Beste methode om worsten te produceren


Snelste en kosteneffectiefste methode voor het produceren van worsten

Luchtdrukspuit met compressor
35
49%
Pastamatic
5
7%
Gehaktmolen
19
26%
Anders
13
18%
 
Totaal aantal stemmen: 72
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

20-05-2005 16:26

Beste mensen,

Wat is volgens jullie de beste (meest kosteneffectief ook) methode om grote hoeveelheden (laten we zeggen vanaf 10 kg) worsten te produceren? Graag een beargumenteerd antwoord.

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

20-05-2005 19:58

Snelste manier om je worsten te maken is met een compressor. Ik heb al die andere dingen ook gehad maar zie foto dan begrijp je het wel.

http://www.carpobsession.nl/RRT/plaatjes/worst2.jpg
Jordy Lam
Berichten: 110
Lid geworden op: 24-11-2004 14:32

20-05-2005 20:30

Dat doe je goed :lol:
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

20-05-2005 21:19

ik zou eerst enorm veel eten , dan enorm veel bier drinken , proberen het niet uit te k*tsen, en dan de volgende dag kan je beginnen met worsten draaien ! maar 10 kg, dat is wel heel erg veel seg :o pas maar op dan dat je endeldarm er niet mee uit komt !!


ze stellen toch gekke vragen op dit forum :-?
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

20-05-2005 22:35

Plak deeg maken, op je plank leggen, bovenste stuk erop en aanduwen. 'worsten' eraf halen en even over de werkbank rollen zodat ze rond zijn.
Kosten: 0 euro
Gemak: Zeer groot
Snelheid: Voor diegenen die nog met een 'plank' draaien; voor de draaier bijna niet bij te houden :wink:

P.S. ik draai niet voor de sier, maar voor de karpers :roll: . Ik maak me dus niet druk om een enkele 'mislukkeling' ertussen, donder gewoon alles wat van de plank komt in de pan.

Mvg. Daniel
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

21-05-2005 11:33

Ray v/d Bos schreef:Snelste manier om je worsten te maken is met een compressor. Ik heb al die andere dingen ook gehad maar zie foto dan begrijp je het wel.

http://www.carpobsession.nl/RRT/plaatjes/worst2.jpg


Toch is deze manier wel een dure denk ik, aangezien de aanschaf van een compressor er ook bij zit voor mij :(
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

21-05-2005 12:43

Heb je wel een beetje gelijk in Joris, aangezien ik de spuit zelf maak valt het voor mij natuurlijk wel mee. Maar je moet ook een redelijke compressor kopen ( met vochtafscheider) anders komt er rotzooi in je mix ( olie en andere troep) Dit alles kost natuurlijk wel wat.


Toch valt het denk ik nog wel mee, als je af en toe ook voor wat andere mensen gaat draaien dan is die kosten wel terug te verdienen.



En het is natuurlijk ook een hobby. Er zijn ook mensen die superdure dvd spelers kopen maar eentje van de kruidvat voor € 40 doet het natuurlijk ook.

Het is maar wat je leuk vind.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

21-05-2005 22:14

Hier kun je niet tegen draaien/koken/stomen.

http://www.carpstore.nl/index.php?id=4&cat=14

Ben reeds in het bezit van een Multi Worstenspuit. Het is gewoon niet te geloven hoe snel het produceren van worsten gaat. De compressor staat op iets van 3bar en de worsten komen er nog binnen enkele seconden uit (29 worsten van 14mm). Een perfect gladde boilieworst en naar mijn tevredenheid worden de boilies perfect rond.

De prijs vind ik ten opzichte van een gewone deegspuit op luchtdruk nog redelijk, een gewone luchtdruk worstenspuit kost ook al gauw rond de 125,00euro. Voor de bovengenoemde Multi Worstenspuit was ik 159,00euro kwijt, best duur maar heb er zeker een hoop plezier van.

Groet Mike.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

22-05-2005 00:25

Wij hebben een gehaktmolen met motor erachter.. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat! Laatst eventjes het apparaat getest, ik had iets van 2 of 3 kilo mix.. Dat was bínnen 1 of 2 minuten omgetoverd in een flinke stapel keurige worsten.

Nadeel is wel, dat bij zo'n kleine hoeveelheid je relatief érg veel achterblijvend deeg hebt, wat je daarna weer met de hand moet rollen. Dat heb je bij een compressor-spuit natuurlijk niet.. Maar dat is wel allemaal van plastic, en met vaak stevige mixen heb ik slechte ervaring met plastic en het maken van boilies.. Oftewel: is het een beetje duurzaam?

