10 pond erbij in 10 maanden?


Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

08-05-2005 21:55

Best Boarders,

Vandaag heb ik wat leuks geconstateerd, tijdens mijn eerste sessie op een vijver die hoog in mijn favorieten lijstje staat heb ik vandaag iets voor mij zeer bijzonders geconstateerd.

Vandaag ving ik een schub waarbij de naald op 24 pond bleef hangen, dat is al een mooi begin, daar komt nog eens bij dat deze vis ook nog eens de eerste vis was die ik op dit water heb gevangen (eind juli 2004). Echter bleef de naald toen op 14 pond hangen. Nu lijkt een steiging van 10 pond in krap 10 maanden mij nogal veel, in lengte was hij niet heel veel groter, maar zijn buik was een stuk dikker. Zal dit komen door de paai die eraan komt?

Dit vind ik mijn mooiste vangst tot nu toe (mede door de eerdere vangst en zijn zeer goede conditie) maar ook madat hij me 35 minuten werk gaf. Hij beet aan alsof hij de Talys wou bijhouden en de run was alsof hij nog nooit eerder gevangen was. Kortom, een topdag, ondanks het baggerweer.

Ik zal ook zsm een foto van de vis plaatsen.

(Ik weet niet of deze topic wel in de goede categorie staat maar dit leek mij de beste plek)

Met glimlachende groet,

Pim Dijkgraaaf
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

09-05-2005 09:28

Ik heb wel gelezen in diverse bladen dat gedurende de paai de vis veel kan bijkomen. En vis die vol met kuit zit kan zomaar eens 5 pond zwaarder zijn dan 'normaal'. Dit ging dan echter wel om een vis van 30 pond.
Als de vis dan ook nog eens gigantisch veel voedsel heeft gegeten en dit heeft omgezet in vetreserves (wat met name in het najaar gebeurd). Zou hij een flink stuk kunnen zijn gestegen in gewicht.
Maar of een vis van 14 pond hiermee bijna zijn gewicht kan verdubbelen, daar heb ik zo mijn twijfels bij.

Maar als jij zeker weet dat het dezelfde vis is en je gewoon weet dat je beide keren goed hebt gewogen is het gewoon waar, wat anderen ook zeggen. Anders hou je alleen maar jezelf voor de gek.

mvg Denny
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

09-05-2005 13:24

Ik heb weegzak en weger van Kevin Nash, daar zal het dus niet aan liggen. Maar deze vis dezelfde snee in zijn staart, een opmerkelijke bruine linker borstvin. Ik weet het dus zeker, ook zijn schubbeschadiging bij de staart was hetzelfde.

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

09-05-2005 13:28

Als jij het zelf hebt geconstateerd is het waar, wat anderen ook zeggen. :P
Gebruikersavatar
jasper hekkelman
Berichten: 191
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Zutphen

10-05-2005 13:19

kan zijn dat toen jij hem op 14 pond ving.. hij egt aan de onderkant van zijn gewicht zat... mischien dat hij door stress oid een tijdje niet of weinig had gegeten waardoor hij in gewicht was afgenomen... vervolgens vang je hem nu helemaal volgevreten en mischien wel met hoop kuit..dan zou het best kunnen dacht ik zo..


Jasper
Prutser
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

10-05-2005 13:45

Het is mij vorige week ook overkomen.

Een vismaat van me ving 2 weken terug een vis van ruim 25 pond. Twee weken later ving ik hem op 30 pond. Het kuit en de boiliepulp liep er uit en hij had waarschijnlijk de hele week op het voer gezeten. Het was tevens een hele lange vis die bij mijn vismaat mager en ingevallen was en bij mij erg dik. Toch wist ik ook niet dat een vis in zo'n korte tijd zoveel kon aankomen?
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

10-05-2005 14:27

Mannen, ongeveer een dag voor de paai neemt een karper veel vocht op om zijn kuit te laten zwellen. Dit is de verklaring waarom hij in korte tijd zoveel in gewicht aankomt.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

11-05-2005 11:08

Peter,

ongeveer een dag voor de paai? Het is half mei en door die regen van de afgelopen dagen is de watertemperatuur alweer flink gedaald. Theoretisch zou het wel kunnen, alleen niet in deze tijd van het jaar. (volgens mij dan, maar ja, wie ben ik???)

