Serieuze Topic: VBC's


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-06-2005 12:02

Mannen, op twee na zijn inmiddels alle verplichte VBC's op de Rijkswateren opgericht. De laatste twee zullen naar verwachting ook ca. eind dit jaar opgericht zijn.
Daarnaast zijn er al een groot aantal z.g. regionale, niet verplichte VBC's (meestal op basis van begrenzing door waterschapsgebieden) opgericht en een aantal hiervan is nog in voorbereiding / in oprichting.
VBC's geven vorm aan een integraal visstandbeheer gericht op een duurzaam gebruik van de visstand en stellen periodiek visplannen op (in samenspraak met het beroep). Een VBC is een overlegorgaan waarin de sport en beroepsvissector en natuur- en waterbeheerders zitting hebben. Te verwachten valt dat de VBC's op termijn een volwaardige wettelijke status met zeer waarschijnlijk ook wettelijke bevoegdheden zullen krijgen.

Het zal hopelijk iedereen duidelijk zijn dat VBC's ook van groot belang zijn voor de karpervisserij (i.v.m. eventuele uitzettingen, onttrekkingen etc. etc.) op dit moment en van nog groter belang in de nabije toekomst zullen gaan worden.

Wat ik dan ook graag zou willen weten is hoeveel en wie van de huidige ruim 6100 gebruikers van dit board zitting hebben in een VBC.
Dus graag jullie reacties.
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

11-06-2005 12:32

Aart,
Ik denk niet dat er veel reacties komen, maar daar zal je wel rekening mee gehouden hebben. In ieder geval vind ik het uitstekend dat jij dit soort onderwerpen aansnijdt. Waarschijnlijk zijn er velen die nog nooit van deze materie gehoord hebben. Iedere keer dat er wat over gelezen wordt is de kans groter dat personen zich bewust worden dat er meer is dan vangen alleen en dat we in de toekomst ook nog willen blijven vangen!
Zelf ben ik regiocoordinator van het hoogheemraadschap in deze streek. Wij zijn op dit moment bezig om de `Lopikerwaard`te inventariseren voor een visstandbeheerplan. Dit gebeurt met een aantal vrijwilligers (te weinig) In de toekomst zal dit ook gebeuren in de rest van de beheereenheden van het waterschap.

Simon
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

11-06-2005 13:03

Aart,
Dat zijn er inderdaad heel weinig. Nou gaat dat ook niet zo heel makkelijk natuurlijk, je zal eerst de nodige now how op moeten doen in het verenigings leven. En naar mijn weten zal iemand je voor moeten dragen om er in te gaan zitten. Dus bijvoorbeeld door je vereniging of federatie.
Ik ken er hier op het board 2, dat ben jij en jos de wit. Ik ben gevraagt voor het vbc in de flevopolder maar wacht nog wanneer ik mag deelnemen.
groetjes henk kostense
groetjes henk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-06-2005 16:14

Henk,

Peter Otte ook.
Ter verdere informatie: de volgende vergadering ter voorbereiding van de VBC Zuiderzeeland (Flevopolder en Noord-Oostpolder) vindt plaats op 29 juni a.s. en daarin komt tevens aan de orde 'wie moet zitting hebben in de VBC'. De definitieve oprichting van deze VBC vindt in september a.s. plaats.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

11-06-2005 16:17

Ik heb weinig tijd en zin in dit soort dingen... Maar zou eerst wel eens willen weten wat een VBC is.. Ik vis weinig het laatste jaar en heb nu (na examens) pas weer tijd om te vissen.. Ik ga niet bij zo'n 'vereniging' en daar tijd in steken terwijl ik niet eens tijd heb om te vissen... Toch vind ik het lastig om als 18 jarige bij dit soort dingen mee te werken, vergaderingen zijn vaak zomaar ergens en op plekken waar ik niet makkelijk kan komen

Maar wat is een VBC, of lees ik daar nu totaal overheen?
Laatst gewijzigd door Joris Kroes op 11-06-2005 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Bernard Holtkamp

11-06-2005 16:36

Aart.

Ik vrees dat je niet veel positieve reakties zal krijgen.
De meeste vissen liever dan dat ze een x aantal dagen per jaar opofferen voor hun vereniging.
Zelf draai ik al weer een jaar of 7 mee in het vbc van de SVBD welke weer mee draait onder het vbc delfland die nog niet zolang geleden is opgericht.

