Haakmaat (zie rigperikelen)


Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-06-2005 14:17

Heren,

Het is erg leuk dat iedereen verteld wat voor haakmaat hij (eventueel zij) gebruikt tijdens het vissen.
Maar de vraag moet eigenlijk zijn... Waarom gebruik je die haakmaat, wat is de gedachte erachter?

Dat lijkt mij veel interessanter dan te zeggen wat voor maatje je gebruikt.

Zelf gebruik ik maat 4-6 en 8, alleen zal de haakmaat afhangen van tal van factoren. Ik zal een aantal aspecten van het water en van mijn visserij naast elkaar leggen, voordat ik bepaal welke haakmaat ik gebruik.

Hierover zal ik straks een toelichting geven. Maar ben dus benieuwd naar de gedachtes achter de haakmaat....

Brand u allen maar los...
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

03-06-2005 14:46

Ik pas mijn haakmaat aan aan de grootte van het gebruikte aas en aan de lengte van de hair. Bijvoorbeeld, Mijn standaard onderlijn (combilinkje van ca. 15 cm) voorzie ik meestal van een maat 8 Gamakatsu super hook. De hair heeft bij mij standaard een lengte van ca. 1 cm tussen boilie en haakbocht en ik vis bij voorkeur met 12 mm boilies. De balans tussen aasgrootte en hairlengte is voor mij leidend voor de keuze in haakgrootte. Daarbij is mijn uitgangspunt op liefst zo klein mogelijk te vissen omdat een kleine haak beter vol raakt met vlees en zo dus minder makkelijk uitscheurt (zoals al 1000 x beschreven door anderen).

Overigens wanneer ik met een bal deeg vis (gebeurt niet meer zo vaak) of met een grote korst (wanneer de haak in het aas verstopt wordt dus)vis ik weer graag met een grote haak (2 tot 4). De opening in tussen haakpunt en haaksteel moet nu groot genoeg zijn om bij een aanslag grip te vinden in een karperbek.

Iemand reacties op mijn voorkeuren?

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-06-2005 15:28

Marcel,

Wat betreft je korst-theorie ga ik met je mee.
Maar wat als je met een 20 mm boilie gaat vissen, wat voor haak pak je dan?
Dat een maatje 8 meer vlees pakt moge duidelijk zijn!

Nog een vraag:
Wat doe je met je haakmaat als je op pak hem beet 250 meter uit de kant vist?
Blijf je dan bij maatje 8?
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

03-06-2005 15:40

Marijn,

Voor wat betreft een 20 mm boilie... Als je de hair maar lang genoeg maakt kan ervoor gekozen worden om met een maatje 8 te blijven vissen. Ik ben echter geen voorstander van extreem lange hairs omdat deze vaak om de haak gaan draaien en ik er gewoon minder vertrouwen in heb (erg persoonlijk natuurlijk). Ik vergroot daarom bij een 20 mm boilie zowel de lengte van de hair (naar max. 2 cm tussen haakbocht en bovenkant boilie) en ga naar een maatje 6 of 4.

Bij het vissen op 250 meter uit de kant blijf ik inderdaad bij een maatje 8. Ik kan echt geen enkele reden bedenken waarom niet. Bij het vissen op die afstand wordt toch vaak wat zwaarder lood gebruikt. Met een kleine haak komt de haak juist het meest vast te zitten dus ja ik gebruik die ook op 250 meter uit de kant (nog nooit zover gevist overigens).

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-06-2005 16:30

marijn ham schreef:Dat een maatje 8 meer vlees pakt moge duidelijk zijn!


Waarom zegt iedereen dit???? :roll:
Hoe kan een klein haakje nou in godsnaam meer vlees pakken dan een grote????????
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

03-06-2005 16:44

Het "meer vlees pakken" is eigenlijk wat ongelukkig omschreven. Wat bedoeld wordt is dat een klein haakje beter gevuld wordt. Hierdoor wordt kracht ook vanuit de haakbocht overgebracht en niet alleen vanuit de haakpunt, waardoor uitscheuren minder vaak voorkomt.

