lijnbreuk; beaasde onderlijn met lood op mijn stek


Plaats reactie
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

22-05-2005 16:11

Hallo,

Ik heb pas geleden een voerplek aangelegd en vanmiddag heb ik daar een aantal keren ingeworpen om te kijken hoe ver het lood in de bodem wegzakt. Op een gegeven moment kwam ik vast te zitten. Lijnbreuk was het gevolg.

Er ligt nu dus een beaasde onderlijn met lood op mijn stek. Als een karper of een andere vis het aas neemt, dan haakt hij dus zichzelf. Ik baal ervan dat dit is gebeurd. Voor de vis die het aas neemt vind ik het triest, maar ook omdat het precies op mijn voerplek is gebeurd. Dit geeft me minder vertrouwen in de voerstek. Aan de andere kant is het maar 1 vis dan gehaakt wordt als hij het aas zou nemen.

Zouden jullie gewoon doorgaan met de voerstek en er gaan vissen of niet? (ik heb er nog helemaal niet gevist). Het is misschien een beetje een rare vraag, maar misschien wil iemand toch reageren.

Bert
Danny Alderliesten
Berichten: 49
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00

22-05-2005 16:25

Vis je met een safety systeem? Als het lood echt goed vastzit neemt de vis alleen de onderlijn mee en een stuk lijn
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

22-05-2005 16:31

Bert Snoek schreef:Hallo,

Ik heb pas geleden een voerplek aangelegd en vanmiddag heb ik daar een aantal keren ingeworpen om te kijken hoe ver het lood in de bodem wegzakt. Op een gegeven moment kwam ik vast te zitten. Lijnbreuk was het gevolg.

Er ligt nu dus een beaasde onderlijn met lood op mijn stek.




Waarom moet die beaasde onderlijn er eigenlijk bij? of was je van plan er op dat moment te gaan vissen?Zijn trouwens veel andere manieren om erachter te komen hoeveel modder er ligt ;)
En wat voor systeem had je er op dat moment aan zitten dan?


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
krijn passenier
Berichten: 118
Lid geworden op: 14-04-2004 22:44
Locatie: brielle

22-05-2005 16:35

hoi

Ik snap je niet helemaal eerst een voer plek aan leggen en daarna kijken naar de modder met aas en haak :o
Kun je dan niet beter eerst met alleen lood naar de modder kijken daarna voeren en dan pas gaan vissen.


groet krijn
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

22-05-2005 16:37

Ik viste met een safety systeem (clips van Korda), maar het lood sloeg niet ver in. De beaasde onderlijn had er eigenlijk niet bij gehoeven.

Omdat ik vorig jaar veel heb geoefend met gooien (ik gooide veel in de war) heb ik die onderlijn eraan gedaan. Helemaal niet bij nagedacht. NIet echt handig dus.

Ik denk dat ik toch maar doorga met voeren. Als ik een vis had gevangen, dan was de vis ook geschrokken van de inhaking. Dus een nieuwe voerplek aanleggen lijkt me zelf onnodig. Wat jullie?
Martijn Bosma
Berichten: 84
Lid geworden op: 23-06-2004 22:46
Locatie: Schiedam

22-05-2005 18:19

Bert,

Even logisch nadenken ok :P. Jij gooit in, je komt vast te zitten. Je haak zit dus VAST ergens in, in een tak getrokken of iets dergelijks. Hoe kan de vis zich haken aan een haak die vast zit in een tak :wink:

Martijn
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

22-05-2005 20:19

Martijn hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.
De lijn kan ook om een tak o.i.d. zijn geslagen zodat het bij het lood vastloopt en breekt.
Bert als je de voerstek aan wilt houden ga er dan inderdaad eerst alleen met lood pijlen en ontdek hoe de stek er uitziet, als je er toch obstakels hebt zitten kan je beter een paar meter van afwijken, als je er karper op krijgt vinden ze jou aas heus wel.
Suxxes :wink:
Gr:Hans.
vaak zi'j te bang
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

23-05-2005 07:36

Helemaal met Hans eens !!
Zou er proberen achter te komen (obstakel) om verdere verspeeling te voorkomen of gewoon een stukkie opschuiven.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-05-2005 08:07

doe ik altijd EERST.

Beetje onderzoek vooraf is best handig...
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

23-05-2005 09:50

Een beetje bodemonderzoek vooraf kan zeker nooit kwaad het helpt je met hetvolgende:

- Bodemverloop
- Soort bodem (hard - zacht)
- Obstakels! Scheelt ook ergernis tijdens een aanbeet!
- Plus krijg je een meer algeheel inzicht
- Diepte

Oftewel altijd even peilen zorgt voor een schat aan informatie niet vergeten om ook het e.e.a. te noteren er volgt zo veel info die kun je moeilijk allemaal onthouden

Tevens...het kan altijd nog gebeuren dat je ineens onverhoopt toch vastzit maar dat wil niet zeggen dat je moet stoppen met voeren aldaar..
Je kent het gezegde vast wel: Ook het beste paard van stal....

Ach gewoon lekker vissen das ut belangrijkst ....

Met Peilende Groet,
HnZ
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-05-2005 10:17

Bert, door de weerhaak dicht te knijpen voorkom je onderwater veel leed. Maakt niet uit of je wel of niet aan het peilen was, vast komen zitten komt nu eenmaal op veel waters regelmatig voor.

Een safety rig systeem bestaat niet, geeft enkel de vis de mogelijkheid dat het lood los komt van de lijn.

Peter
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

23-05-2005 12:15

Bedankt voor reacties. Het is op zich geen logische volgorde om eerst te voeren en dan de bodemgesteldheid te gaan onderzoeken. Het is echter zo dat ik vorig jaar veel gevist heb op dat water. Mijn stek van vorig jaar lag in de buurt van mijn huidige stek. (met mijn stek bedoel ik alleen de plek waar ik heb gevist). Ik had vorige week geen tijd meer om te onderzoeken en ik moest mn voer kwijt.

Vorig jaar was er gebaggerd en was de bodem over het algemeen hard. Ik bedacht me ineens dat dat dit jaar mischien iets veranderd kan zijn. Ik wil met combirigs gaan vissen en als het lood toch enigzins inslaat dan verkies ik safetyrigs met wartellood boven inline lood. Dit i.v.m. de scharniering van de combirig.
jacco noordermeer

23-05-2005 16:01

altijd??? klaas :wink:
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

24-05-2005 03:33

Gewoon een meter of 2-3 voorbij je voerplek gaan liggen de grotere vissen zitten meestal aan de buitenkant van de voerstek ( heb ik eens gezien op een korda dvd ) :D

Suc6 :wink:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Plaats reactie