Ik denk dat je die vis vorig jaar vlak na de paai hebt gevangen (vlak na de paai, enkele dagen actief en niks gegeten) en dat je hem nu voor de paai hebt (draagt al wat bij aan zijn gewicht), en dat het grotendeels door zijn vetreserves komt. We hebben namelijk niet zo'n stebnge winter gehad, dus ik neem aan dat de karpers niet al hun vetreserves verbruikt hebben. Wat ook mogelijk is is dat het een snelle groeier is, maar dan niet in de lengte (was hij ook hoog gebouwd?).

Misschien vang je hemvolgend jaar wel op 34??? :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

11-05-2005 12:57

Inderdaad Stefan, nu je het zegt.
Als deze vis zo door gaat kan hij de opvolger worden van de 'Snelle Groeier'. Recordvis in opkomst. :o
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

11-05-2005 13:25

Is niet helemaal het zelfde, maar heb een maandje terug 2 keer in de week dezelfde vis gevangen.
De 2e keer was de vis 1 pond en 3 ons zwaarder als eerder die week.
Het is dat de vis kerngezond was(naar mijn idee) anders had ik het toch wel vreemd gevonden.
Dit was overigens wel op een watertje waar ongelooflijk veel natuurlijk voedsel aanwezig is.

Maar als mijn vis zo snel kan groeien, zou die van Pim dat ook wel kunnen.

P.s. is trouwens mijn avatarvis van dit moment :wink:


Fp
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

11-05-2005 14:12

Klinkt mij als een flauwekul verhaal. Ook een snee in de staart? Op exact dezelfde plek? Ik hoop dat je dan ook een foto van de 14 pond vis plaatst. Ben namelijk erg benieuwd naar die opmerkelijk bruine linker borstvin.

Even ter info: pak in de supermarkt eens een zak aardappelen van 5 kilo (is hetzelfde als 10 pond) en denk dan eens rustig na.
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

11-05-2005 14:55

Hey jos, denk zelf eerst even na,

Een pond per maand lijkt veel, maar je moet er ook rekening mee houden dat dat een compleet ander tijd van het jaar was. Vorig jaar juli zaten we met die hitte golf en was het na de paai. Nu zit het voor de paai en net na een niet la te strenge winter. Er is dus ook een gedeelte vetreserve over. Denk dan nog eens na. Dan is het maar een pond per maand als je de paai en de tijd niet meeneemt. als je dat wel meeneemt is het nog minder, ik dnek tussen de 300 en 400 gram per maand. Hij heeft het over 10 maandan, en niet een kort tijdsbestek!

Ik heb het met een spiegel gehad. Ene week was hij 19 pond, en na een voercampagne van 2 dagen (5 kilo duivevoer per keer) ving ik hem op 22 pond. Dat was nog geen week later. en hij scheet pure velletjes van de mais en de erwten.

Ik denk niet dat het zo gek is, maar dan moeten wel alle omstandigheden maximaal zijn.

Stefan Gooijert
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

11-05-2005 15:30

Ik ben natuurlijk niet dé expert op dit board, maar volgens mij gaat de karper in het najaar schransen, en in de winter verteren. Wat er bijkomt, gaat er ook weer af. 14 + 10 -10 = 14. Oké, beetje groei, beetje kuit, maakt echt geen 24 pond. Hooguit in je dromen.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

11-05-2005 15:58

Mannen, als ik een aantal verhalen moet geloven kunnen we binnen een aantal jaren gemakkelijk karper van 30, 40, 50 en 60 pond vangen.
Kijk eens verder dan je neus lang is, evaluatie van de verschillende spiegelkarper projecten geeft een genuanceerder beeld.

http://www.karperwereld.nl/kub/ahv/evaluatie2002.php

Peter
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

11-05-2005 17:34

Je hoort mij ook niet zeggen dat ik de expert ben Jos :wink:

Ik zeg alleen dat het door de paai een beetje kan schelen, en dat we niet een echte winter gehad hebben dat die vis al zijn reserves heeft verbruikt.

