Veiligheid safety-systems


Plaats reactie

Inline lood veiliger als safety-systems?

Nee nooit
20
49%
Ja mits goed gebruik
19
46%
Ja altijd
2
5%
 
Totaal aantal stemmen: 41
sjors heldens
Berichten: 76
Lid geworden op: 10-05-2004 17:08
Locatie: Sevenum

16-07-2005 18:55

Had vandaag een discussie die nu eigenlijk al een klein beetje in een andere topic is naar voren gekomen maar wou hem toch ff apart neer zetten om jullie meningen te horen...

IK ben namelijk van mening dat een inline lood een veiliger systeem is dan safety-clip systemen. Ben hierover na gaan denken toen er 1 dode karper werd gevonden met een complete montage in de bek. Het lood hing nog mooi (nouja eigenlijk niet mooi :-? ) aan de safety-clip. Twee dagen later ving ik een graskarper met weer een safety-clip montage in de bek met wederom het lood er nog aan, hele bek kapot van binnen... Dan ga je wel ff denken ja :evil: (Ook aan wat voor vissers er nou eigenlijk zitten te vissen, dat zul je wel snappen :roll: )

Bij een safety-clip systeem zit de wartel naar mijn mening veels te vast op het lood (als hij al niet helemaal vast zit..) waardoor de montage niet van de onderlijn af kan. En heb je wel is een lood van zo'n safetyclip af proberen te schudden? Zelfs zonder die sleeve er overheen komt i er bij sommige clips nog heel moeilijk af. Doordat die safety-clip meestal van hard plastic is zit hij vaak muurvast op de wartel en komt deze niet los waardoor de karper met lood en alles rond blijft zwemmen.

Het inline lood waar ik meestal mee vis heeft zo'n zacht rubbere binnenkant en als je die vast zet komt hij na wat schudden goed los. De vis is het lood dan naar mijn mening veel sneller kwijt.... Er moet in dit geval natuurlijk niet met een voorslag worden gevist maar dat lijkt me logisch.

Wou wel is weten wat jullie mening hierover is, dus brand los zou ik zeggen...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-07-2005 23:15

Ik gebruik de clips van Korda, komt het lood niet los van de clip, komt de clip wel los van de wartel.

Dat laatste gebeurd overigens een stuk eerder dan het eerste.

Voor mij een goede reden om niet die locjaw dingen te nemen.

Ooit verspeelde ik een vis door lijnbreuk toen ik met een leadclip viste.
Exact een maand later vangt een maat van me een vis met mijn rig nog in z'n bek, compleet met leadcore en 30cm nylon.

De clip was verdwenen.

Ik ben met je eens dat het lood zeer moeilijk los komt van de clip maar denk niet dat inline lood veiliger is.

Niet veiliger dan de Korda clips, vaak schiet tijdens de dril de wartel uit de clip, voor mij reden genoeg om aan te nemen dat het lood makkelijk vrij komt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

17-07-2005 00:23

Idd, sjors, van welk merk was dit safety-clip-systeem... Is wel van belang denk ik, want ik vind de verschillen in deze systemen erg groot
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

17-07-2005 01:14

De gedachte achter de safetyclip is om ervoor te zorgen dat als het lóód vast komt te zitten, de clip zijn werk doet en het lood gelost wordt. Voor een goede werking moet de clip dus gefixeerd zijn, anders schiet de wartel eruit en komt het lood niet los.

Voordeel: je verspeelt de vis niet, de dril gaat verder.

Nadeel van de gefixeerde safetyclip: bij lijnbreuk raakt de vis het lood (meestal) niet kwijt, tenzij je zonder weerhaak vist. Hoezo “safetyclip”?


Als je de wartel niet fixeert, is het systeem net zo veilig als in-line lood, het principe is dan immers hetzelfde. Bij lijnbreuk komt de wartel redelijk makkelijk los uit de clip, dus de vis is het lood snel kwijt.

Grootste voordeel van de clip is echter dat als je de hengels opgetuigd meeneemt, je het lood eraf kan halen.

Zal dat “safety” met hengelbeschadiging te maken hebben??
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-07-2005 11:19

Ligt eraan welk inline lood. Er zijn types die je van de lijn kunt halen.

Vooropgesteld dat je bij een bolt rig ervoor wilt zorgen dat het gewicht van het lood volledig bij een aanbeet op de haak komt, mag het niet té makkelijk loskomen. Zeker niet al bij het werpen. Hierin zit de tegenstrijdigheid. Deze geeft dat zowel de lood clip als het inline lood te strak worden afgesteld..