Groeten,

Marcel
laurens v emmerik

03-06-2005 16:46

hey marijn!

ik zelf vis zeer vaak met 21mm boilies,dan gebruik ik langstelige maat 4 haken...voordeel vind ik dat de haakpunt nu naast de boilie uitkomt,dat is met n 8 n stuk lastiger....zeg wel dat ik me hair altijd flink kort houd...
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

03-06-2005 16:59

Typisch,

Dat is juist de situatie die ik vermijd, een grote boilie strak tegen de haak. De boilie zal in veel situaties een negatief effect hebben op het indraaien van de haak. Met losschieters als gevolg. Niet mijn ding dus maar als jij er goed mee vangt zul je wel iets goed doen wat ik fout doe. Al vind ik het vrij logisch dat het je kansen niet bevordert.

Groeten,

Marcel
laurens v emmerik

03-06-2005 17:03

hey marcel!

ja,ik vang er erg goed mee,en losschieters heb ik zelden,tuurlijk klapt er af en toe iets af,maar dat mag geen naam hebben....

ik vis trouwens niet mijn boilie strak tegen me haak,ik denk dat het zo'n 4 a 5 mm is....

heb ook wel met langere hairs geprobeerd,maar dat heeft mij hier niks meer opgeleverd,en als je er eenmaal goed mee vangt....tja,dan is het moeilijk ervan af stappen natuurlijk...

mvg laurens
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

03-06-2005 17:35

Persoonlijk bevis ik eigenlijk alleen de 6. Ga ik nu naar groter water waar ik ook geregeld te vinden ben gebruik ik een 4 in combinatie met een 20mm boilie.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

03-06-2005 17:42

Dus hoe groter t water hoe groter de haak ???????
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

04-06-2005 00:49

ja, hoe groter het water hoe groter de haak :wink:
doe jij dit niet dan? :wink:


mvg
Carpe Diem...!
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

04-06-2005 00:56

vandaar dat ik ze op de noordzee vaak met van die achterlijk grote haken zie vissen :lol:
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

04-06-2005 04:52

Maatje 4,
Ik heb in het verleden eigenlijk altijd met kleinere haakjes gevist maar de laatste tijd liep het allemaal niet zo lekker meer en heb toen een aantal dingen veranderd,zo ook een iets grotere haak dus.
Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over maar gebruik het pas sinds kort !!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

04-06-2005 08:21

Verklaar ff , wat heeft groot water nu met n grote haak van doen.

Op vandaag kan zelfs in n badkuip n 30 kg vis zitten , dus ik snap jou ff niet.


pfffffffff je zal maar karpervisser zijn op t ijsselmeer , kan je er n 10/0 aanknopen . ( met n beetje geluk krijg je nog n bekeuring om dat je op meerval zit te vissen) :P
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

04-06-2005 08:32

mijn ervaring is dat de vissen op groter water, en dan bedoel ik rivieren of grote meren met scheepvaart een geharde bek hebben. Een maatje 4 pakt dan bij mij beter uit dan een maatje 6. het is maar een persoonlijke mening!!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

04-06-2005 10:23

Heren,

Aantal interessante reacties...

Er zijn nogal wat verschillen tussen de haakmaatjes, de een gebruikt maatje 8, de ander maatje 6 en de ander een maatje 4.

De enige keren dat ik een maatje 4 inzet is als ik op water ga vissen waar veel gevist wordt en je dat helaas ook aan de vissen kan zien.
Vissen die ietwat ingescheurde bekken hebben pak je gewoonweg niet goed met een maatje 6 of 8.
Die prikken veelal in het zachte weefsel, waardoor je een losser kan krijgen. Met een maatje 4 en een kleine aanpassing in de rig kan je ook de vissen met niet geheel gave bekken goed vangen.