Mischien had hij hem vorig jaar op z´n dieptepunt en dit jaar op zn top.

En wat betreft die gast van ide 40, 50 en 60 ponders...
ik weet ook wel dat dat niet gebeurd. Elke vis heeft een top, maar kan het ook nog zijn dat karpers net zoals mensen een groeispurt meemaken? Hier lees je niks over, ben eigenlijk wel benieuwd of dit kan/ zo is.

Stefan Gooijert
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

12-05-2005 18:08

Ik heb geen eens zin meer om te verder te praten, maar laat het niet vergallen door wat stomzinnige reacties, en Jos, je reactie slaat nergens op, 14+10-10 is 14 ja valt me nog mee, maar hoe is die vis dan veertien pond geworden? Hij groeit toch? Hopelijk zijn er ook nog mensen die wel normaal over dit onderwerp willen praten, vast wel.

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-05-2005 18:48

Mannen, even een fabeltje de wereld uit helpen. Er wordt hier verkondigd dat karper tegen de winter meer gaat eten is een fabeltje, karper kan namelijk niet denken en de combinatie leggen dat het winter wordt. Voedsel opnamen van karper en verteren is optimaal bij een temperatuur van 23 á 24 graden. Is logies dat dan de karper dan in verhouding meer aankomt, dat die maanden voor ons minder interessant zijn heeft als oorzaak het vele natuurlijke voedsel wat de karper veel lekkerder vind dan die bloem ballen van ons. Dat karper in de winter veel gewicht verliest valt in veel gevallen best mee. Een bekende oude spiegel hier ter plaatsen woog afgelopen najaar 33 pond dat is al een aantal jaren een bekend gewicht van hem dit voorjaar werd hij weer gevangen op je raad het al 33 pond.
Heb het wel over eigen waarnemingen, toeverlaten hebben hem eens laten stuiteren de terug val in gewicht was opmerkelijk binnen een aantal maanden werd hij op 27 pond gevangen.
In de winter eet een karper wel degelijk de voedselopnamen, vertering, verbranding staat op een erg laag pitje. Gewicht verlies is dan ook minimaal.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

12-05-2005 19:34

[quote="Stefan Gooijert"]Peter,

ongeveer een dag voor de paai? Het is half mei en door die regen van de afgelopen dagen is de watertemperatuur alweer flink gedaald. Theoretisch zou het wel kunnen, alleen niet in deze tijd van het jaar. (volgens mij dan, maar ja, wie ben ik???)


Beste Stefan,

De paaistart is op elk water verschillend. Ligt aan de grote en diepte van het water. 1.5 week geleden waren ze hier al op verschillende wateren aan het paaien. Sinds een dag of 4 geleden weer gestopt i.v.m. de verandering van het weer.

Dus tja, wie ben jij?

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

12-05-2005 19:40

En trouwens,

FF Andersom,

Vorig jaar eind augustus ving ik een spiegel van net iets boven de 12.5 kg.

Een maand geleden ving een kameraad van mij de zelfde spiegel terug, alleen nu op 10 kg. precies.... :o Dus 5 pond afvallen in de zogenaamde topmaanden kan ook.

Om maar eens een feitje te noemen.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

12-05-2005 20:17

http://www.karperwereld.nl/artikel/rberger2.php

Een gewichts verlies van 3 ponden in een maand, maar eigenlijk daarna een direkt herstel.

Grootste verschil wat ik ben tegen gekomen is 5 pond in 4 maanden. Eerste vangst van 22 pond daarna in Augustus op 17 pond.

