karperen commercie


Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

23-07-2002 10:55

Aan het eerste heb ik wel degelijk iets toe te voegen, over je 'toplood' verhaaltje.

waarom is dat slecht ?
verbeteringen zullen er altijd blijven zijn, en komen.
Als jij niet van verbetering houd, dan moet je ook niet met optonics gaan vissen.

de hengels die je vis aanslaat en drilt, is natuurlijk overdreven, maar als 't zover zou komen, zullen er maar weinig mensen aan mee doen.

Dan over de meren die verwaarloosd zijn/worden.
Ik denk dat je hier in nederland nog helemaal niets te klagen heb wat betreft de wateren.
Je heb hier zat water, en het lijkt er hier nog niet eens op franse wateren.
je heb hier ook wel een paar verneukte putjes, en waar 'teveel' mensen zitten.
maar dat hou je nou eenmaal.

Dat er op sommige wateren zoveel uitgezet word, en dan een wedstrijd op gedaan word, komt alleen maar omdat er vraag naar is.
zou dat niet zo wezen, zou 't ook niet gebeuren.
Het is zeer triest dat 't gebeurd.
maar jij vind 't triest dat het gebeurd, maar je vind het erger wat er met je thuiswater gebeurd!
hoe denk je dat die mensen daar over 'hun' thuis water denken dan ?
sommige zullen het niet erg vinden.
maar daartegenover zullen ook weer mensen zijn (*zoals jou??) die het wel erg vinden van 'hun' thuiswater.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Christiaan van Klaveren op 2002-07-23 10:56 ]</font>
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

23-07-2002 19:42

Lorenzo,

ik ben het wel met je eens hoor over al die commerciele shit.
het gaat vaak met de commercie TE ver. en je weet TE is nooit goed... (jaja wat een praat he:))

maar zoals al gezegd is door christiaan sommige kunnen ervan 'genieten'
wat ik mij overigens niet kan voorstellen hoor.

maar een heel mooi thuiswater van mij wordt nu ook al verneukt.
niet zoals bij jou, maar het zit er niet ver naast,denk ik..

ik doe er echt alles aan om het te voorkomen...
en voorkomen is beter dan genezen :smile:

maar ben beniuwd wat de rest van het karpervissendboardwereldje vind..

MVG
Frank
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

23-07-2002 22:59

Dankzij hair en boilie is de karper makkelijk vangbaar geworden.
Ik durf te stellen dat, als dat niet was gebeurd, meer dan de helft van de bezoekers van deze site nooit aan het karperen begonnen was. Als ik de leeftijden zie, is het gros opgegroeid met hair en boilie.
Door die boilie is er een enorme markt opengegooid en menig hengelsportwinkelier heeft het voortbestaan van zijn zaak aan de karpervisserij te danken. Daardoor is het mogelijk geworden dat je voor een habbekrats de hele, voornamelijk niet noodzakelijke, apekool kunt aanschaffen en je jezelf karpervisser kunt noemen.
Uiteraard, zoals met alles wat succes heeft, storten allerlei lieden, soms aasgieren, zich op deze markt in de hoop een graantje mee te pikken.
Dat is het goed recht van iedereen en een uitvloeisel van de vrijemarkteconomie.
En de vooruitzichten: steeds meer jeugd voelt zich aangetrokken tot die stoere karpervisserij: hsv'en, winkeliers en iedereen die er een grijpstuiver aan verdient, juichen en dansen, mogelijk op het graf van de ''echte" karpervisser.

Peter
Gebruikersavatar
Henk Bos
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-01-2002 01:00
Locatie: siddeburen(Groningen)
Contacteer:

24-07-2002 01:02

Wat is in vredesnaam een Echte karpervisser
of wie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hey Ho let's go,Hey Ho let's go.
Rik Schaap

24-07-2002 08:24

Laten we even een verschil maken tussen commercie en woekerprijzen! Naar mijn idee zijn er bepaalde merken die absolute woekerprijzen vragen voor producten. FOX? die prijzen die die lui vragen laten spontaan de knopen van je broek springen. Naar mijn idee is dit zeer goed te vergelijken met bijv. Nike schoenen! Het merkje zit er op dus plak rustig 25% op de prijs!
Wilko Bloem

24-07-2002 10:52

Lorenzo e.a Heren:
Ja uiteraard speelt geld een hoofdrol, betreffende deze ooit eens in het verleden exclusieve sportvisserij! Deze simplistisch toegankelijk gemaakt, dank zij het hair-systeem, en wat gekleurde deegballetjes, die de reukorganen moesten strelen!

