uitvaren voerboot


Gebruikersavatar
patrick lodewijks
Berichten: 111
Lid geworden op: 17-04-2005 00:17
Locatie: eindhoven

12-07-2005 23:02

beste mensen
ik ben sinds gisteren inbezit van een voerboot gelukkig !!!!
maar zijn er even tueel tips en tricks om alles zo goed mogelijk te laten verlopen om zo meer dingen aan te leren die alle karper vissers met een voerboot rekening mee moeten houden waar we allemaal dingen van leren bv het uitvaren van de lijnen en enz enz enz

vast allemaal bedankt
mvg patrick lodewijks
allemaal een goede en mooie vangst
peter andrae

13-07-2005 05:07

uitvaren van je lijnen geef je de eerste tip niet andere mensen in de weg gaan zitten als een water aan 2 zijde bevisbaar is,denk je waar gaat dit over ga ik je nu zeggen er zijn mensen die te lui zijn om aan de overkant van een water te zitten dan moeten ze lopen en dat vinden ze niet leuk dus varen ze vanaf de makkelijk toegang uit naar de overkant.

Wat inhoud dat als jij aan de overkant wilt zitten de heren al mopperend op de andere oever staan omdat je op hun plek zit sorry hoor maar dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig en neem ik gewoon plaats niet een heel water claimen omdat je zo graag 300 mtr uit de kant wilt leggen en het voor andere onmogenlijk maakt,heb niks tegen voerboten wel vaak tegen diegene die ze gebruiken.
peter andrae

13-07-2005 05:47

hoop trouwens dat je er veel plezier van hebt maar dat zal wel lukken denk ik :lol: wel je lichten aan he s,nachts en rechts heeft voorang.
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

13-07-2005 10:01

gewoon een prima gadget voor de karpervisserij,lijkt me duidelijk dat je niet bij een ander zijn plek gaat uitvaren,300 meter ver lijkt me een beetje moeilijk uitvaren of je moet met een goeie verrekijker gaan stoeien.Het levert veel meer vis op,dat is een feit,alleen kijk uit bij bossages.dat ie niet vast komt te zitten,welke heb je?
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

13-07-2005 10:09

lindsey de boer schreef:Het levert veel meer vis op,dat is een feit


Ik ben het hier eerlijk gezegd totaal niet mee eens. Voor veel karpervissers is het gewoon een obsessie geworden om hun lijnen tegen de overkant uit te varen en dan nog het liefste ook nog 500 m naar links.

Ik geef heus wel toe, op sommige plekken kan je anders niet vissen dan ze uit te varen maar vaak zitten mensen uit te varen naar de overkant terwijl de vis bijna recht onder hun neus zit.
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

13-07-2005 10:34

lindsey de boer schreef:Het levert veel meer vis op,dat is een feit


Wat een stereotype beeld... totaal niet mee eens. Vang ze vaak genoeg 3m uit de kant terwijl de rest veel verder ligt en blankt.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

13-07-2005 10:54

ik vang er meer vis mee,dat is een feit! tuurlijk vang je ze onder het kantje.Als je een beetje inzicht heb in goeie stekkekeuze,komt het allemaal goed,het levert meer vis op is meer een aanduiding wat voor mij geld.En met een voerboot gaat het niet altijd om ver te liggen,er zijn genoeg plekken,waar het moeilijk vissen is,die dichtbij zijn en je aas ligt er mooi bij,vooral met zo een vijzel erbij van die van ton schrijver
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-07-2005 11:32

Lindsey,

Ben het volmondig met je eens, het is niet alleen de afstand die het hem doet. Met behulp van een dieptemeter en richtpunten aan de overkant kun je steeds EXACT dezelfde stek terugvinden. En geloof me, dat dat soms het verschil kan maken tussen wel en geen beet...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
patrick lodewijks
Berichten: 111
Lid geworden op: 17-04-2005 00:17
Locatie: eindhoven

