een piep en dan?


Plaats reactie
jacky hofstede
Berichten: 23
Lid geworden op: 14-04-2005 18:44
Locatie: beuningen
Contacteer:

25-04-2005 21:15

wat ik niet begrijp is als ik aan het vissen ben en jrijg een piep op mijn optonic en sla aan dan is het niets dus wacht ik altijd op een langere run maar wat ik vaak lees in karper tijdschriften is dat men na een piep de vis al hangen heeft hoe kan dit het is voor mij een raadsel zou graag van jullie willen weten wachten jullie ook of is een piep ook genoeg groeten jack
carp is passion i love it
viktor v Ophuizen
Berichten: 92
Lid geworden op: 18-09-2003 02:00
Locatie: beuningen

25-04-2005 21:20

hee die jacky

een piep hoeft niet altijd te betekenen dat er een karper aan de andere kant van de lijn bezig is,dit kan net zo goed een vis zijn die tegen je lijn op zwemt etc...
vaak is het in de winter wel zo dat je na 1 piep al kan aanslaan,maar dit gaat lang niet altijd op

mvg

viktor
viktor v Ophuizen
Berichten: 92
Lid geworden op: 18-09-2003 02:00
Locatie: beuningen

25-04-2005 21:24

ps ik wacht net zolang tot dat ik een vette run krijg of een dikke terugzakker

mvg

viktor
angelo bessems
Berichten: 60
Lid geworden op: 24-04-2005 18:49
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

25-04-2005 21:40

wat dacht je brasems,kopvoorn,zeelt enz enz.
of schildpadden,zoetwaterkrabben.
maar het kan ook een voorzichtige karper zijn.
helaas weet je het nooit zeker en daarom wacht ik ook als ik een piepje heb gehad.
mischiens is het een karper en pakt ie de biolie alsnog.

grtz angelo
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

25-04-2005 21:46

S'nachts krijg ik denk ik wel 30 piepjes, maar ik denk zelf dat het brasem is die het lood niet mee krijgt of gewoon met de boilie aan het klote is.
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

25-04-2005 21:51

Bij een bliep begin ik te twijfelen en draai ik hem vaak in.
Waarom?

Aaspresentatie naar de knoppen? Je weet het nooit.

Groet,
Frank
jacky hofstede
Berichten: 23
Lid geworden op: 14-04-2005 18:44
Locatie: beuningen
Contacteer:

25-04-2005 21:51

dat het een lijnzwemmer kan zijn of brasem zeelt etc dat geloof ik ook maar je leest soms dat men naar een piep aanslaat en hangen die karper hoe verklaren jullie dit
carp is passion i love it
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

25-04-2005 21:56

Ik weet dat het hele leuke als dingetjes zijn, maar ik heb wel eens na een piep direct aangeslagen en gevangen...

Als ik overdag vis en dicht bij mij hengels zit en kan zien hoe de lijn loopt kan ik soms met zekerheid wel aanslaan na de eerste piep... Je ziet een kolk op de stek en bijv dat je lijn beweegt.. Met een zijwaardse beweging krijg je wel vaker maar 1 of enkele piepjes....
viktor v Ophuizen
Berichten: 92
Lid geworden op: 18-09-2003 02:00
Locatie: beuningen

25-04-2005 22:02

nou het kan zijn dat een karper letterlijk op je voerplek ligt en het rigje opgezogen heeft, hierdoor kan je dus een piep krijgen,als je dan aanslaat hangt ie wel,maar ja dit is dus niet altijd het geval en dan is het dus een gokje....
als dat bij mij het geval is wacht ik een 15 minuten als het dan voorzet de piepjes dan wacht ik nog effen....ook bij mij begint dan de twijfel en vaar het zaakje opnieuw uit....
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

25-04-2005 22:11

Als ik maar 1 piep krijg, let ik vooral op de top en de lijn zie ik niks bijzonders laat ik em liggen maar bij de minste beweging van top of lijn is het meestal hangen, al is het vaak ook witvis.


MVG


Fp
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-04-2005 23:32

'S nachts denk ik meestal wel twee keer na voor ik op één piep aan ga slaan, maar overdag ligt dat toch iets anders. Zeker op een stek waar ik een hengel zo weer naartoe kan gooien wil ik de gol wel eens nemen. Ik heb alleen dit jaar al een stuk of vijf vissen gevangen op één of enkele piepen, of zelfs alleen een kromtrekkende top. Goed op de top en lijn letten kan helpen, als er echt een vis aan zit zie je vaak wel beweging aan de lijn, als er echt niks te zien is laat maar liggen.

