Verschil in karperputten


Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

20-06-2005 17:32

Beste karpervrienden,

Ik vis doorgaans op 2 verschillende karperputten. Nu is de ene vol met wier, de ander niet, en op de ene vang je karper op de broodkorst, op de andere niet:) Komt dit door het wier? De putjes liggen hemelsbreed ongveer 100 meter van elkaar, en de een is iets groter dan de andere. Maar waardoor word dit wier eigenlijk veroorzaakt? Lichtsterkte heb ik aan gedacht, maar lijkt me niet, dit omdat de beide karperputten bijna evenveel begroeing langs de kanten hebben enz enz. Wat kunnen verdere oorzaken zijn?

Groeten Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
killian de bruijne

20-06-2005 17:35

meschien de bodem?
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

20-06-2005 17:39

de helderheid van het water kan meespelen, de diepte van het water, de hoeveelheid bodemvissen, voedselrijkdom van het water, de bodemgesteldheid van het water, aangrenzende landbouw etc. is moeilijk om precies te zeggen waardoor zoiets komt, om daar een uitspraak over te kunnen doen moet je iets meer waten van de situatie.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

20-06-2005 17:45

Beste Marck....

Een perfecte vraag kerel, deze vraag heeft mij ook al dermate lang bezig gehouden en doet mij nog steeds verbazen gezien de antwoorden die ik krijg wanneer ik dit soort zoals jij benoemde karperputten bevis!!

Wier heeft namelijk een hele grote bezetting natuurlijk voedsel, het kan dus best zijn dat je de gehele dag geen stootje krijgt terwijl je je op de put ernaast zonder wier helemaal klem vangt.

Maar tijden kunnen keren en ook dit soort wateren kunnen echte diehard hotspots zijn voor een geslaagde karpersessie.

Veelal zorg ik ervoor dat wanneer ik dit soort bewierde wateren ( zo noem ik ze maar even ) bevis mijn haak ingetaped is met PVA.

De karperstek die is uitgekozen een schoon gedeelte kent tussen of net naast het wier. ( ff zoeken met je lood en pijldobber )

En als laatste bevis ik dit soort wateren eigenlijk altijd met particles, dit heeft bij mij veruit de beste resultaten geboekt, bevis ik hem met een boilie dan blijft het op een enkeling meestal stil. ( hennep, mais, redkidney beans, bevis ze ééns als cocktail ).

Terugkomend op je vraag hoe het nu komt dat daar wier ligt, ik denk dat dit te wijten is aan bodem schoonmaak van de gemeente, ook wel het uitbaggeren genoemd!!!

Bij mij achter was er nooit wier, toen is de gemeente ff wezen huishouden en nu komt het jaarlijks in grote getalen terug. Ik denk dat dat de oorzaak is, maar er zijn vast wel natuurlijke elementen die hier ook voor zorgen.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

21-06-2005 11:51

Hoi heren,

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Allereerst Frank: Ik heb zelf ook al aan eutrofiering zitten denken (verrijking van voedingsstoffen in het grondwater door landbouw, en uiteindelijk dus ook het viswater.) Maar aangezien de viswateren bijna identiek zijn, ook qua aangrenzende landbouw, lijkt mij dit onwaarschijnlijk. De wateren zijn allebei bijna even helder, je kunt aan het begin de bodem zien, alleen op de eerste put natuurlijk niet meer omdat daar een rand van ongeveer 2 of 3 meter wier ligt. Ik ben inmiddels goed bekend met het water, dus weet inmiddels wel hoe de bodem loopt, en hoe helder het water is. De bodemgesteldheid is bijna hetzelfde denk ik. En om nog even terug te komen op de voedselrijkdom van het water: Er is natuurlijk een verband tussen eutrofiering, en de voedselrijkheid van het water. En natuurlijk is er een verband tussen de voedselrijkheid van het water, en het zuurstof en stikstofgehalte van het water. Algen bijvoorbeeld leven beter op een water met in verhouding "veel" stikstof, dan op een water met in verhouding minder stikstof. Maar gek komen op beide putten geen algen voor.