Wat ik wel kwijt wil is wij die 7 jaar al met de zelfde personen werken en zo gelukkig heel wat kennis van ons water bestand,en dat is heel wat,hebben vergaard.
Want probeer nieuwe mensen maar vast te houden zodra ze zien dat het beheer vaak meer theorie dan veldwerk is geworden.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-06-2005 17:11

Beste Joris, lees dan maar eens op de OVB site wat een VBC is en inhoudt. Ook zonder karpervissers draaien die VBC's gewoon door hoor, alleen dan vaak niet in de richting die wij zouden wensen. En achteraf 'janken' over geen tijd of geen zin lost dan niets meer op...
Randy Willemsen
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-06-2004 17:11
Locatie: Hoogvliet

11-06-2005 18:58

Aart Lokhorst schreef:Beste Joris, lees dan maar eens op de OVB site wat een VBC is en inhoudt. Ook zonder karpervissers draaien die VBC's gewoon door hoor, alleen dan vaak niet in de richting die wij zouden wensen. En achteraf 'janken' over geen tijd of geen zin lost dan niets meer op...


kun je niet gewoon een antoord geven op de vraag die hier gesteld wordt ?

Waarom altijd zo moeilijk..
Windows is a 32 bit shell for a 16 bit extension to an 8 bit Operating System designed for a 4 bit microchip by a 2 bit company which can't stand one bit of competition.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

11-06-2005 19:13

Er staat een VBC ter oprichting voor op Goeree overflakke.
Ik ben als tweede man lid van die VBC van de HSV hier.
De eerste man ven de HSV is tevens de voorzitter van de VBC dadelijk.

Het zit er alleen naar uit dat we het mooiste viswater kwijt gaan raken aan de heren van natuur.

Het plan is er nog niet definitief doorheen.
Maar liggen wel eerdaags te inzagen .
En aan de reactie,s op de brieven van ons aan het waterschap , gaan die plannen echt door.
Het zuiderdiep zal dan een eb vloed systeem gaan krijgen met zoutwater inlaat.

Dan is het voor de karper voorbij.
Want binnen de kortste keren zal dus het zuiderdiep zout of sterk brakwater worden.

Er komt een zoetwater toevoer kanaal waar we nog geen duidelijkheid over hebben over of er uberhaupt wel visrechten op komen.
En zoals het er uit ziet komt er ook nog een kanaal dwars omlaag over goederee overflakkee...
Daar zien de opties voor visrechten er beter uit.

Voor de witvissers is dat kanaal ideaal.
Voor de Karpervissers is het omruilen van het zuiderdiep voor het kanaal een stap terug nemen.

Al met al..hoop besprekingen en hoop werk te verzetten hier.
Bij de pakken neer gaan zitten leverd minder op dan toch maar telkens weer proberen wat los te krijgen voor de vissers.

Lukt dit uiteindelijk niet dan zal met het polderstelsel wat dan overblijft als viswater..het leden bestand flink uitdunnen ben ik bang voor.

Met veel hoop..maar een hard hoofd groeten ik U.

Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

12-06-2005 20:08

Hallo mensen,

Vanuit mijn studie bos en natuurbeheer en mijn bestuursfunctie, ben ik laatste tijd vaak met de locale VBC in aanraking gekomen. Ik vindt dat de VBC erg veel nuttig werk verricht en kan verrichten voor de karpervissers en visserij in het algemeen. Ze vormen een belangrijke partner in overleg met bijv. natuurorganisaties en waterschappen. Zonder een VBC beslissen deze organisaties vaak alleen.
De VBC in mijn regio heeft ook gebrek aan mensen, ik heb mij opgegeven als vrijwilliger. De onderwerpen interesseren mij enorm en wil hier graag aan meewerken. Ik heb nog geen nader bericht gehad maar verwacht dat dit binnenkort gebeurd.
beetje bij beetje
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

12-06-2005 20:48

Hoe werkt een VBC?
In een VBC hebben de visrechthebbenden en eventuele vergunning- en machtiginghouders van een gebied zitting. Darnaast worden water- en natuurbeheerders uitgenodigd om als overlegpartner plaats te nemen in de commissie.

