uitvaren voerboot


Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

28-07-2007 20:48

Hans Wikkerink schreef:Vis je met gevlochten drijvende lijn vaar dan na het droppen eerst 10 meter verder, draai je lijn strak en dan pas bootje terug, dit voorkomt dat je over je eigen draad vaart en dus een hoop lijn.


Ben zelf nu ruim een half jaar in het bezit van een voerboot en zeker in het begin heeft het redelijk wat ergernis veroorzaakt.
Kreeg het regelmatig voor elkaar dat de lijn in één van de schroeven kwam, maar met als zo veel dingen: "oefening baart kunst".
Als je goed met je bootje overweg kunt kan het zeker meer vis opleveren. Toch opteer ik wanneer het toegestaan is met de rubberboot het water goed uit te peilen, heb dan toch het idee dat ik minder dingen over het hoofd zie. Zeker ook om harde platen en/of mosselbanken te vinden.
hightower joe

01-08-2007 14:21

Hoor hier heel vaak de kreet "je komt op de perfecte diepte te liggen"..
Persoonlijk weet ik niet of dit zo relevant is, je kan mijn inziens beter zoeken naar plekken waarvan je zeker weet dat er karper komt (bv mosselbanken).. Deze plekken vind je alleen maar met een peilhengel of peilstok..

Denk dat de combinatie voerboot, peilhengel ideaal is...

Je moet het volgens mij zo zien...
Het water waar je vist is voor de vis een grote onderwater stad... je moet dan ook mosselbankjes ed. zien als restaurantjes voor de vissen, daar gaan ze eten op andere plekken eten ze gewoon niet tot bijna niet..

dit is overigens mijn mening hoor

gegroet
Gebruikersavatar
Val Huismans
Berichten: 12
Lid geworden op: 29-07-2007 18:35

01-08-2007 18:06

Tipje...

Als je druk op je lijn hebt, bijvoorbeeld als je de slip of vrijloop van je molen gebruikt tijdens het uitvaren en je bent op de plaats van bestemming, dan zal je voer netjes recht naar beneden vallen.... door de druk op de lijn zal je haakaas tijdens de val een aantal meter terug worden getrokken en dus behoorlijk naast je voerplek liggen... dat is niet de bedoeling!

Zorg dus dat de druk van je lijn af is door de beugel open te zetten en als je op de plek bent aangekomen even te wachten met storten zodat de druk verdwijnt...

Oh ja...je hengel op de rodpod leggen met de vrijloop of slip los lijkt best handig want je krijgt geen lussen door de wind of je lijn slaat niet per ongeluk om je top...maar het heeft een heel groot nadeel. De boot moet veel meer kracht zetten om de lijn mee te nemen en dat help de levensduur van je accu niet echt..

Groetjes
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

02-08-2007 10:03

hightower joe schreef:Hoor hier heel vaak de kreet "je komt op de perfecte diepte te liggen"..
Persoonlijk weet ik niet of dit zo relevant is, je kan mijn inziens beter zoeken naar plekken waarvan je zeker weet dat er karper komt (bv mosselbanken).. Deze plekken vind je alleen maar met een peilhengel of peilstok..

Denk dat de combinatie voerboot, peilhengel ideaal is...

Je moet het volgens mij zo zien...
Het water waar je vist is voor de vis een grote onderwater stad... je moet dan ook mosselbankjes ed. zien als restaurantjes voor de vissen, daar gaan ze eten op andere plekken eten ze gewoon niet tot bijna niet..

dit is overigens mijn mening hoor


Door je voerboot kun je sneller intressante plaatsen vinden, de peilhengel doet de rest, ligt de plaats te ver weg om te gooien vaar je deze gewoon uit.

