dreg de gek


Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

03-07-2005 09:11

was gisteren avond aan het vissen er zat verder op een jongen karper visser en hij ving een karper dus liep uit intressen naar de jongen toe maar wat zag ik tot mijn verbazing toen de vis op de mat lag dat hij een onderlijn had gemaakt met een dreg eerst ontstak ik in woede mar na iets gekalmeert te zijn heb ik de jongen ngevraagt wat zijn idee was achter de dreg en hij zij dat hij veel vis verspeelde en zo niet nu ik zijn onderlijnen bekeek was het mijn duidelijk en heb hem onderlijnen kado gedaan van mijn eigen komt dit wel vaker voor dat er zulken idiooten onder ons zijn of iemand die dit mee heeft gemaakt
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Fred Schuurhannes
Berichten: 174
Lid geworden op: 01-02-2005 10:38
Locatie: Nieuwerkerk ad Ijssel

03-07-2005 11:43

uhmmm omdat het hier ineens een karper betreft ga je ineens in woede ontsteken ??? het is natuurlijk wel wat vis onvriendelijk mee eens
maar als je soms ziet wat er aan kunstaas zit...of hoe doodaas word getakeld word je ook niet blij van.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

03-07-2005 11:57

Remon,

Ik vrees dat dit helaas onwetendheid is.
Blijkt nog steeds dat de begeleiding naar jeugdige vissers toe belangrijk is. Welke visserij dan ook.

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

03-07-2005 12:09

dat zijn vissers die niet denken aan de vis,al zou ze smoelwerk helemaal stuk getrokken zijn,kan hem het schelen,hij moet op de kant komen.Zo zie ik zelfs oudere mensen ook nog vissen,de zogenaamde oude garde,die het allemaal weet
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-07-2005 12:34

lindsey de boer schreef:dat zijn vissers die niet denken aan de vis,al zou ze smoelwerk helemaal stuk getrokken zijn,kan hem het schelen,hij moet op de kant komen.Zo zie ik zelfs oudere mensen ook nog vissen,de zogenaamde oude garde,die het allemaal weet


Jong en oud, ieder moet er voor open staan van elkaar te leren.
Binnen de KSN kan je veel leren en aan andere overbrengen als vrijwilliger zeker de jeugd veel bij brengen. Zolang we alleen maar aan ons zelf denken komen we er niet in deze wereld.

Zomaar een bevolking groep iets verwijten dan komen we er zeker niet.

MVG,
Peter
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

03-07-2005 12:37

Vroeger dacht ook eigenlijk niemand aan de vis.. Nu zijn we maar een stelletje milieufreaks !
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

03-07-2005 12:38

als je een beetje met gezond verstand nadenkt,begrijp je toch wel dat je niet met dreggen op karper vist,tjonge jonge
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

03-07-2005 12:42

Waarom met een dreg wel op snoek en niet op karper, als je een beetje logisch nadenkt maak je meer kans met een dreg dan met een enkele haak!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-07-2005 12:42

Lekker ongenuanceerd generaliserend weer. Welke oude garde? Dacht je nu werkelijk dat alle ontwikkelingen door de jaren heen rond veilig vissen alleen afkomstig is van de jonge garde?

Het is niet normaal om vissen als karper met een zachte bek te vangen aan een dreg. Ook bij het kunstaasvissen op vissen met een harde bek is de dreg al jaren in opspraak. Helaas wordt er ook door mensen op gevist die daar weinig vanaf weten en zonder kennis aan het avonturen gaan.

Wat helpt is goede voorlichting. Daar wordt gelukkig steeds meer aan gedaan. Maar dat is vrijwilligerswerk en zoals altijd is er een gebrek aan vrijwilligers. Dus Lindsey, als je er iets aan wilt doen, meld je aan bij je HSV of start zelf iets.

Groet, Kees

PS Drie haakpunten die moeten indringen is drie maal de normale weerstand bij inhaking. Dus een betere inhaking krijg je er niet door! Verder verwoest je de bek natuurlijk. Dat is iets waar je altijd van weg moet sturen.
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

03-07-2005 13:01

lekker joris!denk maar lekker in het belang van jezelf en niet aan de vis,moet je ook niet klagen als je steeds vissen vangt met pappegaaie bekken.Kees,kom maar is een keer op de bosbaan kijken,hoe die hele oude mensen vissen daar,je bebrijpt toch wel dat ik niet iedereen bedoelt met de oude garde,leuk om te zien,hoe woorden in je mond worden gelegd af en toe
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-07-2005 13:09

Die verdomde ouwe garde.