Van het apparaat wat wij hebben staan kan ik met zekerheid zeggen dat het over 10 jaar nog in dezelfde staat is.. Dat kun je echt neit kapot krijgen, je kunt het eigenlijk niet eens tillen :) (reken op een kilootje of 20) hehe.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

22-05-2005 09:10

martijn van ierland schreef: Dat kun je echt neit kapot krijgen, je kunt het eigenlijk niet eens tillen :) (reken op een kilootje of 20) hehe.


40 ponder gaat ook niet op de foto ? :P :lol:
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

22-05-2005 10:47

En Mike, heb jij ook wel eens dat er olie en andere toestanden met je mix in aanraking komen door de compressor? Ik ben namelijk best geïnteresseerd in die multi worstenspuit. Maar wat betreft kosten kom ik op ongeveer hetzelfde uit als een nieuwe pastamatic (met compressor en een andere maat spuitkop). Dan heeft de pastamatic weer als voordeel dat hij ook het deeg kneed en dat mijn gele spuitkoppen erop passen, geen herrie en kost weinig opbergruimte. Ik vraag me alleen af of het handig werken is met een pastamatic. Ik maak mijn boilies alleen. Als die pastamatic worsten begint te spugen, is dit dan alleen wel bij te houden met het afsnijden van de worst en aan de kant leggen hiervan? Dit probleem heb ik weer niet met de multi worstenspuit. Wat is wijsheid?

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

22-05-2005 16:16

Joris Kroes schreef:
martijn van ierland schreef: Dat kun je echt neit kapot krijgen, je kunt het eigenlijk niet eens tillen :) (reken op een kilootje of 20) hehe.


40 ponder gaat ook niet op de foto ? :P :lol:


Ik ben al blij als ik een twintigponder vang :). Maar met een veertigponder (althans, zo hoort het toch!) sjouw je niet het halve land door om het bij je thuis te krijgen :). En dat dan nog via de NS.. Wat een HEL!

Ter verduidelijking: wij hebben het ding via marktplaats gekocht, en konden het in Limburg gaan ophalen.. Vanuit Breda best een stukje!
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

22-05-2005 16:32

Marcel

Als je in je eentje draait ga je met een pastamatic snel genoeg, vooral als je met een grote bolieplank draait. Je zit ook met het koken , dat kun je dan in die tussen tijd doen, als je aan het draaien bent.

Wel een tip maak je mix dan met een boormachine aan, en stop dan je deeg in de pastamachine.

Als je zo als ik soms wel 200 kilo mix in de week wegdraait dan moet wel naar wat makkelijks vinden, ik heb zelf altijd een grote gehaktmolen gewerkt maar het werk wat je er aan hebt is wel zwaarder( je moet met een stop nog je deeg aandrukken)

Zoals ik nu ga heb ik in 10 seconden 1 1/5 kilo worsten liggen.

Marcel ik zie dat je bij mij in de buurt woont, ik heb een ook nog een pastamatic staan je mag je mix bij mij wel een keer draaien, kun je zien hoe dat gaat.
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

22-05-2005 16:52

Beste Ray,

Bedankt voor je tips en je aanbod. Ik heb een tweedehands pastamatic aangeboden gekregen. Als dit de goede is (magnum pro) ga ik die kopen denk ik. Als het draaien daarmee nog wat onwennig gaat ga ik graag op je aanbod in. Als het me zo ook prima lukt ben ik natuurlijk ook geholpen. In ieder geval nogmaals bedankt en ik laat iets van me horen als ik wat hulp kan gebruiken.

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-01-2006 13:16

[quote="Ray v/d Bos"] Maar je moet ook een redelijke compressor kopen ( met vochtafscheider) anders komt er rotzooi in je mix ( olie en andere troep) Dit alles kost natuurlijk wel wat.
quote]

Ray, kun je hier iets meer over vertellen?
Ben in overweging om een deegspuit op luchtdruk te kopen of de multi worstenspuit van carpstore
Is het niet zo dat de luchtdruk gescheiden is van de mix???
gr
Hans
Gebruikersavatar
Jelle Dries
Berichten: 235
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: Zoersel
Contacteer:

07-01-2006 14:13

sturen ze deze multi worstenspuit ook op naar Belgie als ik ze bestel? of moet ik ze ginder komen afhalen? op de site kan ik er niet goed aan uit.

mvg
jelle
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

07-01-2006 14:14

Hans

bij de deegspuit bij mij op de site is de lucht wel gescheiden.

Bij de multiespuit van Carpstore is dit niet zo, daar zit de lucht in de koker die zo de stempel naar voren drukt.

Een nadeel is altijd dat je beide kanten moet los schroeven om hem weer bij te vullen met deeg, en een nadeel is als je geen goede vocht afscheider hebt op je compressor dan krijg je vocht in je spuit ( en dan ook wel een beetje olie, ze zijn nooit olie vrij)

Bij mij werkt het anders, ik werk met een persdrukcilinder, dus alles blijft gescheiden.

En het voordeel is dat ik de stempel weer teug kan laten gaan met een hendel ( zie foto site) En zo de hele zaak weer makkelijker kan vullen.
Gebruikersavatar
Jelle Dries
Berichten: 235
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: Zoersel
Contacteer:

07-01-2006 14:17

verlies je dan niet heel veel tijd, als je deze elke keer opnieuw moet openmaken langs beide kanten??
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

07-01-2006 14:33

Ja natuurlijk Jelle

Daarom werk ik met een cilinder, je kunt deze 2 kanten op laten gaan, als die vol is om het eruit te persen, en als die leeg om terug te laten gaan.

En ik heb geen schroefdraad op de deksel, maar een snelsluiting, SUPERSNEL.
Gebruikersavatar
Jelle Dries
Berichten: 235
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: Zoersel
Contacteer:

07-01-2006 14:35

heb je dat zelf gemaakt, of ook ergens gekocht? :)
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

07-01-2006 15:34

Ik weet het nog niet, ik vind het wel leuk en alles, van die multiboiliespuiten enz, maar het is niet zo dat ik een bedrijf voor mezelf ga beginnen en half nederland van boilies moet voorzien.

Wie zegt dat boilie's allemaal dezelfde vorm en grootte moeten hebben? Soms werkt het juist dressuurdoorbrekend als je dat niet doet. Gewoon met de hand voldoet ook gewoon!

En dan zie ik al die mensen hier die 150 euro betalen voor zo'n spuit, weet ik veel wat voor een compressor, enz enz en denk ik waar gaat dit naartoe?

Tuurlijk is het handig als je boilie's draait, en tuurlijk ben je veel sneller klaar, maar ik draai liever iets langer dan dat ik het geld daaraan uitgeef. Koop van dat geld wel andere visspullen.

Wat ik doe, en noem me maar primitief, is ik rol gewoon zelf mn worsten uit deeg, snij dat in stukjes en rol die stukjes tot balletjes.

Ik draai toch altijd de nacht voor een vissessie, dus om hele grote hoeveelheden zou het niet gaan.

Wel heb ik ooit een x een 22 mm boilietafel gekocht en een "boiliedeegspuit" van X2. Wat een kutding was dat, na 2 x vullen ging dat ding al stuk, hij bouwde geen druk meer op. Mijn vertrouwen in normale deegspuiten is dus verdwenen.

Nou heb ik een vraag voor jullie.. Op http://www.carpstore.nl/index.php?id=4&cat=14 zag ik 2 normale deegspuiten, allebei zo rond de 25/35 euro.

Zouden die goed zijn denk je?
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

07-01-2006 16:17

Jelle

Ik maak dit alles zelf.

Mourad, je hebt groot gelijk, als je niet zo gek veel boilies gebruikt waarom zou je dan veel geld uitgeven.

Eeen kilo of 5 in de week draaien kan ook makkelijk met de plank.

Het is voor mij ook hobby om die machines te bouwen.
Laatst gewijzigd door Ray v/d Bos op 07-01-2006 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-01-2006 16:18

Ray,

Wat is de prijs van jou worstenspuit? (evt. per pb)
Nu heb ik boven een duikfles liggen welke ik gebruik om mijn karstenfamilietent mee op te blazen...kan ik deze veilig gebruiken voor aandrijving van jou worstenspuit?
Ben niet zo thuis in technische termen, maar kreeg de indruk dat een persdrukcilinder hetzelfde is als een duikfles.
Er zit i.i.g. een handspuitapparaat met zo'n oranje spiraalslang :D van de gamma op waarmee ik de lucht gedoseerd uit de duikfles kan laten lopen.
Demo in Zwolle?
gr
Hans
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

07-01-2006 16:27

Hans

prijs staat op de site.

gaat alleen niet lukken met met een duikfles, in het begin wel maar je raakt dan snel je druk kwijt.

In een cilinder zit een rvs stang die de stempel naar voren drukt, je hebt ook altijde de zelfde druk ( gaat niet schokkerig)

je zult wel een compressor nodig hebben ben ik bang.

anders kom een keertje langs. ( woon wel in Doesburg)


geen demo in Zwolle ( volgend jaar) nee weet niet ben in de wintermaanden zo druk met de hengelbouw. dat ik zowat geen tijd over heb om een beurs voor te bereiden.
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

07-01-2006 16:28



gideon waarom geef je deze site aan hem ik denk dat hij vlouwvalt(of hoe je dat ook schrijft) als hij de prijs ziet :lol: :lol:
mvg luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,