Begrijp alleen niet waarom er een vraag teken achter de titel van het onderwerp moet. Ik neem aan dat de topic starter niet aan zich zelf twijfelde?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
robby swennen
Berichten: 88
Lid geworden op: 01-06-2003 02:00
Locatie: Bocholt (Belgie)

12-05-2005 20:36

In 2003 heb ik een water bevist waar een spiegelkarper in juli gevangen werd op 17,6 kg en ik ving dezelfde vis begin oktober op 22,9 kg. Dat is dus ruim 11 pond op goed 3 maanden. Dus 10 pond op een jaar en dan een vangst van na de paai en een voor de paai lijkt mij dus helemaal niet onmogelijk. Probeer een foto van beide vangsten te plaatsen dan zullen ze het zelf wel zien!!
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

12-05-2005 21:08

Hey Bart,

wat, waar en wanneer de paai is hoef je mij ook niet te vertellen. Hier hebben ze op bepaalde wateren ook al gepaaid. Ik geef alleen een mogelijkheid hoe die gewichtstoename tot stand kan komen. En een groei van 14 naar 24 pond in 10 maandan lijkt me niet onmogelijk.

En heeft iemand al iets gevonden of karpers ook een groeispurt meemaken, net zoals mensen???

En Peter, karpers kunnen wel degelijk de link leggen dat het winter wordt. Dalende watertemperatuur? Zou dat iets kunnen zijn? En dat ze zomers minder gevangen worden door een overmaat aan natuurlijk voedsel is ook gelul, want in de herft heb je alle zaden en nootjes die uit de planten en bomen in het water donderen. En waar komt het beeld dan weg dat je in het najaar juist goed en veel moet voeren, omdat dan de vis zich gaat opmaken voor de winter?

Een karper dient ook swinters zijn lichaamstemperatuur op peil te houden. Daarom zwemmen ze weinig, omdat ze anders teveel energie verbruiken om dat te kunnen. De winter is dus wel degelijk een aanslag op hun vetreserves, opgebouwd in het najaar.

De groeten,

Stefan
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

12-05-2005 22:27

Hey Stefan,

Jij maakt me wel aan het lachen. Ik citeer je, geef daar antwoord op en dan zeg jij nu dat niemand jouw iets hoeft te vertellen over de paai :roll: :roll: :roll:

Maar goed, we zullen niet te veel van de bron afwijken.

10 pond in 10 maanden, Absoluut mogelijk! Zeker bij de wat kleinere vissen.

Cheers
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

13-05-2005 22:17

Ja dat het mogelijk is blijkt want het is gewoon een fijt. Maar mijn vraag was meer waar het door komt, bijvoorbeeld een groeispurt, het verschil tussen voor en na de paai, enz enz. Als je de foto's bekijkt (die ik zsm zal scannen) zie je ook dat de vis op beide foto's, maar vooral op foto 1 veel groeicapaciteit heeft, lange vis met een vrij slank lichaam. Het had overgens met de paai te maken dat hij op zijn top was, we kwamen gisteravond aan voor een nachtsessie en zagen de vissen paaien, wat opzich niet veel hoop geeft maar wel een prachtig schauwspel. Normaal is met zijn tweeen 14 runs in 24 uur ongeveer het gemiddelde, nu waren dat er twee, een voor mij (verzilverd: 20 pond) en een voor mijn vismaat (ook verzilverd: 27 pond). Dat maakt het lage aantal runs wel goed!

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-05-2005 09:12

Beste Pim,

Wil je best serieus nemen maar hier heb ik toch wat moeite mee. Afgelopen week is de temperatuur zo gekelderd dat karper gewoon niet meer paait op dit moment.

Wat je stelt dat van 14 runs in 24 uur tijd als gemiddelde gewoon is, kan in mijn ogen niet gewoon zijn. Kan niet anders dan dat we hier praten over een water wat sterk overbezet is aan karper waar giga groeispurten al helemaal uit te boze zijn.
Peter