hoe met een bewaarzak om te gaan


Gebruikersavatar
michiel jongste
Berichten: 807
Lid geworden op: 27-03-2008 19:57
Locatie: Delft

23-01-2011 12:52

Nog 1 tip:

Ik heb iets van 2-3 jaar geleden een artikel van Herwin Kwint gelezen over bewaarzakken en hierin beschreef hij dat het wel eens voorkomt dat ratten een oorzaak kunnen zijn van verdwenen bewaarzakken, ze zouden er wel eens zin in hebben om het touwtje door te knagen, hij gaf als tip om het touwtje te vervangen voor een soort van ijzerdraad. (ik heb het boek nog ergens thuis liggen dus dat kan ik altijd nog even opzoeken)

mvg
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

23-01-2011 13:23

bij nog nooit overkomen in 20 jaar karpervissen michiel ik zou wel even het guppy morgen bellen karl dankje wle voor de tip meschien iemand anders nog meer tips alvast bedankt
gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

23-01-2011 13:57

Het is geen tip over het gebruiken van een zak maar wel iets waar je rekening mee moet houden als je een vis uit de zak haalt en hem wil fotograferen.
De vis is dus uitgerust en kan je hele rake klappen geven met de staart
Je denk er niet altijd aan....totdat hij je raakt :cry: :cry:
Dan weet je gelijk weer wat je over het hoofd hebt gezien.

Is maar een tip......................maar kan je echt zeer doen hoor.

mvg Evert-Jan
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

23-01-2011 17:07

@ michel:

als je de bewaarzak aan een bankstick vastmaakt gewoon het touw zoveel mogelijk naar beneden drukken. wel goed knopen! zelf nooit problemen mee gehad in combi met ratten.
heb nou zelf een bankstick gemaakt met een extra bevestigings-oog halverwege eraan gelast. werkt wel mooi die hele weinige keren dat ik een vis zak....
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

23-01-2011 21:20

Ik gebruik zelf een lang, stevig koord van een 5-tal meter met aan beide uiteinden een kleine musketon.
Ook bevestig ik steeds een H-marker aan de zak voor de zekerheid.. Overigens gelukkig nog nooit meegemaakt dat een zak los kwam.

In het kort de stelregels die ik altijd in acht neem.

* Het zakken van vissen op openbaar water is bij wet verboden in Vlaanderen.
* Maak de bewaarzak voor je hem gaat gebruiken volledig nat.
* Het zakken van karpers beperken in tijd.
* Heb zeer veel zorg voor de karper wanneer je hem zakt of terug uit het water heft. Controleer steeds of de borst- en buikvinnen zich tegen het lichaam bevinden.
* Zak nooit vissen in ondiep water, of in de buurt van obstakels zoals takken of stenen.
* Zak nooit vissen wanneer er zuurstofarmoede heerst. Dit kan het geval zijn bij extreem modderige bodems, bij warm weer (zomer!) of ’s nachts in gebieden met veel wier of waterplanten.
* Zak een vis in stromend water (kanaal) steeds met zijn kop tegen de stroom in. Let op het gevaar wat scheepvaart kan veroorzaken voor een gezakte karper! Risico? = Niet zakken!
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

24-01-2011 08:56

In één van mijn vergunningen(Spijkenisse) staat dat 'het in bezit hebben' van karper ten strengste verboden is. Het lijkt mij dat dit dus ook geldt voor een karper in een bewaarzak. Als je pech hebt krijg je dus een boete voor de ' daglicht' foto's van je mooie vangst. Overigens is het verboden om in de bebouwde regio verboden te nachten dus is er ook geen reden om te zakken..
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

24-01-2011 20:46

moraal van dit verhaal:

we zijn 7 jaar verder en ik moet nog steeds mn eerste bewaarzak kopen.

iemand nog advies ?

