Even een (waarsch domme) vraag


Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

27-05-2005 21:06

Dan 10 jaar geleden, maar ik vang ook meer zeelten dan de afgelopen jaren.
Maar ik heb er niet zo veel problemen mee, ik weet hiermee dat ik goed zit te vissen en dat alles werkt. Mijn strategie klopt!
Dit geeft wel zekerheid.
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

27-05-2005 21:11

Inderdaad mooie zeelt.........prachtige bijvangst..........

Blijf het inderdaad ook erg vreemd vinden dat je als volwassen visser deze vis niet kunt herkennen........weleens met vaste hengel of met de pen gevist?
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

27-05-2005 21:16

Ook al heb je wel eens met de pen gevist, wat dan?
jan van kranenburg

28-05-2005 01:24

Je zal maar voor de eerste keer in je leven zo's vis vangen, en niet in het bezit zijn van het Handboek van inheemse Vissoorten".
So what? Dan vraag je toch wat 't is?

Prima manier om erachter tekomen!.

Je bent nooit te oud om te leren, toch?

In ieder geval respectvol behandeld, maar daar hoor ik niemand over.

mvg

Jan
Randy Willemsen
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-06-2004 17:11
Locatie: Hoogvliet

28-05-2005 02:59

[quote="killian de bruijne"]toch vind ik het altijd wel klote dat als karpervissers er ietxs anders aan hebben hangen dan karper e vaak gewoon zo een ruk aan die hengel geve dat de haak eruit scheurt! :roll:[/quote]

Ben ik ff blij dat je dat niet uit dit topic hebt :-)

Ook deze vis is door mij met respect behandelt , getuige aleen al dat er een onthaakmat gebruikt is , dit is bij een hoop beginnende karpervissers ook vreemd..

En dat ik als iemand van (ondertussen 30) toevallig deze vis niet herkent , ach ik kan niet alles weten vandaar ook mijn vraag hier op het forum.
Windows is a 32 bit shell for a 16 bit extension to an 8 bit Operating System designed for a 4 bit microchip by a 2 bit company which can't stand one bit of competition.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

28-05-2005 07:10

Randy .

Mooie zeelt hoor.
Als je ooit eens gaat pennen met wormen tegen of tussen de lellyvelden zal je ze waarschijnlijk wel vaker gaan vangen.
Het geen wat ik dus nooit erg vind.
regel 1 voor mij is vis is vis.
En deze behandelen we allemaal met respect.
En daar bij komt nog eens dat een zeelt je ook wel een stukje van het water kan laten zien als deze actief is.

Al met al bij mij een zeer welkomen bijvangst.

PS..weet nog wel een leuke sloot bij ons in de polder randy waar lekker veel zeelt huist.

Vang ze en groetjes marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-05-2005 08:52

Moe wordt ik van die mensen die een oordeelhebben over iemands kennis. Blij ben ik met mensen als Jan, anders had ik weer van leer moeten trekken en daar ben ik te moe voor.

Mooie zeelt, en voor de moraalridders hier hoeveel van jullie kennen alle soorten?

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-05-2005 18:11

Alsof er zoveel zijn.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

28-05-2005 22:24

het kostte mij vorige week ook even wat tijd voordat ik een vangst wist te plaatsen als barbeel hoor.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

30-05-2005 10:32

Over iemand zijn kennis kun je niet over oordelen, misschien weet ie van andere dingen wel heel veel. Maar het herkennen van de algemene vissoorten is wel iets dat een beetje visser hoort te weten. Het geeft met name de achtergrond van iemand weer. Veel mensen hebben niet eens geleerd om met een vaste hengel te vissen. Ze zijn gelijk begonnen met karpervissen, dit is naar mijn mening niet helemaal de juiste insteek om te beginnen met vissen. Ik denk dat je zo een soort basiskennis van het vissen mist. Een stuk lood inwerpen en een paar boilies bijschieten kan iedereen leren.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

30-05-2005 13:22

Frank, wat een boelsjitverhaal zeg. Mag iemand die 40 is niet plotseling het karpervissen leuk vinden nadat hij dit een keertje heeft gezien op tv?

Moet deze persoon dan op een, in jouw ogen, verpichte viskennis en vaste hengelcurses?

