inline lood icm. een zeer korte voorslag


Plaats reactie
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

15-07-2005 19:33

Heren,

Ik heb een probleem (achja, wel meer dan één, maargoed)

Ik ben de laatste tijd watr aan het expreimenteren met een korte voorslag (ik bedoel dus maximaal 1,5 meter). Ik gebruik daarvoor een fluorcarbon nylon. (35 lb). Hiermee vervang ik mijn gehele tube. Ik wil hiervoor ook inline lood gebruiken. Maar dan gaat het lood niet over de knoop van de fluorcarbon en hoofdlijn (nylon).
Omdat het lood er toch niet overheen kan heb ik hiervoor tot nu toe ene mini wartel voor gebruikt.
Maar nu kan de vis het lood niet kwijt bij een lijnbreuk van mijn hoofdlijn.

Een safetyclip is geen oplossing, daar het dan zonder tube nog in de knoop gooit.

Wie heeft er een oplossing? (of is die er niet??)

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-07-2005 19:43

mahinknoop?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-07-2005 19:56

Neen,

Enkel een wijdere tube zal werken.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

15-07-2005 19:58

Luuk,

Misschien de inserts uit het inline lood halen, en dan een conisch rubbertje
op de wartel van de onderlijn schuiven, en dan daar het inline lood op.
Dan heb je tenminste een groot gat, zodat het lood over de verbindings
knoop "kan" schuiven.
Toch zou ik wel blijven uitkijken, met dergelijke systemen! Want mocht
het lood niet van het conisch rubbertje schiten bij lijnbreik, dan... :-?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-07-2005 20:02

Ik snap het doel ook niet. Misschien is het handig als we weten wat je wil bereiken Luuk......
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-07-2005 20:16

Doel is waarschijnlijk schuivend vissen en zelf het moment van haakzetten bepalen.
Niet laten bolten op vastlood dus. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

15-07-2005 20:22

Mits en Henk,

Het doel is dat ik zonder tube vis, maar met een stuk fluorcarbon daar dat onderwater onzichtbaar is en plat op de bodem gaat liggen.

De wartel aan mijn onderlijn zit vast (semi-vast) in het inline lood. Er is dus geen sprake van een backstop of een runrig oid.

De watrel tussen fluor. en mijn hoofdlijn zit er puur als bevestigingspunt tussen de 2 verschillende lijnen. Gezien het inline lood toch niet over een voorslag knoop kan heb ik een wartel gepakt.

Even voor de duidelijkheid, ik vis dus zo dus zonder tube aangezien dan hartstikke opvalt op een bodem.


Hopelijk is het zo wat duidelijker.

Benny,
als ik de insert uit het inline lood haal, kan ik de watrel niet meer vastklikken in het lood. Geen oplossing dus.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-07-2005 20:29

Luuk,

even Benny zijn conisch rubbertje gebruiken of de verdikking van het kunststof insert afsnijden en daarin je wartel van je onderlijn klemmen.

De aldus ontstane grotere diameter in het inline lood geeft in combinatie met de door Mitsz geadviseerde Mahin knoop geen enkel probleem bij lijnbreuk meer op.

Succes ermee.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

15-07-2005 20:45

Goed, Dan diend zich nog een probleem op:
De Mahin Knoop.....

Staat ie ergens uitgelegd??

Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord...


Een plat geknepen weerhaak... Zou dat misschien een oplossing zijn? of is dat niet voldoende? Geheel weerhaakloze haken heb ik het niet zo op.


Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

15-07-2005 21:23

Michel,

Dat bedoel ik! :wink:

Luuk,

Waarom is een safety-clip geen optie?

groetjes Benny
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-07-2005 22:00

Luuk, in iedere verpakking Kryston Quick Silver zit een papiertje waarop de Mahin knoop duidelijk wordt afgebeeld. Ik kan hem wel voor je knopen maar hier uitleggen is niet makkelijk :lol:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-07-2005 23:10

De veiligste oplossing is Korda inline lood gebruiken in combinatie met de speciale rubber Korda shockleader sleeves.