Jeroen,

Op groot water zoals jij beschrijft hoeven de vissen niet per se harde bekken te hebben. Ook daar zou ik een kleine haak willen inzetten, want als je kijk naar dezeflde type en merk haak, alleen de maat is verschillend, dan zie je al zulke grote verschillen in de haak... Kijk eens naar de dikte van je haakpunt....
ocht de vis een harde bek hebben, dan zal een maatje 8 i.c.m. 130 gram lood veel dieper prikken dan een maatje 4 i.c.m. 130 gram lood.

Marcel,

Als ik op grote afstand vis, gebruik een klauwhaak maatje 4, soms een 6.
Een 8 zal ik er nooit inzetten, laat staan een langstelige haak...
Als je de vis vanaf de kant drilt en je moet de vis vanaf 250 meter drillen, dan gaat een langstelige haak wikken in de bek, het gaat bewegen en uiteindelijk bestaat de kans dat de haak gaat uitscheuren.

Maar goed, we gaan even verder en dieper in op dit onderwerp.
We gaan met zijn allen naar een mooi meer, blauw helder water, vissen tot ver in de 40 pond en we zijn de 1e vissers die er op het water vissen. Jarenlang was het water eigendom van de koninklijke familie, maar nu is het opengesteld voor de sportvisserij.

Het water is 16 hectare groot, het is een zachte veenbodem en het bodemverloop is niet spectaculair te noemen. De bodem heeft een maximale diepte van 6 meter, maar 60% van het water heeft een diepte van 2 tot 2.5 meter. De bodem is dus erg zacht...

Hoe gaan we het aanpakken, hoe krijgen we de vis aan de schubben, wat voor rig zetten we in en met wat voor haak gaan we vissen op dit maagdelijke water??
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

04-06-2005 11:19

Maik van de Camp schreef:ja, hoe groter het water hoe groter de haak :wink:
doe jij dit niet dan? :wink:


mvg


Nee, dat doe ik niet.. Ik vis eigenlijk altijd met maatje 6. Ik heb geen gevoel dat je op een groter water/grotere vis grotere haken moet gebruiken
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

04-06-2005 12:57

Even een kleine aanvulling waarom ik vrijwel ook altijd met kleine haken vis (maatje 7 tot 10), omdat deze vaak gewoonweg veel scherper zijn en blijven, dan grotere haken !!

Hiermee bedoel ik, dat ten eerste als ze uit de verpakking komen de kleinere haken meestal veel scherper zijn als grotere (logisch ?), maar ook na het vangen van vis, blijven de kleinere haken scherp, hetgeen met grotere haken nogal eens tegenvalt.

Ik weet niet of jullie hetzelfde ervaren, maar dit zijn mijn bevindingen.

mvg,

Ferdi
HIJ KWAM op mijn voerplek
HIJ ZAG de binnenkant van mijn net
HIJ OVERWON mijn stoutste dromen
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

04-06-2005 18:37

Gebruik altijd haakmaat 8.
Om 1 en Dezelfde reden: Ik vind dat de vis sneller gehaakt wordt of de haak pakt sneller het vlees, en de haak zo min mogelijk schade aanbrengt.
Maar er zit trouwens ook veel verschil tussen de haaktypes en haaknummers.
Als je een haak nr 6 hebt van een bepaald merk,is de grote soms gelijk van een ander merk z'n nr 8. Veel verschil dus
Maar goed, gebruik zo vaak mogelijk kleine haken zowel bij het penvissen als het statisch vissen.


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

04-06-2005 19:19

Ik gebruik zelf altijd haakmaatje 8, gewoon omdat het bochtje dan makkelijk gevuld wordt. Er is echter ook nog een ander heel belangrijk punt om dat bochtje goed gevuld te krijgen. Dit is de lengte van de haakpunt, deze moet langer zijn dan de breedte van de bocht(zie de dunne lijn).