Er loopt een 14 jarige jongen met zijn levendaas hengel door de polder.
Verderop staat een ouwe man een vis te drillen, nou ja drillen de hengel komt tussen de benen en hij trekt de vis als het ware gewoon droog.
De jongen vraagt of hij dat altijd zo doet, de ouwe man kijkt hem aan met een blik of de jongen van een andere planeet komt.
Een ketting steekt uit de bek van de snoek de dreggen kunnen een schip voor anker leggen.
De man vraagt aan de jongen of hij wel eens een snoek van dat formaat aan zijn speelgoed heeft gevangen, de jongen zwijgt en durft niks meer te zeggen.
Later op die dag vangt hij nog een mooie snoek rond de meter hij neemt zich voor om vooral geen kettingen en grote dreggen te gebruiken.

Na de vis te hebben onthaakt zet hij hem netjes terug, voordat hij dat doet kijkt hij nog eventjes om zich heen of die ouwe kerel niet in de buurt is anders wil hij die vis ook nog meenemen.

De jongen is nu iemand van de ouwe garde, waar hij toen zweeg worden velen op dit forum nu gek van hem.

Komt tijd komt raad zeggen ze wel eens, ik wens iedere jongere van nu de tijd om ooit eens tot de ouwe garde te behoren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

03-07-2005 13:11

Vissen met een dreg op karper of andere vissen vind ik zoiezo niet normaal :-?
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-07-2005 13:39

Lindsey,

Hoeveel van de oude garde vist nu serieus aan de bosbaan. Kom jij daar dan wel om te vissen? Nou, nou...

Als je bedoelt dat fouten maken niet alleen gereserveerd is aan jonge onervaren sportvissers, dan zijn we het eens. Alleen moet de lezer van jouw reacties zelf maar de nuancering aanbrengen. Maar als ik dat doe, dan leg ik pas jou de woorden in je mond. Nu staat het er gewoon niet.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

03-07-2005 13:51

ach keesie toch.Nee,ik vis niet op de bosbaan en omdat ik 1 kilometer van de bosbaan af woon,kom ik daar wel is.Is er wat mis,als mensen op de bosbaan vissen,verklaar je nader!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-07-2005 15:55

Lindsey,

Dat ik hier nog op reageer heb je te danken aan het feit dat je iets probeert te insinueren wat ik niet gezegd wil hebben.

Door de AHV is jarenlang bewust een uitzetbeleid op de Bosbaan gevolgd waarmee door overbezetting een water gecreëerd is waar iedereen makkelijk een karpertje vangt. Dat dit bepaalde neveneffecten heeft wordt de laatste jaren steeds duidelijker. Een serieuze karpervisser zou zich druk moeten maken over een dergelijk beleid en niet moeten wijzen naar degene, jong of oud, die er vissen als schuldige van de toestand van de karpers. Het karakter van het water maakt dat je er van alles kunt verwachten.

Spaar me je reactie maar.

Ajuus, Kees
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

03-07-2005 16:34

eh... ik vis altijd met dreggen op snoek, zowel met kunstaas als met dood aas (takeltje). Ja, ik knijp al mijn weerhaken plat, dus ook van mijn dreggen.

Nee, nog nooit een snoek gezien die erger beschadig was door mijn dreggen dan door een enkele haak, vaak zit hij ook maar met 1 haakpunt van een dreg gehaakt. Dus aub even nadenken en putten uit eigen ervaring aub als het gaat om het vissen op snoek met dreggen.

Ben het wel met een van de sprekers eens dat het op karper niet nodig is. Ook op baars bijv. zul je mij nooit met een dreg zien vissen, deze vissen hebben ook een veel te zachte bek.

Maar om terug te keren naar het onderwerp..... karperen met een dreg komt in mijn woordenboek ook niet voor, hoewel ik verwacht dat de schade nogal mee zal vallen, mits de weerhaken zijn platgeknepen.
Greetz,

Bart
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

03-07-2005 16:48

lindsey de boer schreef:lekker joris!denk maar lekker in het belang van jezelf en niet aan de vis,


ik denk niet aan mezelf, ik denk hoe dat jongentje wss denkt, probeer je meer inzicht te geven in zijn denken.. Ik ben ook een serieuze karpervisser, maar heb dit soort dingen meer meegemaakt dus kijk er niet echt meer van op
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

03-07-2005 17:06

wat ik zeg over de bosbaan,dat veel oudere mensen het niet zo goed begrijpen,is gewoon waar..Ze krijgen een run en wat doen ze,ze rennen naar achter(vertel jij me maar waarom),zelden hebben ze een onthakingsmat,vissen met dreggen(omdat dan het zachte aas beter blijft zitten),kunnen nauwelijks onthaken,gooien vaak de vis terug.En dan kan jij wel weer met je theorie komen,dat ik meteen alle oude mensen bedoel.(het is trouwens niet alleen op de bosbaan,sloterplas,etc) Uit je reactie dat ik op de bosbaan zou vissen ''nou nou'',ga zelf maar is kijken hoe het er daar aan toe gaat,of zag ik je nou net in de banaan met de korst vissen op pappegaaitjes?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-07-2005 17:32