Overigens,
Viktor, als je toch twijvelt na een piep kan je beter meteen slaan, dan heb je nog kans dat je hem hebt. Reken maar dat je vis mist als je altijd op een volle run of zakker wacht. Heb al zo veel vis gevangen op stootjes waarbij de swinger maar iets omhoog of naar beneden bewoog.

Raymond,
Vergis je er niet in, een brasem heeft niet de minste moeite om je lood op sleeptouw te nemen. Dat ze het soms gewoon niet doen ligt m.i. aan andere dingen, kan helaas niet vertellen wat voor dingen.

Angelo,
Naar mijn ervaring zal een karper die de boilie eenmaal geweigert heeft hem NOOIT opnieuw pakken, dit is mij elke keer voor de kant op ondiep water opgevallen. Zowel met de pen als in de oppervlakte als met een statische montage. De vissen die "zien" (oftewel op de een of andere manier merken) dat die vis het aas geweigerd heeft kan je ook wel vergeten. Het kan zijn dat jou ervaring anders is, maar dit heb ik een aantal keren kunnen zien, wat ik hierboven zeg ging ZONDER UITZONDERINGEN elke keer op.

Jacky,
Wat ook zeker uitmaakt is je loodmontage en rig. Ik sla dus vrijwel nooit mis op beten van een paar piepjes. Ik vis bijna altijd met behoorlijk zwaar vastlood. Vorige week bleek dit verschil heel duidelijk. mIjn maatje sloeg drie korte zakkertjes, swinger zakte een centimeter of 8, achter elkaar mis op mijn aanraden. Begon me al knap lullig te voelen tot ik eindelijk een soortgelijke beet kreeg. Meteen hangen. Hierbij rijst dan toch de vraag, zou hij ze met dezelfde rig en vast lood ook gehad hebben of had hij dan die tikjes helemaal niet gemerkt?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Vincent Davies
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-10-2004 15:21
Locatie: zuid holland

26-04-2005 13:33

Ik heb ook gehoord dat mensen wie op zeg 250 mtr afstand slaan met een piep?? warrom is dit?? ia het omdat de peip komt van een groot afstand??

gr Steve
Mickey Mousers are OK
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

26-04-2005 13:38

Vincent Davies schreef:Ik heb ook gehoord dat mensen wie op zeg 250 mtr afstand slaan met een piep?? warrom is dit?? ia het omdat de peip komt van een groot afstand??

gr Steve


Jah daar denk ik ook wel eens over na... Ik hoor wel een smensen zeggen dat dit komt door de lijn waar rek in zit.. Maar dat is onzin lijk mij.. Als de vis zich beweegt rekt de lijn uit, maar hij rekt later ook weer terug als het goed is.. Dus meerdere piepen dan lijkt me
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-04-2005 13:41

Test het maar eens :wink:

Vaar maar eens een hengel uit op 100 meter afstand op een ondiepe zandplaat, laat de één de boel opspannen en de ander met het lood gaan zwemmen. Je zal er van staan te kijken hoe ver je kan gaan, zeker als de swingers zwaar staan of vlak onder de hengel hangen. Op afstand zie ik meestal bij één piep de lijn langzaam straktrekken, daarop sla ik dus zeker aan.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
jeroen van der hulst
Berichten: 68
Lid geworden op: 14-05-2004 15:10
Locatie: Nijverdal

26-04-2005 13:50

dat had ik van het weekend. Krijg een zakker(zeker 5 cm naar beneden) en ik sla mis :evil: . Zou het aan een te lange hair kunnen liggen?Ik denk het persoonlijk wel.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

26-04-2005 15:46

Harnold Kikkert schreef:
Brasems vangen is voor mij geen probleem. 120 gram lood wordt vrij eenvoudig op sleeptouw genomen!!!

Veel piepjes wordt vaak door andere vis dan karper veroorzaakt.
Het ligt m.i. aan het feit dat veel karpervissers met mais voeren en daar veel witvisjes op afkomen.
Als je nu een met ee toploodje van 30 gram oid een meter of 2 a 3 achter je lood vist en de lijn over de bodem loopt , heb je dan nog piepjes.
Zo ja , SLAAN.
Zo nee, dan was het witvis... :wink:

gr Harnold
angelo bessems
Berichten: 60
Lid geworden op: 24-04-2005 18:49
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