Wat een idiote reacties hier de laatste tijd op het forum zeg. Bah!
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

30-05-2005 15:21

Al ben ik niet zo`n heel fanatieke zeeltliefhebber(misschien niet zo gek na gemiddeld 5 zeelten en 15 bramos per sessie) blijft het een hele mooie vis en ook al vang je ze liever niet, het blijft een kleine moeite om ook een zeelt/brasem/winde/voorn met een beetje respect te behandelen.
Beetje schijnheilig is het niet? om een karper netjes en voorzichtig te behandelen op een onthaakmat en een zeelt of brasem een doodschop te geven.

Begrijp me niet verkeerd, de mensen hier die mij al langer kennen weten dat ook ik "vroeger" mijn bijvangsten niet altijd even goed heb behandeld, maar met de komst van de jaren ( en gelukkig ook het verstand) is ook een zeelt of brasem o.i.d. gewoon een vis en een vis behandel je met respect!!!! anders heb je niks aan de waterkant te zoeken.

Even terug naar de oorspronkelijke vraag... het verbaasde mij ook eigenlijk wel een beetje dat deze man niet wist dat het een zeelt was.
Maarja niet iedereen vist al jaaaaren op karper en vangt deze vissen dus ook niet al jaaaren, waardoor deze man dus ook niet al jaaaren weet wat dit voor vis.
Hieruit kun je overigens naar mijn idee wel opmaken dat deze man met alle respect met zijn hobby bezig is, en zelfs een voor hem onbekende vis, waarvan hij iig weet dat het geen karper is, met alle respect behandeld.
En dat vind ik tegenwoordig (vooral als je naar sommige andere "vissers" kijkt) toch wel een compliment waard.



MVG


Fp
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

30-05-2005 15:31

Rob,

hij mag met alle plezier vissen, en hij gaat er ook netjes mee om, dat is belangrijk. Ik schrok wel een beetje toen ik de vraag las!
Het valt me gewoon op dat veel mensen gewoon een karperset kopen en dan maar gaan vissen, die piepers doen de rest wel. Dat vind ik nogal jammer maargoed dat had je al kunnen lezen.
beetje bij beetje
Randy Willemsen
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-06-2004 17:11
Locatie: Hoogvliet

30-05-2005 18:07

ik vis nu 6 jaar op karper , en dit was mijn eerste zeelt (sterker nog mijn eerste bijvangs op een boilie ):oops: , maar gelukkig komt dit niet door blanks , ik kan zeggen dat ik menige karper heb doen landen op mijn mat.

Met deze had ik gewoon twijfels , gelukkig is er dan een forum waar de twijfel wordt weggenomen.. :D


Ondanks sommige antwoorden waar ik niet echt veel aan had toch bedankt.
Windows is a 32 bit shell for a 16 bit extension to an 8 bit Operating System designed for a 4 bit microchip by a 2 bit company which can't stand one bit of competition.
Patrick van der Geest
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-05-2005 11:44
Locatie: Zoetermeer

30-05-2005 19:44

Hoeveel mensen herkennen gelijk een giebel en kennen het verschil tussen riet en ruis voorn......

Elke vraag is welkom en hoe moet je het anders leren?

Blijft een mooie vis die zeelt, zeker met de pen :)
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

30-05-2005 20:08

Patrick,

Er is GEEN verschil tussen een riet- en een ruisvoorn.......dit is één en dezelfde vis!!!

Net als lauw en zeelt dezelfde zijn..........

En meun en kopvoorn ook......
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

30-05-2005 20:28

Randy,

Ik wil je zeker niet aanvallen omdat je die zeelt niet herkent, je hebt wel interesse om de vissen te leren kennen en daarom raadpleeg je het carpboard. Dat heb je goed. Veel mensen hebben deze drang niet en het lef niet om zoiets te vragen op dit board.

Ik hoop dat je uit mijn reacties kunt lezen dat het meer een algemeen beeld is waar ik een beetje van baal dan dat ik hierop persoonlijk word.
beetje bij beetje
Randy Willemsen
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-06-2004 17:11
Locatie: Hoogvliet

30-05-2005 20:45

Frank bosman schreef:Randy,

Ik wil je zeker niet aanvallen omdat je die zeelt niet herkent, je hebt wel interesse om de vissen te leren kennen en daarom raadpleeg je het carpboard. Dat heb je goed. Veel mensen hebben deze drang niet en het lef niet om zoiets te vragen op dit board.

