Gevlochten of niet? hot issue!


Gevlochten of niet?

Peiling eindigde op 23-06-2005 10:10

Gevlochten lijn
13
17%
Nylon
55
72%
Gevlochten lijn + nylon voorslag
8
11%
 
Totaal aantal stemmen: 76
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-06-2005 23:56

Ruud,
ik zou eerst nog een keer lezen, was net bezig mijn reply verder uit te breiden.
mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

10-06-2005 00:02

Kijk nu zijn we er het ging mij voornamelijk om die 14 mtr de rest ben ik het volkomen mee eens alleen die nylon lijn geeft een klein beetje andere registratie namelijk eerst een paar piepjes dan gaat ie lopen en met gevlochten lijn zal dat wel in een keer doorlopen.

De rest ben ik met je eens :wink:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Michael Bakker
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-09-2004 19:06
Locatie: Krommenie

10-06-2005 07:49

Koen: ik zal hier niet verder over doorgaan :wink: Maar wilde alleen aangeven waarom ik voor nylon kies.

Patrick: ik wil hier verder niemand mee beledigen.
Het is gewoon een fijt dat er genoeg mensen zijn die niet goed kunnen drillen en toch vissen met gevlochten onderlijn.
En dat vind ik erg.
als ik over "die gekken" spreek, spreek ik deze groep aan, niet meer.
Voel je niet aangesproken tenzij je bij deze groep hoort.

ik vind alleen als je met gevlochten lijn gaat vissen dat je er goed bij stil moet staan waar je mee vist.
En dat je niet het zelfde kan doen dat je met nylon vist.

Maar in ieder geval ben ik vooralsnog altijd een nylon visser met soms een voorslag.
:roll:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-06-2005 08:33

Die discussie is eindeloos.

Nylon is zwaarder dan gevlochten. Denk daar ook eens over na in verband met beetregistratie. Is dat extra piepje met gevlochten lijn altijd afkomstig van een karper?

Dat rekverhaal wordt zwaar overdreven. Nylon rekt pas onder belasting en de totale rek krijg je pas als de lijn tot aan de breeksterkte belast wordt.

Neemt niet weg dat nylon zwaarder is dan gevlochten lijn. 8)

Kies de lijn vooral in combinatie met materiaal en omstandigheden.

Groet, Kees
Patrick van Weert
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-04-2005 21:38
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

10-06-2005 09:06

Nou omdat dat je er met afstanden van meer als 100 mtr wat ik vaak vis toch nog goede beet registratie hebt.

groeten Patrick
Patrick van Weert
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-04-2005 21:38
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

10-06-2005 09:12

Nee tuurlijk, gevlochten lijn is ander verhaal als nylon je moet anders drillen dat spreekt voorzich eigenlijk zouden ze dat in de viswinkel er ook gewoon bij moeten vertellen wat de risico's voor de karpers zijn. Maar iedere serieuze vissen weet, als hij logisch nadenkt, dat een lijn zonder enige demping van de rek voor gevolgen kan hebben. En het is idd je materiaal aanpassen aan de omgeving dus paar spoelentjes nylon bij de hand voor de normale afstanden.
groet Patrick
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

10-06-2005 11:39

Kees,
klopt geheel discussie is en blijft eindeloos.
Ik spreek wel uit ervaring dat ik met gevlochten op extreme afstanden een betere beetindicatie heb dan met nylon. Met nylon waren dit vaak alleen een aantal piepjes waarna de lijnafgifte soms begon en soms ook gewoon stopte. In beide gevallen was de vis gehaakt en ook geland trouwens.

Bij gevlochten heb ik hier minder problemen mee ondanks dat je soms een piepje extra hebt, voor mij werkt dit niet storend. Ook merk ik dat ik een beter contact heb op het moment als ik de lijn strak wil leggen wat voor mij een voordeel is. Ook op korte afstanden (zelfs onder het eigen kantje) gebruik ik geregeld gevlochten daar ik niet altijd zin heb om alles om te wisselen, last van meer lossers heb ik niet en de vissen die op de kant komen zijn mooi gehaakt en vertonen geen uitscheurende bekken. Wel is het een feit zoals al vermeldt dat je de hengel het werk moet laten doen of dit anders is dan met nylon laat ik even in het midden hier heb ik een andere visie over namelijk, vaak zit hier dan ook de fout bij mensen die net of kort met gevlochten zitten te vissen, je kan je geen foutje permiteren daar er geen rek aanwezig is. Een bijkomend voordeel vindt ik dat je de vis beter kunt sturen dan met nylon, het contact is gewoonweg beter en je voelt beter wat er gebeurt.

