Selectief Vissen Op Grote Rivieren...


Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

29-07-2005 10:38

Maar als je je concurenten aan de overkant wil uitschakelen doet zwaarder als 300 gram het natuurlijk ook goed! :P
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

29-07-2005 10:40

U vist niet in de winter ?
:wink:
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

29-07-2005 11:11

super dit een week geleden wist ik niks van riviervissen nu ga ik als ervaren rot naar frankrijk toe (grapje)

maar wel zeer veel bruikbare info

mensen allemaal bedankt ik hoop dat dit zo nog een weekje door gaat !!

en wat die franse betreft ik heb het ook zo meegemaakt het komt waarschijnlijk ook omdat hun net zo nieuwsgierig zijn naar ons als wij naar hun.

ik heb in franrijk ook een paar visvrienden gemaakt en dat is erg handig
zei kunnen je een hoop vertellen over hun thuiswater.

ik heb geen ervaring op rivieren op een paar ijsel sessies na
maar ik denk dus dat je met locals ook ver kan komen.

groetjes barry

ps ga zo door allemaal !!!!!!
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

29-07-2005 11:59

menno laarmans schreef:U vist niet in de winter ?
:wink:


Ik begeef me niet snel op glad ijs... :wink:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

29-07-2005 12:08

Dan weet ik genoeg :P
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

29-07-2005 13:59

Hey Pascal,

Een bootje gebruiken waar jij zit zou ik niet doen. Ik zou gewoon een heel rolletje amnesia opspoelen van 13.6 kg. Daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Jeroen,

Grippa's hebben meer houvast dan plat lood. Ik zou dus voor grippaa's gaan

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

29-07-2005 15:03

Misschien nog iets om deze topic nog wat interressanter te maken:

Hoe is jullie ervaring met het aantal aanbeten in vergelijking met stroomafwaarts en/of stroomopwaarts vissen op de (Franse) rivieren.

Ik ga altijd met een vismaat naar Frankrijk en om beurten kiezen we een kant als we op een nieuwe stek belanden. Soms vangt de een alles en de ander niets, soms is het (gelukkig) meer verdeeld.

Van welke kant zou het meeste vis komen? Zwemt een school karpers bijvoorbeeld met de stroom mee, en als ze over de voerplek komen draaien ze dan in de stroming om te azen (tegen de stroom in). Wie weet meer?

Zelf vis ik het liefst tegen de stroom in omdat je lijnen dan door de stroming tegen de bodem wordt gedrukt en dus beter blijft liggen.
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

29-07-2005 17:11

Martijn,

Ik heb steeds met vier hengels gevist en die zover mogelijk uit elkaar gevist. Dit was vooral om praktische redenen en om zoveel mogelijk water te bevissenen dus om de vis beter te kunnen zoeken. Kwam er vis van een bepaalde stek, dan zocht ik meerdere stekken met dezelfde diepte. Maar niet alle hengels in dezelfde richting. Toch kreeg ik vaak maar één hengel "op de vis".

Als dit vanwege de stroming niet mogelijk is zou ik inderdaad proberen om zoveel mogelijk lijn uit de bovenste laag van het water te houden. Dit kan door je toppen een stuk onder water te zetten, eventueel dmv toplood, toppen juist omhoog en ook door tegen de stroom in te vissen.

Dat vis tegen de stroom in aast klinkt logischer, maar of dat echt zo is????

groet,

Leon
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

29-07-2005 18:03

Ik houd de lijnen altijd zoveel als mogelijk uit het water. Het beste zou zijn (vistechnisch gezien) om de lijnen over de bodem te laten lopen maar dat raad ik iedereen ten zeerste af. Neem van mij aan dat dit fout gaat.
Daarom, hengels zo hoog mogelijk en zo weinig mogelijk lijn in het water.

Het fabeltje dat de lijnen naar onder gedrukt worden als je tegen de stroom in vist kun je vergeten. De lijnen worden wel iets naar onder gedrukt maar niet genoeg om ze over de bodem te krijgen. Dan moet je de hengels zo laag zetten met de toppen, dat is haast niet mogelijk. En wat denkt je wat er gebeurd met een lijn welke in de stroming ligt?
Juist:
1) deze lijn vangt veel waterdruk waardoor het lood zich sneller verplaatst;
2) deze lijn vangt veel troep. En een rivier die kan me wat troep meenemen...

Vergeet trouwens ook verder maar wat al vaker geopperd is dat vlak boven de bodem geen stroming staat. Dit is ook een fabeltje. Alleen in heel diepe stromende wateren kan dit voorkomen (alhoewel, al eens gekeken hoe een kanaal wordt "doorgetrokken" als een schip voorbijkomt?). Aangezien sterk stromende riveren veel ondiepe delen hebben klopt dit namelijk niet. Zeker over een glooiende bodem is dit niet het geval.