Korda lood heeft een insert en is zo af te stellen dat het lood als er kracht opgezet wordt loskomt van de insert. Gebruik anders de rubber insert. Het centrale gat in het lood zelf is groot genoeg om over tube te kunnen schuiven. Nash lood heeft ook een plastic insert, maar het lood heeft aan één kant een doorsnijding. Dit type lood is nog makkelijker af te stellen door met een schroevendraaier de gleuf van de doorsnijding iets uit elkaar te drukken. De lood clip is echter ook zo te bewerken dat het lood makkelijker van de clip afkomt. Nadeel is dat het lood dan makkelijk loskomt en je (te) makkelijk het lood verliest.

Velen gaan er vanuit dat het lood of de clip van de wartel moet loskomen. Bedenk dan wel dat het kanaal van zowel de insert als van de clip erg nauw is en er vaak ook nog tube achterkomt. Een enkele obstructie zal ervoor zorgen dat het zaakje genadeloos vastloopt. Zit het lood dan erg vast op de insert of in de clip, dan zal het nooit kunnen loskomen. Ik las ergens leadcore. Zowel de clip als het insert komen met geen mogelijkheid over dik stroef leadcore.

Ik ga ervoor dat de wartel goed strak pas moet zitten en het lood zelf gemakkelijk moet kunnen lossen van de insert of van de clip. Zelf gebruik ik bij voorkeur het systeem van Solar met de grote runring. Deze zit vast op een speciale bead, maar komt makkelijk los en de ring kan overal makkelijk overheen. Is ook niet té vast te zetten. Wat overblijft is dat de lijn achter de tubing op de één of andere manier in een pruik komt. Dan lopen al de glijdende systemen vast, het inline lood en ook de runring. De clip heeft dan toch nog een voordeeltje dat het lood af kan vallen. Als het goed is afgesteld, tenminste.

Bij misbruik zijn alle systemen onveilig te maken.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 17-07-2005 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

17-07-2005 11:43

Kees Ouwehand schreef:
Ik las ergens leadcore. Zowel de clip als het insert komen met geen mogelijkheid over dik stroef leadcore.


Toch wel hoor Kees, Korda heeft het centrale gat in de clip een behoorlijk stukje groter gemaakt (al sinds een jaar of 2 volgens mij) en de clip glijd feilloos over de laedcore.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-07-2005 13:01

Eus,

Je zal het wel geprobeerd hebben. Toch zijn er voor mij bedenkelijke kanten aan de combinatie van clip met leadcore. Ten eerste, als je leadcore met een lusje gebruikt kan het daarop vastlopen. Ten tweede, als de loodkern gebroken is kan er een stukje lood uit de mantel steken dat een obstructie geeft. Ten derde, er blijft van alles aan de mantel hangen dat de zaak vast kan laten lopen. Wat mij betreft is het Solar en Fox safety systeem bedrijfszekerder in combinatie met leadore.

Daarbij moet ik wel bekennen alleen de Nash clipjes daadwerkelijk gebruikt te hebben in de beginjaren. Die en alles wat daarna is gekomen hebben mij nooit voor de volle 100 % kunnen overtuigen van het grote nut van die dingen. En dan gaat het niet alleen om het "safety" aspect. Ik denk dat de makkelijke verkrijgbaarheid en het gebruiksgemak het enige is dat ze zo populair heeft gemaakt.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

17-07-2005 13:21

Aangezien iedereen hier zijn mond zo vol heeft over de veiligheid van de vis, eventjes dit.....

Zijn we nu echt zo beperkt om te denken dat wanneer de vis het lood kwijt is door een goed werkende clip, alles wel goed komt?

En wat dan te denken van die enkele meters lijn die hij misschien nog wel meesleept? Bovenstaande voorbeelden zeggen genoeg dunkt me...


En dat terwijl het allemaal zo gemakkelijk te verhelpen is:

VIS GEWOON WEERHAAKLOOS!!!

En maak er anders een microbarbje van, dat is ook al vele malen beter dan het veiligste inlinelood.
En mocht je nu echt persé met een weerhaak willen vissen, gebruik dan een microbarb zoals ik al eerder zei. Zelfs tussen extreme waterplanten zorgt dit er bij mij voor dat ik maar hoogst zelden een losser krijg.