Het lood komt vrij van de leader in geval van lijnbreuk.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-07-2005 23:18

Eus Molewijk schreef:De veiligste oplossing is Korda inline lood gebruiken in combinatie met de speciale rubber Korda shockleader sleeves.

Het lood komt vrij van de leader in geval van lijnbreuk.


1. Heb je nog altijd de knoop tussen de hoofdlijn en voorslag

2. Weleens geprobeerd het lood van de sleeve te krijgen als de wartel van de onderlijn ingeklemd is? Dat viel niet mee he? Dus hoe gaat een karper dat voor elkaar krijgen? Dat beestje heeft geen handjes zoals wij.

NIET IN DEZE COMBINATIE GEBRUIKEN DUS.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-07-2005 23:25

1. Daar kom je niet onderuit met een voorslag, maakt voor de rest niet, het lood kan over de knoop.

2. Ja, zeker geprobeerd, als de sleeve nat is, en dat is ie als ie in het water ligt, glijd het lood er vrij simpel vanaf.
Mocht je dit toch nog te stroef vinden zou je het gat in het lood nog iets kunnen ruimen met een boortje.
Vind het persoonlijk niet nodig.

Deze sleeves zijn hier speciaal voor ontwikkeld, zie dus niet in waarom je deze niet zou moeten gebruiken.

Weleens geprobeerd een wartellood van een leadclip af te trekken?
Gaat 10x zo moeilijk. :oops:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-07-2005 23:39

Mocht de karper het inderdaad voor elkaar krijgen om het lood over de sleeve te trekken dan zal het voorslagknoop verhaal geen probleem meer zijn.

Heb net een klein testje gedaan, korda inline lood voorzien van een shockleader sleeve, een onderlijntje voorzien van een korda wartel size eight in de sleeve gedrukt in een emmer water gehangen en eens flink aan de haak gaan staan jengelen. ( kopschudden van een gehaakte karper nabootsen ) )

Helaas na vijf minuten, zit de wartel nog steeds klem en zit de shockleader sleeve nog steeds in het inline lood.

Verschilletje tussen theorie en praktijk??? Wie weet.

Mijn praktijk zegt mij in elk geval :

NIET IN DEZE COMBINATIE GEBRUIKEN DUS.
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

16-07-2005 00:05

De oplossing is misschien eenvoudiger als we denken neem een Kryston Krystinite nylon line 15/18 lb fluorcarbon spoel deze op de molen.Monteer een inline lood met rubber insert maar monteer ook een flying baclead.Deze houd de line over een paar meter vlak over de bodem. Geen knopen of voorslag kan het lood dan nog tegen houden in geval van breuk.een oersterke line goed te werpen ook met zwaardere gewichten aldus div testen.

Gerard
Good luck and tight lines!
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

16-07-2005 01:13

Die shockleaders vind ik ook niet zo geweldig. hb ze thuis al eens gehad, maar heb ze toen nooit gebruikt.

Aart,

Sorry, die kryston onderlijn materialen bevallen me niet zo goed, gezoen de prijs/kwaliteit.
Dankzij Michiel Hollaar heb ik de knoop nu thuis op papier staan. Ik zal er eens mee gaan experimenteren.
Ik snijd dan net plastic insert in 2en zodat ik de wartel nog goed kan klemmen in het lood, maar zodat het lood perfect over de knoop kan.
Ik zal morgen (ehm, vandaag nog) alles in elkaar zetten en testen voordat ik er mee ga vissen.

Benny,
Safetyclips vallen af omdat ik zonder tube vis. Je gooit het hele zaakje toch vrij snel in de war. Aangezien de inhaking (in mijn ogen) vele male beter is bij inline lood, en ik moet een behoorlijke afstand werpen.


Jullie horen nog hoe het afloopt tijdens de trstfase hier thuis.