Groeten,

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

29-07-2005 18:07

Oh ja, vis aast zowel met de stroom mee als er tegen in. Maar ze vreten wel altijd met de kop in de stroming.
Dus als ze met de stroming mee eten laten ze zich afzakken of zwemmen ze stroomafwaarts. Maar op het moment van eten staan ze dus met de kop in de stroom.

Groeten,

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-07-2005 20:52

Wordt het nu niet een beetje verwarrend voor diegenen die nog nooit of maar enkele keren op een rivier hebben gevist? In principe klopt natuurlijk wat Raymond hierboven schrijft. Maar er is zoveel verschil tussen de diverse rivieren en stuwstukken of gedeelten in sommige rivieren dat maar op één manier vissen lang niet overal opgaat of van toepassing hoeft te zijn. En de beroepsscheepvaart is ook al overal heel verschillend, net als stroming, breedte en dieptes, op een grote rivier vaak van vrij smalle tot hele brede stukken.
In principe trekken (zwemmen) karpers over de gehele breedte van een rivier, hoe breed die ook mag zijn. Vanwege sterke stroming of scheepvaart is het meestal niet mogelijk ook de gehele breedte voor je visserij te benutten. Stroming, zelfs sterke stroming zegt voor karpers niks of maar heel weinig.
Mijn ervaring is dat hoe meer water je af kunt vissen destemeer vissen je kunt vangen.
Mijn vriendin heeft ook altijd een vergunning en gaat meestal mee, dus in Nederland kunnen we met 4 hengels vissen (als ik alleen ga met twee!) en in Frankrijk met 8 hengels.
Als de stroming en scheepvaart het toelaten vis ik (Frankrijk als voorbeeld) met 8 hengels vanaf dicht onder de eigen kant tot aan de overkant , ook al is die overkant 300 of 400 meter (of in een enkel geval nog iets verder) van de eigen kant verwijderd. En de lijnen zover mogelijk uit elkaar in de breedte gezien.
Op deze manier komt het vrijwel nooit voor dat bij een aanbeet de lijn door een andere lijn komt, dit mits je direct bij de aanbeet met behulp van een boot de vis zoveel mogelijk boven de vangstplaats afdrilt en niet vanaf de kant gaat lopen sleuren, want dan gaat het vaak geheid mis.
In het geval dat je met 8 hengels, vanwege sterke stroming of scheepvaart niet verder dan pakweg 100 of 150 meter vanaf de oever kunt vissen plaats ik altijd 4 hengels links en 4 hengels rechts (de rodpots of steunen altijd minimaal een meter of twintig van elkaar af) en dan met de 4 linker hengels weer vanaf dicht bij de eigen oever (de eerste) tot aan die 100 of 150 meter (de vierde), evenzo rechts. Op deze manier vis je dus zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts en 'benut' je twee keer de maximale breedte die je kunt bevissen. Dit zijn maar voorbeelden daar er zoveel verschillende situaties zijn, soms vis ik ook bewust met minder dan 8 hengels vanwege soms te weinig visruimte in de breedte of de lengte daar dan 8 lijnen alleen maar te dicht bij elkaar komen te liggen, waardoor je eerder vis verspeelt dan dit oplevert.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

29-07-2005 21:10

Aart hier heb je wel eens dagen dat je nog geen 30 meter kunt vissen , dus zoals je al zei t kan heel veel verschillen .

Maar t kan ook om de paar uur veranderen.

Das net t mooie van rivier vissen.

En niet onbelangrijk , de meesten haken na n paar keer al weer af :P


Gr :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-07-2005 21:25

Dat laatste is het allermooiste Menno, moet maar zo blijven :lol:
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

29-07-2005 23:57

Okee ik heb alweer een hoooooppp bijgeleerd en gelezen. De praktijk zal wel anders wezen. Iedereen heeft zo te zien zijn eigen strategie.

Maar ik heb nog een aantal vragen!!!

* Zijn het scholen karpers die voorbij trekken en neerdalen op de stek?

* Zijn harde plateaus of verhogingen juiste rivier stekken?

* Kribben hebben vaak een klein geultje, is dit een hotspot?