Als iemand het er niet mee eens is hoor ik het graag. Maar ik zou het me eigenlijk amper kunnen voorstellen... :wink:

Gr. Erik!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

17-07-2005 13:33

VIS GEWOON WEERHAAKLOOS!!!


Mee eens, ..mocht je een lijnbreuk o.i.d krijgen is de vis de haak zo kwijt.


Mvg R
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-07-2005 13:54

Erik,

Er staat nergens dat het één of het ander gebruikt moet worden. Voor mij is het gewoon én.

Dus waar gaat die drukte nu ineens weer over? :-?

Groet, Kees
sjors heldens
Berichten: 76
Lid geworden op: 10-05-2004 17:08
Locatie: Sevenum

17-07-2005 13:59

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Het systeem dat de dode karper in de bek had was geloof ik van Korda, maar zeker weten doe ik dit niet meer... Maar zoals al gezegt komt het er idd vooral op neer hoe je ieder systeem inzet in welke situatie. Elk systeem kan onveilig gemaakt worden, maar de meeste kunnen ook wel op een veilige manier worden ingezet.

We moeten gewoon allemaal goed blijven nadenken met wat we eraan hangen, en safety first (en dat hoeft naar mijn mening niet meteen een safety-clip systeem te zijn :wink: )

Ik zou zeggen vang ze allemaal en blijf goed nadenken bij wat je doet...

gr,
sjors
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

17-07-2005 14:57

Beste Heren

Kom gerust eens op de beurs ( zwolle bv) naar de stand van KORDA om het je uit te laten leggen hoe de montage's daad werkelijk gemonteerd moeten worden er is misschien ook een mogelijk om een demostratie te geven in jouw of julie plaatselijke viswinkel. Wie weet hebben we deze discussies dan naar het verleden geholpen.Ook ik kan je niet opleggen met welk lood systeem je moet vissen, daar is een ieder vrij in. Maar test zoveel mogelijk opties.Dat voorkomt een hoop elende.

Gerard
Good luck and tight lines!
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

17-07-2005 15:13

Is het niet mogelijk om ons hier te vertellen hoe we het zouden moeten monteren.. Foto's en een stukje tekst zijn makkelijk te plaatsen ;)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-07-2005 16:48

Is niet zo moeilijk hoor.

"The basic rule of the lead clip system is the lead must eject before the swivel pulls out."

Kun je lezen op de Korda site.

De bedoeling is dat je met de tapse sleeve het lood zodanig vastzet dat het gelost wordt voordat de wartel loskomt. Kun je testen door aan het lood te trekken terwijl je de rig vasthoudt. Komt de wartel eerder los, dan de sleeve wat minder vastdrukken.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

17-07-2005 19:31

Kees Ouwehand schreef:Erik,

Er staat nergens dat het één of het ander gebruikt moet worden. Voor mij is het gewoon én.

Dus waar gaat die drukte nu ineens weer over? :-?

Groet, Kees


Beste Kees,

Ik begrijp je helemaal, voor mij is het inderdaad ook gewoon én. :wink:

Wat dat betreft sta ik nog steeds volkomen achter wat ik hiervoor gezegd heb.
Hoe vaak zie je echter niet dat mensen denken veilig bezig te zijn, omdat ze een safety systeem gebruiken, maar dan vervolgens wél met een zwaardere hoofdlijn dan onderlijn vissen, en mét weerhaak vissen...
Ten eerste is de vis bij lijnbreuk dan zéker het lood kwijt, bij een goed werkende montage. Alleen..... Hij zwemt wél met weet ik hoeveel meters lijn die hij (of zij) niet kwijt kan omdat er zo'n schattig klein weerhaakje aan dat haakje zit, en die lijn krijgt hij dus ook in geen honderd jaar doorgetrokken, dus mijn beste.....
Laten we het erop houden dat het negen van de tien keer goed gaat, maar die ene keer, die moet nu juist voorkomen worden.
En daarom mijn drukte. Ik hoop dat het zo al wat begrijpelijker overkomt.

