Toplood en lijnbreuk


Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

02-07-2005 17:08

Een combinatie van dingen waarvan de oorzaak mij nu geheel onduidelijk is, is het onstaan van lijnbreuk bij gebruik van toplood.

Ik vis met Korda anti tangle tube en loodclip, daarbij gebruikte ik een korda toplood met rubberen oog.

Nu is mij al 3 maal hetvolgende overkomen, telkens in ander water:

Bij gebruik van het toplood bij het vissen op de bodem werd het toplood op 10-100cm onder de top in het water gedeponeerd na het droppen van het aas op de gewenste plek. Bij het aanslaan van de eerste run was bijna geen weerstand voelbaar en kwam ik er vervolgens achter dat ik het hele zaakje kwijt was. Bij het binnenhalen van nog redelijk veel lijn is mij het waarom een groot vraagstuk.

De lijn is niet door het oog van het toplood beschadigd anders zou ik ook geen noemenswaardige aantallen meters lijn binnen draaien, door het tube en loodclip gebeurd het volgens mij ook niet.

Wat kan dan de oorzaak zijn en heeft iemand dezelfde ervaringen meegemaakt?

Ik heb het gehad op stilstaand water van een plas, en in de volle stroming van de kromme rijn waardoor ik mijn eerste kromme rijnkarper heb gemist. NU zal de een of ander zeggen: niet meer met toplood vissen maar ik wil gewoon eerst uitvinden wat de oorzaak kan zijn want het vissen met toplood is voor bijv. de kromme rijn bijna een must aangezien daar veel vegetatie voorbij komt drijven en je anders om de haverklap je lijn moet vrijmaken van al die troep.

Alvast bedankt
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

02-07-2005 17:26

Als je toplood gebruikt loopt al je lijn over de bodem. Als de karper gehaakt wordt en deze zijdelings weg zwemt, heeft de lijn erg veel kans om ergens achter te blijven hangen. Toplood kan je beter alleen op een bodem gebruiken waar geen scherpe voorwerpen zoals stenen of mossels liggen.
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

02-07-2005 17:30

Het moet dan dus altijd een voorwerp zijn waarlangs de draad schuurt wat de lijnbreuk veroorzaakt, lijkt me een duidelijke en logische oorzaak.

Toch heb ik niet het idee dat bij een vijvertje waar ik vroeger viste dat daar stenen en mossels lagen, echter een andere oorzaak lijkt me niet echt voor de hand......

Gevolg is dus dat op een sterk stromend water een ander oplossing gevonden moet worden om voorbijdrijvend vuil te ontwijken, iemand ideeën?
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

02-07-2005 17:31

Ik heb het ook vaker gehad. Leg aan de bodem vooral. Het kan ook een slechte lijn zijn. Het kan ook zijn dat je lijn een fabricagefout heeft. Welk merk lijn vis je mee als ik vragen mag? Ik heb een tijdje met suflix gevist en had daarop de ene na de amdere lijnbreuk
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

02-07-2005 17:32

Toppen onder water....

Mvg. Daniel
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

02-07-2005 18:53

Yup,

Pijnlijke ervaring voor vis en visser dat gebruik van het toplood als de bodem ligt bezaaid met stenen.
Ooit eens gedacht over hetgene dat je toplood tussen de stenen kan zakken? :roll:

Een optie om drijfvuil te ontwijken is......Toppen onder water zoals Daniel al aangaf. :wink: Of je toppen extreem hoog maar dat zie ik niet zitten...
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

02-07-2005 22:19

Jan,
op sommige wateren moet je wel toplood gebruiken op wateren waar zich scherpe dingen op de bodem bevinden.
Ik ben dit seizoen begonnen op een kanaal met scheepvaart, dus wordt ik gedwongen toplood te gebruiken. Maar onder de kant sterft het alweer van de mosselbanken tot de vaargeul. Wou alleen maar zeggen dat je in sommige situaties niet anders kan.
Maar ik heb gelukkig geen last van lijnbreuk.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

02-07-2005 23:37

Ronnie,

Als eerste zou ik het toplood maar eens een stuk verder vanaf je toppen in het water laten laten zakken. Ik hou meestal 10 tot 20 meter aan. Als je het toplood zoals jij zegt 10-100 cm vanaf de top te water laat krijg je een hoek van 90° in je lijn en dat bevordert de beetregistratie absoluut niet.

Ik gebruik altijd toploodjes van Ultimate, goedkope. Het rubber schuif ik maar net aan zodat het toplood bij de minste of geringste weerstand los komt van het rubber. Dan verspeel je ook geen vis door een vastzittend toploodje (waardoor de kans op lijnbreuk groot is).

