Gevlochten of niet? hot issue!


Gevlochten of niet?

Peiling eindigde op 23-06-2005 10:10

Gevlochten lijn
13
17%
Nylon
55
72%
Gevlochten lijn + nylon voorslag
8
11%
 
Totaal aantal stemmen: 76
Patrick van Weert
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-04-2005 21:38
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

09-06-2005 10:10

Ik vis sindskort met gevlochten lijnen niets mis mee werkt perfect, alleen bedacht ik me dat je alle demping kwijt bent die je met nylon wel hebt vanwege de rek die deze lijn bevat.
Dus vis ik met voorsklag van ong. 10 mtr. nylon. Deze bevestigde ik met twee halve bloedknopen aan elkaar, ook hier nog geen probleem. Laatst nog 33 pond, 19 pond en 14 pond aan gevangen. Tot de sessie op een kanaal een groot kanaal, de eerste sessie daar en vol vertrouwen tot de eerste snoeiharde run, ik pakte de hengel op en pats, lijnbreuk!~! gvd!
sorry voor mijn Frans. Precies op de knoop van de voorslag om dit risico uit te sluiten heb ik de voorslag verwijderd maar nu ben ik bang om mijn geschubde vriendjes te verminken en dat is het me niet waard DUS NU MIJN VRAAG: Wie heeft de gouden tip of de gouden voorslagknoop, evt andere tips over soort voorslag zijn ook welkom, aangezien ik de laatste tijd veel hoor over de zgn. fluor-carbon lijnen. Alvast bedankt "collega's"

groeten Patrick
Randy Willemsen
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-06-2004 17:11
Locatie: Hoogvliet

09-06-2005 10:19

met een nylon draad kun je goed hard aanslaan , ik zou met een gevlochte lijn de lijn afremmen en niet aanslaan .

wat je zelf al zei er zit geen rek in .
Windows is a 32 bit shell for a 16 bit extension to an 8 bit Operating System designed for a 4 bit microchip by a 2 bit company which can't stand one bit of competition.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

09-06-2005 10:19

Ok bij deze nylon lijn en me onderlijntje alleen is gevlochten centimetertje of 10
Soms vis ik ook met nylon en dan een voorslag van een aantalmeters " heel soms "
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

09-06-2005 10:24

Waarom heb je gekozen voor de gevlochten lijn..?


Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

09-06-2005 10:27

Beste Patrick,

Persoonlijk vis ik het liefst met nylon, echter in jou situatie zou ik me een voorslag op maken van een goede dikke nylon min. 40.00.

Fluor-carbon lijnen zou ik al helemaal niet als voorslag gebruiken aangezien deze type lijnen al helemaal niet bestand zijn tegen wrijving.

Veel succes!!

Mvg,
Jeffrey
Laatst gewijzigd door Jeffrey Schouten op 09-06-2005 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lesley Mulder
Berichten: 127
Lid geworden op: 31-01-2005 09:16
Locatie: Houten

09-06-2005 10:27

Over het algemeen vis ik met nylon lijn, zodat zn bek niet uitscheurt. (uit voorzorg)
Maar ik heb op me reservespoelen Gevlochtenlijn, ik gebruik dat als ik op een fort vis, zit het helemaal vol met pompebladen.
Maar gevlochtenlijn is niks mis mee, rustig drillen. en het voordeel is wel dat je meer actie voelt op lange afstand.


mvg,

Lesley
Met Vriendelijke Groet,

Lesley.
Gebruikersavatar
steef zenden
Berichten: 376
Lid geworden op: 29-03-2005 13:48
Locatie: westland

09-06-2005 10:38

ik vis met nylon...
Ik gebruik alleen een gevlochten voorslag als ik bij opstakels zit te vissen.........
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-06-2005 11:11

Nou, hier de gouden tip dan maar: Spoel je molens vol met dikke nijlon.
Waarom moeilijk doen als het BETER kan.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

09-06-2005 11:14

Gouden Tip:

NYLON :) Altijd beter
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

09-06-2005 12:02

Wat dacht van je een goede lange tube op de gevlochten lijn? (laatste metertje leadcore is ook een optie)
Vis zelf al jaren met gevlochten lijn en zou niet anders meer willen!