Het nieuwste fenomeen "bet-water" wat zich het predikaat zelf verschaft van Hengelsport Centrum nr.1.! Etalerend aangeeft via zijn reclame, meer verstand te hebben van het vullen der broekzakken! In plaats van karpervriendelijk verantwoord waterbeheer, en tonnen vis dumpt op zijn bet-abortoir! Wat niet, over de natuurlijke voedseldraagkracht beschikt, maar dat zal hem een zorg zijn! Spreekt voor zich wat hier gaande is, dieren mishandeling Heren t.b.v........ Euro's!

Mooie waters, deze kapot gemaakt, dank zij egotrippend profilerende leeghoofden c.q. publicisten! Deze zo brood nodig, in een ego strelend vis sport magazine, op zich niet erg, mits er discretie betracht word! En rekening houdend met locals, en de gevolgen voor flora en fauna! En niet alleen, alles onderhevig gemaakt, met desastreuze gevolgen, aan zijn persoonlijke roem en egotripperij, jasses nog an toe!
Met overgevende groet Wilko!

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-07-2002 11:05

Ze gooien er nieuwe vis in, omdat er dan 'meer' gevangen word.
Omdat er 'meer' gevangen kan worden, doen er meer mensen mee.
Omdat er meer mensen mee doen, komen er meer 'Eurootjes' in de zakken van de organisatoren.
En dat is waar het allemaal om gaat.
volgens mij word dit bij ELK grootschalige wedstrijd gedaan.
En dan heb ik het niet over de HSV of de HengelsportZaak die een KarperKoppelWedstrijd organiseerd voor 30man.
Maar voor de NK's, de WK's en de wedstrijden waar Auto's mee te winnen valt.
Waar gaat dit naar toe ? strax kan je een Huis winnen, of net als op tv, een reis in een SpaceShuttle :eek: !

Lorenzo,
het is wel degelijk triest dat het gebeurd.
Maar het enige wat ik met m'n eerdere posting wou zeggen, is dat het hier nog niet 'ZO' erg is als in Frankrijk.
Als 'ze' 'zo' doorgaan, zal 't niet lang op zich wachten.
maar 'wij' mogen het niet 'zo' ver laten komen dat het gebeurd.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

25-07-2002 22:16

Wie de schoen past trekke hem aan....!!!!

Als de heren Maddocks,Hutchinson,Nash enz enz jaren geleden niets over hun vangsten in Frankrijk hadden vermeld , was er nu niet zo,n pokkezooi aan de hand geweest en hadden al die klagers mooi achter de tv gezeten en was er meer ruimte voor de echte vissers die er gelukkig nog wel zijn maar met een speld in een hooiberg te zoeken...
En over commercie gesproken we werken allemaal om te overleven jullie rijden toch ook auto of ga je op de fiets naar Frankrijk ( kun je gelijk meedoen met de tour de france wie weet rijd je wel in het geel levert zeker geld op)Dus wat minder hypocriet en wat meer toleranter zou al een stuk van de problemen oplossen.

Riggie say's he aint heavy he's my brother
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-07-2002 22:30

dapper jan :cool:
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

26-07-2002 00:13

Wat bedoel je met dapper Kees ??
Gebruikersavatar
Henk Bos
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-01-2002 01:00
Locatie: siddeburen(Groningen)
Contacteer:

26-07-2002 01:10

We are all fictems and guilty till......................................................!
Hey Ho let's go,Hey Ho let's go.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-07-2002 09:29

Ach Jan,

Slechts een voorgevoel over wat mogelijk komt na jouw posting. Maar het valt nog mee.

We hebben met zijn allen meegedaan. Die commercie is er niet gekomen met de hulp van rijke investeerders die een markt wilden creëren. Maar door ons, de volgelingen die het ook allemaal mee wilden maken. Je kunt altijd de keus maken of je aan iets mee doet of niet. Ik heb niet aan alles meegedaan, maar wel geprofiteerd van wat mogelijk werd nadat Groothuis/de Winter en consorten ons aanwakkerden in de zeventiger jaren. En ik voel me niet echt bedrogen.

Kees
Jan Grijpstra
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalzum

26-07-2002 13:49

Hoi

Het is allemaal gebaseerd op vraag en aanbod.
Stap een gemiddelde hengelsportzaak binnen, en je zult zien dat die allemaal gericht zijn op de kunstaas, - en karpervisserij.
Waarom dat zo is, is heel duidelijk, de huidige jeugd (vaak even oud dan ik ben) die begint met vissen, wil het niet leren met een voorntje dus die wil direct snoek of karper vangen.
Een beetje middenstander of producent heeft dat snel in de gaten en blaast (al dan niet) helaas de boel op. Wat krijg je dan... hoge prijzen en mensen die alleen dat merk willen gebruiken. Natuurlijk is het gemakkelijk om daar snel een paar mensen de schuld van te geven.. Maar je komt dit fenomeen overal tegen.. iedere sport, kledinglijn enzovoort.
Zodra dat niet meer zo is, stort de hele economie inelkaar en dan zijn we veel verder van huis.

met vr. gr.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-07-2002 16:10

Henk: wat zijn 'fictems'?:-)
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

26-07-2002 16:20

Hallo Lorenzo.