Optie twee is het Fox Toploodsysteem met dat gele nylon. Deze valt bij het oppakken van je hengel gelijk van de lijn af.
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

03-07-2005 00:01

Toppen onder water werkt natuurlijk maar voor een deel aangezien er zwevend vuil onder het oppervlakte van het water drijft, maar is voor nu wel de meest voor de han liggende aangezien ik niet mijn hengels vertikaal kan zetten......beter is om gewoon met 2 hengels aan dezelfde zijde te vissen bedenk ik me nu, gewoon niet aan de overzijde.

Ik zal morgen thuis eens kijken welke lijn ik erop heb zitten, ik heb nog een deel van de klos thuis ergens liggen.

Problemen met beetregistratie heb ik overigens nooit gehad, ik registreer iig wel een goeie run en dat is voor die hengel dan wel voldoende.
Maar als ik andere systemen (losschiet systemen) dan blijft het lijn tijdens de run voor het aanslaan schuren tegen objecten/stenen/mossels etc. wat vervolgens toch kan lijden tot lijnbreuk.

Ik zal volgende keer in elk geval beginnen met toppen onder water en kijken wat het wordt.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

03-07-2005 13:47

Heb het ook gehad in Frankrijk ik viste met toplood en verspeelde in 1 nacht 5 runs 3 lossers en 2 lijnbreuken.
Kreeg daarna de tip van een engelsman om mijn toplood niet te gebruiken, daarna niets meer verspeeld :wink:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

03-07-2005 14:31

Maar ik heb gewoon geen vertrouwen meer als ik geen toplood gebruik. Wat doe je hieraan?
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

03-07-2005 15:50

Denny ik denk dat deze vraag voor een ander een beetje moeilijk te beantwoorden is... :wink:

Mvg Patrick
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

03-07-2005 15:51

Denny Verdoold schreef:Maar ik heb gewoon geen vertrouwen meer als ik geen toplood gebruik. Wat doe je hieraan?


Kijk Denny als ik op een water zit waar boten langskomen hang ik hem er ook aan :wink:
Maar als je het doet omdat de lijn dan tot het lood op de grond ligt kan je ook leadcore gebruiken het door de lijn heen zwemmen als je een run hebt is uiteraard makkelijk te verhelpen door de hengels ff over elkaar te leggen.
Verder doen wat je wilt doen uiteraard.

Gr Ruud
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

03-07-2005 17:09

Ruud,
daar heb je helemaal gelijk in.
Wat zijn ongeveer de richtprijzen voor leadcore?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

03-07-2005 17:51

Denny,


Richtprijzen voor leadcore; €1 a €2 de meter. De meeste fabrikanten hebben het op klosjes van 10 meter.Ik gebruik nu de Limpit Leadcore van Nash, dacht het het op zo'n €14 kwam voor 10 meter.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

05-07-2005 08:45

FF gechecked welke lijn ik gebruik:

Sufix Synergy, 0.30mm 6.3kg, ultimate abrasion resistance (10x beter), is de omschrijving van de lijn.

De lijn zit er nu pas 1 jaar op, dus kan wel wat verweerd zijn, maar zeker niet op het punt waar de lijn brak (ongeveer 10 meter van de spoel af).

Ik gebruik het toplood normaal gesproken alleen voor water waar boten varen en op sterk stromend water waarin vuil drijft. Het zal niet de eerste keer zijn dat mijn optonic gaan gillen en ik een dikke boot haak.

Dan is het heel snel je lijn doorbijten om niet teveel lijn te verliezen.......

Ook een dikke klomp gras, takken of ander materiaal aan je lijn is niet echt bevordelijk voor de beetregistratie en dus moet ook dit voorkomen worden. Aangezien ik op de stek aan de kromme rijn in me eentje zit te vissen kan ik voldoen met de lijnen aan de zijde te liggen waar de hengels staan opgesteld. Hierdoor kan ik vlak onder de kant vissen en heb ik geen last van zwerfvuil.

Wat voor nut heeft toplood nu nog voor mijn: geen enkel!

Verspelen van vissen is echt zwaar kut, en het is zonde dat die vis een haak in z'n bek heeft zonder dat ik em aan de kant heb gehad, die vis zal voorlopig daar zich niet meer in mijn aas vergissen......
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

05-07-2005 09:39

Ruud de gouw schreef:Heb het ook gehad in Frankrijk ik viste met toplood en verspeelde in 1 nacht 5 runs 3 lossers en 2 lijnbreuken.
Kreeg daarna de tip van een engelsman om mijn toplood niet te gebruiken, daarna niets meer verspeeld :wink:


Vrij snel voor een Brabander :wink:
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

05-07-2005 11:55

Ronnie van Berlo schreef:FF gechecked welke lijn ik gebruik:

Sufix Synergy, 0.30mm 6.3kg, ultimate abrasion resistance (10x beter), is de omschrijving van de lijn.