Groeten Robin
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-06-2005 12:41

Patrick,


Waarom gebruik je op een kanaal gevlochten lijn?

Ik zie hier alleen maar nadelen in, om te beginnen:

1) Veel stroming waar gevlochten lijn alleen maar grip op heeft. gevolg is dat je constant wordt gestoord door vasle piepen als er scheepvaart is én je moet veel zwaarder lood gebruiken als dat je met nylon vist.
2) Gevlochten lijn slijt zeer snel, stenen en ander onderwaterbeschoeiing sloopt je gevlochten lijn heel snel. Weer een paar € lichter.... :roll:
3) In veel gevallen vis je niet verder dan 100 meter op een kanaal, dus waarom gevlochten lijn?

Ik heb ook ooit eens gevlochten lijn gebruikt op het kanaal, 1 sessie en daarna heb ik alles eraf gehaald! Ik werdt er gek van! :evil:

Dit is niet de antwoord op je vraag maar kijk eens naar een Mahin-knoop. :wink: Ff Googlen en je hebt afbeeldingen en beschrijving.

Succes!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-06-2005 12:44

Gebruik zelf amnesia icm bloedknoop. Wel zo af en toe de knoop vervangen.

No problemos.

Tot voor een jaar was ik ook anti gevlochten lijn (jaja Pieter je had gelijk :D ). Dit veranderde rap toen de waterkippen boven kwamen met me=ijn rig, zonder een piep te krijgen. De buurman, die viste wel gevlochten lijn, kreeg nog een piep voordat de kip boven kwam.

Wat nu als de waterkip geen kip is maar een karper? BTW dit was op minder dan 70 meter afstand.

Tja geen rek met de dril is ff wennen, maar boven op mijn molen zit een knop. Rechtsom wordt er moeilijker lijn afgegeven en linksom gaat dat gemakkelijker. Naast het neuspeuteren gebruik ik mijn wijsvinger ook om wel eens tegen de spoel te plaatsen.

Dus hier ook een tip moeilijk is niet per definitie beter en nylon ook niet. Wel goedkoper.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-06-2005 12:53

Met "beter" doelde ik op de kanaalvisserij en al helemaal wanneer je lijnbreuken krijgt!
Zelf vis ik jaren met niks anders dan gevlochten.
Uit eigen hand kan ik je vertellen, op rivieren en kanalen kun je beter voor de nijlon gaan.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-06-2005 13:01

Inderdaad Robert en Klaas,

Om m'n post aan te vullen: Op kanalen gebruik ik liever nylon i.p.v gevlochten lijn.
Op stilstaand, open water waar je echt ver vist zal ik ook eerder naar gevlochten lijn grijpen. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

09-06-2005 16:23

Ik gebruik het liefst nylon 0.40/0.35

In gevlochten zie ik alleen een paar voordelen;

Als je echt op grote afstand vis voor een betere beet registatie

Als je veel last heb van waterplanten en dan met name wier.

Eventueel in de winter om sneller te reageren op elk piepje wat je krijgt.

Nadeel van gevlochten lijn meer losschieters

Ruud
Gebruikersavatar
Michael Bakker
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-09-2004 19:06
Locatie: Krommenie

09-06-2005 18:27

Ik denk zelf dat er te veel "Gekken" met gevlochten lijn vissen zonder dat zij er mee om kunnen gaan.
Dit met als reden dat ze geen vissen willen verspelen (door een lijnbreuk).
En dan als een gek de vis proberen binnen te halen, alsof het een sport is de karper zo snel mogelijk af te drillen.
En dan vervolgens karper met uitgescheurde bekken binnen halen.
Heel gek!


Gr,
Michael
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-06-2005 18:30

Klopt Micheal,

Die discussie is al eindeloos gevoerd. :wink:

Hopelijk dat deze niet weer wordt hervat in deze topic! :)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

09-06-2005 18:47

En wie heeft dan van de winter voor het eerst gevlochten lijn op zijn reserve spoelen laten zetten ?
Ik zei de gek....