Aan Jeroen: Ik ben er inderdaad van overtuigt dt je op de met wier bezette put goed kan vangen op dit moment, alleen het probleem is het landen van de vis. Door de stroken wier is de kans op verspelen bijna opgelopen tot 1 op de 2 vissen. Gister op mijn pensessie was dit zelfs 100 procent, vanwege de kracht die je op de vis moet blijven uitoefenen omdat deze zich anders vastzwemt in het wier. Ik heb nooit gedacht aan dynema, omdat dit voor de karper niet echt bevordelijk is. Qua karperbestand is het op beide putten naar verhouding bijna gelijk, ook de hoeveelheid brazem is naar verhouding vrijwel gelijk. Het kan een paar procenten schelen, maar niet erg veel meer waarschijnlijk. Op beide putten zitten karpers, brasems, zeelt en andere witvis en baars en snoek. Naar ik weet, is er geen graskarper aanwezig in beide putten. Allebei de putten hebben ondiepe en diepe stukken en hebben taluten. De putten hebben ook vergelijkbare begroeing, alleen bij de ene put wat meer dan de ander omdat deze wat groter is. De ene put heeft wel aan de ene waterkant een rotsenpartij (de waterkant bestaat uit rotsen, overstort met grond om het vlak en begaanbaar te maken) De ene put heeft alleen wel een eilandje, maar volgens mij maakt dit weinig uit. Misschien hebben jullie iets meer aan deze informatie. Ik ga eind deze week even proberen watermonsters te nemen, en deze te onderzoeken. Dingen als PH(zuurtegraad), hoeveelheden stikstof en zuurstof, nitraten(stikstofoxiden) enz. dragen natuurlijk ook bij aan de hoeveelheid, of de aanwezigheid van wier in het water.

Groeten marck
Laatst gewijzigd door Marck de Jongh op 21-06-2005 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-06-2005 12:26

Als je al die genoemde factoren uit kunt sluiten wordt het moeilijk. Zit er misschien een duidelijk verschil in de karperbezetting. Is de ene put dichter bezet dan de andere? en brasem? Mischien zit er in het ene water wel graskarper en in de andere niet. Ik weet het niet hoor, het is maar een suggestie.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

21-06-2005 12:37

Rick, kijk nog even naar bovenstaande!

Groeten Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-06-2005 16:32

Dan weet ik het ook niet meer! :)

Ik pas.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

21-06-2005 17:57

Nog steeds zie ik geen problemen, ik zal je ook vertellen waarom. Mocht je in het bezit zijn van een goede rubberboot dan kun je de vis gewoon gaan halen. Ik zelf heb ook wel ééns zo'n water bevist en heb via deze manier een ideale uitkomst en bevordering van mijn visserij gevonden.

Ook schrijf je mij dat het water een rotsen partij heeft, veel karper huist namelijk net naast dit soort elementen dus een ideale hotspot voor de karper. Probeer het ééns!!

Succes,

Ps: Ga zo door met uitvinden, proberen, vragen en vangen!! :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-06-2005 17:57

Marck,

Voor dat korstprobleem weet ik denk ik de oplossing wel. Ik heb hier in de buurt ook een vijver. Sommige stukken van de vijver zijn open, maar op andere stukken bevinden zich dikke wierplakkaten. De vissen die er zwemmen kennen inmiddels het klappen van de zweep (ik ben de enige die daar vist, maar bijna altijd met de korst) de enige manier om ze nu nog te vangen is om je korst werkelijk midden in het wier te leggen voor de bek van een vis. IN het open water zie je dat ze snel door zwemmen. Een stukje dressuur dus. Waarschijnlijk zijn de vissen in het open water wel te vangen, maar pas tegen de avond of heel vroeg. Probeer eens om een heel pak kattebrokken te voeren en dan maar wachten. Niet gelijk beginnen te vissen als er 1 of 2 vissen azen, maar eerst even wachten. Op een gegeven moment krijg je voedselconcurrentie en kun je pas echt lol beleven :wink:
Het drillen in het wier vind ik nooit ene probleem. Zolang je ervoor zorgt dat je lijn ongeveer in het verlengde van de vis blijft is er geen probleem. Pas zodra je een grote hoek in je lijn krijgt is naar mijn mening de kans op verspelen vrij groot. En trouwens :wink: in echt dicht wier kan die vis zelf geen kant op :D

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

21-06-2005 18:48

Beste Bart....

Ik respecteer je goede inbreng in deze conversatie, echter vindt ik het niet zo'n geweldig idee te vis te belagen midden in het wier.

A: Wat denk je dat er gebeurt mocht de lijn breken en de vis in het wier blijft steken??

B: Mocht de vis dieper het wier in schieten is hij eigenlijk al verloren.

C: Dynema biedt geen uitkomst i.v.m. verwondingen die de dril kan opleveren bij de vis, als ie vast gezwommen is.

Ik zou de vis belagen op spots die geen wier bevatten. Een talud kan ook de nodige vissen opleveren.

Groetjes,
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

21-06-2005 19:19

Hoi Jeroen,

Je hebt op veel punten gelijk, die heb ik ook al aangegeven. Ik heb eergister 2 vissen verspeeld door wier, de vissen zijn veilig weggekomen, alleen is de een keer de haak los geschoten, waarschijnlijk door uitscheuring helaas, andere keer is de draad gebroken. Dit helaas tot ons ongenoegen en niet in het voordeel van de vis. Maar de vissen kunnen zichzelf haast niet vastzwemmen, en mochten zij zich na de dril hebben vastgezwommen, had ik de vissen er persoonlijk uit bevrijd! Ik ben zelf inmiddels ook tegen dynema dus wees maar niet bang!