Voor de Rijksbinnenwateren is de instelling van VBC's verplicht gesteld. Het uitgangspunt is dat voor wateren die wat betreft beheer één geheel vormen er ook één VBC komt. Daarvoor is een reeks zogenaamde visserijkundige eenheden aangewezen. Voor de overige wateren stimuleert de overheid de oprichting van VBC's. Niet voor elk water hoeft een aparte VBC opgericht te worden. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld om regionale VBC's in te stellen voor de wateren die binnen het beheergebied van een waterschap vallen.


De verantwoordelijkheid voor het instellen en functioneren van VBC's voor de Rijksbinnenwateren ligt bij de visrechthebbenden. De samenstelling van een VBC wordt door alle visrechthebbenden in overleg bepaald. Vergunning- en machtiginghouders dienen bij de VBC te worden betrokken. Afspraken over de samenstelling van de VBC en over de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de verschillenden partijen kunnen worden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst (convenant).



Visstandbeheercommissies
De wereld van het visstandbeheer is flink aan het veranderen. Naast hengelsportverenigingen en beroepsvissers houden ook waterbeheerders en natuurbeheerders zich steeds meer vis en het beheer van de visstand bezig. Een meer integrale benadering van het visstandbeheer is daarom noodzakelijk. Om dit integrale beheer vorm te geven heeft de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (voorheen Landbouw, Natuurbeheer en Visserij) de oprichting van Visstandbeheercommissies (VBC's) voor de Rijksbinnenwateren verplicht gesteld. In het Rijksbeleid (Beleidsbesluit Binnenvisserij, september 1999) is de uitvoering van integraal visstandbeheer in VBC's een speerpunt.



Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-06-2005 22:10

Goed werk Frank. Is dat de VBC waar Ben van Til de voorzitter van is?
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

13-06-2005 19:32

Ja Aart, dat is de VBC Oost-Gelderse wateren mag dalijk beetje ouwehoeren met van Til :lol: Er moet nog een eerste meeting plaatsvinden, maar dat zal nog wel goedkomen.

Groeten
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-06-2005 00:42

Oké Frank.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-06-2005 10:27

Aart,

Zitting nemen een VBC lijkt me ook niet erg makkelijk...
Henk gaf al aan dat hij gevraagd is om zitting te nemen.
De VBC die bij mij in de buurt actief is (Noorderkwartier) is voor zover ik het weet al redelijk voorzien....

Het lijkt mij overigens wel erg interessant om in een BVC plaats te nemen, ook omdat je dan nog dichter bij het vuur der beslissingen terecht komt.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

14-06-2005 10:41

Kan iemand mij in gewoon (ook voor mij) leesbaar Nederlands uitleggen wat er van je verwacht wordt als je plaats neemt in een VBC. Moet je dan cursussen volgen, een bepaalde opleiding hebben gehad, of is het meer een kwestie van vrije tijd opofferen? En zo ja, wat ga je dan doen in die tijd. Afvissen en uitzetten lijkt me hartstikke leuk om te doen. Maar dat is dan waarschijnlijk het leuke gedeelte …………………………..

Ik snap best dat je van een afgesloten plas een prima overzicht kan maken van de visstand, maar hoe zit dat met kanalen en meren? Open wateren dus? En hoe bescherm je paaigebieden? En wat betekend integraal visstandbeheer? Het is natuurlijk wel leuk om stukjes te knippen en te plakken, maar voor wie is het écht leesbaar?

Of was deze topic niet voor een simpele ziel als ik bedoeld? Sorry dan.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

14-06-2005 18:05

Denk het niet, het was voor mij ook al erg moeilijk om een antwoord te krijgen...................
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-06-2005 21:06

Jos, Joris, het is gewoon onmogelijk om alle ins en outs van een VBC in deze topic te schrijven. Als je alles hierover op de OVB site naleest moet het toch te begrijpen zijn, ook al is de gebruikte taal niet altijd makkelijk.
Deze topic was bedoeld om enig inzicht te krijgen hoeveel van de ruim 6100 gebruikers in een VBC zitting hebben (zo heet dat 'deftig', heb ik ook niet uitgevonden:).
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

14-06-2005 22:13

Je had op zijn minst ff kunnen vertellen waar de afkorting voor staat... maargoed......... Ontopic maar weer
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-06-2005 22:54

Vergeet niet, dat in land van blinden, 1oog koning is.