* Vaak staat er veel stroming, maar er is altijd een stukje dat uit de stroming ligt. Is dit de juiste plek, de scheiding tussen snel stromend en langzaam meegaand??
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-07-2005 00:29

Jeroen, soms moeten het wel scholen zijn daar je dan meerdere exemplaren in relatief korte tijd vangt, maar soms mag je al blij zijn met 1 vis in heel veel visuren.
Harde plateau's of verhogingen? Veel rivieren hebben taluds aan weerszijden van de vaargeul, vaak zijn dat de beste stekken. Veel rivierbodems bestaan uit zand of grint, dus vrijwel overal wel hard.
Je vraag over de kribben begrijp ik niet, vaak is er een geul (of geultje) rond de koppen van de kribben, dit zijn vaak wel interessante stekken.
Stroming zegt geen mallemoer voor de vissen (alleen zijn de meeste vissers er nogal 'benauwd ' voor), soms vang je ze in de vaargeul, soms op het talud en soms dicht aan het kantje. Zoals reeds eerder gezegd zwemmen (trekken) karpers over de hele breedte van een rivier, in feite kun je ze dus overal verwachten en je moet jezelf niet beperken tot maar een klein gebied te bevissen. Situaties zijn overal verschillend en dus de plaatsen waar je vis vangt ook, hier zijn geen overal pasklare antwoorden op te geven. Zoveel mogelijk water en verschillende dieptes bevissen dan kom je er vanzelf achter.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

30-07-2005 08:19

Okee dan,

Ik ben inderdaad wel gewend om verscheidene afstanden te bevissen, mede omdat ik op mijn thuiswater, mede een water dat zo'n 800 hectare bestrijkt en waar je inderdaad zonder deze aanpak moeilijk slaagt. Ook hier dien je de vis te zoeken.

Logischer wijs zullen er dan tegen die taluds mosseltjes groeien. ideaal maar gevaarlijk, maar dat risico neem ik er wel bij.

Bedankt.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

30-07-2005 12:43

mensen zeggen hier dat zo onder andere ook recht in de stromming vissen maar hoe gaat dat dan met voeren.

voeren jullie dan nog wel en hoe doen jullie dat dan

ik ben benieuwt

groetjes barry
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

30-07-2005 13:54

Gewoon kijken hoe hard t stroomd en dan naar eigen inzichtje aas iets stroom op werpen. ( paar meter )


Maar een en ander is afhankelijk van diepte/ drift.

Gr :wink:
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

04-08-2005 00:08

alle heren bedankt vor de tips, amar ik zit nog steeds met 1 vraag.
Ik vis al jaren alleen op de rijn, maar ik vang meestal alleen windes.
Soms wel 5 of 8 windes op een nacht. Meestal voer ik om de dag.
wie weet de manier om geen windes maar om karpers te vangen.
Een karper vangen op de rivier is .............
jp Goethals
Berichten: 42
Lid geworden op: 07-12-2004 03:51

04-08-2005 00:19

Tino probeer eens met tijgernoten, heb een tijdje met hetzelfde probleem geworstelt tot ik met tijgers begon te voeren/vissen, geen enkele winde meer gevangen maar wel karper :D
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

04-08-2005 07:26

Ik ben met tijgernoten opgehouden omdat ik er geen karpers op ving maar alleen windes... :o
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

04-08-2005 10:46

Sorry JP,

Ik heb dezelfde ervaring als Raymond. Mais was voor de brasem, tijgers voor de windes en boilies voor de karper. Wel zoete boilies, misschien dat dat wat uitmaakt? Deze ervaring had ik Nederland juist niet. Tijgers vond ik altijd het meest selectieve aas wat er bestond. Dus je komt weer op hetzelfde als een tijdje terug. Elk stuk rivier is weer anders. En Nederland of Frankrijk, dat maakt niet uit.

Riviervissen is anticiperen en als je wat minder ervaring hebt (moi) is het proberen.

groeten

Leon
Gebruikersavatar
Wesley Pieterse2
Berichten: 138
Lid geworden op: 05-05-2004 20:56
Locatie: Westervoort

04-08-2005 12:36

oops :o
Laatst gewijzigd door Wesley Pieterse2 op 12-09-2005 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

04-08-2005 15:49

Windes pakken alles daar doe je niks tegen. Je haakt ze doordat ze met je haakaas aan het spelen zijn. De grote van het aas speel daarbij echt geen rol. Ik heb ze ook op 2 of 3x 24 mm gevangen. Het enige wat je kunt doen is een lange hair gebruiken zodat je ze niet zo snel haakt wanneer ze met je aas aan het etteren zijn.

groetsels,
Kees
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

04-08-2005 15:58

Ik sluit me volledig bij kees aan

Als de periode van het jaar het ckr toelaat en ik heb zoveel "last" van witvis en toch wil ik met partikels vissen dan stap ik over op "dumpen"
dus het overdadig voeren van partikels (15 a 20 kilo verspreid over 3 dagen). Dit doe ik om dezelfde reden die Lexus Cuyten al eerder in deze discussie heeft aangegeven...Ik weet dat het extreem kan zijn maar er zijn situaties waar dit wel degelijk het verschil kan maken tussen blanken en vangen....


Oh dat mooie riviervissen ............ er is voor mij niets mooiers.....


grtz
HnZ
In het land der blinden is éénoog koning!