Om even op jou eerste posting in te gaan.
Over die spulletjes het volgende:
Natuurlijk is er een hele hoop rommel en onzin op de markt.
Het is een kwestie van het kaf van het koren scheiden.
Na flink wat jaren vissen kom je er vanzelf wel achter wat echt belangrijk is- en deugdelijk moet zijn aan je materiaal.

Leuk dat je over de toploodjes van Fox bent begonnen als voorbeeld.
Ik heb voorheen altijd met andersoortige toploodjes gevist.
Je kent het wel, die dingen die je in de lijn moet hangen of zelf een snede in moet maken enz..
Nou, dat is heel vaak met een sisser afgelopen als zo'n @*$ding steeds tegen je top-oog aankruipt tijdens een dril, of erger nog, om het top-oog heen slaat.

Sinds ik dus die nieuwe toploodjes van Fox gebruik met die prachtige (altijd) openklappende lipjes ala MK2, zweet ik geen peentjes meer.
Zeker geen onzin dingen dus en ik moet zeggen dat Fox zelfs nog een van de weinige fabrikanten is die wel goed nadenkt over hun producten.
Sterker nog, als je die toploodjes eens goed bekijkt zie je dat daar heel erg grondig over nagedacht is.
Het plastic klosje waar je de draad op kan rollen bijvoorbeeld heeft op alle essentiële punten spleetjes om het draad in te klemmen.
Ook al die gaten om ze op de grond vast te kunnen prikken met een haring.
En dan dat supersleufje waar je het loodje in kan klikken zodat het hele zakie mooi compact weer in de vistas kan.
Zelf het draad is fluorescerend zodat je dat makkelijk ziet liggen in het donker.
Daar kan ik dan wel een Foxtrotje om dansen :grin:

Voor mijn en andere visies op "karpervissen en commercie" verwijs ik graag naar de laatste Rotarybijdrages hier op KWO.

Met niet-gesponsorde groet,


Mike
Hans-Peter van Ee

10-08-2002 20:09

Heren

Afgelopen jaren hebben een aantal ´grote´namen
uit het wereldje zich uitgelaten over de wantoestanden binnen het onstane ´gigantisme´ binnen onze hobby.
Vandaag de dag hoort men veel minder van deze mensen in kwestie, men durft er eigenlijk steeds minder over te zeggen.
Misschien is dat wel beter zo. Het wereldje in al zijn grootheid heeft zijn kookpunt onderhand bereikt.
Gewichtige gevoelens, chauvinisme en het eerder genoemde gigantisme hebben veel rechtgeaarde mannen doen terug kruipen in hun schulp.
Het is onderhand een wereldje aan het worden waarin het steeds minder prettig verkeren is.
Ik zeg dit met spijt in mijn hart, maar weloverwogen en met reden.
Maandenlang al zoek ik mijn weg in een onontwarbare karperknoop. Op sommige wateren kan men nog amper lopen waar men wil, collega´s spreken je aan omdat je het allemaal verkeerd ziet en overal heerst wanorde.
Kijk nu naar Frankrijk, land van het vrije denken, stokbrood en lange sessies, is nu een land waar onbegrip jegens de toeristische karpervissers de boventoon voert.
Het wereldje is totaal ontspoort en een nauwelijks beheersbare grootheid geworden.
In weerwil van alle commercie levert het bij volgers slecht wanhoop, vermoedheid en twijfel op.
Karpers vangen schijnt centraal te staan in dit evenement maar daar is nog weinig van te merken.
Waar is de collegialiteit aan de waterkant?? Waar vind men nog een rustpunt?? Het eenvoudige kopje koffie met gelijkgestemde?? De gesprekken over beleving en zwijgen over gebieden die (nog) niet landelijk bekend zijn?? Het merendeel van de volgers weten niet eens meer wat dat inhoudt. De wereld raast langs, gewichten schieten digitaal over de wereld en de patron van la Horre staat glunderend op het podium.
Zie ze daar zitten de zogenaamde mannen die eigenlijk stilstaan in hun beleving. Hetzelfde in ons landje waar gedogen de enige echte kleur in onze vlag is.
Aan de waterkant wordt men geteisterd door vulgaire praat van buiten, opgehitst door onwetende die, in hun door alcohol gesteunde euforie naar die zelfde waterkant komen dat ergens ver weg nog de herinnering van een beschaafd evenement in zich draagt.
Ik heb uren staan kijken op een afstand, ik heb uren moeten wachten tot ze weg waren voor ik mijn ding rustig kon doen.
Het aftakelende wereldje kan via justitie en binnenlandse zaken geen orde scheppen.
Men doet wat men wil en de uitvoerende macht wendt zich af.
De aftakeling is allang ingezet en is duidelijk aan veel vissen terug te zien, geen enkele ontsnapt meer, en zij zullen hun littekens moeten dragen net als wij zelf trouwens.
Men is nog steeds hoopvol maar onvoldoende. Vals en ontoereikend.
Nee, het wereldje heeft zijn beste tijd al gehad.