Ennuh... Kees, aangezien jij het ook al had over 'én' denk ik dat we het hier wel over eens zijn :wink:

En voor de rest. In dit geval is het geheel niét zo sterk als de zwakste schakel, hier dus het safety-systeem. Denk daar maar eens over na :wink:

Gr. Erik
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-07-2005 21:10

Erik,

Die van net zo sterk als zwakste schakel is van Jan Schreiner. Of je bedoelt toch niet zo sterk als de zwakste schakel, en dan ontgaat me de clue. Want dat betekent dus zwakker dan de zwakste schakel. Nou ja, ik vind alles best. Zolang je maar niet wil beweren dat het allemaal niks meer uitmaakt als je maar weerhaakloos vist. Voor de rest. Keep it cool... 8)

Trouwens, wat denk je. Hoe bekend zou die "basic rule" zijn?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

17-07-2005 23:27

als je problemen wilt voorkomen VIS DAN GEWOON NIET.
Er kanaltijd iets misgaan. Zelf gebruik ik de clips van korda, ik vind het goede clips.




mvg Maik van de Camp
Carpe Diem...!
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

18-07-2005 07:42

Ongetweifelt zijn de clips goed
Maar vergeet niet ook de swivels van korda te gebruiken andere kunnen net iets te groot zijn waardoor hij zeer moeilijk te lossen zal zijn.
M.a.w. je kunt niet zomaar de clip de schuld geven zonder het hele systeem te bekijken.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-07-2005 08:26

Ik kan me anders best voorstellen, dat als je twee vissen met clips, lood en de hele bende dood aan de waterkant vind, dat je dit behandeld hier.

Tis allemaal een beetje lastig.....doe je de loden losjes in de clip en je vangt er 10 in een nacht, ben je een fikse som geld kwijt tegenwoordig.

Running rigs lijken de veiligste optie?
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

18-07-2005 13:54

Ik heb jaren lang met het in-line model gevist en vrijwel zonder problemen. Het is al weer een paar jaar terug en ik hoop dat ik de in-line-ers nu niet romantiseer.

De druppel is over de emmer voor het safety-clip-systeem wat mij betreft.
Ik heb safety-clip-setjes getest van Korda, fox en locjaw. De laatste twee jaar met vooral de laatsgenoemde.

Dat ik na elke aanbeet al snel het (kogel) lood los is lekker voor de dril maar minder voor het milieu. Dit kan je opvangen door steen ipv lood te gebruiken maar dan blijft nog het nadeel waar Mitzs over rept...de kosten.
Er zijn plannen (geweest) om stenen te zoeken om er zelf gaatjes in te boren :-?
Ik ben dus niet bang dat de wartel van het lood in de clip blijft zitten ookal schuif ik het bijpassende rubbertje maximaal over m'n clip! :oops:
Ik denk dat door het schudden van de karperkop, in-line lood van de wartel schuift en (of) het kogellood uit de clip. (maar goed ook, de krachten op je haak nemen dan ook af)

De echte rede om te stoppen met de clip is omdat er een paar vissen beschadigd zijn door de clip. Op de kiewdeksel missen ze een stukje huid terhoogte van de :evil: clip.
Soms zo groot als twee euro :cry:
Hebben andere boarders dit ook waargenomen?
Ps. ik beweer dit niet na één voorbeeld.
GR, Rob
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

18-07-2005 13:56

Beste Kees,

net zo sterk als de zwakste schakel is al eeuwenoud. Schreiner lijkt me ook wel oud, maar zo oud...? :wink:

Wat ik bedoelde te zeggen, is dat het probleem bij rigmontages er in zit dat je nog niet klaar bent als het lood weg is. Het gaat gewoon om drie dingen:
1. De haak (wel/geen weerhaak)
2. Trekkracht van de lijn (sterkte onderlijn en schuurbestendigheid in verh. tot de hoofdlijn.)
3. Lood (hoe gemakkelijk kwijt te raken)

Dus het lood mag dan wel snel kwijt zijn, de zwakste schakel in het geheel, dat wil niet zeggen dat het dan alweer veilig is. Het is hier dus 'sterker' dan de zwakste schakel :wink:
Misschien een beetje ongelukkig geformuleerd, maar in essentie lijkt het me toch wel duidelijk.

Maar we hebben wel genoeg geluld over die veiligheid lijkt me zo. En wat betreft die 'basic rule', die zou dus bij iedere karpervisser bekend moeten zijn. Alleen dat is dus niet zo. En dan krijg je dus de praktijken waar Mitsz op doelt, en tja, dan reageer je wel eens een beetje té gepassioneerd op bepaalde dingen...

Voor de rest, keep it cool... 8)

Gr. Erik
Plaats reactie