Heel veel haaktypes hebben naar mijn mening een te korte punt, wat in mijn ogen toch een aantal nadelen heeft.

1: zoals hierboven gezegd, het vult de haakbocht moeilijker met vlees.

2: een langere (naar verhouding dunnere) haakpunt zal wanneer de vis de eerste klap van het lood krijgt verder indringen en een grotere kans geven op een run dan de kortere varianten. Zeker op wateren waar de vissen de klappen van de zweep al kennen.

3: De haak kan veel meer wrikken. Steek bijvoorbeeld je tentharing eens voor de helft in grond en zie hoeveel makkelijker dat wrikt ten opzichte van een tentharing die helemaal in de grond zit.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

05-06-2005 10:04

marijn ham schreef:Marcel,

Als ik op grote afstand vis, gebruik een klauwhaak maatje 4, soms een 6.
Een 8 zal ik er nooit inzetten, laat staan een langstelige haak...
Als je de vis vanaf de kant drilt en je moet de vis vanaf 250 meter drillen, dan gaat een langstelige haak wikken in de bek, het gaat bewegen en uiteindelijk bestaat de kans dat de haak gaat uitscheuren.


Marijn, in het bovenstaande geef je alleen een verklaring waarom je langstelige haken niet inzet op 250 m uit de kant. Ik heb zowieso een broertje dood aan langstelige haken, juist vanwege het wrikken dat jij ook beschrijft.
Kees hierboven beschrijft nog maar eens dat een goede kleine haak juist minder zal gaan wrikken.

Dus vraag ik me nog steeds af waarom geen maatje 8 op 250 meter uit de kant?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-06-2005 11:10

allemaal kul en napraterij. Vis nu 6 0f 7 jaar met gamakatsu longshanks. Nooit lees nooit problemen gehad. Sterker: ik weet zeker dat ik minimaal 20% meer vissen gevangen heb.

Wat iedereen doet moet ie lekker zelf weten maar ga geen onzin verkopen. Was ik nu alleen ala.

De haken lenen zich niet voor een alles of niets situatie, maar is dat nodig?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-06-2005 19:04

Klaas,

Ben je alweer met het verkeerde been uit bed gestapt..??
Ik begrijp jou niet hoor...

Waarom loop je alles en iedereen zo vaak af te zeiken?
Als je ergens niet mee eens bent, reageerd an niet, wees is verstandig en volwassen man...

En iedereen maar praten over die Klaas van den Herk, dat het zo'n chagrijn en zeikerd is.... Verbaasd mij niks hoor!
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

06-06-2005 15:22

Klaas van den Herik schreef:allemaal kul en napraterij. Vis nu 6 0f 7 jaar met gamakatsu longshanks. Nooit lees nooit problemen gehad. Sterker: ik weet zeker dat ik minimaal 20% meer vissen gevangen heb.

Wat iedereen doet moet ie lekker zelf weten maar ga geen onzin verkopen. Was ik nu alleen ala.

De haken lenen zich niet voor een alles of niets situatie, maar is dat nodig?

MVG

Klaas


Staat hier ergens dat er geen vis te vangen is met longshank haken?
Niet goed opgelet bij natuurkundelessen Klaas? Vergeten dat moment = kracht x arm?? Die 20 procent meer vangen, waar baseer je dat op?
Napraterij? Ergens bovenin dit topic wordt al aangegeven dat dit geen nieuwe informatie is. Waarom ben je toen niet al afgehaakt?

In 6/7 jaar vissen nooit een probleem gehad met longshanks? Nooit een losschieter gehad in 6/7 jaar? Heb je wel gevist of vind je losschieters gewoon geen probleem?

Kortom, dit is een weinig nuttige bijdrage Klaas, deze kunnen we echt missen als kiespijn.

Groeten,

Marcel