Als ik de keuze maak voor nylon probeer ik dan ook altijd een lijn te vinden die weinig rek heeft en zoals het tegenwoordig noemen "memory resistant" is :wink:

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

10-06-2005 17:37

Mourad zeg je nou dat je met nylon verder gooit als met gevlochten lijn?
Dacht het niet he, door de dunnere diameter van het gevlochten spul gooi je alleen maar verder. De wind heeft niet zo'n vat op de gevlochten lijnen. Maar ikzelf vis ook gewoon met nylon.
Ik vind nylon gewoon het lekkerst vissen. Plus met nylon werp ik ook verder dan met gevlochten lijn.
Maar dit is absoluut niet waar!!

mvg Maik van de Camp
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

10-06-2005 17:45

Vis ook altijd met nylon, vis ook niet op lange afstanden e.d.
En vind ook dat gevlochten lijn te sterk is.
Te sterk?????
Bedoel hiermee dat als je met gevlochten lijn een vis haakt, en de vis zwemt zich vast in de takken/waterplanten dat de lijn nooit breekt.
Waardoor de vis maar blijft trekken en dus beschadigt.
Nylon breekt eerder omdat er sneller zwakke stukken in komen.
Om natuurlijk nog maar niet te spreken over de rek in de lijn.



Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-06-2005 17:54

die nylon is ook sterker dan een karperbek, dus dat maakt niet veel uit.

dit voorjaar weer eens met gevlochten lijn gevist en ik vind dat het je vis kost in sommige omstandigheden.

liever niet dus......
Patrick van Weert
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-04-2005 21:38
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

10-06-2005 18:00

Rick Van Derks schreef:Vis ook altijd met nylon, vis ook niet op lange afstanden e.d.
En vind ook dat gevlochten lijn te sterk is.
Te sterk?????
Bedoel hiermee dat als je met gevlochten lijn een vis haakt, en de vis zwemt zich vast in de takken/waterplanten dat de lijn nooit breekt.
Waardoor de vis maar blijft trekken en dus beschadigt.
Nylon breekt eerder omdat er sneller zwakke stukken in komen.
Om natuurlijk nog maar niet te spreken over de rek in de lijn.



Mvg Rick

Das niet helemaal waar Nick nylon is slijtvaster dan dynema en als je dunnere diameter neemt is breeksterte gelijk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-06-2005 18:58

Peter,

Op grote afstand ligt het voordeel voor gevlochten lijn op het lichtere gewicht van de lijn. Nylon gaat doorhangen en het gewicht dat de vis dan moet overwinnen om de lijn in beweging te krijgen speelt je parten. Lukt alleen als je de lijn superstrak op het lood draait. Vraagt om een hoog loodgewicht en een zwaar afgestelde slip. Om een terugloper te zien moet de waker een grote tegendruk kunnen leveren. Een springer werkt beter dan de andere systemen. En enige doorhang houd je.

Dit is minder van belang bij een gevlochten lijn. Alleen het drijfvermogen varieert en er zijn lijnen die gewoon in het oppervlak blijven hangen. Dit is ook weer niet wenselijk.

Inderdaad is gevlochten lijn minder vergevingsgezind. Helaas zijn dit soort dingen trendgevoelig en worden ze gebruikt met de verkeerde argumenten. Bijvoorbeeld het rek verhaal, dat gewoon flauwekul is. Net als deze pol. Het hangt namelijk van de omstandigheden af en is niet het één of het ander.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

10-06-2005 22:58

Kees,
je verhaal is duidelijk en ik merk dat je mijn keuze betreffende gevlochten volgt en ook begrijpt. Het verhaal met lood en strakdraaien van de lijn had ik al vermeldt maar je zul de bocht in de lijn houden.

