Hoe vis jij op groot water?


Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

15-06-2005 21:12

Nou weten wij wel hoe wij het altijd doen op de wat kleinere wateren, mooi rietkraagje zien op een beetje een dooie hoek, eventjes inwerpen daaro, beetje bijvoeren en gegarandeerd dat je wat vangt.

Maar stel je nou eens voor dat je op een groot water vist. En met groot bedoel ik echt groot.

Hoe vis jij daar dan? Met een bootje en een visvinder de bodem bekijken en peilen, markers zetten, voerplekjes maken, je lijnen uitvaren, beetje boilies of partikels bijvoeren op je stek en afwachten tot je pieper afgaat?

Of werp je gewoon in en voer je gewoon bij en that's it?

Ik wil weten hoe degenen het doen die geen boot en visvinder hebben. Want grote wateren hebben geen mooie rietkraagjes in dooie hoeken.

Ik heb het meer over dit soort wateren

Afbeelding
http://www.fotoselectie.nl/Markermeer.jpg
Laatst gewijzigd door Mourad Aviara op 15-06-2005 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

15-06-2005 21:18

ik denk toch dat je zonder boot en fishfinder het heel moeilijk kunt krijgen. want hoe moet je anders erachter komen hoe diep het er is. natuurlijk kun je met een peilhengel in een boot of met een stok. maar het wel belangrijk dat je de bodem op je stek onderzoekt op evt aanwezige geultjes of zandbanken. of als je op een bepaalde diepte vist.

maar ik lees even mee. misschien hebben andere mensen wel ideeen om zonder deze middelen te vissen.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

15-06-2005 21:22

Remko Oude Elferink schreef:ik denk toch dat je zonder boot en fishfinder het heel moeilijk kunt krijgen. want hoe moet je anders erachter komen hoe diep het er is. natuurlijk kun je met een peilhengel in een boot of met een stok. maar het wel belangrijk dat je de bodem op je stek onderzoekt op evt aanwezige geultjes of zandbanken. of als je op een bepaalde diepte vist.

maar ik lees even mee. misschien hebben andere mensen wel ideeen om zonder deze middelen te vissen.


Nou, ikzelf gebruik gewoon een voerbootje met een visvinder die ik erop kan monteren, alleen de visvinder heeft een bereik van geloof ik 150 a 200 mtr. Op grote afstanden vissen zit er dus niet in voor mij.

Maar ik wil eigenlijk weten of ik die troep allemaal wel nodig heb. Misschien kan het ook zonder?? :roll:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

15-06-2005 21:34

Mourad Aviara schreef:Nou weten wij wel hoe wij het altijd doen op de wat kleinere wateren, mooi rietkraagje zien op een beetje een dooie hoek, eventjes inwerpen daaro, beetje bijvoeren en gegarandeerd dat je wat vangt.

Maar stel je nou eens voor dat je op een groot water vist. En met groot bedoel ik echt groot.

Hoe vis jij daar dan? Met een bootje en een visvinder de bodem bekijken en peilen, markers zetten, voerplekjes maken, je lijnen uitvaren, beetje boilies of partikels bijvoeren op je stek en afwachten tot je pieper afgaat?

Of werp je gewoon in en voer je gewoon bij en that's it?

Ik wil weten hoe degenen het doen die geen boot en visvinder hebben. Want grote wateren hebben geen mooie rietkraagjes in dooie hoeken.

Ik heb het meer over dit soort wateren

Afbeelding
http://www.fotoselectie.nl/Markermeer.jpg


Op klein water is het echt niet altijd een kwestie van zomaar tegen bijvoorbeeld een rietkraagje aanvissen. Als je dat namelijk nog steeds denkt zal ik je graag eens willen uitnodigen op mijn thuiswater. Een klein putje met een bodemverloop waarvan je een beroertje krijgt. Daar is het 50 cm diep en daar zit je net over de 8 meter... Nogal wat anders dan een stil hoekje zoeken. Een metertje fout kan vaak een nachtje niks zijn.

Op groot water? Zoeken naar actieve vissen (rollend of springend) en dan daar de omgeving uitpeilen op zoek naar onder andere plateaus, richeltjes en geultjes.
Vooral de voet van een talud waar een tijdje de wind op staat kan erg leuk zijn aangezien hier veel natuurlijk voedsel zich verzamelt.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

15-06-2005 21:59

Op groot water vis ik altijd in de buurt waar kanaalen of vaarten op uit komen. Vis vaak op de oost kant dat i.v.m de westelijke windrichtingen
Leer een water goed kennen , dan heb je al voor 50% je vis op de kant.

