tijgernoten voor voeren


Plaats reactie
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

30-04-2005 12:50

Is het noodzakelijk om tijgernoten voor te voeren of is dit aas ook te gebruiken wanneer je slecht een avond of een nachtje gaat vissen?

In welke hoeveelheden moet ik denken bij het voorvoeren van een mix van tijgernoten, kikkererwten en mais? Stel ik ga een gedurende een week voeren (om de dag), hoeveel moet er dan gemiddeld per keer gevoerd worden?

ik ben benieuwd...
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

30-04-2005 14:01

Ik zou het gewoon doen, kan best
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

30-04-2005 16:39

Proficiat Joris een sterk antwoord.

Hallo Maarten.
Wat die tijgernoten betreft. Tijgernoten hebben een grote instantwerking en voorvoeren is dus niet echt nodig (ja kan er een stuk of 10 in een PVAzakje doen). Wil je er wel mee gaan voorvoeren dan moet je wel zeker zijn dat je op de vis zit en doe dit liefst in de zomer. Ik weet dat deze noten het goed doen in het voorjaar asl singlehookbait, maar begin je er nu mee te voeren dan zul je er echt niets meer mee pakken, zelfs minder. In de zomer als het warm is durf ik echter wel een kilo of 2 per dag gedurende 3 dagen te voeren. Voer wel zeer verspreid, want de karper kan echt gek worden van die nootjes, ze blijven er van eten. Dus als je te geconcentreerd voert dan zullen ze te snel verzadigd worden (het ligt namelijk vlak voor hun neus). Ik blijf erbij voovoeren is in deze tijd van het jaar geen goed idee (toch niet met tijgernoten, want de vis is nu nog eenmaal niet zo actief en vraatzuchtig), een single is nu beter. In de zomer is het net het omgekeerde dus.
Als je nu toch nog wil gaan voorvoeren zou ik alle dagen (een dag of 3 volstaat ook) in jouw geval een 750 gram kikkererwten en 750 gram maïs en een 500 gram tijgers voeren.

Hopelijk heb je er iets aan,
Groeten,
Joeri

==> http://users.telenet.be/carpangling <==
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

30-04-2005 16:40

Maarten,

Wil je even wat meer info geven van je stek? Want hier kan je weinig mee, hoeveelheden per stek(kanaal/plas enz.) verschillen al veel, maar kan per stek ook weer veel verschillen vanwege grootte, scheepvaart en andere factoren.

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

01-05-2005 00:54

Hoi Maarten,

Is natuurlijk te zien als er daar al met tijgernoten gevist is of als deze een introductie nodig hebben.
Het voordeel dat je hebt met tijgernoten is dat deze niet volledig verteerd worden door de karper en je zo een ganse populatie en een groot deel van de vijver kan laten wennen aan die tijgernoten.
Je moet ongeveer rekenen dat 1/3 enkel maar verteerd wordt door de karper en de rest terug het water ingaat via zijn uitwerpselen. Deze dienen dan opnieuw tot voer voor een andere karper en zo blijft dit dus maar verder gaan.
Is wel zo als het een plas is waar nog maar héél weinig met tijgernoten gevist is dat je wel steeds keiharde runs zal krijgen.
Zo hoop je hiermee een beetje op weg geholpen te hebben.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-05-2005 08:51

Foutje Joeri tijgernoten hebben helemaal geen goede instantwerking het is een introductieaas, het is absoluut geen instantpartikel.
Jij zult waarschijnlijk op water vissen waar de vis de noten reeds kennen ze hebben namelijk wel een langdurige werking.
Zit je op water waar de noot niet echt bekent is zit je met een single bait helemaal voor Jan met de korte achternaam.

Dat voorvoeren niet hoeft omdat de vis een aas kent ben ik ook niet met je eens, de vis wil je toch graag op je stek hebben is het niet?
Wat ik ook niet begrijp is je zin:

------ Ik weet dat deze noten het goed doen in het voorjaar asl singlehookbait, maar begin je er nu mee te voeren dan zul je er echt niets meer mee pakken, zelfs minder. -------

Het is volgens jou een groot instantaas wat je niet hoeft te voeren en een goed voorjaarsaas maar als je nu begint te voeren vang je eerder minder dan meer???????????

Het is geen goed idee volgens jou om nu voor te voeren maar je geeft een advies om 2 kilo per dag in het water te gooien????????????????

Ik blijf erbij dat voorvoeren zeker zin heeft, je moet je alleen aanpassen met je hoeveelheden en de samenstelling van het visbestand.

Voorvoeren een dag of drie met een mix van mais, hennep, en tijgernoten eventueel er nog pellets door mengen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

01-05-2005 14:39

Hallo,
Ja zo heb ik het altijd al ervaren, maar het kan goed zijn dat dit niet voor ieder water opgaat. Ik probeerde een beetje verduidelijking te geven, maar ik denk toch nog steeds dat veel met zaden voeren in deze periode van het jaar niet zo verstandig is. Maar Meneer Douwe ik spreek je niet tegen, je hebt namelijk al meer ervaring dan ik.

Misschien ben ik verkeerd of misschien hangt heel dit gebeuren weer af van water tot water.

groeten,
joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-05-2005 08:29

Hier heb ik het op een bepaald vijvertje echt niet hoeven te introduceren hoor... En het ging als een speer....
En we voerden vrijwel nooit meer dan 20 nootjes per hengel.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Plaats reactie