hoe met een bewaarzak om te gaan


Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

23-06-2005 12:26

Hallo medevissers,

ik ben niet echt iemand die snel een vis zal zakken , maar stel ik vang snachts een bijzondere vis ,dan zou ik in de toekomst toch een keer dan overdag die foto willen schieten.

wat voor maat bewaarzak zal ik kopen en hoe moet ik ermee omgaan om zodoende die vis de minste stress te geven , en nog belangrijker:

ik wil absoluut niet dat die zak los schiet ,of dat die vis er onder lijdt.

hoe moet ik het bevestigen op de kant? hoe ver uit de kant moet de zak in het water liggen, op welke diepte ? en voor max: hoe lang ? zodat de vis er geen last of nadeligheden van ondervindt.

misschien een beetje veel vragen, maar het zou me een boel kunnen helpen als jullie mij hierop kunnen adviseren.

vr gr,

michel
Robert Franssen
Berichten: 85
Lid geworden op: 16-05-2005 16:23
Locatie: Borculo

23-06-2005 12:46

Michel,

Je kunt het beste een extra large kopen! Wanneer je een vis vangt leg je em op de onthaakmat en zorg je dat je de zak zo naast em neerlegt dat de vis direct op de bodem van de zak geplaast kan worden. Vervolgens til je de vis naar het water en zorg je dat de zak zo diep mogelijk het water in gaat (duw em met een stok na beneden, maar raak de vis niet met de stok aan). Zo kan er eigenlijk vrij weinig gebeuren.

Ps: Stop een graskarper nooit in zo'n zak want die vinden et bepaald niet fijn.
Ze bijten of ze bijten niet.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

23-06-2005 12:47

inderdaad zo groot mogelijk.

de manier van het zakken van vissen is best belangrijk.
- let op obstakels.
- hang hem niet te ondiep zodat de vis op de grond ligt of boven water uit komt.

dus gewoon vrij hangen van de bodem en obstakels.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-06-2005 15:30

Let er op dat je een vis NOOIT tussen de planten hangt, die nemen 's nachts namelijk zuurstof op, dus dan kan de vis stikken. let verder op Scherpe dingen, mosselen en dergelijke. Zelf maak ik mijn bewaarzakken met een stevig stuk touw vast aan een stormstick, die ik als het ondiep voor de kant is een eindje in het water zet. Het moet trouwens allemaal echt stevig staan, want als een vis met zak en al zou ontsnappen is hij ten dode opgeschreven.
Let ook op bij kanalen, als er een boot langs komt terwijl er een zak hangt kan de vis tegen de kant gedrukt worden.

Wat de tijd betreft, zo kort mogelijk natuurlijk, maar ik zou zeggen nooit langer dan 8 uur. Normaal gesproken zak ik een vis nooit voor twaalf uur en maak ik foto's in het eerste daglicht.

Nog één ding: alleen echte karpers zakken, grassers willen in een zak namelijk nogal eens het loodje leggen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Robert Franssen
Berichten: 85
Lid geworden op: 16-05-2005 16:23
Locatie: Borculo

23-06-2005 16:58

Juist... Is heel belangrijk: DOE NOOIT EEN GRAS IN EEN BEWAARZAK
Ze bijten of ze bijten niet.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

23-06-2005 18:17

Ik denk dat het al vrij goed uitgelegd is.
Denk ook even goed om de vinnen dat die mooi lang het lichaam liggen en dat de vis mooi rechtop ligt. Sommige vissen willen op de 1 of andere manier niet in de bewaarzak en die gaan op hun zei liggen. IK ben eigenlijk iemand die nooit zakt maar de paar keer dat ik dat heb gedaan waren er 2 keer vissen die op hun zij gingen liggen. Deze vissen maar gelijk terug gezet. Overigens de vissen waren kerngezond en zwommen ook gelijk weer weg toen ik ze in het water zette.