Bijna alle VBC's bestaan voor het grootste deel uit mensen, die welwillend zijn, maar ook het 1 en ander met vallen en opstaan leren.

Een 1e aanzet van de KSN zijn de workshops. Wil je verder in / met visstandbeheer, dan zijn vervolg cursussen aan te bevelen.

Of een water nu 100 X 60 X60 is of 1000 ha. Het principe blijft gelijk.

Integraal waterbeleid kan men definiëren als een beleid, ten aanzien van de waterwegen en alles wat ermee samenhangt, ...


MVG

Klaas
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

14-06-2005 23:04

Joris.

VBC= Vis Beheer Commissie.

Maar het aandeel van de visstand beheren is maar een fractie van het geheel.
VBC,s worden verplicht gesteld door de overheid.
Dit omdat het nederlandse water aan een bepaald kwaliteits nivo moet gaan voldoen in de toekomst.
In die VBC zit dan ook meestal als partner de HSV (hengelsportvereniging).
Samen met waterschap en natuur instanties.
En mits er beroeps vissers op de wateren zitten dan is het ook wenselijk dat er beroeps vissers deelnemen in de VBC.

Dit allemaal om samen zorgt te gaan dragen dat de water kwaliteit goed wordt.
Maar omdat goed te krijgen wordt er veel meer gedaan dan de vistand beheren .
Beetje verwarrend want de naam Vis Beheer Commissie zou toch in die richting leiden.

Moet je er voor geleerd hebben.
Ik denk dat als je geintreseerd bent om in een VBC actief te worden dat je weet of heel graag wil weten wat er allemaal speelt.
Dus heb je opleidingen in die richting dan zou dat zeer wenselijk zijn.
Zo niet wordt er denk ik wel van je verwacht dat je dan aan zelfverrijkig van kennis zal gaan doen op die punten die op dat moment relevant zijn binnen de VBC waar je zitting in hebt.

Het doel is allemaal het zelfde..Samen zorgen voor een goede (door europa opgelegte) waterkwaliteit te behalen.
Alleen denk ik dat iedereen in een VBC daar ze eigen toedracht aan zal geven.

Hopelijk begrijp je zo een beetje grof uitgelegt de doelstellingen van een VBC.

Groetjes Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

15-06-2005 17:16

Heren;

Soms is het misschien wat moeilijk te begrijpen dat datgene wat voor de één dagelijkse kost is, voor de ander alleen maar vragen oproept.

--Integraal waterbeleid kan men definiëren als een beleid, ten aanzien van de waterwegen en alles wat ermee samenhangt, ... --

Dit is dus voor mensen zoals ik wat vaag. Het zal misschien onmogelijk zijn om hier alles duidelijk te maken, maar dat was de vraag ook niet. Ik denk dat dit board prima te gebruiken is als een hulpmiddel om mensen te bewegen actief te worden in dit soort commissies, maar dan moet men wel bereid zijn om vragen te beantwoorden, hoe vervelend ze soms ook zijn.

En de vraag was:

wat zijn nou de concrete werkzaamheden die je uitvoert als je in een VBC zit. Of anders gezegd: wat wordt er van je verwacht?

En ondertussen weer een nieuwe vraag: wat voor cursussen, door wie gegeven, en door wie betaald?


Maar goed Aart, even een overzichtje: 5 man zitten erin, 3 mannen willen wel. Dus 8 van de 6100, dat is 0.131%. Als je mij kan overtuigen kom je toch mooi op 0.134%.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-06-2005 19:38

Jos,

Ik heb Pascal gevraagd wat documenten op de site te zetten.

Je hebt de VBC en je hebt uitvoerders nodig. Zeg maar in het VBC bestuur zitten afgevaardigden van hengelsport, beroep en waterbegheerders.

Het oorspronkelijke doel van de VBC is te vinden in beleidsbesluit binnenvisserij. Zie straks bijlage ksn site. Toen al gauw door faber uitgelegd als: geef ff aan hoeveel vis het beroep kan wegvangen, want die hebben nu de geeuwhonger.