Ik vis eigenlijk altijd met nylon, maar heb van de winter met het oog op de toekomst m'n (reserve)spoelen vol laten zetten met gevlochten. Tot nu toe heb ik er nog niet mee gevist omdat de situatie er zich niet voor leende.

Nu zit ik echter op een stek (noodgedwongen) zeker een meter of 150-200 uit de kant te vissen. De eerst volgende keer op deze stek zal ik dus zeker m'n gevlochten voor het eerst van m'n leven eens proberen !

Van het jaar ga ik ook naar Frankrijk, ik zal dan ter plaatse bekijken of gevlochten een meerwaarde kan hebben, en dan op de situatie inspelen.

Met nylon groeten ;
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

09-06-2005 21:49

Hangt er vanaf op wat voor afstand ik vis. En of het obstakelrijk water is of niet.

Voor langere afstand prefereer ik gevlochten lijn, dit omdat het haast geen rek heeft.

Een gemiddelde nylon draad heeft een rek van ongeveer 7%. Als ik mijn lijnen uitvaar op een groot water (Gaasperplas & Kinselmeer) over een afstand van ongeveer 200 meter, houdt in dat 7% van 200 meter 14 meter is.

Dat betekent dus dat de karper mijn lood 14 meter kan verplaatsen zonder dat ik iets merk op mijn pieper. Je moet je eens voorstellen dat je over grote afstanden vist en ook nog eens op een water waar (onder water) veel obstakels zijn, 14 meter speling is heel erg veel! Een gemiddelde flat is 14 meter hoog! In zulke gevallen zou ik kiezen voor gevlochten lijn. Omdat je door geen of weinig rek veel sneller een indicatie krijgt van een run om je pieper.

Maar als ik vis op werpafstand kies ik gewoon voor nylon. Ik vind nylon gewoon het lekkerst vissen. Plus met nylon werp ik ook verder dan met gevlochten lijn. En nylon beschadigt de ogen van je hengel veel minder als gevlochten lijn.

Eén van de grooste nadelen van gevlochten lijn is dat de het meer weegt als nylon. En daardoor krijgt de stroming meer grip op gevlochten lijn, dan op nylon. Dit kan leiden tot die irritante piepjes wat niks voorstelt. Wat je een hele nacht wakker houdt.
Patrick van Weert
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-04-2005 21:38
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

09-06-2005 21:57

Ik vis met gevlochten lijn en wil ook nix anders meer je voelt idd veel meer actie en van losse piepjes door stroming ed heb ik nog geen last gehad ik vis op een driesprong vandaar de lange afstand.
wat aanslaan betreft dat doe ik zowieso niet , nooit!, met gevlochten lijn ik tilde mn hengel uit de steun lijn kwam uit de plompen voelde 3 of 4 zware bonken en pang! weg voorslag. Ik vind dat gevlochten lijn meer voordelen heeft als nadelen. geen rek, direct contact, geen kinken je kan dwars door plompenbedden heen vissen noem maar op. Maar de welgesteldheid van de vis gaat boven alles. dus moet ik van mezelf met een voorslag vissen waar wel veel rek in zit en die slijtvast is igv mosselbanken en/of scherpe obstakels. Ik heb nu red ant snagleaderaangeschaft zeeer slijtvast (van PB Products trouwens) maar zal wel extra spoelen aanschaffen voor de gevallen waarin ik dynema niet nodig acht.
Patrick van Weert
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-04-2005 21:38
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

09-06-2005 22:05

Michael Bakker schreef:Ik denk zelf dat er te veel "Gekken" met gevlochten lijn vissen zonder dat zij er mee om kunnen gaan.
Dit met als reden dat ze geen vissen willen verspelen (door een lijnbreuk).
En dan als een gek de vis proberen binnen te halen, alsof het een sport is de karper zo snel mogelijk af te drillen.
En dan vervolgens karper met uitgescheurde bekken binnen halen.
Heel gek!