13-07-2005 13:57

beste mensen
ten eerste wil ik ff kwijt dat ik respect heb voor de mede karpervissers en ander vissers
ik zal niet 300 meter uitvaren en de het water gaan claimen
de voerboot bt lll van schrijver die ik heb gekocht heb ik juist aangeschaft
of onder bv hangende takken obstakels en ander moeilijk toegaanbaren plaatsen te bevissen waar ik nooit voor de never bij kan komen
ik heb er zon 3 jaar zitten prakezeren of ik het wel ging kopen of juist niet maar zo ver ik heb er geen spijt van
het enigste waar ik me wel op stoor is in mijn omgeving ik denk dat het zo ook wel bij anderen zou zijn .iedreen heeft praat over voerboten
en dan heb je er een en dan doen ze allemaal zo terug houdend
zo van oo leuk !#%# terwijlze van te voren zo antiosjast waren de!! wa een moeilijk woord pfff
maar fff ontopic zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden en niet
van bv claimen en dat zon dingen daar doe ik niet aan maar allemaal als jullie nogg tips hebben voor me da zou geweldig zijn
allemaal vast vriendelijk bedankt

patrick lodewijks
allemaal een goede en mooie vangst
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-07-2005 14:14

Patrick,

Simpele tip van mijn zijde, als ik uitvaar houd ik de hengel in m'n rechterhand en "feather" (zoals de Engelsen dat zo mooi noemen) de lijn met m'n wijsvinger. Op die manier komt 'ie mooi gestrekt in het water te liggen. Ook als ik uitvaar gebruik ik een slider, die glijdt mooi naar achteren en helpt de lijn op de bodem te houden.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

13-07-2005 15:27

Hey

Ik geef lindsey helemaal gelijk. Een voerboot (of gewone boot) levert zeker meer vis op! Aaspresentatie, voer bij je haakaas, precies op de gewenste stekken kunnen vissen, eventueel diepte meter en fishfinder, alle gewenste afstanden kunnen bereiken, etc.

Ik ben wel heel nieuwschierig naar de onderbouwing van de personen waarom een voerboot niet meer vis op zou leveren dan.....

Groetjes
peter andrae

13-07-2005 15:40

Een voerboot is toch een prachtuitvinding daar kan je niet omheen neem bijvoorbeeld particels die kun je nu uitvaren,nee patrick goede aankoop hoor je kan op plekje,s vissen waar je voorheen niet kon komen.

Het is een feit dat je met een voerboot beter kan vangen dan andere vissers die niet in het bezit zijn van dit moois,heb het aan de lijve mogen meemaken 8) .

Ik kan je weinig tips geven omdat ik zelf niet in het bezit ben van een voerboot,wel zag ik laatst iets over een schroef die je bootje nog iets sneller maakt.

Maar ik heb ook een vraagje wat is nou beter met die jets dus zonder schroef of met schroef en kan er in elke voerboot een dieptemtr worden gemonteerd.

mvg peter.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-07-2005 15:40

Even tussendoor.

Mijn voerboot is 3 meter, maar het idee is hetzelfde. Ook ik vond het handig om precies dehandel neer te leggen. alleen ik heb nu kunnen zien wat er gebeurt. Zaakje ligt keurig netjes. Er arriveert een brem, die begint te duwen en te trekken.. De boel ligt al op een hoop. De passerende zeelt probeert opok nog wat stukjes af te plukken. Tja toen de kreeft. Knupke tot 2 keer toe.

MVG

Klaas
peter andrae

13-07-2005 15:47

Klaas je hebt tegenwoordig toch zo een verdeler die je kan laten inbouwen kan ff niet op de naam komen.

Voor alles is wat te zeggen denk dat je op groot water bijv in frankrijk niet veel aan een voerboot hebt dan is een rubberboot met electramotor weer een beter keuze vooral met drillen natuurlijk,maar op de plas zijn ook stekken waar je beter in de boot kan gaan zitten omdat anders je lijn stukschuurt langs de taluds.


maar al met al leuk spul.

mvg peter.
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

13-07-2005 16:48

toen ik op een lokaal watertje zat,zat er aan de overkant een gozer die ze boilienaald in het wate rhad laten vallen,hij schreeuwen naar mij,stuur die boot ff met een naald.1tje met een dieptemeter erop is ook leuk,maar vind die dingen toch wel erg aan de prijs
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-07-2005 08:18

Lindsey,

Het leven gaat over keuzes maken. Ook kiezen wat je met je geld doet. Er staat hier een discussie over enorme stereo-installaties in auto's. Absoluut niet mijn ding, geef ik mijn geld niet aan uit. Liever aan iets dat ik voor het vissen kan gebruiken, bijvoorbeeld een voerboot.

