussie. Veel manieren van vissen en ik denk dat ieder zijn vissen wel heeft gevangen. En inderdaad het woord rivier is een verzamelnaam van allemaal heel verschillende stukken water. Er zijn te veel variabelen om alles op een hoop te gooien. Ik spreek alleen over mijn (magere) ervaringen.
Wat ik wel mooi vind is dat die franse kerel heel anders vist dan ik. Eigenlijk doet ie alles anders. We vangen beiden onze vissen. Echt vergelijken kan natuurlijk niet. Ik ben al heel blij als ik er 2 weken per jaar kan vissen en hij zit er elk weekend. Maar dit soort discussies geven je toch weer andere inzichten. Je kan hem er niet van beschuldigen dat hij de schrijvende vissers die ik ken napraat. Hij zal waarschijnlijk meer de franse schrijvers volgen. Wat ik wel een verademing vond is de openheid van de vissers die ik ben tegengekomen. Ze laten onmiddellijk alles zien. En vertellen ook gelijk waarom. Dit soort praatjes brengt iedere visser een stap verder. In Nederland mis ik deze openheid. Maar misschien is dit niet typisch frans, maar alleen typisch voor de mensen die ik heb gesproken. Ik kan niet wachten tot de volgende trip. Dan wordt mijn aanpak iets franser. Het mooie van deze aanpak (weinig voeren) is dat je hem steeds nederlandser (dumpen!!) kan maken. Andersom kan niet.

Pascal,

Ik gebruik het moordwapen Fireline van Berkley 39/100. En dan een meter of 20. Heeft aardig wat te verduren gehad en heeft zich steeds bewezen. Of het vissen met voorslag veilig is of niet, daar kan je over twisten. Ik denk dat je beter een vis kan landen door met voorslag te vissen, dan een vis met 50 meter nylon rond te laten zwemmen, doordat de lijn is doorgeschuurd.

groet

Leon
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

28-07-2005 17:59

Maar is een dynema voorslag niet beter???

Het is heel sterk

Je voelt elke beweging van de vis

Nadeel lijkt mij dat de lijn veel stroming pakt?????

Ook heb ik nog een vraagje betreffende het lood. Is grippa lood voldoende of moet ik plat gebruiken????
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

28-07-2005 18:43

Ik gebruik 160 gram lood. Oa big grippa van korda, maar ook wat goekopere medaillons. Allebei hetzelfde. Als er teveel zooi in je lijn komt blijft het niet meer liggen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-07-2005 19:38

Raymond heeft helemaal gelijk, maar hetzelfde (meestal / soms van jaar tot jaar anders) geldt ook vaak voor de Franse rivieren of stuwstukken daarvan.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

29-07-2005 09:02

Jullie rivier vissers hebben nu niet meer te klagen over lood.

Ze zijn er nu tot bijna 300 gram :P

Was 10 jaar geleden wel anders , op zee lood na .


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

29-07-2005 09:48

Ik heb nog nooit zo'n zwaar lood nodig gehad. Kon ik ook niet wegzetten met mijn vliegenmeppers... :wink:

Tegenwoordig gooi ik gewoon met 300 gr. mijn concurenten aan de overkant om... :D
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

29-07-2005 09:50

Ik ken van die rare vogels die willen niks anders meer :P
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

29-07-2005 10:36

Ik hoor tegenwoordig genoeg over rare vogels die werkelijk denken dat je dit soort zwaar lood werkelijk nodig hebt... :o
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...