Al gauw gevolgd door de visie van de NVVS. Zie straks KSN site. En faber moest teruggefloten worden

Ene kant hebben we dus beroep andere kant hebben we hengelsport en natuurfreaks. Beide met hun belangen.

Doel is het zo economisch mogelijk benutten van de visstand zonder deze te schade. Da's ruim en gaat diep.

Tja wat een vbc doet

ze beginnen met het samenstellen. Deze groep gaat alle belangen op een tijtje zetten. Waarna ze eenconvenant gaan maken. Afspraken wat wanneer ze gaan doen en wie. Dan gaat de visstand benut worden. Hiervoor moet er eerst een visstandbeheerplan komen waarin staat wat er rondzwemt wat er beter moet wat er mis is. Dan moet er een afvissingsplan komen.

Al deze taakjes en taken moeten uitgevoerd worden. Hiervoor zijn ook mensen nodig. Denk aan water bemonstering. Afvissen voor bemonstering, controle op beroep.

Uiteraard had de KSN ook haar ideeen over hoe om te gaan met de karperstanden.

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... eerVBC.pdf

Ter info een interview uit 1999


Belangen in de hengelsport….. de praktijk


De meeste onder ons zijn er nu gelukkig van overtuigd, dat we als vissers zelf steeds meer en beter voor onze belangen op moeten komen. Alleen tijdens het uitvoeren van deze voornemens komt men vele grotere en kleinere obstakels tegen. Gelukkig zijn we in onze visserij gewend om met obstakels af te reken. Medevissers, zoals Joris, Roelof en Marco trachten reeds jaren het pad voor ons te effenen.
Maar hoe werkt deze belangenbehartiging in de praktijk? Om deze vraag te beantwoorden, heb ik ons mede KSN-lid Bert Kooyman geïnterviewd. De 34-jarige Bert is gehuwd en heeft 2 kinderen. Naast zijn werk als lasser, is Bert een verwoed karpervisser. Ook heeft bij hem reeds het computervirus toegeslagen en brengt hij menig uurtje achter het toverkastje door.

Bert, wanneer ben jij met vissen begonnen en hoe heeft jouw visserij zich ontwikkeld?
Ik ben begonnen als kleine jongen met een bamboe hengeltje in de singels hier in het dorp. Op een gegeven ogenblik beviste ik alle mogelijke vissoorten. Een jaar of twaalf gelden heb ik mijn eerste snoek/karper hengel gekocht. Toen ik eenmaal mijn eerste karper gevangen had, werd de interesse in de andere vissoorten steeds minder. De laatste jaren vis ik alleen nog op karper.

Je zit nu 3 jaar in het bestuur van de HSV, je bent nu zelfs 2e voorzitter. Wat was nu voor jouw de reden om tot het bestuur toe te treden?
Allereerst loopt de enige weg om überhaupt iets te bereiken via het bestuur. Uiteraard wilde ik alles bereiken om het karpervissen zo aangenaam mogelijk te maken. Daarnaast wilde ik kennis op doen over o.a. water- en visstandbeheer. Door zelf zoveel mogelijk kennis op te doen, wilde ik argumenten in handen krijgen om de overige leden, voornamelijk witvissers, te overtuigen dat bij het beheren van water, ook wel eens karper uitgezet kan en mag worden.

Wat is het profiel van deze vereniging?
Deze vereniging bestaat voor ongeveer 95% uit witvissers. Het grootste deel bestaat uit een aantal redelijk fanatieke vissers, die onderling vrij veel wedstrijden vissen. Daarnaast zijn er een aantal karpervissers lid. De karpervissers zijn lid omdat zij een aantal malen per jaar in één van onze wateren willen karperen. Sommige onder hen zijn al jaren lid en zijn daarom iets meer begaan met het wel en wee van de vereniging.

Hoe heb jij je verkiesbaar gesteld?
Via via vernam ik dat er een plaats in het bestuur vrij kwam. Ik heb toen een brief aan het bestuur geschreven. In deze brief heb ik uitgelegd dat ik deel uit wilde gaan maken van het bestuur met als grootste doel de aanwezige karpervissers te vertegenwoordigen. Bij de overige bestuursleden is dit in goede aarde gevallen. Mede door de opkomst van een paar karpervissers, ben ik toen verkozen.