.....


Persoonlijk zal ik maar eerst voor een andere lijn kiezen. Ik heb nog nooit met zo'n droevige lijn gevist als dit. Het zelfde geld wel voor mijn vader. Die heeft dezelfde ervaring met deze lijn.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

05-07-2005 12:15

Harnold Kikkert schreef:
Ruud de gouw schreef:Heb het ook gehad in Frankrijk ik viste met toplood en verspeelde in 1 nacht 5 runs 3 lossers en 2 lijnbreuken.
Kreeg daarna de tip van een engelsman om mijn toplood niet te gebruiken, daarna niets meer verspeeld :wink:


Vrij snel voor een Brabander :wink:


:D :D
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
peter andrae

12-07-2005 16:37

ruud gaat door naar de volgende ronde :D leadcore is een goede oplossing mits juist gebruikt natuurlijk.

Soms kom je niet onder het gebruik van een toplood uit maar ik vind het drillen met een toplood eraan meer problemen opleveren vind de lijn teveel swabberen en doorhangen en daardoor is het losschiet persentage hoger volgens mij,maar dit zijn natuurlijk mijn eigen ondervindingen.

Ook leadcore vis ik alleen wanneer het echt nodig is soms vis ik ook wel met zo een back up loodje van nash op mijn lijn maar alleen als de omstandigheden het toelaten,maar als je je lijnen uitvaart op grote afstand dan zou ik toch voor de leadcore gaan,en voor de prijs zou ik eens op het internet snuffelen want daar staat alles op wat je wilt weten over leadcore en het gebruik ervan.

groetje,s peter.
peter andrae

12-07-2005 16:44

elke fabrikant zegt dat zijn product goed dat is toch niet zo gek en dat wat ze zeggen niet altijd zo is dat bewijzen genoeg hengelsportartiekelen op de markt.

ik ben iemand die graag onderlijnen knoopt en ik had laatst een klosje sufix heavy skin gekocht dat is met een buitenmanteltje,ik vind het niks ik hou nou eenmaal van poepstrak geknoopte onderlijnen en dat gaat niet met deze nee dan liever de green hornet van pb,maar ja ieder zijn ding.

groetje,s peter
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

12-07-2005 20:56

peter andrae schreef:ruud gaat door naar de volgende ronde :D leadcore is een goede oplossing mits juist gebruikt natuurlijk.

Soms kom je niet onder het gebruik van een toplood uit maar ik vind het drillen met een toplood eraan meer problemen opleveren vind de lijn teveel swabberen en doorhangen en daardoor is het losschiet persentage hoger volgens mij,maar dit zijn natuurlijk mijn eigen ondervindingen.


fox heeft een toploodje dat je tijdens het aanslaan eraf kunt slaan, dus geen hangende lijnen meer :D
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
peter andrae

13-07-2005 05:15

ehhhh ruud maar stel ik zit op een druk bevaarbaar kanaal ik heb erg veel op het twentekanaal gevist ik neem aan dat dat verhaal daar niet opgaat daar ligt het toplood ver van de kant omdat je er anders nog niets aan hebt ivb met de diepladers.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-07-2005 07:33

Die van Fox heeft een touwtje er aan ..... dus waarom niet op Twentekanaal? Desnoods maak je het touwtje een stuk langer dan kan zelfs de diepste dieplader eroverheen varen.

Rare jongens die Twentenaren trouwens, wie rijd er nu met een dieplader (vrachtwagen) door het kanaal. Het stuift wel minder dan de zandpaden daar ben ik het meteen mee eens.

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

13-07-2005 11:41

Marc Schrikkema schreef:Die van Fox heeft een touwtje er aan ..... dus waarom niet op Twentekanaal? Desnoods maak je het touwtje een stuk langer dan kan zelfs de diepste dieplader eroverheen varen.

Rare jongens die Twentenaren trouwens, wie rijd er nu met een dieplader (vrachtwagen) door het kanaal. Het stuift wel minder dan de zandpaden daar ben ik het meteen mee eens.

Marc


HAHAHAHAHA

En inderdaad fox heeft er een touwtje aanzitten een metertje of 10 extra eraan en hij ligt in het midden van je kanaal.
Je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt , of makkelijk :roll:

Gr Ruud
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.