Overigens probeer ik mijn fatsoen te houden en maak ik in die discussie de mannen met hun subwoofers in de kofferbak niet belachelijk, wat zij doen moeten ze zelf weten.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

14-07-2005 09:49

Ik ben een van degene die zeg dat een voerboot niet voor meer vis hoef te staan. Ik ben er zelf van overtuigd dat je beter je voer wat meer gespreid kan voeren. Boilies kan ik goed met de kattepult bijvoeren. wil ik er een paar boilies aan hebben dan doe ik een stukje pva draad eraan. Met particels voeren wordt inderdaad wel vaak lastig. Maar aan de ene kant verstoor je het water weer met de peddels.

Maar ik moet toegeven op sommige plekken geef het wel meer resultaat. Maar geef nu eens eerlijk toe, er zijn een hoop karpervissers mee doorgedraaid met uitvaren. Die hebben minstens een kwart van het w2ater bij wijze van spreken nodig.

Wat een goede manier is om te vissen is om met een dobber te vissen. Dan leer je het water en het aasgedrag goed kennen van een water.
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

14-07-2005 10:05

we hebben het over voerboten en die van mij heb geen peddels hoor! Met een voerboot kan je ook verspreid voeren en wat wij vaak doen,is wat boilie kruim erbij,probeer dat maar is in een katapult te schieten>Vanaf de kant je lijntje uitvaren met het voerbootje vind ik ideaal,je kijkt op je fishfinder naar de dieptes,je kiept de bakkies om.Je kan de voerboot dan ook als marker gebruiken,want je de boot ff stil liggen,dus kan je nog wat boilies erom heen knallenIk gaf ook vaak minder positieve reacties op voerboten,totdat ik er zelf 1 had,helemaal top!!
Gebruikersavatar
Peter Buijsman
Berichten: 137
Lid geworden op: 26-05-2004 10:07
Locatie: Ridderkerk

14-07-2005 10:10

Lindsey,

Dat is voor iedereen verschillend joh. De 1 zweert bij een voerboot en de ander heeft er wat op tegen. Ik heb zelf ook sinds kort een bootje en ik ben ook van mening dat de vangkansen omhoog gaan. Dit is uiteraard wel afhankelijk van het water dat je bevist........ Voor mij gaat er een wereld open qua stekken die ik kan bevissen.... 8)

En Remco,

Tuurlijk kan je met een voerboot verspreid voeren. Probeer bijvoorbeeld eens wat water of vocht in het bakje erbij te plaatsen. Als je kijkt hoe je voertje te water gaat valt direct op dat het voer veel meer verspreid richting bodem dwarrelt...... :wink:

Met een pult bijknallen is met een bootje ook wel mogelijk hoor alleen vaart ik mijn boot eerst terug :wink: *lol*
Wie haar string te laat laat zakken, zal in 2 helften kakken ;-)
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

14-07-2005 10:25

Patrick,

Als je gaat voorvoeren, gebruik dan ook je bootje, het is wat meer werk maar werkt des te beter in mijn ogen. Dus gewoon bijv. op 10 verschillende plaatsjes in het gebied een strook dan wel hoopje droppen. Een manier van voerpresentatie die ze maar weinig tegen komen op de meeste wateren. Ook een paar extra bootjes met enkel voer tijdens de sessie kan wonderen doen. Het is niks meer dan gewenning aan die hoopjes/stroken voer. Maar hebben ze er eenmaal vertrouwen in dan zit je gebakken.

Let vooral op met wiervelden, hoe goed de bootjes van schrijver ook zijn, wier blijft wier. Wanneer je je schroef voldraait kun je zwemmen!

Hou de vaarsnelheid goed in de gaten, vervang de bootaccu's tijdig (zorg dus dat je een set reserve accu's hebt), want een lege accu betekend weer zwemmen :wink: Ook is er natuurlijk niks lulliger dan het staan met lege accu's op een voor werpafstand onbereikbare stek en nog waardevolle visuren voor de boeg.