Groeten Bart
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

23-06-2005 18:43

Je moet de bewaarzak eerst nat maken voordat je de vis erin doet want anders krijg je hem er amper in.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

23-06-2005 21:32

Kijk weer wat geleerd heb nog nooit een graskarper gevangen maar ik zou die als ik hem zou vangen toch afgezakt hebben nu weet ik dat ze er dood van kunnen gaan en zal ik de foto direct maken :wink:

Thnx voor de info
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Joost Hop
Berichten: 34
Lid geworden op: 07-10-2004 21:18

23-06-2005 23:17

Je kunt ook een grote (lege) plastic jerrycan aan je bewaarzak doen, Mocht ie om wat voor reden dan ook losraken kan de vis hem niet ondertrekken en zou in geval van een losgeschoten bewaarzak de vis alsnog redden.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

24-06-2005 02:59

Joost Hop schreef:Je kunt ook een grote (lege) plastic jerrycan aan je bewaarzak doen, Mocht ie om wat voor reden dan ook losraken kan de vis hem niet ondertrekken en zou in geval van een losgeschoten bewaarzak de vis alsnog redden.


Het is mij nog nooit overkomen en dat blijft hopelijk ook zo,, ik heb het wel al meerdere keren gehoord ,dat vissers s'ochtens wakker worden en dat blijkt dat de bewaarzak met inhoud is verdwenen en vind
dit dan ook echt een gouden tip,simpel maar doeltreffend, hier nog een maak hem gewoon goed vast :wink: maar het kan natuurlijk altijd een keertje gebeuren en je weet dan ook gelijk (Als je de jerrycan ziet drijven)
dat je gevangen vis niet is gestolen want dat kan natuurlijk ook!!!

mvg.....
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

24-06-2005 11:29

tobie derksen schreef:Je moet de bewaarzak eerst nat maken voordat je de vis erin doet want anders krijg je hem er amper in.


Dat is niet de enige reden. Het is ook niet bepaald goed voor de slijmlaag van de vis. De vis moet altijd nat zijn!

Groeten,

Tim
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

24-06-2005 12:11

heren,

bedankt voor de reacties,

ik heb er al een boel aan!

ík zit echter nog met 1 ding.

hoe zit het met de vis als die in de zak zit ?

gaat hij niet bewegen , of wild worden ?

of zit de vis in een soort trance of zo ,zodat hij rustig blijft?
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

24-06-2005 12:47

michel Tja schreef:heren,

bedankt voor de reacties,

ik heb er al een boel aan!

ík zit echter nog met 1 ding.

hoe zit het met de vis als die in de zak zit ?

gaat hij niet bewegen , of wild worden ?

of zit de vis in een soort trance of zo ,zodat hij rustig blijft?


Stop er eentje in en je merkt het bij mij zijn ze meestal in het begin rustig en naarmate de ochtend komt en het water is niet dieper dan een metertje ofzo dan komt het wel eens voor dat de vis flink wilt gaat lopen doen.
Maar meestal zijn ze wel rustig vooral als je ze na een nachtje gezakt te hebben eruit haalt om op de foto te gaan hahaha :D :D
Dit is dus niet waar de vis is weer op sterkte gekomen en zal in sommige gevallen gek worden.
Ik laat de vis daarom na het uit het water halen een minuut of 5 op de kant liggen , houd de vis wel nat maar geloof me zijn krachten nemen voor 50% af na 5 min op de kant en ze kunnen het makkelijk hebben. Kijk zelf maar eens hoelang het duurt voor je een vis in daglicht terug zou zetten ( wegen en foto's maken )
Suc6 ermee :wink:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

24-06-2005 13:08

Nog een paar toevoegingen.
Ruud noemde dat hij de vis 5 minuten op het droge hield om hem ff rustig te maken. Naar mijn mening is het veel beter als je de vis uit de zak wil halen om eerst even de zak een klein stukje op te tillen zodat de vis met de rug een klein stukje uit het water hangt. Trek de vis dan voorzichtig even op zijn zij je zult merken dat de vis gelijk reageert door te gana spartelen en weer recht te komen. Dit hefet als effect dat je de vis in het water al moe maakt. Een soort van 2e dril. Als je het zo doet zal de kans op flippende vissen (en dus hogere kans op beschadiging) een stuk kleiner worden.
Groeten Bart

p.s. Voor de mensen die het niet weten: Een vis kan in de bewaarzak enorm afvallen. Sommige vissen verliezen 5% van hun gewicht als ze een nacht in de zak hebben gezeten. Mocht je bezig zijn met het in kart brengen van het bestand en dus het precies gewicht nodig hebben moet je daar zeker even op letten. Ook als je denkt een nieuw PB gevangen te hebben raad ik je aan om gelijk snachts te wegen :wink: :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