Veel op meerdere grote waters gevist soms kon ik daar echt grote aantallen karper vangen. Je zal zien dat het vaak makelijke gaat dan de kleinere waters.

Ruud
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

15-06-2005 22:37

Vind dat je ook tekortschiet met die kleine wateren, ik vind niet dat je kunt zeggen dat het daar een "makkie"is. Op de grote wateren kun je wel meer aanknopingspunten hebben. Op de kant vissen waar heel de week die warme zuidwester op heeft gestaan. Dit kan je niet bepaald zeggen op enkele zware dressuurputten. Waar je effe tegen het rietkraagje aangooit, voert en vangt.
Wou het effe kwijt.





mvg
Carpe Diem...!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-06-2005 22:58

Wat is groot water dan? B.v. in ha.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

15-06-2005 23:27

Aart Lokhorst schreef:Wat is groot water dan? B.v. in ha.


Ben ik ook wel benieuwd naar .

mvg.....
Pieter van der Rijt
Berichten: 43
Lid geworden op: 28-07-2004 08:28
Locatie: Almere

16-06-2005 07:47

Vis je aan de zuidkant van het Markermeer dan kan ik je aanraden om niet te ver uit de kant te vissen, eigenlijk direkt achter de stenen.
Peil het maar eens uit dan zul je weten waarom.

(Aart, Robbie, kijk naar de onderschrift van zijn foto, Markermeer...dat vind ik groot genoeg....dan hoef ik niet eens het aantal ha. te weten.)

Bouw een voerplek op, voer ruim dan krijgen de grotere ook kans om er van te eten, maar denk niet als je de karper gevonden hebt dat je ze kunt vasthouden daar is het water te groot voor, maar laat ze terug komen op je voer.

vr. gr.

Pieter
Niemand is slecht, totdat hij het tegendeel heeft bewezen.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

16-06-2005 08:13

Aart Lokhorst schreef:Wat is groot water dan? B.v. in ha.


Voor mij al meer dan 2 ha... :D
Nee, grapje... Tja, wat is groot he.

Ik moet zeggen dat ik de kleinere wateren hier in de buurt vaak wel meer sfeer vind hebben dan zo'n plas waarvan je de overkant net nog kan zien. Ik denk dat het ook wel met mijn manier van vissen te maken zal hebben waarbij ik graag wat overzicht wil houden over het water om makkelijk te kunnen observeren en zo actief mijn slag te kunnen slaan.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

16-06-2005 09:10

Gewoon voor zover ik kan met de peilhengel aan de slag gaan en de rest gaan zwemmen/duiken.
Mensen verklaren je voor gek, maar zo kom je mer te weten dan vanaf de kant of met welke boot dan ook boven water. :wink: 8)
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

16-06-2005 11:16

Mannen:


N gouden tip : hoevaker je er komt des te kleiner t water word :P


Ik ben net terug van zoiets en weer n stuk wijzer geworden :o
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

16-06-2005 12:10

en ook iets gevangen???
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-06-2005 13:23

Men moet niet zo moeilijk doen over vissen op groot water.
Er wordt vaak te moeilijk over gedacht, terwijl het helemaal niet nodig is...

De basisprincipes zijn hetzelfde:
Je vist met een hengel op karper, that's it!

Wat er net werd gezegd klopt: Het water wordt steeds kleiner, want je zal het water leren kennen als je er vaak vist. Je zal de improductieve stekken herkennen en deze gaan mijden...
Hierdoor wordt het water alweer een stuk kleiner.

Nog iets: Veel grote zandafgravingen die vol zijn gelopen met water hebben zo'n beetje allemaal; dezelfde bodemverloop.
Langs de kanten ondiep, steil aflopend naar een diepte van wel meer dan 30 meter.
De bevisbare stekken zijn gelijk een stuk minder, alleen de stekken tot een meter of 60 uit de kant zijn productief, de rest van het water valt alweer af.
Hierdoor slinkt het bevisware water van bijvoor 100 hectare naar nog maar 3 hectare...