Puur wat kleine dingetjes uit eigen ervaring. Heb m'n eigen bootje (model Belgische stoomboot) nu al een jaar niet gebruikt, puur omdat de situatie er niet om vroeg en omdat ik hem nog steeds moet reviseren (uitgegleden en bovenop mijn bootje gevallen, gat in de romp... :( ). Maar denk ik er voordeel mee te hebben, zal ik hem zeker gebruiken.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

14-07-2005 12:47

Ik begreep het dan verkeerd. Zo'n minivoerboot vind ik echt ideaal en heel erg mooi speelgoed!!!
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

14-07-2005 14:38

sins ik een voerboot heb kan het niet meer stuk.geloof me maar.
je vist makkelijker op plaatsen waar je moeilijk bijkomt en je heb gelijk de juiste aaspresentatie.
daarboven ben ik wel meer gaan vangen als voorheen.
maar ik gebruik hem niet altijd.
een goeie tip voor jou is :
zorg dat je goeie lijn heb die moeilijk kinkt.want met een boot van scrijver heb je je bijde handen nodig.dus als je alleen bent moet je de lijnen uitvaren op je beetrunner/of lichte slip.en daar kom je op het moment dat je lijn vaak gaat kinken(krullen ) om je hengel top net als je weg wilt varen.

een geschikte lijn vind ik
de sufix xcelon.
ik heb daar al goede ervaringen mee dat het niet kinkt.

verder is het aanraadbaar als je uitvaart,dat je schroef uitstaat als je de lijn en aas dropt.
anders heb je grote kans dat je lijn in de schroef komt.
koop een zonnepaneel altijd handig op grote sessies als je geen stroom bij de hand heb/of is.
ik kan hem je leveren voor een mooie prijs .

verder veel vaarplezier en immer grade aus
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-07-2005 15:36

William,

Uitvaren op slip of baitrunner is vragen om enorme kinken! Ik doe het altijd alleen terwijl ik met de wijsvinger de lijn afrem als die van de spoel met open beugel glijdt. Op die manier houd je hem ook mooi strak. Alternatief zou de Row Runner kunnen zijn maar die heb ik nog niet gebruikt.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
steef zenden
Berichten: 376
Lid geworden op: 29-03-2005 13:48
Locatie: westland

14-07-2005 15:37

Ik heb een baitsweeper 2 via marktplaats 2de hands gekocht.
Het heeft zijn voordelen
Zoals :1) je vist makkelijker op plaatsen waar je moeilijk bijkomt
2) je hebt een betere aaspresentatie dan met gooien
3) je kan secuurder voeren
4) op dressuur water waar de karper heel erg schuw is is dit
perfecte manier om te voeren zonder de karper weg te jagen
van je voerstek, wat je wel zou hebben met een rubberboot
5) het belangrijkste je van meer en mooiere karper vangt

Maar ook zijn nadelen:
zoals: 1) veel extra materiaal om mee te nemen als je gaat vissen.
2) als je altijd de boot gebruikt ben je na een tijdje niet meer
gewent om te gooien, daar bedoel ik mee dat je het gevoel van
het gooien met je hengel kwijt raakt.
3) Je wordt er een beetje lui door

Ik heb een goede tip voor jou is :
Vaar de lijn nooit uit met de beetrunner aan, je lijn gaat kinken als de neten. Ookal heb je een van de betere lijnen.
Ik heb die grote wasknijper bij Raven gekocht.
De kost nog geen 10euro.
Je zet deze op de molenspoel en je lijn spoelt heel makkelijk af en gaat niet kinken
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

14-07-2005 16:03

kijk zelfs ik leer .
maar.
net als bij deboot vanschrijver heb je je bijde handen nodig voor de control.als je alleen bent is dat een probleem,daarom vaar ik uit op de baitrunner.
en sufix xcelon is niet duur maar het gaat het kinken lange tijd tegen.
maar ja bij de powercather kan je die boot wel met een hand bevaren en sturen.
en die heb ik ook binnekort