met gemengde groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-08-10 20:11 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-08-2002 21:39

Dit is nou "De karper voorbij" Hans-Peter.

Met medeleven, Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-08-2002 21:44

Ps. Niet nagatief bedoelt. Ik ken het gevoel.
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

10-08-2002 22:37

Ja mannen, 'Van Oude Menschen En Dingen Die Voorbij Gaan'.
Gedraag je onopvallend aan de waterkant en hou je verre van het gepeupel;
zwijg over je vangsten en probeer anoniem te blijven (ga zeker niet met je kop in een of ander karperblaadje staan); geniet van elke karper die je vangt (pas desnoods je materiaal aan) en neem een abonnement op 'Waterlog' .
Er valt wel degelijk nog veel te genieten...

Met begrijpende groet,


Peter
Gebruikersavatar
johan hutchey
Berichten: 32
Lid geworden op: 03-08-2002 02:00
Locatie: Heino

10-08-2002 23:38

Helemaal gelijk Hans-Peter, dat is precies de reden dat ik 15! jaar geleden de hele troep aan de kant heb gedaan en wielrenner ben geworden, niet zonder succes trouwens.
Onlangs heb ik weer een hengel gebouwd en vis ik bij gelegenheid op karper, niet zo'n mammoet takel waar tegenwoordig iedereen mee vist, maar een bescheiden all-round stok waar ik overal mee uit de voeten kan.
Voorlopig heb ik nog geen last van opdringerige "collega's" anders ben ik volgend jaar zo weer renner...

met sportieve groet, Johan
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

11-08-2002 08:45

Had je daar 15 jaar geleden ook al last van dan?
Dan kun je nu je lol helemaal op, dacht ik zo. Er zijn er in de laatste 8 jaar heel wat vissers bij gekomen.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
johan hutchey
Berichten: 32
Lid geworden op: 03-08-2002 02:00
Locatie: Heino

11-08-2002 12:15

Ja, ik heb in Deventer gewoond, Bussloo was niet ver en geschikt voor langere sessies, dat was gelijk ook de tijd dat boilies geintroduceerd werden en het karpervissen explosief populair werd...
Gebruikersavatar
johan hutchey
Berichten: 32
Lid geworden op: 03-08-2002 02:00
Locatie: Heino

11-08-2002 12:36

... ik ben nog niet klaar... minimaal 1 keer per week trainden we richting Veluwe, Bussloo lag dan altijd op de route, het maakte niet uit wat voor weer het was, maar ieder weekeinde leek het wel een snelgroeiende invasie van karpervissers...
Ik heb denk ik voor mezelf de beste beslissing genomen, vissen kan ook nog wel als ik 50 ben...
work hard
rock hard
eat hard
sleep hard
wear glasses if you need them
Gebruikersavatar
johan hutchey
Berichten: 32
Lid geworden op: 03-08-2002 02:00
Locatie: Heino

11-08-2002 12:37

... ik ben nog niet klaar... minimaal 1 keer per week trainden we richting Veluwe, Bussloo lag dan altijd op de route, het maakte niet uit wat voor weer het was, maar ieder weekeinde leek het wel een snelgroeiende invasie van karpervissers...
Ik heb denk ik voor mezelf de beste beslissing genomen, vissen kan ook nog wel als ik 50 ben...
work hard
rock hard
eat hard
sleep hard
wear glasses if you need them
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

11-08-2002 12:53

De verbeteringen in de systemen van de meeste merken, daar is gewoon vraag naar, bv naar dat toploodje van fox met dat mkII systeem het werkt toch goed? Ik ben zelf ook niet dat er iets nieuws is uitgebracht dat ik het meteen ga kopen. Maar ik vind het wel ver gaan voorderest

Met verbeterde groet

patrick