Gedragsregels KSN


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

15-06-2005 23:18

Ik heb op de site van de Karper Commissie Almere de gedragsregels van de KSN overgenomen, en in regel 6 lees ik het volgende:

Vis alleen met systemen waarbij de karper zich bij lijnbreuk te allen tijde kan bevrijden van lood en lijn. Gebruik geen rigs die de karperbek onnodig schade toebrengen (bijvoorbeeld de bent-hook-rig bij karpers met zachte bekken). Beperk het gebruik van een voorslag tot die specifieke situaties waarin geen andere alternatieven aanwezig zijn.

Wie kan mij vertellen wat een bent-hook-rig is, en wat het probleem ervan is (of kan zijn).

Ik heb nog nooit met een voorslag gevist, waarom moet je hier voorzichtig mee zijn?
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

16-06-2005 07:39

Fox series 5 is een bent hook waarom ze die nu weer uitgebracht hebben
is me ook een raadsel.
In het verleden maakte partridge een zelfde haak die mede door de lengte van de haak in combinatie met een lange punt er voor zorgde
dat de punt zo draaide in de karperbek dat hij er doorheen ging en dan weer opnieuw in het vlees drong en zo zorgde voor flinke wonden in de karperbekken.
Bij ,bijvoorbeeld lijnbreuk kan een vis deze haak haast niet meer kwijt raken
De grote ronding in de haak zorgt ervoor dat de haak moeilijk te ejecteren is
Tegenwoordig wordt de ronding nageboost d.m.v krimpkous.
bananen rig e.d.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-06-2005 08:53

De Partridge haak bestaat nog steeds. De Fox series 5, PB no-escape en Carp ‘R’ Us Long Shank nailer hebben een model met een lange gekromde steel welke doet denken aan de Partridge haak, maar zijn op een aantal punten verbeterd. Deze haken zijn nog steeds redelijk populair vanwege de goede inhaking en houvast. Als je deze haken, ondanks de negatieve vermeldingen over bekschade, toch gebruikt, dan zijn er een aantal punten waarop je moet letten. Neem de haak niet groter dan een maatje 6, knijp de weerhaak plat en combineer het gebruik met een soepele drilstijl (nylon hoofdlijn en parabolische hengel). Dus absoluut geen haak voor de visserij bij obstakels waar je de vis moet blokkeren. Zelf vind ik de Fox series 5 de minste van genoemde drie moderne haken omdat deze dunner van draad en daardoor flexibeler is en makkelijk uitbuigt.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

16-06-2005 12:28

Jos Holla schreef:Ik heb nog nooit met een voorslag gevist, waarom moet je hier voorzichtig mee zijn?


Een voorslag is een stuk sterkere, schuurvastere lijn dan de hoofdlijn op de spoel. Je moet de voorslag dus mbv een knoop vastmaken aan de hoofdlijn. Als er dan lijnbreuk op zou mogen treden dan gebeurd dit in bijna alle gevallen op de hoofdlijn of op de knoop. De karper sleurt dan dus een x-aantal meters voorslag met zich mee. Je kan wel begrijpen dat dit niet zo best is voor onze vriend. Hij kan er namelijk aan verschillende opstakels aan blijven hangen, met alle gevolgen van dien. Dus zo min mogelijk gebruiken :wink:

mzzzls Bart
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

17-06-2005 11:16

Even voor de duidelijkheid:

Het staat een beetje lullig als ik gedragsregels overneem, en vervolgens vraagt iemand bovenstaande aan mij. Als ik dan moet zeggen geen idee, komt dat niet lekker over.

Begrijp ik het goed:

Een bent-hook is een haak met een lange steel, een grote ronding en een lange haakpunt. Gevolg: haak komt door de grote ronding (zeker bij de grotere maten) na de aanslag door de bek heen naar buiten, en pakt opnieuw vlees. Gevolg: lelijke wond, en bij lijnbreuk moeilijk tot niet kwijt te raken.

Voorslag: lang stuk slijtvaste lijn (enkele meters?) die tussen het nylon en de onderlijn gemonteerd is. Bij lijnbreuk (op het nylon) sleept hij deze slijtvaste lijn mee met alle risico’s van dien.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-06-2005 11:42

Bent hook lange steel met een knik in de steel later werd het een gebogen steel.
de line aligner is er een veilig vervolg op, wel het voordeel van de benthook maar niet het inscheuren.

Voorslag enkele meters om krachtig te werpen 1 1/2 de lengte van de hengel plus enkele slagen op de spoel.
Voor op scherpe taluds zeker 25 meter.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-06-2005 16:17

Douwe is me net voor...
Want een voorslag op taluds is wel fdegelijk iets meer dan een 'paar meter'.
Zelf vis ik regelmatig met 30 meter voorslag, als je op 13 meter diepte vist op een steil talud met mossels... dan heb je het zeker nodig!