Groeten Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

21-06-2005 20:14

Ik respecteer je houding en kan je alléén maar succes toewensen.

( Ik wou dat ale boarders ééns een voorbeeld aan "JOUW" namen, dan konden we ééns een normale conversatie houden )
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-06-2005 21:13

Jeroen,

wat ik hier zeg is niet gebaseerd op lulpraat of verzonnen achter mijn computer. Tuurlijk, ik heb het beste voor met de vis en jij ook, maar! Van mijn laatste 20 vissen daar heb ik er geen 1 verspeeld. Let op geen 1! Natuurlijk moet je wel weten wat je doet en hoe je moet drillen. En het soort wier, de kracht van de vis noem maar op is allemaal verschillend. Als jij veel vis verspeeld in het wier: niet verder gaan vissen en een andere manier proberen. Ik verspeeld echter op de korst nooit meer vissen in het wier. Dus ik zie geen reden waarom niet zo te vissen.
Je zult voor jezelf een afweging moeten maken wat veranwoord is voor de vis.

Bart

p.s. Ook geen enkele vis had een kapotte bek want zo hard dril ik niet in het wier!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

21-06-2005 21:28

Beste Bart....

Ik probeer jouw alleen duidelijk te maken dat ik het alleen maar prijs hoe jij met je hobby bezig bent, je hoort mij toch niet zeggen dat je lul praat verkondigt???

Ga zo door kerel!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

21-06-2005 21:46

Bart, zo is het maar net! Ik heb die afweging ook gemaakt, helaas pas na 2 vissen, maar ik heb besloten daar niet meer te vissen, zonder eerste een plek wiervrij te maken om de vis te landen.

En verder, alstublift geen ruzie mannen! 8)
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-06-2005 22:06

Nee marck,

Een gezond meningsverschil met soms hier en daar een miscommunicatie, helemaal niks mis mee dus :wink:
Daar is het board voor en zo komt iedereen weer een stapje verder :)

Bart
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

21-06-2005 22:32

Dat is waar:) ik ben al een stuk wijzer sinds ik hier lid ben dus :p
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

23-06-2005 10:02

Zullen we er eens van uitgaan dat het ene wier het andere niet is?

Er is wier waar je de vis zò doorheen trekt... maar er is ook wier waar je bijna elke vis in verspeeld. Wier is een verzamelnaam voor planten, gebruikt door leken. Honderd stekken, honder soorten wier....

Ik wens je veel sterkte als je gaat vissen tussen het watergentiaan...

Enige afstand in acht nemen is nooit weg!

Gr.

Tinus
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

23-06-2005 10:34

Inderdaad, maar als je tussen waterpest vist moet ut wel lukken :p
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

24-06-2005 11:15

Ik korst heel vaak tussen wier. De karpers liggen daar vaker in als op het open water en voelen zich er een stukje veiliger, waardoor de vangkans wordt vergroot. Ik heb bijna nooit problemen met de dril (gewoon met nylon). Gewoon bij jezelf te raden gaan of het goed is wat je doet. Zo niet, dan ergens anders vissen.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-06-2005 16:42

Hallo Marck,

Misschien kun je de EGV (Elektrisch Geleidings Vermogen) van het water meten. Het EGV geeft het verschil aan in opgeloste zouten in het water, misschien kun je dit ook wel terug vinden in de PH van het water.
Het kan zo zijn dat de ene put een grondwaterstroom aantakt waardoor er ander water in de put komt.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

24-06-2005 17:27

Hoi Frank, Inderdaad zegt het EGV veel over opgeloste zouten in het water. Alleen geeft dit niets weer over nitraten, en dit is voor mijn onderzoek vrij belangrijk omdat ik denk dat het met eutrofiering te maken heeft. Maar ik zal ook het EGV even testen, is wel goed idee!

Groeten Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-06-2005 20:59

Eutrofiering zal het ook niet zijn dan liggen waarschijnlijk alle vissen voor apegapen. Maar de hoeveelheid voedingsstoffen in het water de trofiegraad van het water.
Het zou leuk zijn als je een oplossing kunt vinden voor het verschil.
Zitten er toevallig veel watervogels op de plassen, meerkoeten, knobbelzwanen of pijlstaarten. Wanneer je in het water kijkt kun je misschien letten op de hoeveelheid muggenlarven in het water, deze geven een indicatie van de voedselrijkdom in het water.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-06-2005 21:10

Nog een berichtje :lol:

Niet alleen nitraat zorgt voor de voedselrijkdom van het water ook ammonium en fosfaat. Als je wilt meten moet je die ook meenemen.
De totale voedingstoestand word volgens mij aangeduidt in kehldahl of zoiets, hierin zijn alle verrijkende stoffen samengevoegd. Hier moet je me niet teveel over vragen :lol: is nogal pittige stof allemaal.
beetje bij beetje