Gr,
Michael


Je begrijpt me verkeerd vriend deze "gek heeft juist het beste met de vis voor en er wordt niets zo snel mogelijk binnengehaald. Ik vis daar op bijna 200 mtr afstand en dat is niet te doen met nylon. je weet wel dat verhaal van 14 meter ensow.
en dat deze discussie eindeloos hgevoerd is daar was ik helaas niet bij maar bedankt voor je reactie
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

09-06-2005 22:43

Ik gebruik ook altijd nylon meestal 35/100 al zou ik op sommige plaatsen
(bij obstakels en lelies enz..) liever gebruik maken van gevlochten draad
maar dat is hier verboden dus gaat het niet door. :-?
Ik maak wel vaak gebruik van een gevlochten onderlijn!!
Mvg...
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

09-06-2005 22:43

Mourad Aviara schreef:Dat betekent dus dat de karper mijn lood 14 meter kan verplaatsen zonder dat ik iets merk op mijn pieper. Je moet je eens voorstellen dat je over grote afstanden vist en ook nog eens op een water waar (onder water) veel obstakels zijn, 14 meter speling is heel erg veel! Een gemiddelde flat is 14 meter hoog! In zulke gevallen zou ik kiezen voor gevlochten lijn. Omdat je door geen of weinig rek veel sneller een indicatie krijgt van een run om je pieper.



Ben ik het niet mee eens , bedenk ook eens wanneer die rek erop komt niet als hij er mee wegzwemt zodra je druk op de hengel zet dan gaat je lijn pas rekken ! ben je toch wel mee eens hoop ik ?
Vrienden van me hebben de afgelopen 4 dagen op een afstand van 350 mtr en meer zitten vissen met Shimano technium lijn en ze hebben er 9 vissen gevangen op 350 mtr zelfs een brasem gevangen op die afstand en zoals je weet die doen niet veel normaler wijze haha dus registratie is naar mijn weten bijna hetzelfde dus je verhaal van 7% en 14 mtr gaat bij mij niet op :wink:

Gr Ruud
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-06-2005 23:23

Beste Ruud,
Ik vis al enig jaren op de grotere stuwmeren in frankrijk en kan je melden dat je beetindicatie met gevlochten lijn beter is dan met nylon op grotere afstanden. Dus sorry je verhaal dat de indicatie bijna hetzelfde is gaat zeker niet op.

En de rek treed op als de vis begint te zwemmen ruud alles, ben trouwens zeer benieuwd hoe jij druk wilt zetten met je hengel op een afstand van over de 350 meter ? alles bepalend in deze is de loodcombinatie en hoe strak je hoofdlijn ligt, met gevlochten krijg je als het goed doet de lijn strakker op afstand en dit is ook een stuk beter voelbaar, ook met nylon reduceer je hierdoor al een groot deel van de rek die gewoon optreed.

Dat de karper eerst 14 meter zwemt zonder dat je een indicatie krijgt is natuurlijk onzin, dit klopt zelfs natuurkundig niet eens.

met vriendelijk groet,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 09-06-2005 23:59, 2 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

09-06-2005 23:54

peter postema schreef:Beste Ruud,
Ik vis al enig jaren op de grotere stuwmeren in frankrijk en kan je melden dat je beetindicatie met gevlochten lijn beter is dan met nylon op grotere afstanden. Dus sorry je verhaal dat de indicatie identiek is gaat zeker niet op.

En de rek treed op als de vis begint te zwemmen ruud, hoe wil jij druk zetten met je hengel op een afstand van over de 350 meter ?

met vriendelijk groet,
Peter

leren lezen Peter bijna hetzelfde !!!!!! niet identiek en die rek die komt er wel degelijk pas op als je tegendruk geeft als hij ermee vandoor gaat neemt de vis op 200 mtr echt niet eerst 14 meter mee en dan krijg je pas piepppp das gewoon bull.

Mischien een paar mtr maar zeker geen 14 of meer :-?
Als je bij je standpunt blijft hebben we een verschil van mening waar we toch niet over eens kunnen worden :wink:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.