24-06-2005 14:17

bart van bezouw schreef:Naar mijn mening is het veel beter als je de vis uit de zak wil halen om eerst even de zak een klein stukje op te tillen zodat de vis met de rug een klein stukje uit het water hangt. Trek de vis dan voorzichtig even op zijn zij je zult merken dat de vis gelijk reageert door te gana spartelen en weer recht te komen. Dit hefet als effect dat je de vis in het water al moe maakt. Een soort van 2e dril. Als je het zo doet zal de kans op flippende vissen (en dus hogere kans op beschadiging) een stuk kleiner worden.
Groeten Bart



Haha dat net boven water houden is af te raden je word kleddernat geloof me en niet iedereen heeft 2 paar schoenen en alles wat daarbij nat word extra bij zich.
Ik trek de vis zo snel als kan uit het water de vis kan makkelijk 5 min op de kant blijven ik heb wel eens gehoord dat een karper uren uit het wate rkan blijven als hij maar nat gehouden word :wink:
Ik ga dat niet uittesten vind dat net iets te lang voor de foto :D :D
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

24-06-2005 14:36

Ruud,

Het probleem is niet zozeer dat de karper die paar minuten niet boven water zou kunnen, maar dat 'ie in de zak weer helemaal op krachten is gekomen. De kans is dan veel groter dat de spartelende vis zichzelf op de mat beschadigt, dan wel van de mat af springt. Ik gebruik al jaren de truc ze even op hun zijkant te draaien, dat een aantal keren herhalen zorgt ervoor dat ze goed mak zijn op de mat. Iets waar ik graag een nat pak voor over heb overigens...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

24-06-2005 16:06

@Mark

Ik bedoel er mee te zeggen dat je zéér zeker een nat pak krijgt en dat is niet nodig :-?
Ervoor over hebben is een ander verhaal :wink:
Maar ik houd de vis in de zak en dan op de mat de zak omhoog zodat de vis nergens heen kan gaan, dit werkt voor mij altijd goed en heb dit al met een paar maten gedeelt en die doen dit nu ook zo heb ik begrepen.
Je kan hier uiteraard eindeloos over discussieren maar iedereen heeft zijn eigen technieken :D

Gr Ruud
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

24-06-2005 17:13

Ruud,

Ieder heeft zijn eigen meningen en technieken,. maar daar hoef je niet tot in den treuren aan vast te houden. Wat we bij deze discussie proberen duidelijk te maken is hoe je verantwoord moet zakken. En dat je nat wordt als je die vis even op zijn kant draait klopt idd. Maar beter een vis die in het water flipt dan op de kant. Willen wij niet het beste voor met de karpers? Dan denk ik dat het ZEER verstandig is om ze in het water even moe te maken zodat je de kans op beschadigingen reduceert tot bijna 0 (bij voor de rest goed behandelen etc.) Het lijkt mij vrij duidelijk dat die kans bij jouw methode groter is dan bij die van mij en vele anderen (Mark o.a.). Natuurlijk moet je zelf de keuze maken wat jou het beste lijkt, maar de keuze tussen een nat pak of een beschadigde karper lijkt mij een zeer gemakkeljke... :roll:
Misschien zal je mening nog eens veranderen :)

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

24-06-2005 22:20

@bart

Niet zo wijs meepraten het is goed dat je het beste voor hebt met de vis, maar jij hoeft mij niet te vertellen wat ik wel en niet kan zeggen.
Er word om meningen gevraagd daar word op gereageerd kan het dan niet zo zijn dat daar dan weer een antwoord op word gegeven als de uitleg verkeerd word geïnterpreteerd :roll:
En de vis word zeker niet afgemat van 1 min de zak uit het water te halen duhhhh.
Ga jij maar lekker daar staan kleddernat met je zak ik doe het wel op mijn manier.
Wil je het beste met de vis voor hebben, dan moet je zeker de vis niet afzakken :-?
Gegroet.
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