Nooiot vissen met inline lood, want bij lijnbreuk kan het lood niet over de knoop en blijft de vis dus en met 30 meter lijn en met 120 gram lood achter zich aanzwemmen.
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

17-06-2005 20:45

Mannen,

Ik viste, tot dit seizoen, met een safetyclip systeem

Nu moet ik met een voorslag vissen ( Red Ant van PB)

Ik heb verschillende voorslagknopen geprobeerd maar bij geen enkele krijg ik de knoop zo klein dat me tube en safety gebeuren eroverheen kon glijden bij, evt., lijnbreuk..
Dit geconstateerd bij het "testen" thuis aan de keukentafel!!!!

Noodgedwongen overgestapt op het free running systeem=>opgelost!!
En het vist nog een stuk direkter ook!!

Vraagje:
Hoe doen jullie dit probleem "tackelen", m.a.w. is er wel een oplossing om met safetysysteem en voorslag te vissen??
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-06-2005 21:06

Patrick,

Waarom lukt dat niet met een voorslag?

De safety clip is erop gebaseerd dat het lood uit de clip lost zodra er enige kracht opkomt. Daarvoor moet de clip vast op de wartel klemmem. De clip moet je niet vastpersen met de sleeve.

Is dus helemaal geen schuifsysteem. Een running of semi-fixed running systeem is dat juist wel.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

17-06-2005 22:04

Kees,

Leuk weer met jou in gesprek te raken hierover (topic, mahin knoop..)

Aangezien ik nog niet de lockjaw van armaled heb kunnen bemachtigen en ik met kordamaterialen vis waarbij de wartel te makkelijk losschiet uit de clip, dus zichzelf promoveerd tot schuifsysteem!, voorzie ik dus problemen bij de voorslagknoop...

Maar met het free running systeem dacht ik eea te hebben ondervangen..

Of zit ik op de verkeerde weg...
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-06-2005 22:20

Hoi Patrick,

Moet je de goede wartels hebben.

Maar je zit zeker niet op de verkeerde weg wat mij betreft. Ikzelf gebruik niet anders dan dit soort systemen. Je hebt ze ook semi-fixed. Vind die clips nogal overgewaardeerd als ik de nadelen opsom. Je noemt er eentje.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

17-06-2005 22:35

korda clip met korda swivel mt.8...
zoals ze zelluf adviseren :o

Maar het free running bevalt me uitstekend!
Wil alleen nog die armaled versie gaan proberen ivm mogelijke toekomstige situatie's..

grtzzz
pat
live the life you love and
love the life you live ..
jeff severeyns
Berichten: 122
Lid geworden op: 18-07-2004 21:31
Locatie: kasterlee (belgie)

18-06-2005 12:04

nog even een vraagje over de voorslag.. ze spreken op de nieuwe karperdvd van beet (mysterie ontrafeld) over een voorslag van fluorcarbon mijn vraag is nu wat dit juist is?? of gebruiken de nederlanders er doodgewoon een ander woord voor ??
groeten
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

18-06-2005 14:35

Voor de duidelijkheid:

Een safetyclip is ervoor bedoeld om, als tijdens de dril het lood vast komt te zitten, het lood lost en de dril verder kan gaan. Om dit te bereiken moet de wartel dus wel aan de clip gefixeerd zijn, anders schiet de wartel uit de clip en schiet men het doel voorbij.

Bij lijnbreuk zal met name bij de Loc-jaw de safetyclip dus nevernooit van de wartel losgaan, alleen het lood zelf zal (indien juist gemonteerd) met wat mazzel tzt uit de clip schieten. Test zelf eens hoeveel kracht daar bij jouw montage voor nodig is (haakpunt aub in Uw vingertop).

Bij in-line lood zal, als het lood tijdens de dril vast komt te zitten, uiteindelijk lijnbreuk optreden, maar is de vis wel direct van het lood verlost. Ook bij “gewoon” lijnbreuk zal de wartel met weinig kracht uit het lood worden getrokken. Vis je dan ook nog zonder weerhaak, dan doe je het in mijn ogen goed.

Safetyclip? “Safety” voor wie?
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

18-06-2005 15:43

Vis gewoon met wat dikkere hoofd lijn heb je die problemen vaak niet :wink:

Sportief vissen is t toch allemaal niet dus daar hoef je t niet voor te laten.

Maar als t net wat te erg word ben dan de slimste en bevis die stek gewoon niet. ( is vaak voor alle 2 de kanten aan de hengel de beste keus) :o
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

18-06-2005 15:54

Jos :


Houd je je aan alle gedragsregels of alleen aan regel 6 ???
Plaats reactie