:lol:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-01-2011 21:05

Als ie op je mat ligt heb je hem dan ook in bezit?

een reden om te zakken? Zie topic over zakken verbieden welles nietes.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

30-01-2011 14:53

Harald,

Bij Carp Company aan de veentjes in Doetinchem, liggen nog grote "old skool' bewaarzakken.

groeten
http://www.houseofcarp.nl voor Gadgets, camouflage en kleding
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

30-01-2011 14:59

michel Tja schreef:moraal van dit verhaal:

we zijn 7 jaar verder en ik moet nog steeds mn eerste bewaarzak kopen.

iemand nog advies ?

:lol:

ja je moe gewoon een goeiuh kooopuhh jonguuh :lol:
anders kende gij wel nog 7jr wachte. :lol:
geel he
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

30-01-2011 17:13

michel, ook nooit de neiging gehad om een vis te zakken??? (oprechte vraag)
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Quentin Memel
Berichten: 57
Lid geworden op: 30-01-2011 11:05
Locatie: Het mooie zuiden

31-01-2011 08:16

Ik ben ook geen fan maar afzakken maar soms heb je nou eenmaal een speciale of een zware vis en dan wil ik als de situatie het toe laat de vis ook nog weleens afzakken..

Zelf doe ik dit met de zak van Trakker en heb er nog nooit problemen mee gehad.

De enige kleine tip die ik nog wilde meegegeven is de vis niet " recht voor de deur " af te zakken.
Het is niet echt prettig als je vis ergens voor de deur ligt en je moet in het donker van de nacht nog een vis drillen en de vis die in de bewaarzak zit gaan ontwijken. Als ik dus afzak dan is het een paar meters van de rodpod of banksticks af en niet in het gebied waar je normaal drilt en schept..

Groeten
K. van den Herik

31-01-2011 08:23

Mark,

Oldschool als in 2 meter diep en 125 breed?

Doe mijn portie dan maar aan fikkie. Zelfs bollen drogen lukt daarin slecht.

De nieuwe school 1,5 bij 1 meter diep volstaan prima.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

31-01-2011 08:39

PETER DE JONGE schreef:michel, ook nooit de neiging gehad om een vis te zakken??? (oprechte vraag)


heb ik wel meer dan eens gehad ja,maar omdat ik er geen heb hoef ik er nooit echt lang over na te denken :D

met erg slecht weer ff snel een plaatje en terug of geen foto.

soms laat ik de vis even (of zelfs iets langer als even) in mn net zitten mocht ik iets willen pakken / doen. en dan houdt mn maat het net vast.

maar weer gaan slapen omdat ik in het licht een foto wil hebben , nee. niet voor mij.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Cor Hendriksen
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-10-2010 22:33

31-01-2011 08:42

ik ben heus niet tegen de bewaarzak maar dan niet langer dan een uurtje ofzo. k heb zon iedee dat het niet heel erg goed voor de vis is (stress)

en als je 's nachts een bijzondere vis zou vangen gun je hem toch ook wel gelijk zijn vrijheid terug :wink:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

31-01-2011 17:11

http://www.tackleshop.nl/JRC_Euro_Sling ... p7841.html

ik heb deze bewaarzak alleen dan een iets grotere,dit is met rits sluiting maar zal nooit open kunnen door middel van een klik systeem wat de rits dan blokkeert.het mooie aan deze zak is dat je de vis gelijk wegen kan en niet steeds over hoeft te zetten.toch wil ik ook nog even inhaken op het feit hoe je een vis het beste moe kan maken na hem een xx aantal uur gezakt te hebben,het moe maken op de mat is echt niet het wijste wat je kunt doen.de vis kan zo fel worden op de kant dat de schubben in het rond vliegen ! dit wil je niet aandoen bij een vis,dus als je een vis zakt,maak hem dan moe in de zak IN het water.dat je een kans heb op natte schoenen moet je maar voor lief nemen.een beetje karper die in de zak moet is groot genoeg voor je eigen voldoening.dus al moet ik er een heel nat pak voor maken doe ik dat nog.een beetje karpervisser heeft alles over om de vis op de beste en veiligste manier te behandelen,doe je dit niet omdat je anders mischien wel eens natte schoenen krijgt ben je die vis niet waardig ! dat is mijn volhardende mening erover.