Als je op een water vist zoals op de afbeelding zou ik eerst de kant eens heftig inspectyeren... Als de wind op de kant staat komt er een vloed van natuurlijk voedsel de kant op, de vis trekt er erachteraan. Vaak hoef je niet op 400 meter uit de kant te vissen, dat krijg je as op wateren waar de vis al jaren achter elkaar veel wordt belaagd, oftewel dressuurwateren.

Op een groot watersysteem als het markermeer zal je dat gedontioneerd gedrag niet zien.
Probeer met je dieptemeter tot 100 meter uit de kant eens te zoen naar een oplopend plateau of een steil talud.

Probeer te kijken waar de watervoges duiken, vaak duidt dit op een vruchtbaar visstekkie... Daar ligt vaak iets extra's onder de bodem, zo herken je vaak hotspots...
[/url]
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

16-06-2005 14:13

:-?
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

16-06-2005 15:57

Aart,

Bij jouw in de buurt zijn zat grote waters.

Groot water is bij mij vanaf 200 ha.

Ruud
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

16-06-2005 19:50

met 4 hengels!!!!

En totaal geen controle......

Laterzzz
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

16-06-2005 20:09

Mensen, eventjes voor de duidelijkheid. Wat ik zei over kleinere wateren was een understatement. Tuurlijk komt er meer kijken bij het vissen op kleinere wateren dan je boilie tegen een rietkraagje aanwerpen.

Begrijp mij aub niet verkeerd, ik wilde gewoon een voorbeeldje geven, een understatement maken.
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

16-06-2005 20:15

Hier heb je hetzelfde soort water volgens mij hetzelfde tenminste. Ik heb het hier over het Ijselmeer, je ziet jongens aankomen met hele zodiaks die hier op vakantie komen en het jou wel even zullen laten zien, paar honderd meten uit de kant varen en maar heel soms een visje vangen.

Nou als je daar een stenen wal heb, van die rotsen zeg maar, moet je het punt opzoeken waar die stenen in een gewone (zand-drek-modder wat dan ook) bodem veranderd, en op die afschijding voeren en vissen. Dan kan je zien wat groot water te bieden heeft tov klein water.

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

16-06-2005 21:14

Wouter :

Ik vang nooit wat dat wist je toch al :P
killian de bruijne

16-06-2005 23:53

[quote="Denny Verdoold"]Gewoon voor zover ik kan met de peilhengel aan de slag gaan en de rest gaan zwemmen/duiken.
Mensen verklaren je voor gek, maar zo kom je mer te weten dan vanaf de kant of met welke boot dan ook boven water. :wink: 8)[/quote]

sorry, maar zwemmen zou ik je daar afraden, tenzij je graag dood wilt
Gebruikersavatar
Rene Reurings
Berichten: 129
Lid geworden op: 01-02-2004 15:05
Locatie: Mijdrecht

17-06-2005 00:25

Je kan ook kijken of je ergens een waterkaart kan krijgen met daarop de dieptes van het water. Met zn kaart in je bezit word het een stuk makkelijker om interessante stekken te vinden.

Gr. René
Vincent van Maanen
Berichten: 43
Lid geworden op: 20-07-2004 19:00

17-06-2005 18:01

he rene vast niet van je zelf
Gebruikersavatar
Rene Reurings
Berichten: 129
Lid geworden op: 01-02-2004 15:05
Locatie: Mijdrecht

17-06-2005 18:10

hoezo
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

19-06-2005 22:59

Mourad Aviara schreef:
Remko Oude Elferink schreef:ik denk toch dat je zonder boot en fishfinder het heel moeilijk kunt krijgen. want hoe moet je anders erachter komen hoe diep het er is. natuurlijk kun je met een peilhengel in een boot of met een stok. maar het wel belangrijk dat je de bodem op je stek onderzoekt op evt aanwezige geultjes of zandbanken. of als je op een bepaalde diepte vist.

maar ik lees even mee. misschien hebben andere mensen wel ideeen om zonder deze middelen te vissen.


Nou, ikzelf gebruik gewoon een voerbootje met een visvinder die ik erop kan monteren, alleen de visvinder heeft een bereik van geloof ik 150 a 200 mtr. Op grote afstanden vissen zit er dus niet in voor mij.

Maar ik wil eigenlijk weten of ik die troep allemaal wel nodig heb. Misschien kan het ook zonder?? :roll:



Als je dieptemeter niet meer bereik heeft maar je wilt toch ver vissen peddel je er toch in een bootje achteraan?