Jouw stelling van onderwater restaurants vind ik een leuke, daarom open ik ook een nieuwe een exclusieve. Nml eentje waar je niet heen kunt gooien dit voorkomt al dat heel wat potentiele conculega,s je nieuwe restaurant niet kunnen beconcureren. Let alleen wel op dat je je restaurant niet op een openbare toilet neer zet.

gegroet
Freek Swaans

02-08-2007 10:40

Lijnen uitvaren met een voerboot is handig, maar er zijn dus ook een aantal nadelen zie ik.
Ik zag ook dat je een speciale klem hebt voor op je molen zodat er geen kinken in je lijn komen tijdens het uitvaren.

Kijk zelf maar:
http://www.vlemmix.nl/nl/producten/karp ... ow_runner/
Corne van Huigevoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 29-06-2004 12:30
Locatie: Tilburg

02-08-2007 17:00

Zorg dat je een zwembroek bij je hebt.
Mocht je vast lopen ( varen) (let op je antenne met bomen) of je accu leeg varen ,dan drijft je boot ergens rond.
een handdoek is dan ook handig.

Heb het meegemaakt ( meer dan eens trouwens) en niet alleen s'zomers om net dat onbereikbare plekje te halen, moet je soms risico's nemen.
verder veel plezier ermee.

Mvrgr,

Corné
Corne van Huigevoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 29-06-2004 12:30
Locatie: Tilburg

02-08-2007 17:01

Zorg dat je een zwembroek bij je hebt.
Mocht je vast lopen ( varen) (let op je antenne met bomen) of je accu leeg varen ,dan drijft je boot ergens rond.
een handdoek is dan ook handig.

Heb het meegemaakt ( meer dan eens trouwens) en niet alleen s'zomers om net dat onbereikbare plekje te halen, moet je soms risico's nemen.
verder veel plezier ermee.

Mvrgr,

Corné
Gebruikersavatar
jan-willlem braam
Berichten: 43
Lid geworden op: 02-10-2006 19:21
Locatie: Zuidholland

02-08-2007 22:02

Val Huismans schreef:Tipje...

Als je druk op je lijn hebt, bijvoorbeeld als je de slip of vrijloop van je molen gebruikt tijdens het uitvaren en je bent op de plaats van bestemming, dan zal je voer netjes recht naar beneden vallen.... door de druk op de lijn zal je haakaas tijdens de val een aantal meter terug worden getrokken en dus behoorlijk naast je voerplek liggen... dat is niet de bedoeling!

Zorg dus dat de druk van je lijn af is door de beugel open te zetten en als je op de plek bent aangekomen even te wachten met storten zodat de druk verdwijnt...

Oh ja...je hengel op de rodpod leggen met de vrijloop of slip los lijkt best handig want je krijgt geen lussen door de wind of je lijn slaat niet per ongeluk om je top...maar het heeft een heel groot nadeel. De boot moet veel meer kracht zetten om de lijn mee te nemen en dat help de levensduur van je accu niet echt..

Groetjes


:o :o
Ik hou juist een beetje druk op de lijn omdat anders het hele zooitje op een hoop kan liggen.
Ik wil juist zeker weten dat mijn rig goed ter plaatse komt en zeker op de bodem strekt,dit lukt je vrijwel altijd met wat druk op je lijn tijdens het uitvaren,wel moet ik zeggen dat ik t in combinatie met rig foam of funnelwebje doet.
Naast je voerplek vissen is trouwens zo erg nog niet :wink:

Groeten
Wie geen fout maakt,maakt meestal niets...
Gebruikersavatar
mark van der ham
Berichten: 66
Lid geworden op: 30-12-2005 15:38
Locatie: almere
Contacteer:

02-08-2007 22:43

suc6 met de power catcher


WAT EEN DRAMA KUT BOOT
LEON IS NIET ANDERS!!!
BEDRIEGER!!!!
je vis hoeft niet altijd groot tezijn als je er zelf maar plezier in hebt!!!

projectspiegls melden kleine moeite groot plezier
http://www.icarp.nl
Peter Bruil
Berichten: 80
Lid geworden op: 02-11-2004 22:59
Locatie: Doetinchem

03-08-2007 09:58

Wat is er dan zo k*t aan de powercatcher als ik vragen mag?