Paaiende vissen vangen met jig-kopje


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

02-05-2005 18:00

Goedenmiddag,

Elk jaar wel in april-mei erger ik me dood aan kinderen en !volwassenen! die met een jig kopje paaiende brasems gaan vangen.

Er is bij ons in Lemmer eenplek waar veel Ijselmeerbrasems naartoe trekken om te paaien, en je kan ze met de hand pakken zoveel zijn het. Helaas word er van deze gelegenheid ernstig misbruik gemaakt. De mensen uit dit dorp e.o. pakken een jig kop, haakmaat één en haken de brasems in rug, buik, vinnen, kop, waar ze maar aan te slaan zijn. 25 vissen op een dag is geen uitzondering.

Ik maar er goed gebruik van en ben daar nu steeds aan het pennen naar kuit-etende karpers(tip), met een uitmuntend resultaat. Eerlijk, zorgzaam voor de vis en dan prachtige vissen vangen, alleen de zorgzame visser toegewenst.

Ik erger me dood, maar wat doe je er een, laatst is er wel zo'n "visser" met de grond gelijk gemaakt, maar daar los je ook weinig mee op. Ik zit me nu alleen af te vragen of dat niet zeer slecht is voor de vis(lijkt me een logische zaak dat het wel zo is) en of dit een negatieve invloed heeft op de paai.



Bij voorbaar dank, Pim Dijkgraaf
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-05-2005 21:04

Mijn gevoel zegt dat je paaiende vis gewoon met rust moet laten. Of het echt schadelijk is om ze te vangen, weet ik niet echt. Brasems paaien in de oeverzone, daar verdedigen ze een nest, andere brasem en andere vissen worden hieruit verjaagd. Omdat ze die plek zo verdedigen blijven ze er ook zo hangen en zijn ze zo makkelijk te haken. Het zou best kunnen dat ze na gevangen/gehaakt te zijn (na enige tijd) gewoon weer terugkeren, maar het kan ook zijn dat ze zo ontregeld zijn dat ze niet terug komen, en de paai laten voor wat het is. In dat geval heeft het dus een negatief effect op het paairesultaat.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

03-05-2005 00:10

Of het echt schadelijk is om ze te vangen, weet ik niet echt



Als ze de brasems met zo'n jigkop proberen te haken ( schandalig ) is wel degelijk schadelijk voor de vis natuurlijk.
Vindt ook dat paaiende vis met rust gelaten moet worden.
Probeer dan voor de paai aan te zijn.

Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Leon van Toorenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: 31-05-2003 02:00
Locatie: woerden

03-05-2005 00:46

Rick B
Brasem die zijn nest verdedigt dacht het niet.
Mijn bekend in de nederlandse water doen dit allen de driedoornige stekelbaars, snoekbaars en meerval.
Maar paaiende vis moet je zeker niet aanslaan met een jig want dit maak natuurlijk schade
Je moet dit dus nooit doen ook al paaien ze niet bedoel ik natuurlijk.
groeten leon
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

03-05-2005 00:51

Aangifte doen van dierenmishandeling :evil:
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

03-05-2005 14:39

Ja Dennis zat ik ook aan te denken, ik weet ook niet wat ik ermee aanmoet, want is het illegaal? Dan ga ik klagen.
Voer en vang!!!

I love BTW
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

03-05-2005 14:45

lijkt me wel illegaal.

je haakt de visser niet in hun bek en dat zullen de mensen van de politie ook wel begrijpen helemaal als ze er geen twister aan hebben zitten,

vraag eens of ze undercover lang willen gaan en laat ze dan zelf even kijken en evunteel bonnen uitschrijven dit is bizar!
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

03-05-2005 14:53

Bizar is het zeker ja, maar toen ik nog snoekte (met levend aaf ook wel mensen, sorry ik was nog jong :oops: ) kon je je werkelijk overal uitlullen, vissen met twee stoelen zodat je met je vier hengels kon zeggen dat je vismaat even eten was, dat soort trucjes. Maar ik heb een groene kaart ofzo speciaal voor stroperij en andere misdaden in die richting waar je ook je "collega's" kan verraden. Ik zal straks eens kijken of ze er weer zijn en dan bellen.

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Thijs van Rees
Berichten: 63
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Puttershoek
Contacteer:

04-05-2005 10:56

Laat ik voorop stellen dat ik deze praktijken net zo verminacht als jullie. Toch lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de politie en/of dierenbescherming op zal treden tegen deze vorm van zinloos gewelt. In de ogen van deze mannen (en vrouwen) blijft een haak een haak en een vis een vis, dus in feite zijn wij net zo schuldig aan deze vorm van "dierenmishandeling", of je die haak nou in een vin of bek trekt. Wat we eraan kunnen doen? Spreek ze aan, vraag naar het doel dat ze nastreven en maak ze duidelijk dat ze misschien een andere hobby moeten zoeken.

MVG,

Thijs
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

04-05-2005 14:10

Tuurlijk is het illegaal het snoek, en snoekbaars seizoen is toch echt gesloten je mag dan helemaal niet vissen met kleiner kunstaas dan 2,5 cm als het goed is.. Hier op de rivier gebeurt het ook altijd als de waterpolitie het ziet, staan ze zo aan de kant..
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

04-05-2005 14:41

Gewoon aangeven voor het vissen met kunstaas. Je mag in deze tijd helemaal geen jigkop aan je lijntje hebben hangen, dus dat is iig. strafbaar. Verder zou ik het niet zo goed weten. Misschien gewoon eens met die mensen gaan praten?
Wat betreft dat 'gedogen', dat is de laatste tijd toch wel stukken minder geworden hoor. Controleurs van verenigingen zijn meestal nog wel redelijk 'soft', maar over het algemeen is de sterke arm van de wet toch redelijk onverbiddelijk.
Plaats reactie