Wat wilde je hoofdzakelijk bereiken?
Ik wilde proberen om het nachtvissen te legaliseren en uiteraard wilde ik een gestructureerd uitzettingsbeleid op poten zetten. Voor het nachtvissen hebben we nu een ontheffing. Daarnaast hebben we een visstandbeheersplan gemaakt. Aan de hand van dit plan zijn er een paar jaar geleden weer wat spiegelkarpers uitgezet. Ook zijn de contacten met de vissers onderling en met de gemeente en de politie sterk verbeterd. Het laatste is mede de verdienste van Bram
Oostdijk, hij is zelf politieagent en dat praat een stuk gemakkelijker.

Bij deze vereniging loopt alles nu naar wens en tevredenheid van zowel karper- als witvisser. Doordat er steeds meer karpervissers de jaarvergaderingen zijn gaan bezoeken, was het blijkbaar redelijk eenvoudig om de aanvraag om het hele jaar te mogen nachtvissen er door te krijgen. Wat is jullie volgende stap?
Ho Ho, Dat steeds meer karpervissers de vergadering bezoeken is zeer betrekkelijk. De meeste laten het toch nog steeds fijn afweten. Misschien dat er een opkomst is van 15% karpervissers, maar daar houd het toch wel bij op. Het is dat we momenteel de medewerking krijgen van de witvissers, anders hadden we alle plannen wel op onze buik kunnen schrijven.
Maar nu we ontheffing om het hele jaar te mogen nachtvissen in ons bezit hebben, is onze volgende stap ontheffing aan te vragen om te mogen vissen met 3 hengels. Het bestuur is akkoord gegaan en momenteel is de aanvraag de deur uit. Hopelijk hebben we eind 1999 de ontheffing binnen.

In het visstandbeheersplan is opgenomen dat er elke paar jaar een aantal spiegelkarpers uitgezet gaan worden. Maar in het afgelopen jaar zijn dit toch wel bijzondere spiegels geworden?
Inderdaad, tijdens een vistrip in Frankrijk zijn Bram en ik op het idee gekomen om in België een aantal vissen te gaan kopen. Na overleg met het bestuur hebben we hiervoor toen toestemming gekregen. In het najaar van 1998 zijn we toen naar België gereden om ze uit te zoeken. Tot onze verbazing konden we ze direct meenemen. De vissen werden in speciale dubbelwandige plasticzakken gedaan. In het water werd extra zuurstof gepompt en we kregen ze zo mee. Zelf waren we nogal sceptisch, maar de kweker verzekerde ons dat hij zo de vissen tot in Groningen aan toe had gebracht en dat er nog nooit een sterfte was opgetreden.
De vissen waren tussen de 1 en de 3 kg. Naast de spiegels hebben we ook een paar schubs gekocht. Dus bij ons zwemmen er nu op verschillende wateren een aantal zuiderburen, die de potentie hebben om zeer zwaar te worden, rond. Ik wil trouwens Robert Paul nog bedanken voor zijn tips.

Tegelijkertijd wilde jij je ook bij een andere HSV in zetten om de belangen van de karpervissers te vertegenwoordigen. Hoe zijn hier je ervaringen?
Samen met mijn vismaat bezochten we al jaren de jaarvergaderingen. Helaas waren we steeds met nog 2 anderen de enige karpervissers. Op een 30-tal witvissers hadden we natuurlijk weinig in te brengen.

In eerste instantie wilde je proberen om op dit grote open water weer karpers, het liefst spiegels, uitgezet te krijgen. Wat waren de problemen en tegenwerkingen die je tegen kwam?
Allereerst de ongeïnteresseerdheid van de overige karpervissers. 4 Vergaderingbezoekers van de zeker 20 karpervissers is bedroevend. Terwijl navraag leerde, dat alle karpervissers de spiegels graag verwelkomde. Het bestuur bestond alleen uit witvissers. Deze mensen vonden eigenlijk de reeds aanwezige karpers al teveel, laat staan dat er nog nieuwe vis uitgezet zo moeten worden. De één verspeelde nog meer tuigjes dan de andere. Gelukkig weten ze nu dat een brasem van 2,5kg of een zeelt van dit gewicht ook geen moeite heeft met 10/100.