25-06-2005 01:16

Ruud,

Jij zegt dat ik wijs meepraat (geen rare interpretatie dat schrijf je letterlijk) Ten eerste is het gene meepraten (ik was immers de eerste die begon over het op de zij trekken van de vis. En ten tweede wat vind jij wijs? Wijs klinkt gelijk zo negatief. Heeft vast met mijn leeftijd te maken.. Weet jij het beter omdat je ouder bent ? Niemand is te oud om te leren dacht ik zo.
Je zegt ook dat ik jou vertel wat je niet en wel kan zeggen. Dit is niet waar. Ik zeg jou alleen dat ik het je ZEER kan aanraden om eens na te gaan bij jezelf wat nou beter is voor de vis. Je hoeft niet mee te gana met mijn principes, maar ik denk dat je op zijn minst even na zou kunnen denken over wat al door 2 mensen wordt gezegd. Het komt op mij over dat je namelijk koste wat het koste jou eigen manier van doen wil doordrukken en niet in bent voor andere opvattingen.
En zoals jij zegt er wordt om meningen gevraagd, maar het is toch de bedoeling dat wij er allemaal beter van worden hier. Wat heb je aan een rij meningen zonder discussie? Dan zou je alles wel aannemelijk kunnen maken! En Jij zegt dat ik het verkeerd interpreteer. Er wordt sowieso al door 2 mensen dan "verkeerd" begrepen wat jij bedoeld. Misschien moet jij het anders formuleren. Het volgende wat je noemt is dat de vis in 1 minuut niet wordt afgemat. Klopt als een bus, maar is er ergens genoemd dat het 1 minuut was? Nee. Door een vis herhaaldelijk (desnoods een kwartier) op zijn zij te trekken zul je merken dat de vis steeds vermoeider raakt en uiteindelijk weinig meer terug zou doen.
Ik zal niet verder gaan. Lijkt mij een vrij zinloze discussie worden dit. Als we beiden bij ons punt blijven zal er weinig veranderen. En trouwens.. ik zak bijna nooit vissen. Echter de keren dat ik dat wel heb gedaan (op 2 handen te tellen) heb ik 1 keer ene flippende vis op d emat gehad doordat ik hem zo uit de zak trok. Eens en nooit weer dus. Dan maar een nat pak, in ieder geval geen beschadigde karper.

Groeten Bart
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

25-06-2005 10:01

Ik hoor nog niemand over de knoop? :o Op de meeste bewaarzakken(niet allemaal) zit zo'n mooie sluiting die je zo kunt aantrekken maar ik ken iemand die dus dat ding alleen had aangetrokken vis had gezakt en 's morgens een lege bewaarzak aantrof :oops: Het gebeurt dus weleens dat de karper een kleine opening ziet en zich daar doorheen probeert te wringen.

Gewoon erg simpel op te lossen door: Of het touwtje van de zak een paar keer om het uiteinde te knopen of gewoon een knoop in de zak zelf.

Ik weet hier weinig meer aan toe te voegen. Gewoon je gezonde verstand gebruiken bij alles.. Ik vind zakken toch altijd nog een beetje onnodig want de visser wil zo graag een foto in het licht terwijl je met enige oefening in het donker zéker ook erg mooie foto's kan maken. Dan bespaar je de vis ook de nodige stress

Pascal
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-06-2005 10:39

Zo te lezen is het beter de bewaarzak gewoon open te laten. :roll:

Ik zie de gevangen karper al midden op het meer aan een witte jerrycan dobberen. Als die door de wind al niet een paar kilometer verderop aan de overkant in het riet ligt.

Nooit wat gezien toen in die jutezakken van Rini. Veel beter is het er kennelijk niet op geworden. :-?

Kees
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

23-01-2011 11:21

weet iemand waar je een grote bewaarzak kan kopen met touw dus zonder rits gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
karl van dam
Berichten: 142
Lid geworden op: 12-04-2008 14:59
Locatie: ede

23-01-2011 11:35

bij het guppy in ede is het wel waard om een belletje te plegen
Gebruikersavatar
michiel jongste
Berichten: 807
Lid geworden op: 27-03-2008 19:57
Locatie: Delft

23-01-2011 12:52

Nog 1 tip:

Ik heb iets van 2-3 jaar geleden een artikel van Herwin Kwint gelezen over bewaarzakken en hierin beschreef hij dat het wel eens voorkomt dat ratten een oorzaak kunnen zijn van verdwenen bewaarzakken, ze zouden er wel eens zin in hebben om het touwtje door te knagen, hij gaf als tip om het touwtje te vervangen voor een soort van ijzerdraad. (ik heb het boek nog ergens thuis liggen dus dat kan ik altijd nog even opzoeken)

mvg