26-04-2005 17:32

Angelo,
Naar mijn ervaring zal een karper die de boilie eenmaal geweigert heeft hem NOOIT opnieuw pakken, dit is mij elke keer voor de kant op ondiep water opgevallen. Zowel met de pen als in de oppervlakte als met een statische montage. De vissen die "zien" (oftewel op de een of andere manier merken) dat die vis het aas geweigerd heeft kan je ook wel vergeten. Het kan zijn dat jou ervaring anders is, maar dit heb ik een aantal keren kunnen zien, wat ik hierboven zeg ging ZONDER UITZONDERINGEN elke keer op.

ik heb toch wel anders meegemaakt met een zware karper op een dressuurput.
dus zeg nooit nooit.

grtz angelo
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

26-04-2005 18:47

even ter info over dat slaan bij vissen op grote afstand:

Hou er rekening mee dat een gemiddelde NYLON lijn i.i.g 10% rek heeft. op honderd meter uit de kant is dat dus 10 meter rek.

Eén piepje, en je top die doorbuigt: slaan.

Ter vergelijking: de oude Maxima Chamelon had een rek van 18%!!

groetz
Tedje
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
angelo bessems
Berichten: 60
Lid geworden op: 24-04-2005 18:49
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

26-04-2005 18:57

ja klopt,
daarom heb ik voor het voerboot werk een lijn die weinig rek bezit (shimano technicum).
je kunt ook de hele spoel vullen met gevlochten lijn (helemaal geen rek)

grtz angelo
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

26-04-2005 20:21

Het ligt bij mij maar net aan de situatie of ik aansla met een piep of dat ik de hengel laat liggen. Als ik een kromme top zie of de swinger zie bewegen zal ik zeer zeker aanslaan, wanneer ik 1 losse piep heb zonder verdere beweging laat ik mijn hengel rustig liggen.
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

26-04-2005 20:37

Afgelopen twee sessies vistte ik op een kanaaltje hier in de buurt. Ik had niet voorgevoerd of iets dergelijks, maar gewoon instant gezeten met een zoete en een vismeel bol. Het water wordt nauwelijks bevist dit seizoen en is vorig jaar relatief weinig bevist. Ik praat over hoogstens 4 hengels op 4 kilometer water per twee weken. Mijn verdere presentatie: safteyclipsysteem met een 60 g peerlood; soepele onderlijn 20 cm, fox serie 2 mt 6, bolllen van 20 mm, minstens 2 cm tussen haakbocht en boilie en een line aliner. Even voor het totaalbeeld.

Nou heb ik allebei de sessies last van runs die een tel of 2, 3 duren en dan... doodse stilte. Geen tikken of wat dan ook. Nu vroeg ik mij af of jullie hier een verklaring voor konden geven. Misschien toch dressuur?

Ik had het volgende bedacht voor volgende keren:
1) verspreider voeren
2) kortere onderlijn
3) 90 grammertje vissen
4) swingers zwaarder stellen

Misschien nog specifieke aanvullingen?

MVG SS
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

27-04-2005 09:55

Slip/baiturunner zwaarder of dicht draaien, achter je hengels gaan zitten (je zit tich instant) en grijp die hengel als er beweging in komt!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-04-2005 10:34

Stefan, niet teveel ineens veranderen.
Begin eerst eens met een kortere onderlijn, maximaal 15 cm.
Doe een loodje halverwege op de onderlijn zodat de lijn plat op de bodem ligt.
Doe dan eens een running systeem, gebruik geen backstop, wel de korte onderlijn.
Kijk er niet vreemd vanop dat je nu plotseling meer van dat soort toestanden krijgt, je ziet in ieder geval de aanbeten vroeger.

Zorg dat je lijn zover mogelijk op de grond ligt, leadcore of flying backlead.

Voeren kan nooit geen kwaad en verspreid voeren al helemaal niet.

Maar 1 voor 1 dingen veranderen.

Waker zwaarder zetten zou ik niet doen in dit geval eerder heel licht.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

27-04-2005 20:58

Bedankt Douwe, ik was ook niet van plan om alles in een keer te proberen omdat je dan nog eigenlijk niet kunt zeggen waar het aan ligt/lag.

MVG Stefan
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-04-2005 14:47

jeroen van der hulst schreef:dat had ik van het weekend. Krijg een zakker(zeker 5 cm naar beneden) en ik sla mis :evil: . Zou het aan een te lange hair kunnen liggen?Ik denk het persoonlijk wel.


Je hair is niet snel te lang, dus tenzij je 15 centimeter tussen je haak en boilies had zou ik het daar niet achter zoeken.
Ga er mar van uit dat het aan je lood of rig ligt of dat het zoals harnold al zegt witvis was.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie