Voeding voor de hersens: Goed doordacht...


Plaats reactie
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

09-05-2005 16:09

Een beetje rare naam voor een topic, dat weet ik. Maar waar zou deze topic dan over moeten gaan? Het menselijke lichaam? Of toch over karper, zoals het meeste op dit board.
Tegenwoordig worden de gekste dingen bedacht om de karper (en ook andere vissen) een stap voor te zijn. Van plastic aas tot boilies uit enkel hoogwaardige ingredienten die zelfs gezonder zijn dan ons dagelijks eten... Van rikkel-rigs tot de meest vreemde vormen lood.
Maar wat vinden jullie nou een van de meest doordachte dingen die je nog niet of nauwelijks op dit board bent tegen gekomen?
Ik zal wel beginnen met een stel voorbeelden:

*************************************************************

Op een bepaald engels water werden vrijwel alle voerplekken geplunderd door een stel rare (water)vogels. Iets dat wij hier op sommige wateren ook veelvuldig meemaken.
Maar wat kan je ertegen doen? Grote harde boilies? Donkere boilies? Diepere stekken? Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat de vogeltjes ook steeds vaker dan proberen de opruim-ploeg uit te hangen.
Ergens op een engels board las ik dan het volgende:
Voer en vis in het voorjaar strak tegen het nest van een meerkoet aan. De meerkoet (aka watermarokaan) zal zijn nest bewaken en de andere watervogels van de stek jagen. :wink:
Slim bedacht...

*************************************************************

Plons... zo.. het lood ligt ook weer op de stek. En het is nog gecamoufleerd ook. Dan zullen die duffe visjes het vast niet zien liggen. Maar die fluo pop-ups dan? Daar komen de vissen net wel weer op af. Laat nu net weer een stel mensen zo slim te zijn om eens het lood een fluo kleurtje te geven om de nieuwsgierigheid van de vissen te prikkelen.
Visje ziet een bonk roze-achtig "iets" en gaat het eens bekijken (blijven nieuwsgierige vissen) en er blijkt aas bij te liggen. Makkelijk toch, zo'n snack.
Wederom slim bedacht. En het heeft aan de overkant van de grote plas ook al verschillende sessies goed gemaakt volgens bepaalde info.

*************************************************************

Je bent aan het struinen en je ziet een stel karpers een klein stukje uit de kant azen. Je wilt ingooien maar bent bang de karpers te verschrikken.
Zelf heb ik al veelvuldig meegemaakt dat door de inworp de karpers schrokken en niet meer terug kwamen.
Wat me wel opviel is dat de karpers, als je niet ingooide maar gewoon een kleine hoeveelheid pellets of hennep (of iets dergelijks) over ze heen strooide ze ook schrokken. Schiet je dus niks mee op he? Al eens erop gelet dat ze bij de tweede optie (niet ingooien maar wat voeren) vaak zeer snel terug waren voor het voer. Alsof ze er toch niet zo voor schrokken.
In ieder geval iets wat mij dit jaar tijdens een sessie die niet wilde lukken ineens beloonde met 8 azende karpers voor mijn voeten die na het schrikken vrijwel meteen hard tekeer gingen op de hennep, pellets en sweetcorn. Helaas miste ik wel de 2 kansen die ik kreeg door een foute aanslag. Helaas!





Mensen... kom op. Heb je iets wat goed doordacht is. Ben je iets boeiend tegen gekomen of een rare hersenkronkel... Deel het dan.
Eens kijken of we weer eens een echt boeiende topic kunnen maken. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

10-05-2005 15:22

Niemand?

Of houden jullie het voor jezelf?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

10-05-2005 15:59

nou....
wij limburgers moeten het zo te zien weer doen hoor kevin..

Ik gebruik altijd het volgende trucje om tijdens het voeren de watervogels te slim af te zijn...
en dat heb ik nog nergens anders gelezen....
(dus heb ik een beetje arrogant he maar jah, de hodinius methode genoemd :oops: :oops: )

bij het voeren gooi je natuurlijk veel tegelijk op 1 of meerdere stekken.
Al dat geplons trekt natuurlijk weer alle vogels aan die denken dat daar een gemakkelijke hap te halen is.
nou mochten deze wel heel erg dichtbij komen, pak ik als het ter plaatse is een handje kiezel en gooi dat een paar meter uit de kant in het water.
Daar komen de eenden en al het andere gespuis dan weer op af..
Waarna ik weer snel voer op mijn stekken, waarna het hele verhaaltje zich weer herhaald natuurlijk 8)

zo en ik moet zeggen met succes voer ik mijn stekken aan en hou de vogels ervanaf.
Zijn er geen kiezeltjes te vinden gooi er dan een paar bolies of iets dergelijks in, werkt natuurlijk ook.

Zo doe ik dat ook onder het vissen, zie ik dat er eenden, of water-marokanen zoals kevin ze noemt, op mijn stek beginnen te duiken gooi ik weer kiezels, of bolies voor de kant erin, en in 99% van de gevallen werkt dit en komen de eenden en konsorten hier weer op af.

MAW maak die beestjes een beetje wild zodat ze jouw stek vergeten.
Hiebij neem ik wel aan dat hun geheugen niet al te goed is,
maar blijkend uit deze methode is dat niet het geval.


MVG TOM

of bestond, werkte er al iemand met deze methode?
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

10-05-2005 16:01

Ik had laatst ook last van duikend gevogelte. Viste/voerde met keiharde 24 mm boilies wat me opviel was dat de koeten het na een tijdje voor gezien hielden. Af en toe doken ze wel boilies op maar ze moesten naar de kant om hem op te eten.

Ben benieuwd of iemand er iets tegen weet want ik word er soms goed ziek van.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-05-2005 17:05

watermarokkaan?

bad angling...........
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-05-2005 13:35

Maar ik doel niet alleen op gevogelte die zorgt voor onlast... Allerlei hersenspinsels zijn welkom...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Patrick van der Geest
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-05-2005 11:44
Locatie: Zoetermeer

11-05-2005 14:18

Ik mijn grootste karpers altijd binnen 10 meter uit de kant vang. Is nog makkelijker met voeren ook!!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

11-05-2005 14:26

ik vind het allemaal onzin die dingen die ze wel niet verzinnen om mensen geld uit hun zak te trekken.

met een stukje brood aan een haak met een dobbertje , vang je ze net zo goed mee.

volgens mij als je radioactief lood hebt dat zulke straling heeft dat het hele water geel schijnt, dan vang je ze nog (of niet).maar naar mijn mening heeft dat allemaal niets met dat lood te maken dan.

een simpele rig ,werkt net zo goed als een combi,trekker,stiff of wat dan ook , alleen het krimpkous en zo ben ik blij mee wat betreft de betere inhaking.

je moet gewoon mazzel hebben met vissen ,je kan ze niet dwingen te eten als ze geen trek hebben en dergelijk.

ik ga een keer een stuk lood met fluoricerende gele of roze verf verven,en volgens mij maakt het weinig uit. als ze je boilie willen eten , dan doen ze het toch wel, en misschien zijn ze alleen maar eerder nieuwsgierig door het fluoricerende lood.

wie weet.
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

11-05-2005 14:32

[quote="michel Tja"]
ik ga een keer een stuk lood met fluoricerende gele of roze verf verven,en volgens mij maakt het weinig uit. als ze je boilie willen eten , dan doen ze het toch wel, en misschien zijn ze alleen maar eerder nieuwsgierig door het fluoricerende lood.

wie weet.[/quote]

eigenlijk geef je zelf hier al het antwoord, door ze nieuwsgierig te maken vang je er misschien een extra. Dus sommige dingen werken dan toch!
groetjes henk
groetjes henk
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

11-05-2005 14:35

henk,

daar zit zeker wat in wat je zegt, maar hoezo dan gecamoufleerd lood gebruiken zoals steen,veen en zo.

dan maak je toch juist niet nieuwsgierig ?

ik ga het proberen ook denk ik , met 1 hengel met fluo lood. en 1 met een steen.

kijken wat voor resultaten ik boek, ik vermeld het ook wel op het board dan.

vr gr,

michel
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

11-05-2005 14:37

Al die dingen werken natuurlijk maar even op dressuur wateren. Zo zal na het fluorlood weer camulood werken, en ga zo maar door.
mvg henk
groetjes henk
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-05-2005 14:40

Het fluo-lood zal idd iets voor korte tijd zijn. Visje ziet wat raars.. gaat op onderzoek uit en vind er wat aas bij.
Na een tijdje heeft het beest ook wel door dat roze lood gevaar is.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

11-05-2005 14:43

ik ga het op een water proberen waar geen dressuur heerst.

ik ben opzich erg benieuwd.

groeten,

michel
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

11-05-2005 20:08

Het fluo-lood zal idd iets voor korte tijd zijn. Visje ziet wat raars.. gaat op onderzoek uit en vind er wat aas bij.
Na een tijdje heeft het beest ook wel door dat roze lood gevaar is.

Kevin dan maak je het toch pimpelpaars of felrood :P
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-05-2005 20:16

Die humor uit Stein toch ook he :P
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

15-05-2005 13:12

heren,

misschien wel een beetje een arrogate vraag he :oops:
maar gebruikt er iemand de methode die ik hier al eerder noemde?

MVG TOM
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-05-2005 14:16

Ja hoor, Tom.

Maar ik ben geen Limburger, dus stel me wat bescheidener op. 8)

Meerkoeten zo te slim af zijn bij het voeren is niet zo moeilijk. Ze zijn tamelijk langzaam en lijken niet al te slim. Later loop je wel gerede kans dat ze de plek vinden en je aas alsnog op gaan duiken. Groter probleem zijn de meeuwen. Die scoren je aas door er vanuit de lucht razendsnel op te duiken. Kennelijk kunnen ze precies uitkienen waar je aas na het werpen terecht zal komen. Nadat ze op het verkeerde been gezet zijn, corrigeren ze dat heel snel en nog sneller als ze eenmaal door hebben waar je op uit bent. Ze zijn ware vliegkunstenaars, ook een stuk rapper en lijken een tikje slimmer.

Maar ik blijf erbij, dit soort problemen vind je slechts op wateren met een zeer groot bestand aan karpervissers. Slimst is om daarvan af te wijken. :wink:

Groet, Kees
Plaats reactie