Karpervissen met dregjes, tsja men doet wel eens iets.
Ooit eens gelezen dat je kopvoorn met smeerkaas vermengt met kort geknipte draadjes erdoor op een dregje moest doen dan hield je de kaas beter vast.
Onderzoekend als ik was en ben heb ik het gedaan op karper en verdomd het werkte.
Je houdt die kaas niet op een enkele haak maar ik was wel zo verstandig om het met penvissen te doen.
Later kwam ik toch vervelende dingen tegen twee haken hoog vast veel bloed en ellende ik ben toen direct gestopt.

Ik weet ook heel goed hoe het werkt met snoeken.
Bij mij zitten er altijd meer haken dan 1 vast soms onthaak je de vis door de kieuwdeksels omdat door de bek het niet meer verantwoord is.
Hier schuiven de snoeken en snoekbaarzen compleet over je kunstaas, bij Bart zijn ze ietsje voorzichtiger lijkt het wel 8) 8)

Ga niet vissen met dreggen als het niet nodig is en op karper is het zeker niet nodig.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-07-2005 18:11

Lindsey making friends again?

Zoals met alles Lindsey heb je goede oudjes en slechte oudjes net zo goed als je goede jonkies en slechte jonkies hebt. Generaliseren wordt niemand beter van.

Wel opvallend trouwens dat het vaak de jonkies zijn die kampvuren bouwen, de boel verkloten enz.

@Bart Pijls:

KPN? MXStream? Remember me?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

03-07-2005 20:36

daarom zeg ik ook,er worden woorden in me mond gelegd,ik bedoel ook niet alle oudjes.Schitterend hoe alles hier neergezet word,je zegt wat,er word meteen verweten dat je generaliseerd,vervolgens krijg je andere mensen die dat je ook kwalijk neemt en zo ontstaat er onenigheid,maar als zomaar iemand kan je dat niet meer rechtzetten,maar als je een bekende ben of een modderator ben je heilig
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-07-2005 21:28

Houden we het er maar op dat je het goed bedoelt maar wat snel via het toetsenbord weergeeft. Je bent de enige niet hoor. :wink: Dat over heilig geloof ik ook niet zo. Als je zo lang op het board zwerft gaan ze je nukken gewoon negeren. :-?

Vissend in de banaan kun je me trouwens niet hebben gezien. Sowieso heb ik me hengels daar nog nooit nat gemaakt. Kan de lol van dat water niet zo inzien. Lekker stuk om wedstrijdje te roeien, dat wel. Maar er is wel mooier water rond Amsterdam. De Sloterplas heb ik links laten liggen de laatste jaren. Misschien wel juist om de ontwikkelingen waar jij je nu druk om maakt. Maar ja, dat is al wat jaren zo en iedereen moet zelf maar het water opzoeken waar hij/zij zijn/haar ding het best kan doen.

Over snoekvissen met kunstaas spreek ik met ervaring. Die dreggen heb ik altijd ondingen gevonden. Heb genoeg meegemaakt dat een snoek zijn bek op slot zat door de ongelukkige inhaking van de dreggen (met platgeknepen weerhaak). Maar op een plug kun je helaas niet zonder. En hele kleine snoekjes vreten soms hele grote pluggen.

Groet, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-07-2005 21:41

Beste Lindsey,

Als er een is die weet hoe het er aan toegaat op de Bosbaan en veel andere waters in ons kikkerlandje is Kees het. Stelling namen tegen misstanden ook als het om dit zaken gaat doen we binnen de KSN al jaren in binnen en buitenland. Door zo nu en dan met de bottenbijl (zo kom je over) er door heen te rammen werkt ondanks dat je het goed bedoeld helaas niet.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

03-07-2005 21:49

en hij vist er nooit peter?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-07-2005 22:10

Jij toch ook niet Lindsey?

Ik ken de Bosbaan trouwens wel. Net zoals jij het kent dus. En heel wat meer wateren.

Kunnen we deze zijsprong nu afsluiten? Jij kent mij niet en ik ken jou niet. Maar als je een beetje hart hebt voor de karpervisserij in en rond Amsterdam, dan zie ik je wellicht op de algemene ledenvergadering van de AHV volgend jaar. Daar kun je het ei leggen wat je kennelijk kwijt wil. Hard nodig daar dat er eens wat karpervissers mee komen praten.

Groet, Kees