Ga nu slapen. Morgen rond de klok van 8 moet ik weer lessen (gelukkig zijn het de laatste paar uren... :lol: )

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

16-07-2005 01:14

Gerard, je molen vol spoelen is zeker een optie, maar dan ga ik toch voor een wat zwaardere lijn. Aangezien mijn molencapaciteit nu nog niet voldoende is om er dusdanig voldoende lijn op te zetten valt ie af.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-07-2005 10:34

Luuk,

Dat inline lood voor een snellere inprik zorgt, ben ik 100% mee eens.
Maar veiligheid boven alles toch, Luuk...?
Er zijn zat manieren bij een safety-clip toe te passen, die er voor zorgen
dat het in de war gooien tot een minimum word beperkt. Zal er enkele
noemen: Nylon onderlijn, stukje rigsleeve op de onderlijn bij de wartel,
een niet te lange onderlijn, wartel van het lood weg knippen, vast knopen
met pva zijn zo enkele voorbeelden.

Tot slot: Ga je toch met inline lood aan de gang, dan weet ik nog wel een
verbindings knoop, die volgens mij nog kleiner is als de Mahin-knoop!?

groetjes Benny
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

16-07-2005 11:11

Luuk,
:cry: Omdat het lood er toch niet overheen kan heb ik hiervoor tot nu toe ene mini wartel voor gebruikt.
Maar nu kan de vis het lood niet kwijt bij een lijnbreuk van mijn hoofdlijn. :cry:

Volgens mij zijn er voldoende alternatieven om deze ontoelaatbare situatie te voorkomen. Deze hebben dan wel elk zo hun nadeeltje...(hoge prijs, zichtbaar of in de war gooien...)
Maar dat weegt niet op tegen de hoge prijs die je verspeelde vis met dit soort presentaties betaald.

Groet en veel wijsheid bij je speurtocht naar een veilig alternatief,
Rob
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

16-07-2005 11:19

Rob,

Ik heb er wel mee gevist zo. Ook zeer goede resultaten mee behaald. Gelukkig nog geen enkele keer lijnbreuk gehad. Nu is het hele zaakje er weer af, totdat ik een veilig alternatief heb gevonden.

Vandaar ook deze topic!!

Benny, Tuurlijk zijn die clips een optie met een kort stiffie. Maar ik wil het juist met inline lood bevissen. Mocht het allemala niet lukken, zal ik naar iets heel anders toe moeten, maar wie niet waagt....

De veiligheid van de vis gaat natuulijk bovenop!!


Waar ik nu nog mee zit is de beschadiging van de lijn. Doordat ik de kunststof insert grotendeels heb verwijdert, zit het boven geen bescherming meer. Ik ben bang dat het lood de lijn flink gaat beschadigen. Dit ga ik nog testen, maar zou daar een oplossing voor zijn? Of denken jullie dat dit wel mee zal vallen?

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

16-07-2005 13:19

Beste Luuk

Nog een truuk om met inline lood veilig te incl voorslag:
Neem een rubber van een safetyclip zet deze op de lijn.
monteer daarna de rig met een wartel 8. Neem vervolgens een inline lood met harde insert en zorg dat hij er ver genoeg uit steekt, druk de insert zo ver en strak mogelijk in het rubber druk de wartel in de de insert van het lood trek de lijn strak.Zo loopt de lijn buiten het inlinelood om kan gelost worden en kan met voorslag en met welke knoop dan ook gevist worden.

Gerard
Good luck and tight lines!
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

18-07-2005 11:30

Zo,

Vannacht gevist met het nieuwe systeempje. Met een boortje en een scherp standymes lukt het wel. De knoop gaat keurig door het lood. Een 'veilig' systeem dus.

Nu komt er alleen weer een nieuw probleem. Je gooit het redelijk snel in de knoop omdat er nu geen conisch rubbertje meer boven het lood zit. Nu zit er ineens een hele verdikking waar de rig op blijft hangen (Ik viste met de gelly wire.)

Ik denk dat het met een kort stiffie wel opgelost is. Ga ik volgende keer proberen!!

Bedankt tot zo ver!

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Plaats reactie