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

11-06-2005 00:06

Patrick van Weert

Even terug naar het begin van de topic.
Ik zelf vis gevlochten door en door zonder voorslag.
Ook op korte afstanden.
Dus geheel zonder voorslag.
Ik wil wel als ik onder een treurwilg vis een schokleader van een meter of 8 er tussen zetten.


De gevlochten lijn in combinatie met mijn hengels werkt ideaal.
Ik heb 1.3/4 LB hengels met erg veel actie in de toppen.

De slapten me hengels vangen perfekt de klappen op.
En al helemal aan de kant.
Komt de vis voor de kant weet iedere visser dat ie er weer vandoor gaat...dus dan slip even stukje meer open.
Als die dan ze start schot heeft gegeven is een vingertje tegen de spoel genoeg om de vis weer te remmen.

Ik zweer bij door en door gevlochten voor de visserij die ik beoeffen.
Verspeel zelden tot nooit vis voor de kant .
Uberhaupt niet op kortere afstanden.

Dus de eindeloze discussie en ieder ze eigen ervaringen zullen altijd bestaan blijven.

Maar het is net als met vrouwen...elke vrouw heeft haar eigen gebruiksvoorschriften.
En elke man valt gelukkig niet op de zelfde vrouw.


Laat je hebgels kreunen als meisjes van 16 en je optonic,s gillen als je wijf thuis!!!

Groetjes Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-06-2005 13:11

Ik kan er niets op tegen hebben dat iemand zijn reservespoelen voor de afstandsvisserij met gevlochten lijn vult. Gevlochten lijn als modeartikel vind ik bedenkelijk. De karpers zijn beter af als onder doorsnee omstandigheden door doorsnee vissers het gewone basismateriaal wordt gebruikt. Daar reken ik gevlochten lijn niet toe.

Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-06-2005 12:32

Kees,

Je kan niets uitmaken. Iedereen is vrij te doen wat ie wil. Volgens mij bepaal ik zelf wat mijn basis materiaal is. Zullen dat 5 ponders zijn met zee reels. En weet ik veel.

Er is maar 1 restrictie veroorzaak geen onnodige overlast.

Ik volg dat gelul nu een poosje ook op TF. Scheit en scheit ziek wordt ik er van. Allemaal elkaar nalullen wat nu wel en niet goed is.

Gaan we:

4 hengels allemaal op 150 meter plus te vissen. 2 3 pondes of iets zwaarder. 2 2 1/4 ponders.


1 2 1/4 op gooiafstand met nylon. De rest gevlochten.

Op alle 2 de soorten hengels 6 vissen gevangen. Er moet uit de boot gedrild worden. 3 keer raden wat in potentie de grootste schade in de bek van de vissen veroorzaakten.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-06-2005 12:36

Zal het maar gelijhk verklappen.

De vissen gevangen met de lixchtere hengels veroorzaakten de grootste wonden. He ? Ja. Stik logisch ook. De vissen waren daar loei sterk ook nog een keer uit de boot drillen met 7 meter water eronder. Met de lichte hengels totaal niet in te brengen. Driltijden waren meer dan dubbel zo lang. Bijuna bij net vis slaat over, kop is niet in bedwang te houden. Vis weer 2 of 3 meter lijn. Nylon of gevlochten maakte geen reet uit.

Over haken die wrikken gesproken. De haken waren trouwens maat 6 klauwhaakjes.


Al met al heel veel zwart en heel veel wit, maar nog veeeeeeeel meer grijs.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

12-06-2005 13:13

Hmmmm klaas,
doe jij nou ook al mee aan het nalullen :lol:
gegroet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Patrick van Weert
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-04-2005 21:38
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

12-06-2005 13:15

De haak...........? haha ik vind het ook allemaal bullsh#t gevlochten of niet ik was gewoon benieuwd maar er komen blijkbaar nogal verhitte discussies vanaf. Maar wel leuk hihi gewoon de slip niet te zwaar en ph ja ik hoorde (las) nog een leuke: "A;s ik niet in m'n neus aan het peuteren ben heb ik nog een paar vingers over voor mn spoel" haha briljant! :P
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-06-2005 13:28

Klaas,

Gelul. Waar zeg ik dat iets moet? Trouwens, op 150 meter vissen met licht materiaal? :-?

