Karper met schimmel aan de vinnen?


Plaats reactie
pieter joost
Berichten: 12
Lid geworden op: 08-03-2005 13:42

19-07-2005 13:00

Hoi hoi,
Ik wil wat info winnen, niet over een stek maar over de gezondheid van vissen.
Ik vis sinds kort in een natuurgebiedje in zuidholland, en 75 % van de vissen vertoond grijze vinnen, ik wilde vragen van: Is dit schadelijk? En waardoor zou dit komen? Dit is toch een vorm van schimmel?
Ik kan me voorstellen dat deze vissen bijv minder weerstand hier tegen hebben, maar aangezien het zon gezond en goed uitziend water is, het is immers een natuurgebeid. Maar dat ff terzijde....
Alleen er zit teveel vis om spoedig een grote te vangen, het werd vroeger gebruikt als kweekwater om karper naar france te exporteren.
Maar wie weet hier meer over, of heeft dit ook weles gesignaleerd?
Alvast bedankt.....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-07-2005 18:15

Pieter. dat is waarschijnlijk vinrot. Daar jij ook zegt dat er teveel vissen zitten is het ook aanemelijk dat een behoorlijk deel van de populatie hier last van heeft.
Vroeger gekweekt voor export naar Frankrijk? Dat lijkt me wat onwaarschijnlijk, gezien de vele en grote Franse kwekerijen...
Arjan Kop
Berichten: 60
Lid geworden op: 07-07-2005 14:34
Locatie: Bij Leiden

23-07-2005 18:22

Zijn de vinnen alleen grijzig, of zijn ze echt erg aangetast (beschadigd)?
In het laatste geval zou ik inderdaad denken aan vinrot, in het eerste is het gewoon wat overmatige slijmontwikkeling.
Gebruikersavatar
john bakker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-05-2005 00:04
Locatie: grootebroek

24-07-2005 10:22

als het een soort slijm bulten zijn over de karper ze lichaam en vooral op zijn vinnen en staart kan het inderdaad zijn dat de vissen een slechte winter hebben gehan. heb je bij koi karpers ook. als je hun vijver niet goed verwarmt en dus ook niet kan voeren krijg je deze verschijnselen ook
pieter joost
Berichten: 12
Lid geworden op: 08-03-2005 13:42

24-07-2005 10:25

De vinnen zijn alleen grijzig. Dus dan zal het wel overmatige slijmontwikkeling zijn.
En dat water werd met sleepnetten leeggevist jaarlijks, en de grote werden geexporteerd naar france. Heeft de beroepsvisser tegen mij gezegd, allleen schijnt dat dat de laatste jaren niet meer mag.
Eey in ieder geval bedankt voor de reacties. thanks...
Plaats reactie