Hoe ben je toen verder gegaan?
Via de NVVS, lees Marco Kraal, en de OVB en de andere HSV's van dit water, heb ik getracht te achterhalen hoe het huidige karperbestand is opgebouwd. Ook het visserijkundig onderzoek van een paar jaar geleden en de vangstgegevens van een aantal karpervissers zijn hierbij gebruikt. Aan de hand van deze gegevens heeft de regiovertegenwoordiger van de NVVS toen het advies gegeven om weer karper uit te zetten. Als gevolg hiervan zijn in september 1998 90kg spiegels uitgezet.

Hoe was de reactie van de overige leden en dan met name van de witvissers?
De reactie van de witvissers was redelijk positief. Wel zijn er nog een paar die het allemaal niet zo zien zitten, maar dat heeft meer te maken met de onbekendheid met de karper. Wel is me de reactie van een groot aantal karpervissers tegengevallen. Gelukkig kon en wilde het bestuur niet om het advies van de NVVS heen, zodat er toch karper is uitgezet.

Niet alleen het uitzetten was belangrijk, waar jullie wilden meer. Wat is er tijdens de laatste jaarvergadering besloten?
* Er wordt de komende vijf jaar karper op beperkte schaal karper uitgezet. Wij karpervissers mogen dit zelf doen. Uiteraard gaan we voor spiegels.
* Mits in bezit van de vereiste papieren, o.a. supplement van de vereniging, mag met drie hengels gevist worden. Deze ontheffing hebben we binnen.
* Ook is de aanvraag voor ontheffing nachtvissen de deur uit. Of deze voor het hele jaar gaat
gelden is nog niet duidelijk. Waarschijnlijk gaat deze alleen voor een bepaalde periode gelden.

Welke maatregelen worden er getroffen om deze rechten te behouden?
Dat wat het uitzetten van vis betreft zit het wel goed. Maar met de andere regels hangt er toch een hoop van ons zelf af. We hebben van de HSV een proefperiode gekregen. In deze periode moeten we ons, als karpervissers bewijzen. Zodra er klachten komen, is het verhaal over en uit. Ik hoop dat de sociale controle beter wordt We moeten elkaar op fouten wijzen en zo voorkomen dat er niet 1 of 2 vissers het voor de rest verziekt.
Met name op één bepaald water, kunnen er problemen gaan ontstaan. Dit water is in een woonwijk gelegen. Al jaren wordt hier zonder noemenswaardige problemen gevist. Ook 's nachts. Helaas schijnt het nu steeds meer de gewoonte te worden, dat als er één visser is, deze bezocht moet worden door 3 of 4 toeschouwers. Het liefst nemen zij hun bromfietsen mee. Het geluid dat dan geproduceerd wordt, is soms buiten proporties. Het schijnt normaal te zijn, dat de klagende omwoners afgeblaft moeten worden. We hebben nu de laatste waarschuwing gekregen. Nog even en we mogen hier niet meer vissen. Hierbij moet ik tot mijn grote spijt opmerken, dat de "daders" tot de categorie 14 tot 18 jarige behoord. Er gaan binnen de vereniging al stemmen op om deze gasten de nachtvisvergunning te gaan weigeren. Zelf ben ik hier niet zo blij mee, maar als dit de enige oplossing is dan moet het maar.

Bert, bedankt voor dit interview. Ik hoop dat het met die jonge gasten wel los gaat lopen. Hoewel ik van andere verenigingen dezelfde problemen verneem.

Ik hoop dat de inzet van Bert voor zijn verenigingen en zijn karpervisserij als voorbeeld gaat dienen voor een aantal anderen. Wat zou er mooier zijn dan dat er in elke vereniging een aantal karpervissers voor de belangen van de karpervisserij opkomt. Je ziet, aanvragen nachtvissen is eenvoudiger dan dat het lijkt. Naast een aantal goede argumenten, is er een portie geduld nodig. De rest komt vanzelf goed. Uiteraard zullen er altijd een aantal wateren blijven, waar deze plannen niet lukken. Maar niet geschoten is zeker mis.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

15-06-2005 19:44

Klaas;

harstikke tof. Ik ga het eens rustig doorlezen zodra het op de KSN site staat.

Bedankt
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-06-2005 19:48

Marcel, de afkorting VBC staat voor Visstand Beheer Commissie.