Groet, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-06-2005 14:09

Kees,


sinds wanneer is 2 1/4 licht? De hengel heeft geen ruk met ver dicht bij te maken. Moesten de vissen halen met de boot en het aas brengen. O ja lag er ook nog 1 op gooi afstand

Peter,

Ben het er wel eens niet mee eens, maar probeer het wel uit. Zelf dan.

Maar voor mij is niet het materiaal de killer, maar de gebruiker. Da's toch heel anders. Wat denk je dat die knuppels bij ons in de sloot voor schade aanrichten met hun visserij? Of wat dacht je wat er gebeurt met pennen en misslaan. Nou misslaan de haak uit de bek rammen. Heb verdorie al voorns bijna in de boom zien belanden. Was niet de eerste de beste penvisser.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-06-2005 14:18

Klaas,

Ik ga hier niet kissebissen over wat licht is en wat niet. Het enige dat ik bepleit is een visserij waar je uitgaat van de omstandigheden en daarop je materiaal aanpast. Als je gevlochten lijnen wilt vissen op korte afstand is dat onnodig. Maar als je het toch doet, pak dan een hengel met een soepele top.

Een goede test gaat onder gecontroleerde omstandigheden.

Ik meen dat een bekende penvisser onder pseudoniem actief is op TF. Ik hang zijn beweringen op onder andere zijn web site niet aan.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

12-06-2005 14:59

Klaas,
Snap best hoe je hem bedoelde maar het komt er soms zo lekker uit bij je :wink: Wat me wel opvalt als je hier op doelt dat er een hoop mensen een opinie over gevlochten lijn hebben en exact weten wat er aan schort maar er tot mijn stomme verbazing nog nooit mee hebben gevist.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

12-06-2005 16:07

Hum... Ik heb nog nooit behoefte gehad om gevlochten lijn te gebruiken. Ik gebruik sinds jaar en dag nylon, en ook nog de soepele/zachte types met minder trekkracht. Deze lijnen hebben wel meer rek maar zijn daar tegenover wel slijtvaster!
Ik moet wel erbij vertellen dat ik nooit op lange afstanden vis.

Welk type hengel gebruikt wordt mag je volgens mij niet vergeten als je praat over gevlochten vs nylon. Een combinatie moet wel enigszins een beetje in balans zijn, toch?
Verder wordt volgens mij soms vergeten hoeveel kracht je met een goede 2 lbs hengel kunt zetten!
Ik gebruik tegenwoordig hengels met een tc van 2,75 lbs. Niet omdat ik met de tweeponders vroeger kracht tekort kwam met drillen maar gewoon omdat ik kracht te kort kwam met het wegzetten van de zwaardere loden die ik soms nodig heb in mijn visserij.

Moraal van mijn verhaal. Denk na voordat je materiaal gaat gebruiken. Bepaalde zware/grove materialen heb je soms nodig maar alleen maar omdat de praktijk hierom vraagt. Niet omdat het een nieuwe trend is.
Doe je dit niet, dan zul je je zelf soms behoorlijk benadelen.

Groeten,

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-06-2005 16:12

Klaas,

Was er een tijdje niet geweest, maar ik heb de discussie op TF even doorgenomen. Daar gaat het om de combinatie gevlochten lijn bij penvissen. Is mijn punt helemaal niet. Ben ook niet heiliger dan de paus. Als je zoals mij vist, dan heeft het vermogen van de hengel alles met (werp)afstand te maken. Trouwens ook met de dril, want je beweert zelf al, terecht, dat met licht materiaal drillen over 100 meter de dril alleen maar onnodig verlengd. Hoewel met licht materiaal en niet teveel druk een karper niet eens door heeft dat hij aan de lijn zit en zich zonder al teveel problemen laat binnenloodsen. Toont al aan dat het genuanceerder is.

Een gevlochten lijn heeft weinig rek. Dat heeft voordelen en daar kun je heel goed rekening mee houden zodra het een nadeel wordt. Maar dat moet dan wel gedaan worden. Als iets een trend wordt, dan gaan er ook velen mee aan de slag die daar niet op inspelen. Zonder argumentatie en met slechts in het achterhoofd een onzinverhaal over rek in nylon.

Groet, Kees