Ik hoop dat je uit mijn reacties kunt lezen dat het meer een algemeen beeld is waar ik een beetje van baal dan dat ik hierop persoonlijk word.


ik voel me ook niet aangevallen , juist geholpen omdat ik nu weet wat het was :D
Windows is a 32 bit shell for a 16 bit extension to an 8 bit Operating System designed for a 4 bit microchip by a 2 bit company which can't stand one bit of competition.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

31-05-2005 11:19

een mooie zeelt !!!
Ik weet het ook pas sinds ongeveer een jaar of 2,had er daarvoor nog nooit een gezien,laat staan gevangen en kan je vraag dus goed begrijpen.
Mvg.
Bart Kuysters
Berichten: 111
Lid geworden op: 30-09-2004 20:18
Locatie: Netherlands

31-05-2005 11:26

Mooie zeelt idd, ik heb er helaas nog nooit 1 mogen vangen :(

Niet dat ik er gericht op zal gaan vissen, maar als bijvangst gaat ie zeker mee op de foto!
Op dit moment vang ik net zo lief een mooie zeelt als een karper al is het alleen al omdat ik nog nooit een zeelt heb gevangen. :)
Gebruikersavatar
Lesley Mulder
Berichten: 127
Lid geworden op: 31-01-2005 09:16
Locatie: Houten

31-05-2005 12:51

dit seizoen heb ik er 4gevangen
lijkt wel een gewoonte om een zeelt te vangen i.p.v karper :lol:
Met Vriendelijke Groet,

Lesley.
Patrick van der Geest
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-05-2005 11:44
Locatie: Zoetermeer

31-05-2005 15:20

@ guido,

tenminste iemand die het weet :oops:
Marcel Jansen
Berichten: 123
Lid geworden op: 03-05-2005 16:08
Locatie: randstad

31-05-2005 16:22

Geheel off topic maar Patrick, ik zie dat je uit zoetermeer komt!!! Nog tips voor goede stekken? Waar ik geen zeelt maar karper vang.

Om te laten zien dat ik ook de rotste niet ben kan je mijn stekken bekijken op http://mdworld.dyndns.info/vis/

Groetjes Marcel
Gebruikersavatar
Dave Pein
Berichten: 66
Lid geworden op: 28-06-2004 16:54
Locatie: Rotterdam

06-06-2005 14:23

Frank bosman schreef:Ik moet zeggen dat ik hier wel een beetje van schrik dat een karpervisser van 29 jaar nog geen zeelt kan herkennen!
Er zijn er volgens mij steeds meer die gelijk een hele uitrusting kopen zonder dat ze weten wat ze vangen! Jammer jammer vind ik


Nou nou gelukkig heb ik je andere reactie's gehoord tegenover Randy, dat het niet als aangevallen bedoeld was... Want ik wist niet dat er ook zoiets was van de perfecte visser... zelfs korda enz, heb ik verschillende dingen verkeerd zien doen... En als ik met je mee zou gaan misschien dat je ook iets nog te leren valt net als ik net als iedereen...

Marcel Jansen schreef:Geheel off topic maar Patrick, ik zie dat je uit zoetermeer komt!!! Nog tips voor goede stekken? Waar ik geen zeelt maar karper vang.

Om te laten zien dat ik ook de rotste niet ben kan je mijn stekken bekijken op http://mdworld.dyndns.info/vis/

Groetjes Marcel


Dan hoop ik dat je wel misschien overweegt om een Onthaakmat onder je vis houd, of dat je desnoods het water in gaat... ( Met nadruk op de foto's van je site... ) hoop ik dat hij niet op de foto's zichtbaar was, maar dat hij wel aanwezig was eronder..

MvG Dave
Marcel Jansen
Berichten: 123
Lid geworden op: 03-05-2005 16:08
Locatie: randstad

06-06-2005 21:59

Dave,

Wat denk je zelf?

Als je goed kijkt zit ik bijna op elke foto op mijn knieen boven mijn onthaakmat of boven nat gras. Zoals het een goed karpervisser betaamt. Ik hou zelfs mijn duim in zijn mond omdat ik bang ben hem te laten vallen, maar ook daar kwam weer commentaar op omdat dat de foto niet ten goede komt. Maar goed na een aantal weken carpboardforum leer je snel dat er op elke foto commentaar komt.

Alleen jammer Dave dat je er al gelijk vanuit gaat dat er geen onthaakmat onder ligt. Na mijn 1e hengel was de onthaakmat het 2e ding dat ik gekocht heb en deze gaat ALTIJD mee, zelfs als ik ff rap ga korsten!

Sommige vissers op mijn site ken ik geeneens dus als daar geen onthaakmat onder ligt kan ik daar weinig mee.